Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » di 27 sep, 2022 23:10

Orphy schreef:
di 27 sep, 2022 23:02
Dus het dopje was uiteindelijk de boosdoener? Really?
Zoiets, en eventueel in combinatie met het expansievat [dat nu direct vervangen is door een nieuw, preventief], maar uiteindelijk 'de dop' volgens mij. Kleine fix.... dat dan weer wel... als doekje voor het bloeden. Gelukkig geen koppakkingen en/of andere dure reparaties. We hebben het er in ieder geval heelhuids van afgebracht, anders dan de SAAB.....

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 30 sep, 2022 22:51

DEEL 41 Ultieme test|Adria Altea 472 LU

Bonjour, vandaag, vrijdag 30 september en om 10.30 uur de afspraak om de caravan op te halen. Een Adria Altea 472 LU. Ooit zijn we met caravannen begonnen met een Adria toen de kinderen nog klein waren, daarna nog een aantal Hobby's en in 2012 de caravan geheel afgezworen [dachten we toen] maar het vuurtje is toch weer aangewakkerd! En dus terug naar het merk met de beste ervaring, Adria, mooi en slim en kwalitatief goed nagedacht over bepaalde zaken. En voor wie deze niet kent, semi-rondzit achterin, keuken en toilet nabij de as en voorin twee lengtebedden [om te bouwen tot één groot bed] met een massa ledig gewicht van 1.110 kg en maximaal 1.500 kg beladen. Voor de SAAB prima dus, ze mag 1.600 kg wegslepen. Maar of dat gaat lukken na het avontuur op de Stelvio....????

Uiteraard, na terugkomst [beschadigd, moet nog hersteld worden] naar Peter Mink voor reparatie van de lekkerij. Het leek opgelost en na een uitgebreide test mijnerzijds had ik er weer alle vertrouwen in. We gaan die Adria ophalen vandaag [weliswaar een week later, maar de weergoden waren ons dan ook weer zeer gunstig gezind]. Twijfels over dat gepruttel? Nee, alle vertrouwen in Mink, moet goed komen. Twijfels over de 2.8 V6 Turbo met vermogen en koppel? Eitje, zo'n geweldige trekker hebben we nog nooit gehad dus ik voorzag een feestje....

En dus vanmorgen met de SAAB naar Caravancentrum Treffers in Oosterhout;


Afbeelding


Ze lijkt schoon maar vergis je niet, nog niet gewassen, dezelfde staat toen we vertrokken voor de vakantie, glascoating doet iets....


We waren [na hogere bandenspanning achterbanden geregeld] natuurlijk ruimschoots op tijd aanwezig. En ze stond al te wachten op de ontmoeting met de SAAB;


Afbeelding


Na de nodige uitleg [we zijn niet onervaren] de koppeling voltooid [stekkerdoos is verre van ideaal, op de rug op de grond, maar als je iets onzichtbaar wilt heeft dat natuurlijk een prijs...];


Afbeelding


En vervolgens de spiegels afgesteld, links past niet lekker, afstelling naar binnen is niet voldoende ruimte dus even gereclameerd, komt nog goed;


Afbeelding


En dus op pad naar huis, met de hoop van zegen en fingers crossed... Niet heel ver maar iedere kilometer lopen [met of zonder SAAB/Caravan] hakt er dan wel in. Maar..... De SAAB en Mink lieten ons absoluut niet in de steek en.....


Afbeelding


Afbeelding


Veilig op de oprit! De SAAB heeft het geweldig gedaan, geen melding over koelvloeistof en geen gepruttel na uitzetten motor etc. Gewoon helemaal TOP. En als caravantrekker, nog nooit zo'n goede gehad, massa en vermogen en koppel. CHAPEAU gewoon.

Later natuurlijk gewoon aan de slag met die caravan, werken, alles eruit, schoonmaken, uitzoeken etc. En die SAAB stond daar maar op een parkeerplaats tegenover [vergeet die Tesla op de foto...] nog steeds vies te zijn.... Komt goed uiteraard, ze krijgt nog een fijne wasbeurt, reparatie [bumper] en glascoating zoals het hoort.

WORDT VERVOLGD!

