Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
-
DV 9-3
- Donateur

Re: Welke auto zou je rijden als het geen Saab was?
Tegen de tijd dat het zover is zal 't in ieder geval elektrisch MOETEN worden hoop en verwacht ik...
In dat geval zou ik kiezen voor een elektrische auto die daadwerkelijk tot in detail gebouwd is om zoveel mogelijk energie te besparen. Dan is de keuze niet bepaald reuze. Vooralsnog is de BMW i3 dan de enige echt serieuze kandidaat.
Ben best benieuwd of tegen die tijd alle andere onzinnig uber-potente en veel te zware, met energieverslindende onzin-accessoires volgehangen auto's ook verboden worden. Net als hun fossiele tegenhangers dan verboden zijn. Zou wel zo consequent zijn in mijn ogen.
In dat geval zou ik kiezen voor een elektrische auto die daadwerkelijk tot in detail gebouwd is om zoveel mogelijk energie te besparen. Dan is de keuze niet bepaald reuze. Vooralsnog is de BMW i3 dan de enige echt serieuze kandidaat.
Ben best benieuwd of tegen die tijd alle andere onzinnig uber-potente en veel te zware, met energieverslindende onzin-accessoires volgehangen auto's ook verboden worden. Net als hun fossiele tegenhangers dan verboden zijn. Zou wel zo consequent zijn in mijn ogen.
-
MrPianola
- Geregistreerd lid
ID.3 van VW kan ik ook aanbevelen. Rijd fantastisch en minder voor aap dan in die Beamer.
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Zo’n i3 rijdt wel leuk(er)!
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
De "Tegen die tijd" tijd duurt zo kort dat waterstof - geef het toe, is ook een soort van elektrisch - nog geen optie is? "Moeten worden" lijkt mij zoiets als na 2030 en een aantal, waaronder BMW, bedrijven ziet nog dit decennium waterstof een serieus alternatief worden.DV 9-3 schreef: ↑ma 27 feb, 2023 21:04Tegen de tijd dat het zover is zal 't in ieder geval elektrisch MOETEN worden hoop en verwacht ik...
-
tanisha
- Geregistreerd lid
De electrische markt is waar de Chinezen gaan domineren.MrPianola schreef: ↑di 28 feb, 2023 16:37ID.3 van VW kan ik ook aanbevelen. Rijd fantastisch en minder voor aap dan in die Beamer.
De Chinese merken die nu verkrijgbaar zijn is nog maar het topje van de ijsberg.
-
phanot
- Donateur (2x)

Waterstofmotoren zijn er in 2 soorten, electrisch d.m.v. een brandstofcel en waterstofverbrandingsmotoren. Vooral deze laatste vind ik interessant, dat maakt in een aantal gevallen ook ombouw mogelijk van de 1.2 miljard nu nog rondrijdende benzine of dieselvoertuigen.vanderzanden schreef: ↑di 28 feb, 2023 19:24De "Tegen die tijd" tijd duurt zo kort dat waterstof - geef het toe, is ook een soort van elektrisch - nog geen optie is? "Moeten worden" lijkt mij zoiets als na 2030 en een aantal, waaronder BMW, bedrijven ziet nog dit decennium waterstof een serieus alternatief worden.
Duitsland heeft afgelopen najaar een mega contract gesloten met Canada voor waterstofimport. Met Spanje hebben ze ook al afspraken en ze kijken ook naar Oekraine voor na de oorlog als potentiele waterstofleverancier. Vooral voor het vrachtvervoer langs de weg en binnenvaart zien de Duitsers het niet zo zitten met uitsluitend batterijvoertuigen en schepen.
-
Bigivan
- Geregistreerd lid
-
Viking13
- Donateur

Waanzinnig mooie Spitfire!!!
-
wackywim
- Geregistreerd lid
De laatste Saabs die ik heb gekocht is als 3e auto dus puur voor de lol erbij.
1e auto's waren o.a. vw golf, seat Altea XL, Alfa Romeo 159, Saab 9-5 en een BMW 5 serie (F11). Waarschijnlijk dit jaar die F11 inruilen op een G31. Helaas was de 9-5 in dit ruitje wel de meest onbetrouwbare. De F11 is verrassend voordelig in het onderhoud (500 euro per jaar), ondank toch inmiddels 10 jaar oud.
2e auto's waren kleine stads karretjes (Citoen Xsara coupe oid, 2 x SMART forfour en een Mazda 2).
Dus wat ik zou rijden als 3e auto als het geen Saab was dan kan dat eigenlijk van alles zijn, als het maar fun is. Een 911 staat daarbij wel hoog op de lijst als de opvolger maar eerst wil ik de Caab helemaal aanpakken, van genieten en pas dan weer wat anders.
Ook een Shelby Cobra (replica om het betaalbaar te houden, wel met sidepipes
) zou ik echt top vinden voor erbij.
1e auto's waren o.a. vw golf, seat Altea XL, Alfa Romeo 159, Saab 9-5 en een BMW 5 serie (F11). Waarschijnlijk dit jaar die F11 inruilen op een G31. Helaas was de 9-5 in dit ruitje wel de meest onbetrouwbare. De F11 is verrassend voordelig in het onderhoud (500 euro per jaar), ondank toch inmiddels 10 jaar oud.
2e auto's waren kleine stads karretjes (Citoen Xsara coupe oid, 2 x SMART forfour en een Mazda 2).
Dus wat ik zou rijden als 3e auto als het geen Saab was dan kan dat eigenlijk van alles zijn, als het maar fun is. Een 911 staat daarbij wel hoog op de lijst als de opvolger maar eerst wil ik de Caab helemaal aanpakken, van genieten en pas dan weer wat anders.
Ook een Shelby Cobra (replica om het betaalbaar te houden, wel met sidepipes
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Alfa Romeo (Stellantis) is bezig met een elektrische opvolger van de Giulia. Naar verluidt met een accu capaciteit van 100 kW.
A) ik vind Alfa's mooi... kan ik van lang niet alle EV's zeggen.
B) het is allemaal SUV wat de klok slaat... is onderhand een beetje suf. Een mooie sedan of estate spreekt me veel meer aan
C) de Stellantis groep is een Italiaans-Amerikaans concern. Dat spreekt me veel meer aan dan de zoveelste Chinese of Koreaanse EV
hier een render hoe de nieuwe Alfa Romeo eruit zou kunnen gaan zien

