Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab
Dank voor de reacties!
Maar eens op zoek naar zo'n versterkte veerpootbrug.
Wie weet heeft iemand nog een niksend exemplaar op de plank liggen...
Maar eens op zoek naar zo'n versterkte veerpootbrug.
Wie weet heeft iemand nog een niksend exemplaar op de plank liggen...
-
Sonab
- Donateur (4x)

Vorige week ben ik bij de garage geweest om de vorig jaar uitgevallen airco (na al wat andere leidingen en een nieuwe magneetkoppeling) eens te laten bekijken.
Volgens hen is de condensor duidelijk stuk.
Het gekke is dat ik daarover nauwelijks iets in het werkplaats handboek kan terugvinden. Op het forum ook weinig info. Of zie ik wat over het hoofd?
Ik heb al wel begrepen van een medeforummer dat vervangen nog best een klusje is.
De voorbumper moet eraf (dus ook beplating onderkant, voorverlichting, grille etc) en dan neem ik aan dat je er redelijk bij kunt.
Het is wel een klus die (na afvullen van het systeem) met de huidige temperaturen best wel een cool resultaat zou kunnen geven.
Gaat het om dit onderdeel?
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD4758637N
of deze (maar daar zie ik geen droger bijzitten?): https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... /RD4758637
Volgens hen is de condensor duidelijk stuk.
Het gekke is dat ik daarover nauwelijks iets in het werkplaats handboek kan terugvinden. Op het forum ook weinig info. Of zie ik wat over het hoofd?
Ik heb al wel begrepen van een medeforummer dat vervangen nog best een klusje is.
De voorbumper moet eraf (dus ook beplating onderkant, voorverlichting, grille etc) en dan neem ik aan dat je er redelijk bij kunt.
Het is wel een klus die (na afvullen van het systeem) met de huidige temperaturen best wel een cool resultaat zou kunnen geven.
Gaat het om dit onderdeel?
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD4758637N
of deze (maar daar zie ik geen droger bijzitten?): https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... /RD4758637
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Beide, maar bij die laatste moet je de droger er los bij kopen. 
Ze gaan niet súper vaak bij 9-3OG's in mijn ervaring, maar ze gaan weleens. Bij bijvoorbeeld 9-3's van een generatie later komt het veel vaker voor.
Ze gaan niet súper vaak bij 9-3OG's in mijn ervaring, maar ze gaan weleens. Bij bijvoorbeeld 9-3's van een generatie later komt het veel vaker voor.
-
Sonab
- Donateur (4x)

-
Sonab
- Donateur (4x)

Mijn motorkap embleem ging van de ene op de andere wasbeurt bladderen en dat vind ik echt een aanfluiting voor een trotse griffioen.
Ik koos voor een hoogwaardig embleem, omdat dat bij het nieuwe achterlogo ook zo fijn aanvoelde.
Ben opnieuw echt verrast. De oude is plastic, de nieuwe is van heerlijk zwaar aanvoelend metaal. Fijn, kwaliteit. Al zit het op een oud barrel
Bijna jammer om te monteren 

Dit nieuwe, "hoogwaardige" embleem is binnen een jaar al compleet vaal geworden. Is het toch niet origineel geweest? Of zijn die standaard zo matig? Wat zou ik dan wel moeten aanschaffen? Of kan ik het embleem nog renoveren? Tips welkom...
Ik koos voor een hoogwaardig embleem, omdat dat bij het nieuwe achterlogo ook zo fijn aanvoelde.
Ben opnieuw echt verrast. De oude is plastic, de nieuwe is van heerlijk zwaar aanvoelend metaal. Fijn, kwaliteit. Al zit het op een oud barrel

Dit nieuwe, "hoogwaardige" embleem is binnen een jaar al compleet vaal geworden. Is het toch niet origineel geweest? Of zijn die standaard zo matig? Wat zou ik dan wel moeten aanschaffen? Of kan ik het embleem nog renoveren? Tips welkom...
-
Sonab
- Donateur (4x)