Gebruikersavatar
Roel95
Geregistreerd lid

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Roel95 » vr 30 sep, 2022 23:12

Gelukkig nu een positief verhaal Arthur!!
Heerlijk genieten van die prachtige combinatie!
Veel veilige, probleemloze kilometers gewenst, en een beetje mooi weer verhoogt de feestvreugde!! Komende week wordt overigens niet heel slecht qua weer... (Hint :-))

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 30 sep, 2022 23:23

Bedankt voor de complimenten en tip Roel! Plan is om met de herfstvakantie nog even in Nederland te gaan. We hebben er zin in! Maar als het alleen maar regent hebben wij en de SAAB er ook geen zin in, mooi weer, voor cabrio en kamperen, regen bederft snel de pret. Als het tegenvalt gaan zowel de SAAB als de ADRIA [let op de hoofdletters, twee keer hobby] de winterstalling in vrees ik... :wink:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Orphy » vr 30 sep, 2022 23:29

Lekker van genieten en laat je niet door de gebeurtenissen in Italië niet weerhouden om volgend jaar gewoon weer naar het buitenland te gaan met deze combinatie!

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 30 sep, 2022 23:35

Orphy schreef:
vr 30 sep, 2022 23:29
Lekker van genieten en laat je niet door de gebeurtenissen in Italië niet weerhouden om volgend jaar gewoon weer naar het buitenland te gaan met deze combinatie!
Dank je Orphy, We genieten nu al volop. De gebeurtenissen in Italiè, tja, ze hebben wel iets gedaan en we anticiperen daarop. Plan A is nu met deze combi [SAAB/ADRIA] in Nederland te verblijven [veilig] en voor het buitenland zijn we bezig met plan B [Mogelijk later meer daarover...] :-P+

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door DV 9-3 » vr 30 sep, 2022 23:38

Kijk! Dat is goed om te lezen Arthur! Fijn dat je weer plezier beleeft met die geweldenaar. Gebruiken moet je 'm, en dat ga je met zo'n serieuze caravan erachter zeker doen volgens mij. Geniet ervan!

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Orphy » vr 30 sep, 2022 23:38

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 30 sep, 2022 23:56

DV 9-3 schreef:
vr 30 sep, 2022 23:38
Kijk! Dat is goed om te lezen Arthur! Fijn dat je weer plezier beleeft met die geweldenaar. Gebruiken moet je 'm, en dat ga je met zo'n serieuze caravan erachter zeker doe volgens mij. Geniet ervan!
Zeker David! Maar eerst nu die SAAB weer in klasse 1 krijgen [tranen schieten me nog in de ogen, maar dat komt goed, VEEL TLC na reparatie en snel de garagebox in aan de druppellader] en komend seizoen weer volop genieten. Het is inderdaad een geweldenaar, een waar feest met die ADRIA [geen lichte dame] en ze sleept haar zonder enkel probleem mee.

Maar we willen de SAAB alleen in Nederland gaan gebruiken voor leuke vakanties, trekhaak is onzichtbaar maar die stekkerdoos nodigt niet uit voor een natte ondergrond om op je rug te liggen... SAAB blijft een uniek uitje, met of zonder ADRIA, voor het harde buitenlandse werk kijken we naar plan B :wink:

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door J.vandermeulen » za 01 okt, 2022 9:49

Orphy schreef:
vr 30 sep, 2022 23:38
Afbeelding
Ronald, je komt te vaak in de 8terhoek. By far, de uitspraak waar ik mij het meest aan erger. Maar ik ben dan ook een diepFries.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Orphy » za 01 okt, 2022 10:06

😂

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Mrwhoopie » za 01 okt, 2022 12:59

Arthurj schreef:
vr 30 sep, 2022 22:51



Afbeelding


Ze lijkt schoon maar vergis je niet, nog niet gewassen, dezelfde staat toen we vertrokken voor de vakantie, glascoating doet iets....
Voor de herstelling kom je dan natuurlijk direct bij het nadeel van de glascoating: eventuele schade is moeilijker te herstellen het zal schuren en repaint worden, uitnevelen is dan geen optie meer. En natuurlijk opnieuw coaten.

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » za 01 okt, 2022 15:16

Dat klopt inderdaad, nieuwe hoes, lip, spuiten en dan weer opnieuw coaten. Het hele riedeltje dus....

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » zo 09 okt, 2022 18:43

DEEL 42 Wassen|Poetsen [we beginnen weer...]