A) ik vind Alfa's mooi... kan ik van lang niet alle EV's zeggen.
B) het is allemaal SUV wat de klok slaat... is onderhand een beetje suf. Een mooie sedan of estate spreekt me veel meer aan
C) de Stellantis groep is een Italiaans-Amerikaans concern. Dat spreekt me veel meer aan dan de zoveelste Chinese of Koreaanse EV
hier een render hoe de nieuwe Alfa Romeo eruit zou kunnen gaan zien

-
Jungleman
- Geregistreerd lid
als dat de B9 met de 1e neus is, zit je qua neus-ontwerp dichter bij een Saab, dan de Saab 9-6x. die is dan weer te gewoontjes aan de buitenkant. je zou het eigenlijk andersom hebben verwacht: de brave neus van de 9-6x in het museum op de B9, de neus van de B9 op de Saab 9-6xViking13 schreef: ↑ma 27 feb, 2023 12:21De 2e auto, naast de Saab, is sinds een paar weken een Subaru B9 Tribeca. Heerlijk eigenzinnige en comfortabele auto. 6 cilinder boxer met continu AWD:
-
Super72
- Geregistreerd lid
Nou... Het is vooral héél erg Frans. En Alfa Romeo moet het - net als Opel, dat tot hetzelfde concern behoort - doen met de techniek die ze vanuit Frankrijk (lees: van Peugeot/Citroën) ter beschikking krijgt. De ruimte voor eigen inbreng, laat staan eigen technische ontwikkeling, is uiterst beperkt. Helaas. Want ik gun Alfa Romeo het allerbeste en wens hen van harte toe dat ze het glorieuze merk van weleer zullen worden. Maar ik vrees met grote vreze, ofschoon onder Franse regie het voortbestaan vooralsnog lijkt te zijn gewaarborgd. Maar op dit moment is Alfa Romeo vooral een merk met een hopeloos verouderd modellen-portfolio. En een merk met een héél hoog 'eerst zien, dan geloven' gehalte. Jaar in jaar uit ronkende PR-praat en gelikte renderings, een paar maanden later gevolgd door schoorvoetend uitstel. En dat al decennia achtereen. Onbegrijpelijk, eigenlijk, dat het merk nog bestaat. Zo zie je maar hoeveel waarde een trouwe fanbase heeft. Maar ook daar houdt het een keer op. Het is een beetje 'nu of nooit' voor de Italianen, want in Parijs blijven ze absoluut niet aan een dood paard trekken.Style&Co schreef: ↑ma 06 mar, 2023 18:06de Stellantis groep is een Italiaans-Amerikaans concern
(Fiat heeft trouwens hetzelfde probleem, om over Lancia nog maar te zwijgen, maar daar ging de vorige post niet over)
-
schuimkraag
- Donateur

Doe mij maar een Cupra Born dan…MrPianola schreef: ↑di 28 feb, 2023 16:37ID.3 van VW kan ik ook aanbevelen. Rijd fantastisch en minder voor aap dan in die Beamer.

Reden: plaatje vergroot
-
Viking13
- Donateur

Klopt helemaal, zoek de verschillenJungleman schreef: ↑ma 06 mar, 2023 19:06als dat de B9 met de 1e neus is, zit je qua neus-ontwerp dichter bij een Saab, dan de Saab 9-6x. die is dan weer te gewoontjes aan de buitenkant. je zou het eigenlijk andersom hebben verwacht: de brave neus van de 9-6x in het museum op de B9, de neus van de B9 op de Saab 9-6x

-
Steve-O
- Donateur (8x)

Gisteren iemand geholpen een gebruikte XC70 op te halen. Er verrasten mij 3 dingen:Jungleman schreef: ↑do 14 nov, 2019 6:06Zoals bekend rij ik voor dagelijks vervoer dat andere Zweedse merk. Niks mis mee, maar volgens mij zijn ze vergeten er een kachel in te schroeven. Om over stoelverwarming nog maar te zwijgen. Vandeweek 2x nachtvorst gehad en het duurde vanuit Soest naat Hilversum tot ruim voorbij paleis Soestdijk eer er warmte uit het dashboard kwam...
- Het reed zo slecht nog niet, maar SAAB-stoelen zitten echt beter. Het traktorgehalte is eigenlijk wel leuk. Een V70 met dezelfde stoelen lijkt me echter dan weer qua zit hetzelfde 'met-de-billen-rakelings-over-het-asfalt'-gevoel geven.
- Het vensterje met boordcomputerinfo, zit zover naar links dat je je hand van het stuur moet halen om het af te lezen. (Stuur verstellen hielp niet.)
- Opwarmen van de kachel duurde zo erg lang in de max-warmte stand voor zowel links als rechts, dat pas na 20 kilometer de waarden weer op normaal 20-21 ingesteld konden worden. Het was toen nog niet bloedje-heet, zoals je zou verwachten, maar net boven 'ok'. Dacht er goed aan te doen door te adviseren om de thermostaat eens te vervangen. Of is dit voor andere (ex-)Volvo-rijders ook herkenbaar als zijnde 'normaal'?