Op mijn Cabrio uit '99 zit een vaste (radio)antennespriet van zo'n 30 cm. Aardig, maar mede omdat de kwaliteit van de ontvangst niet al te best is, wil ik hem graag vervangen door een electrische antenne. Deze heb ik inmiddels naar huis, en deze zou goed moeten zijn (aldus de vorige eigenaar). In mijn kofferbak trof ik het losliggende stekkertje van de oorspronkelijke electrische antenne. Voordat ik mijn antenne ga inbouwen leek het mij wel handig de nieuwe antenne te testen. Ik heb daarom het stekkertje aangesloten terwijl de antenne los in de kofferbak lag, en de radio uitgezet. En verrek, hij doet het! Maar de antenne is kennelijk langer dan mijn kofferbak breed, dus hij ging uit, bereikte de andere kant van de kofferbak en ging toen automatisch weer helemaal in.
Maar... daarna doet hij helemaal niets meer! Stekkertje losgehaald en opnieuw bevestigd, niets. Ik meet ook geen spanning op het stekkertje als ik de radio aanzet. De zekering (nr 4) is wel goed; de binnenverlichting brand ook gewoon. Kabeltje vanaf de achterkant van de radio naar het stekkertje doorgemeten; dat lijkt goed. Op de (originele) Saab radio staat het aansluitschema van de connectors op de achterkant van de radio, waaruit ik opmaak dat de antenne aangesloten zit op '30v' en 'Antenne trigger'.
Klopt mijn aanname dat als de radio aangaat er 30V op de antenne(motor) gezet wordt? Zo ja, dan kan ik even testen met een 30v voedingsbron of de antenne zelf nu nog wel gewoon goed werkt. Zou er anders iets in de radio misgegaan kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie ideeën hierbij!
Jaco