KVS lekkage, waar?

1997-2010
VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

KVS lekkage, waar?

Bericht door VanBunst » zo 29 mei, 2022 20:01

Hai,

Ik (de Saab, DE 2006)) verlies koelvloeistof en ik heb de mogelijke plek gevonden. Zie foto, rode cirkel. Foto Is gemaakt met een spiegeltje, dus je ziet de onderkant. Er zit rode prut op die (banjo)bout en er hangt een druppel aan. Wat zit daar aan onderdeel? Koelleiding van de turbo? Met een o-ring?

Waterpomp (SKF) is 19.000 km geleden vervangen.

P.s. die do88 slangen zijn ook 19.000km oud en ik zie bij twee van die (koel)slangen ook rode prut die uit de 'kern' van de slang lijkt te komen. Is dat normaal?

Afbeelding

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: KVS lekkage, waar?

Bericht door Saapie » zo 29 mei, 2022 20:14

De kachelbybass zal lek zijn. Vervangen is de enige oplossing.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 30 mei, 2022 6:58

heey
de diepste omcirkelde bout is die van de airco leiding op de pomp
die kan geen kvs lekken
wel de aansluiting van de waterpomp of de pomp zelf die zit erboven
DO88 is mooi voor het oog maar miserie om af te dichten (wat hier te zien is )
als je de cobra van de turbo afhaalt heb je er meer zicht op

mvg werner

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » ma 30 mei, 2022 9:24

Saapie schreef:
zo 29 mei, 2022 20:14
De kachelbybass zal lek zijn. Vervangen is de enige oplossing.
Hi, volgens mij zit die bypass bij het schutbord, niet onder de waterpomp, of mis ik iets?

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » ma 30 mei, 2022 9:25

werli schreef:
ma 30 mei, 2022 6:58
heey
de diepste omcirkelde bout is die van de airco leiding op de pomp
die kan geen kvs lekken
wel de aansluiting van de waterpomp of de pomp zelf die zit erboven
DO88 is mooi voor het oog maar miserie om af te dichten (wat hier te zien is )
als je de cobra van de turbo afhaalt heb je er meer zicht op

mvg werner
Hi Werner,

de foto is via een spiegel genomen (ff foto inzoomen, werkt beter op de pc), dus die bout zit onderop de waterpomp. Op de foto lijkt het alsof je dieper in de auto naar de airco kijkt, maar het is dus ergens aan de onderkant van de waterpomp.

Groet!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 30 mei, 2022 9:28

Zo te zien zitten de slangklemmen niet erg strak. Zou beginnen die eens aan te halen. Veel voorkomend probleem na inbouw van (nieuwe) do88 slangen is dat de slangklemmen niet meer worden aangehaald. Beste kan je ze na een week of 6 eens een paar slagen geven. Ze hebben de neiging wat 'in te klinken' na montage waardoor de slang (te) los zit. Verder zie ik bij do88 ze wel vaker op de 'kopse' kant tussen de koordlagen door lekken. Je kunt dit overigens 'eenvoudig' in beeld brengen m.b.v. een afperstest.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 30 mei, 2022 12:54

Veel voorkomend probleem na inbouw van (nieuwe) do88 slangen is dat de slangklemmen niet meer worden aangehaald
+1

Heb zelf ook DO88 gemonteerd en ben echt verbaasd over de mate waarin je die na een aantal weken moet aandraaien, anders heb je redelijk kans op (kleine) lekkage.

Maar bypassvalve is inderdaad de andere meest reële locatie van lekkage. Mocht die het zijn, geef even een PB. Ik heb nog een gloednieuwe liggen die weg mag voor weinig (want ik bleek geen bypassvalve te hebben :oops: ).

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 30 mei, 2022 13:06

heey
die roze bout die te zien in het openings bericht is heeft niks te maken met de waterpomp !
laat je niet op het verkeerde spoor brengen door die bout die heeft er niks mee te zien zoals ik al vertelde in het eerste bericht
ik heb idd de foto uit vergroot op de pc de boosdoener is zijn die mooie voor het oog zijnde (rommel vind ik ) DO88 slangen
en ik stel me de vraag hoeveel mensen er na 6 weken terug gaan om even de slangen aan te draaien, weet je wat voor een klus dat is
doe die U slang maar eens aan de zijkant van de waterpomp en de onderste van de radiator
dat is ook geen cadeau

meerdere met die slangen in welke kleur ook hebben kvs verlies; aandraaien op de radiator tot je de aansluiting van de radiator kapot draait
laat het duidelijk zijn ik ben geen voorstander van die slangen ,maar ja het oog wil ook wat

of ik zie het niet goed wat dus mogelijk is maar ik zie geen bypas valve : ik versta dus niet dat mensen hier naar verwijzen

mvg werner

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 30 mei, 2022 13:12

Niet aan die bout komen inderdaad, het rode dat daar zit zal lekkage zijn vanaf de slang. En inderdaad Werli: draai die nog maar eens aan op die plek!

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 30 mei, 2022 13:19

heey
een waterpomp zit met 3 bouten van 5 cm M8 op het blok gemonteerd
die bouten kan je niet zien indien alles gemonteerd is met name stuurhuispomp
de waterpomp zelf kan uit 2 delen bestaan (naargelang leverancier )en de pomp zelf zit met torx M6 aan het huis gemonteerd

niks van dat is te zien op de foto

mvg werner

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 30 mei, 2022 19:20

werli schreef:
ma 30 mei, 2022 13:06
meerdere met die slangen in welke kleur ook hebben kvs verlies; aandraaien op de radiator tot je de aansluiting van de radiator kapot draait
laat het duidelijk zijn ik ben geen voorstander van die slangen ,maar ja het oog wil ook wat
Ligt dit niet eerder aan de overstap van bandveerklemmen naar 'normale' wormklemmen? Die bandveerklemmen blijven de slang gewoon vastklemmen als 'ie wat inklinkt, bij wormklemmen moet je ze zelf aandraaien. Ik snap dat je, als je dit vaak ziet, niet zo'n fan bent van dat soort slangen. Helaas is mijn ervaring met aftermarket rubber koelslangen wellicht nog slechter.. :lol:

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » ma 30 mei, 2022 19:35

en waarom zetten ze er van die normale op
omdat de originele klemmen er niet op gaan, zo simpel
dikke miserie die DO88

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » ma 30 mei, 2022 23:41

Thx mensen.

Woensdag naar de garage en op de brug, dan ff wat slangklemmen gaan aandraaien en zien wat er dan gebeurt

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » wo 01 jun, 2022 21:23

Het probleem zit toch bij de banjo bout van de leiding tussen waterpomp en blok of turbo, die lekt. We konden 'm een ietsje aandraaien, maar het blijft nat. Het is en blijft droog bij de blauwe slang.

Ik kijk het even aan, want om er goed bij te komen moet denk ik de airco pomp eraf?

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » wo 01 jun, 2022 21:32

heey
de cobra eraf is iets makkelijker
mvg werner

Plaats reactie