APK vraagje

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

APK vraagje

Bericht door Gårdarket » zo 11 sep, 2022 1:03

Afgelopen week had ik een "discussie" met de buurman. Hij heeft nog een mooie oude mini uit 1978, prachtig dingetje. De auto moest voor de APK en is afgekeurd op de lichtsterkte van de koplampen, deze was te laag. Ik was, en ben nog steeds in de veronderstelling dat zoiets helemaal geen afkeur is (tenzij bijvoorbeeld de sterkte ongelijk is). Nu kan de APK keurmeester wel vinden dat de lampen onvoldoende licht geven maar dat is nogal subjectief.
De buurman zei dat het lichtbeeld goed moest zijn en ik zei dat hij daarin gelijk had maar dat de lichtsterkte iets anders is.
Mijn vraag is: welke invloed heeft de lichtsterkte op de APK ?

MvR
Geregistreerd lid

Re: APK vraagje

Bericht door MvR » zo 11 sep, 2022 1:36

https://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeur ... rlichting/

Osram Nightbreakers lossen veel problemen op.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 11 sep, 2022 9:20

Tja, letterlijk staat daar niet iets over de lichtsterkte van het dimlicht anders dat ze (1) naar behoren moeten werken en (2) links en rechts even sterk moeten schijnen.

DIt alles is in zekere zin subjectief. Er staat namelijk niet wat naar behoren is. Er staat ook niet dat er een meting wordt gedaan waaruit een vereist aantal lumen op x meter afstand voor de auto moet kunnen worden gemeten. Dit is ook iets wat in een bepaalde setting moet gebeuren wat onmogelijk is voor elk APK-station om te organiseren.

Als het de orginele lamptypen zijn dan wint de typegoedkeuring het volgens mij van de lichtsterkte. Je kunt e.e.a. nog specieker nalezen in de wegenverkeerstwetteksten (3x woordwaarde) Regeling voertuigen. Daarin staat mogelijk meer dan de samenvatting die de site waar MvR naar verwees.
Hier vind je de actuele versie. https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2022-07-01

Je moet kijken in paragraaf 10, vanaf artikel 5.2.51 . Ook staat per item de keuringswijze van de keurmeester beschreven. Die mag dus niet op andere wijze oordelen dan dat daar staat beschreven.

Het enige dat ik over de lichtsterkte kan vinden is paragraaf 10, artikel 5.2.64, lid 1:
"Personenauto’s mogen, met uitzondering van grote lichten, niet zijn voorzien van verblindende lichten."

Opmerkelijk is de omschrijving bij de Wijze van keuren:
"Visuele controle. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport."

Misschien heeft iemand anders nog andere input, maar er lijkt zo 1-2-3 teveel open voor discussie.

Zoek nog even verder op "typegoedkeuringseisen", bijvoorbeeld. En let op waar wettelijk omslagpunten zitten in jaartallen en regelgeving.

Een willekeurige lamp van het orginele type dat in de fitting past zou voor de keuring net zo goed moeten voldoen als een Nightbreaker van Osram.
Zag op hun site overigens wel dat de Laser-variant van de Nightbreaker ook in vele fittingvarianten verkrijgbaar is. H1, H3, H4, H7, H8, H11, HB3, HB4 Weet niet wat in een Mini van 1978 past. De bewering van 150% meer licht is ook een subjectieve. Hangt ook van je reflector af.
Apropos reflector ... heeft de eigenaar die gecontorleerd op corrosie, dat heeft ook nogal nadelige effecten op de lichtsterkte.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 11 sep, 2022 10:43

In dit geval zou ik een herkeuring aanvragen, mocht je gelijk krijgen (bijna 100% zeker) dan zijn de kosten voor rekening van
de keurmeester.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 12 sep, 2022 10:39

APK handboek RDW
Art 5.2.55.5
Hier staat niet dat er niet getoetst wordt (dus wel).

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 12 sep, 2022 23:32

Dat zijn dezelfde artikelen als van mijn link naar de regeleing voertuigen. Het is vaag en de interpretatie is vrij.

Plaats reactie