Komplampen met projector inbouwen
-
Levi101
- Geregistreerd lid
Komplampen met projector inbouwen
Goeiedag allemaal,
Ik ben nu ongeveer 1 jaar trotse eigenaar van een saab 9-5 2.0t uit 1999 met bijna 400.000 op de teller. Heb er weinig omkijken na alleen een steekas en hoofdremcilinder kapot gehad vorige maand.
Ik ben zelf automonteur dus ben wel handig met sleutelen en goedkoop oplossen met onderdelen van de sloop.
Nu heb ik een setje koplampen van een 9-5 gezien van een facelift model uit 2002 met projectoren voor xenon verlichting.
De xenon aan het werk te krijgen is mijn probleem niet, maar voordat ik ze aanschaf vraag ik me af als ze wel passen in mijn '99 model qua bevestiging van de schroeven.
Heeft hier iemand toevallig ervaring mee?
Groetjes levi
Alvast bedankt
Ik ben nu ongeveer 1 jaar trotse eigenaar van een saab 9-5 2.0t uit 1999 met bijna 400.000 op de teller. Heb er weinig omkijken na alleen een steekas en hoofdremcilinder kapot gehad vorige maand.
Ik ben zelf automonteur dus ben wel handig met sleutelen en goedkoop oplossen met onderdelen van de sloop.
Nu heb ik een setje koplampen van een 9-5 gezien van een facelift model uit 2002 met projectoren voor xenon verlichting.
De xenon aan het werk te krijgen is mijn probleem niet, maar voordat ik ze aanschaf vraag ik me af als ze wel passen in mijn '99 model qua bevestiging van de schroeven.
Heeft hier iemand toevallig ervaring mee?
Groetjes levi
Alvast bedankt
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Re: Komplampen met projector inbouwen
Volgens mij kun je dan beter de hele neus naar het nieuwe type helpen, dus inclusief bumper en (geïntegreerde) grill en de knipperlichten want de vorm van de lampen is heel anders.
Ik zou de moeite niet nemen, zo goed zijn die xenon-lampen niet.
Ik zou de moeite niet nemen, zo goed zijn die xenon-lampen niet.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Dan moet je ook nog eens de hoogtesensoren die rechts aan de draagarmen voor en achter zijn gekoppeld monteren en de bekabeling trekken en het aansturingscircus uit een sloper halen en monteren. Het kan wel maar is een huis met werk. Maar als je van uitdagingen houdt moet je het vooral niet laten.
Alex
Alex
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ik heb hier een MK1 staan die voor en achter is omgebouwd naar een MK2 inclusief xenon, mocht je een voorbeeld zoeken.
-
Levi101
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de snelle en wijze reacties, ik heb altijd bmw of vw gehad en als je dan op een forum terecht kwam was het alles behalve dit haha.
@orphy ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt maakt een stuk makkelijker het te zien hoe iemand anders me voor is gegaan.
Ik ga opzoek naar de onderdelen ik ben wel om nu het te gaan doen, zolang het financieel niet een bodemput wordt ben ik er wel voor in
@orphy ik ben wel benieuwd hoe je dat gedaan hebt maakt een stuk makkelijker het te zien hoe iemand anders me voor is gegaan.
Ik ga opzoek naar de onderdelen ik ben wel om nu het te gaan doen, zolang het financieel niet een bodemput wordt ben ik er wel voor in
-
Levi101
- Geregistreerd lid
Maar ik zit net even te kijken volgens mij verschillen de koplampen niks wat ik zo op fotos kan zien.
Zou het mooiste zijn alleen de koplampen kan omschroeven, maakt mij niet zoveel uit het een mk1 of mk2 uitstraling heeft
Zou het mooiste zijn alleen de koplampen kan omschroeven, maakt mij niet zoveel uit het een mk1 of mk2 uitstraling heeft
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Los van het links/rechts zijn hier toch meer verschillen dan overeenkomsten volgens mij... De 02-05 krijg je echt niet mooi in een 98-01 neus, of je moet voor de Russische looks gaan.

Als je dan toch wil ombouwen zou ik er een knappe bumper (+balk?) in de juiste kleur bij zoeken en de passende knipperlichten want die zijn ook anders. Er staan op het forum wel ervaringen van mensen die het eerder gedaan hebben.
De achterkant is net zo'n klus, daar kun je ook niet alleen de andere achterlichten plaatsen. Daar moet je (bij de estate iig) ook de bumper + rand van de kofferbak en de hoekjes onder de lichten meepakken dacht ik. Maar ook daar staan wel ervaringen van op het forum.

Als je dan toch wil ombouwen zou ik er een knappe bumper (+balk?) in de juiste kleur bij zoeken en de passende knipperlichten want die zijn ook anders. Er staan op het forum wel ervaringen van mensen die het eerder gedaan hebben.
De achterkant is net zo'n klus, daar kun je ook niet alleen de andere achterlichten plaatsen. Daar moet je (bij de estate iig) ook de bumper + rand van de kofferbak en de hoekjes onder de lichten meepakken dacht ik. Maar ook daar staan wel ervaringen van op het forum.
-
Levi101
- Geregistreerd lid
Jaa okee dat klopt wel, en ben niet geïnteresseerd in een Russische look haha.
Ik kan er verder niks over vinden op de forum, nogal nieuw hier. Waar zou ik dat kunnen vinden?
Ik kan er verder niks over vinden op de forum, nogal nieuw hier. Waar zou ik dat kunnen vinden?
-
Orphy
- Donateur (5x)