Wat een prachtige dag vandaag. Echt een dag om nog even heerlijk 'open' te rijden! Na expertise en reparatie met de SAAB de caravan opgehaald. Die staat hier sinds 30/09 op de oprit. We willen nog even weg met de herfstvakantie dus we laten haar [caravan klinkt ook vrouwelijk] nog maar even staan. De SAAB? Vorige week even gebeld met Mink wanneer die bumperhoes en lip vervangen zouden worden. Ik wacht nog even op bericht. Maar in afwachting van de SAAB maar weer in de garagebox geplaatst. In dezelfde staat als waarin ze terug gekomen is uit de Alpen.... Iets voor mij? Zeker niet! Maar toch even moeten verwerken, poetsen en detailer stonden pas in mijn planning na reparatie van die bumper.

Maar zo'n mooi weer als vandaag, dat nodigt toch echt uit tot nog even heerlijk rijden. Maar met een auto die niet op en top is voelt dat toch anders. Dus maar vanmorgen even gehaald om eerst te wassen en wat te poetsen. Daarna nog even rijden was de planning. Maar om 14.30 uur had de wederhelft [die lekker buiten in de zon zat te lezen] niet echt veel zin; "waar wil je dan heen rijden?" Tja, geen idee eigenlijk, echt zin had ik ook niet, eerst helemaal op en top en weer naar klasse 1. Dus maar 'open' alleen naar de garagebox gereden en de SAAB weer aan de druppellader gehangen. Eerst nu ook maar helemaal in orde maken. En de velgen moeten ook nog, na wassen. droogblazen [en tonneau-rubbers] en detailspray met microvezeldoeken geen zin meer in die velgen. Eerder zin in een lekkere Pinot Gris met een Olifant! En dus ook maar gedaan.

Maar hebben we dan helemaal niets gedaan, of ziet de SAAB er al weer beter uit? Wat fotootjes gemaakt, zeg het maar... :wink:


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Dus gereden vandaag, van de garagebox naar huis, wassen/poetsen en van huis weer naar de garagebox [wel 'open' terug, dat dan weer wel]....


Oh ja, de SAAB als caravantrekker, ze kan het op haar sloffen, maar we [of ik] hebben toch maar besloten haar alleen in Nederland te laten opereren [soms misschien met caravan] en voor de hoofdzaak een andere trekker het zware werk te laten doen, geen SAAB, maar ook niet lelijk, althans, dat vinden wij....'


Afbeelding


We vinden de SAAB te waardevol en houden vast aan bijzonder gebruik zoals eerst, bij [andere] bijzondere gelegenheden gebruiken wij haar voor de caravan, maar niet buiten Nederland en alleen met [heel] mooi weer.


WORDT VERVOLGD!!

Gebruikersavatar
Arthurj
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Het verhaal|obsessie van de 9-3 Black Diamond|Svart Diamant

Bericht door Arthurj » vr 14 okt, 2022 20:20

DEEL 43 Back to Top!

Vandaag de SAAB weer opgehaald bij Peter Mink nadat we haar gisteren hadden afgeleverd voor de vervanging van de bumperhoes en lip. En natuurlijk het opnieuw afstellen van het kofferdeksel want dat gooi en smijtwerk kon echt niet! En de oude bumper stond er nog;


Afbeelding

En compleet afgebroken;


Afbeelding


En ja, nog origineel dus;


Afbeelding


En de lip, niet leesbaar maar ik vermoed dus toch ook nog origineel;


Afbeelding


Maar na vervanging ziet het er dus zo uit;


Afbeelding

En er was nog even discussie na uitbouw van de sirene van het alarm, daar liep zeker een liter water uit...., of dat alarm nog verplicht was door de verzekering gezien de staat van de auto. In 2007 ingebouwd [SCM] maar nooit periodiek gecheckt en dus niet in werkbare staat. Ach, ik wist allang dat het geen verplichting meer was, dus weg met die sirene! En werken na dat water, noway!

En even nog wat overzichtfotootjes;


Afbeelding


Afbeelding


En ook het kofferdeksel is weer hersteld zoals voorheen;


Afbeelding


Ook nog niet eerder gespot, er zit dus wel een soort van reservewiel [thuisbrenger?] in. Bruikbaar? Geen idee;


Afbeelding


De velgen moet nog [later], morgen of overmorgen maar eens goed warm rijden [uitlaat], aftanken, banden op spanning, winterstalling in en kenteken schorsen. En aan de druppellader natuurlijk. De pret is voorbij voor wat betreft seizoen 2022. Welletjes geweest, zal fifty/fifty zijn geweest qua plezier en onderhoud. Het zij zo, in 2023 beter. Glascoating en colorlock, ook maar als ze weer het daglicht gaat zien, heeft nu toch niet te lijden en even geen zin meer in.

Plaats reactie