Ps. Doet me bedenken wat een koninklijk embleem het eigenlijk is.
De kleuren, de waardige maar strijdbare afbeelding, het geheel oogt krachtig
Wat zeggen veel andere auto logo's nou?
Mercedes: een saaie kouwe ster met maar drie punten (de rest is bijbetaling)
Audi, vier gordijnringen die in de war zitten
Toyota het kale frame van een hoge hoed
Volvo; een wiel dat draait (unique selling point)
Alfa Romeo, complimenten; is al wat leuker, maar wat druk als geheel
Ferrari en Porsche allebei een slecht opgevoed paard, lekker origineel
Tesla had al helemaal geen fantasie
Ford idem dito, Kia idem dito en nog heel veel anderen idem dito
Opel: kortsluiting in de bovenkamer
Nissan: Idem, maar zelfs geen stroom (nixan dus)
Saab en Saab-Scania, waarlijk bolide waardig
Jaguar mag er ook wel wezen vind ik
De kleuren, de waardige maar strijdbare afbeelding, het geheel oogt krachtig
Wat zeggen veel andere auto logo's nou?
Mercedes: een saaie kouwe ster met maar drie punten (de rest is bijbetaling)
Audi, vier gordijnringen die in de war zitten
Toyota het kale frame van een hoge hoed
Volvo; een wiel dat draait (unique selling point)
Alfa Romeo, complimenten; is al wat leuker, maar wat druk als geheel
Ferrari en Porsche allebei een slecht opgevoed paard, lekker origineel
Tesla had al helemaal geen fantasie
Ford idem dito, Kia idem dito en nog heel veel anderen idem dito
Opel: kortsluiting in de bovenkamer
Nissan: Idem, maar zelfs geen stroom (nixan dus)
Saab en Saab-Scania, waarlijk bolide waardig
Jaguar mag er ook wel wezen vind ik
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (condensor vervangen)
Zeer warm weer in aantocht en nog steeds geen werkende airco....
Volgens de garage is de condensor de boosdoener en kost het vervangen zo'n 500 a 600 euro.
Volgens mij is dat dan voor 2/3 arbeid en ik vraag me af of ik dat zelf zou kunnen doen: Alles demonteren, zodat alleen het verwisselen van de oude en nieuwe condensor en hervullen van het systeem voor de garage overblijft.
Klopt dat? En wat zouden de stappen zijn?
-grille uitnemen
-hoeklampen en koplampen los en uitnemen
-afkoppelen sensor en stekkers mistlampen en voorbumper
-bodemplaten vooraan los, bumperbouten voorzijde los + bevestiging bij voorspatbord
-slang koplampsproeiers los
-bumper afnemen
-goed in de Wd40 laten weken van de aansluitingen van de condensor die los moeten
Is dat compleet om erbij te kunnen, of stel ik het me nu te simpel voor?
Volgens de garage is de condensor de boosdoener en kost het vervangen zo'n 500 a 600 euro.
Volgens mij is dat dan voor 2/3 arbeid en ik vraag me af of ik dat zelf zou kunnen doen: Alles demonteren, zodat alleen het verwisselen van de oude en nieuwe condensor en hervullen van het systeem voor de garage overblijft.
Klopt dat? En wat zouden de stappen zijn?
-grille uitnemen
-hoeklampen en koplampen los en uitnemen
-afkoppelen sensor en stekkers mistlampen en voorbumper
-bodemplaten vooraan los, bumperbouten voorzijde los + bevestiging bij voorspatbord
-slang koplampsproeiers los
-bumper afnemen
-goed in de Wd40 laten weken van de aansluitingen van de condensor die los moeten
Is dat compleet om erbij te kunnen, of stel ik het me nu te simpel voor?
-
PeterJanssen
- Donateur

Ikzelf zeg heel goed te doen.
wil je best helpen
wil je best helpen
-
Sonab
- Donateur (4x)

Dat klinkt bemoedigend! Dank!
-
Sonab
- Donateur (4x)

-
Sonab
- Donateur (4x)

Had vandaag wat vreemds...
Van de week heeft de caab een nieuwe APK gehad en tevens hebben ze toen de handrem gesteld en volgens mij remleidingen geschuurd en getectyleerd.
Heel, heel soms brandt trouwens bij het starten het rem/abs lampje, alles werkt en met herstarten is dat weg. Rem/koppelingsvloeistof is op het juiste niveau.
Verder geen bijzonderheden afgelopen week met rijden, gisteren moeder de vrouw er nog mee weg geweest.
Vandaag wilde ik ermee weg, stond het koppelingspedaal onderaan.
Pedaal opgetild, had vervolgens weer normale druk met intrappen. Auto gestart en niets geks meer te merken gedurende meerdere ritjes.
Wat moet ik hier nu van denken?
Eind vorig jaar is de hulpkoppelingscilinder nog vervangen.
Van de week heeft de caab een nieuwe APK gehad en tevens hebben ze toen de handrem gesteld en volgens mij remleidingen geschuurd en getectyleerd.
Heel, heel soms brandt trouwens bij het starten het rem/abs lampje, alles werkt en met herstarten is dat weg. Rem/koppelingsvloeistof is op het juiste niveau.
Verder geen bijzonderheden afgelopen week met rijden, gisteren moeder de vrouw er nog mee weg geweest.
Vandaag wilde ik ermee weg, stond het koppelingspedaal onderaan.
Pedaal opgetild, had vervolgens weer normale druk met intrappen. Auto gestart en niets geks meer te merken gedurende meerdere ritjes.
Wat moet ik hier nu van denken?
Eind vorig jaar is de hulpkoppelingscilinder nog vervangen.
-
beekemm
- Geregistreerd lid
Gebeurd vaker als er aan de remmen word gewerkt denk gammel contactje, misschien de contactspray er even bijhalen
-
Sonab
- Donateur (4x)

Kan het ook zijn dat het systeem na het stellen van de handrem opnieuw ontlucht moet worden?Sonab schreef: ↑za 27 aug, 2022 23:35Vandaag wilde ik ermee weg, stond het koppelingspedaal onderaan.
Wat moet ik hier nu van denken? Eind vorig jaar is de hulpkoppelingscilinder nog vervangen.
Potje met vloeistof zit helemaal vol overigens.
-
busy
- Donateur (4x)

Handrem werkt niet hydraulisch maar met kabel. Neem aan dat ze de schoenen ook afgesteld hebben Die kunnen wat schuren als dit niet het geval is.