MK1 heeft nooit xenon gehad dus die ga je niet vinden.
Ik heb de auto zelf niet omgebouwd (
) maar je bent welkom om het een keer te komen bekijken.
Alle onderdelen die je voor ombouw nodig bent kan ik je ook aan helpen.
Ik heb de auto zelf niet omgebouwd (
Alle onderdelen die je voor ombouw nodig bent kan ik je ook aan helpen.
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Zie bijvoorbeeld dit bericht en de reacties erop:
viewtopic.php?f=8&t=138372&start=15#p1759760
Voor de volledighei:d met de haaiebek wordt dus de bumper bedoeld die in 2004-2005 op de Aero zat, naar het principe is volgende mij gelijk voor alle 2002-2005 neuzen.
Had ik al gezegd dat ik er niet aan zou beginnen?
viewtopic.php?f=8&t=138372&start=15#p1759760
Voor de volledighei:d met de haaiebek wordt dus de bumper bedoeld die in 2004-2005 op de Aero zat, naar het principe is volgende mij gelijk voor alle 2002-2005 neuzen.
Had ik al gezegd dat ik er niet aan zou beginnen?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik zou een set projectoren van retrofitlab monteren ipv ombouwen naar facelift neus voor de originele projector lampen. Ja ze zijn mooier, maar zó goed waren die projectoren nieuw al niet, en het is een type waarvan bekend is dat de spiegel behoorlijk verweert over tijd. Wordt dus een hoop tijd en gepruts voor medium resultaat.
-
Levi101
- Geregistreerd lid
Dat is helemaal een goed idee die lampen van retrofitlab.nl
Alleen was ik gisteren de kleppendeksel pakking aan jet vervangen en schrok nogal van de distributie ketting. Zit veel zijwaartse speling in en ligt ook niet meer zo recht op de tandwielen.
Ben me dus nu aan het afvragen wel zin heeft qua financieel plaatje het te gaan vervangen.
Had al gelezen dat de cilinderkop eraf moet voor te vervangen, dus met mn kilometerstand zal die zeker een een revisie toe zijn. Balans as ketting ook aan vervanging toe zal zijn.
Qua sleutelen heb ik de plek en ervaring dit te doen maar twijfel een beetje met de kosten van onderdelen. Distributie ketting en balans as ketting set kom ik al op €450 en moet de cilinderkop nog gedaan worden
Ik zet de xenon lampen even aan de kant en ga kijken wat ik verder met de auto ga doen
Alleen was ik gisteren de kleppendeksel pakking aan jet vervangen en schrok nogal van de distributie ketting. Zit veel zijwaartse speling in en ligt ook niet meer zo recht op de tandwielen.
Ben me dus nu aan het afvragen wel zin heeft qua financieel plaatje het te gaan vervangen.
Had al gelezen dat de cilinderkop eraf moet voor te vervangen, dus met mn kilometerstand zal die zeker een een revisie toe zijn. Balans as ketting ook aan vervanging toe zal zijn.
Qua sleutelen heb ik de plek en ervaring dit te doen maar twijfel een beetje met de kosten van onderdelen. Distributie ketting en balans as ketting set kom ik al op €450 en moet de cilinderkop nog gedaan worden
Ik zet de xenon lampen even aan de kant en ga kijken wat ik verder met de auto ga doen
-
koenalmelo
- Geregistreerd lid
Als je auto netjes is gewoon aanpakken.
450 euro is als je het financieel kan missen echt geen te grote investering.
450 euro is als je het financieel kan missen echt geen te grote investering.
-
Levi101
- Geregistreerd lid
Ik denk ook wel dat ik het ga doen maar de kop moet er ook af en reviseren ong €200 koppakingset €120. Zal rondt de €800/€900 worden in totaal, zal een hoop schelen de cilinderkop erop kan laten. Misschien met wat kloten wel moet lukken
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Wat een gelul over die kop!
Je hebt enkel een elring koppakking nodig meer niet (andere koppakking gaat vrij vlot lekken elring is de originele).
De kopbouten zijn hardstalen kopbouten dus geen rekbouten en dus gewoon keer op keer her te gebruiken.
Het zou mij te zeerste verbazen als er iets anders aan de hand is als ingesleten ketting geleiders.
Voor de neus over te zetten heb je nodig de voorbalk compleet met kreukelzone die moet je over lassen.
Dan kan je alles 1 op 1 over zetten van een mk2.
De xenon lampen moet je de draden van de automatische stelling door knippen als ze in de hoogste stand staan dan zijn ze met de hand te stellen.
Ook voor het grootlicht moet je een extra draad naar de lampen door verbinden anders openen alleen de kleppen van de xenon.
Je hebt enkel een elring koppakking nodig meer niet (andere koppakking gaat vrij vlot lekken elring is de originele).
De kopbouten zijn hardstalen kopbouten dus geen rekbouten en dus gewoon keer op keer her te gebruiken.
Het zou mij te zeerste verbazen als er iets anders aan de hand is als ingesleten ketting geleiders.
Voor de neus over te zetten heb je nodig de voorbalk compleet met kreukelzone die moet je over lassen.
Dan kan je alles 1 op 1 over zetten van een mk2.
De xenon lampen moet je de draden van de automatische stelling door knippen als ze in de hoogste stand staan dan zijn ze met de hand te stellen.
Ook voor het grootlicht moet je een extra draad naar de lampen door verbinden anders openen alleen de kleppen van de xenon.