lap, weeral kosten (in België)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

lap, weeral kosten (in België)

Bericht door Sporthatch » wo 10 jan, 2007 13:56

Net gelezen in de krant :

10/01 Belgisch wegenvignet kan in 2008

Er is een doorbraak in de maak bij de onderhandelingen over het Belgische wegenvignet. De Brusselse regering stemt in met een regeling waarbij het hoofdstedelijk gewest 6 procent van de extra inkomsten door het vignet krijgt.

De voorbije maanden zaten de onderhandelingen muurvast. Brussel eiste minstens 9 procent van de opbrengst, terwijl Vlaanderen en Wallonië hoogstens 5 procent wilden voorzien.
Aan Vlaamse kant klinkt het nu dat de onderhandelingen nog lopen, maar dat er "vertrouwen is dat we zullen landen".

Het wegenvignet gaat normaal van start op 1 januari 2008. Elke automobilist zal dan een vignet met een vermoedelijke kostprijs van 60 euro moeten kopen.

Autorijden kost nog niet genoeg :cry: :cry:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 10 jan, 2007 14:52

Er was al meer over geschreven, maar hoe zat de vork hier ook al weer precies aan de steel? Alleen voor de snelweg, zoals Zwitserland, of alle wegen? Voor het hele jaar kopen, of ook dag/maand/week vignetten? Alleen voor Localo's of voor buitenlanders (passanten) ook?

Zal de middenstand in Antwerpen wel stevig van balen... Ik vertik het in elk geval om 60€ uit te geven om er te kunnen gaan shoppen, hetgeen ik, en vele Nederlanders met mij, met enige regelmaat placht te doen...

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » wo 10 jan, 2007 14:54

nelfrikandel schreef:Zal de middenstand in Antwerpen wel stevig van balen... Ik vertik het in elk geval om 60€ uit te geven om er te kunnen gaan shoppen, hetgeen ik, en vele Nederlanders met mij, met enige regelmaat placht te doen...
Klopt, heb ik ook niet veel trek in. Als het niet per maand/week/dag kan, dan wijk ik wel uit naar Duitse steden, das voor mij ook niet zo ver.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 10 jan, 2007 14:58

Dan zal het bioscoop bezoek in Antwerpen zienderogen minder worden inderdaad.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 10 jan, 2007 15:17

Link artikel Volkskrant

BRUSSEL - België gaat rond 1 januari 2008 een elektronisch wegenvignet invoeren voor auto’s onder de twaalf ton. Een e-vignet voor een jaar kost vijftig tot zestig euro. Een vignet voor tien aaneengesloten dagen gaat acht tot tien euro kosten.Nederlanders die een weekendje naar de Ardennen gaan of via België naar Frankrijk rijden, zullen het vignet verplicht moeten aanschaffen. Dat kan onder meer bij tankstations of via internet.

Het vignet levert België 20 tot 36 miljoen euro op. Dit bedrag komt in principe uitsluitend van buitenlandse automobilisten, want Belgen worden gecompenseerd via de verkeersbelasting. Voor vrachtwagens verandert niets; daarvoor bestaat het Eurovignet. Na jaren gekibbel zijn het Waalse, Vlaamse en Brusselse gewest het afgelopen week eens geworden over de invoering. De enige kink in de kabel kan nog komen van het Brussels hoofdstedelijk gewest, dat ontevreden is over de verdeelsleutel.

Na betaling van het vignet wordt het nummerbord in een databank opgeslagen. Er komen mobiele politiecontroles en, op zestig knooppunten, ‘intelligente camera’s’. Bij een proef bleken de camera’s slechts acht op tien Belgische kentekenplaten te herkennen. De apparatuur heeft moeite met rode tekens op een witte achtergrond.

De invoering per 2008 is krap. In oktober moet een werkgroep van ambtenaren en adviseurs een uitgewerkt plan klaar hebben. Daarna kunnen bedrijven die het systeem operationeel willen maken, offertes indienen.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » wo 10 jan, 2007 15:30

Als ze nu ook eens de wegen dan goed aanpakken.

Naar Antwerpen ligt het er nu prima bij, maar op sommige plekken, rampzalig. Ook de stops langs de snelweg zijn nou niet bepaald netjes. Zou een goede besteding van het geld zijn.

Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Sporthatch » wo 10 jan, 2007 15:39

taaffert schreef:Als ze nu ook eens de wegen dan goed aanpakken.

Naar Antwerpen ligt het er nu prima bij, maar op sommige plekken, rampzalig. Ook de stops langs de snelweg zijn nou niet bepaald netjes. Zou een goede besteding van het geld zijn.
Dat probeert de meerderheid van de chauffeurs hier in België de regering reeds jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren aan't verstand te brengen. Blijkbaar vruchteloos.

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » wo 10 jan, 2007 16:07

€ 60, 00 is wel veel geld voor die 400 km o.i.d (Meer-Lille v.v.) die ik jaarlijks door België rijd, dat is € 0.15 !!!! per KM. Zijn ze helemaal van de zotte daar.

Sporthatch
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Sporthatch » wo 10 jan, 2007 16:09

krokoklaas schreef:€ 60, 00 is wel veel geld voor die 400 km o.i.d (Meer-Lille v.v.) die ik jaarlijks door België rijd, dat is € 0.15 !!!! per KM. Zijn ze helemaal van de zotte daar.
Nog zotter!!!! :lol: :lol:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » wo 10 jan, 2007 16:26

nelfrikandel schreef: Ik vertik het in elk geval om 60€ uit te geven om er te kunnen gaan shoppen, hetgeen ik, en vele Nederlanders met mij, met enige regelmaat placht te doen...
Jij en jullie hebben dan ook een keus! Forumleden (en de rest :wink: ) uit Zeeuws-Vlaanderen like me, hebben die keuze niet. Oftewel betalen we tol voor de tunnel, oftewel tol/vignet in Belgie... Tot zover de nadelen.... :wink:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 10 jan, 2007 16:30

dasdaas schreef:
nelfrikandel schreef: Ik vertik het in elk geval om 60€ uit te geven om er te kunnen gaan shoppen, hetgeen ik, en vele Nederlanders met mij, met enige regelmaat placht te doen...
Jij en jullie hebben dan ook een keus! Forumleden (en de rest :wink: ) uit Zeeuws-Vlaanderen like me, hebben die keuze niet. Oftewel betalen we tol voor de tunnel, oftewel tol/vignet in Belgie...
Je hebt de keuze om te verhuizen... ;)
dasdaas schreef:Tot zover de nadelen.... :wink:
Daar aan de kust, de zeeeeeeuuuuuuwssse kust! ;) :D

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 10 jan, 2007 17:19

dasdaas schreef:...Forumleden (en de rest :wink: ) uit Zeeuws-Vlaanderen like me, hebben die keuze niet. Oftewel betalen we tol voor de tunnel, oftewel tol/vignet in Belgie... Tot zover de nadelen.... :wink:
Fuk, ja da's waar, in Zeeuws Vlaanderen ben je écht genaaid. Maar dat is voor mij een mazzeltje bedenk ik nu, mijn partner moet voor haar werk regelmatig in Zeeuws Vlaanderen zijn, en de Tunneltol kan ze altijd declareren. Misschien kan ze de afspreken dat op haar zakelijke auto een jaarvignet wordt gezet...

Maar nu ik hieraan denk: In België is je kenteken persoonlijk, houdt je je eigen kenteken dus als je een andere auto krijgt, in NL (en nog andere buurlanden) niet, daar blijft het kenteken op de auto. Zou dat systeem daar rekening mee houden? Anders loop je nog het risico dat je meermalen per jaar betaalt.

Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » wo 10 jan, 2007 17:20

"Dit bedrag komt in principe uitsluitend van buitenlandse automobilisten". :evil:

Niet van mij dan toch. Bij dezen beeindig ik accuut een lange traditie van dagjes/weekendjes Belgie.

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » wo 10 jan, 2007 17:23

In Zwitserland hebben ze toch al heel lang vignetten?
Niks geavanceerd systeem, gewoon stickers.

(die je als je het een beetje handig doet best op meerdere auto's kunt gebruiken :oops: )

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » wo 10 jan, 2007 17:26

Gaan ze dan eerst even die autowegen verbeteren dan? Er zijn echt stukken bij waar je nieren ergens achter je oren verdwijnen als je in een wat straf geveerde wagen rijdt. (trouwens ook in minder straf geveerde wagens)

Plaats reactie