2.1 kop

1978-1993
Plaats reactie
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

2.1 kop

Bericht door Saapie » zo 06 mar, 2022 21:36

Wij hebben het plan om een 2.1 kop en inlaat op een b202 Turbo blok te monteren.

Weet iemand hier welke koppakking daar tussen moet? Die van de 2.1 of gewoon standaard die van de 2.0?

pieter TS
Donateur
Donateur

Re: 2.1 kop

Bericht door pieter TS » ma 07 mar, 2022 9:25

Standaard 2.0

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » ma 07 mar, 2022 11:20

Ik heb de 2.1 pakking gebruikt omdat de de diameter van de 2.1 groter is en ik bang was dat de kop daarom niet goed af zou dichten.

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » ma 07 mar, 2022 21:27

Nee je krijgt nu een ongunstige verbrandingskamer vorm. Omdat de pakking groter is als de boring krijg je nu een ring met ruimte om de boring. Deze zou dan eerder detonatie kunnen veroorzaken.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » ma 07 mar, 2022 21:28

Heb even rondgebeld. Advies is inderdaad een 2.0 pakking…

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » di 08 mar, 2022 7:43

Nu begin ik te twijfelen wat er in zit :roll:
Tijdens het tunen kwamen we erachter dat mijn blok juist heel laat pas begint met pingelen.

Maar dat kan ook aan dee compressie liggen.
(B234 zuigers en B212 kop geeft compressie ratio van ongeveer 1:8.1)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 08 mar, 2022 13:57

Kan een 2.1 kop nou zomaar op een turboblok gemonteerd worden? Zijn de kleppen daar geschikt voor? Ik weet dat het vaker gedaan wordt.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 08 mar, 2022 14:28

Ja, want het is exact dezelfde kop als op een vroege 9000 2.3 (turbo) zit. Deze heeft net als een 2.0 een boring van 90 mm. De 2.3 liter inhoud wordt bereikt door de slag van de krukas te vergroten.

De enige reden dat een 2.1 een andere koppakking heeft is dat bij de 900 classic een grotere slag niet kan vanwege de bak (tevens moest er dan een nieuwe krukas met drijfwerk ontwikkeld worden voor deze specifieke motor alleen, terwijl de 2.3 kop er al was), daarom is ervoor gekozen de motorinhoud te vergroten door middel van een grotere boring van 93 mm. Om die reden gaat bij de 2.1 de koppakking ook vaker lek, omdat de tussenruimte tussen de cilinders kleiner is. Er vindt dan sneller doorslag plaats op de smalste delen van de pakking.

De 2.1/2.3 kop is in essentie gewoon een B202 kop maar dan met grotere poorten etc. waardoor deze beter flowt. Ook is de inhoud van de verbrandingskamer iets groter. Zet je deze kop op een 900 blijft de motor gewoon een 2.0 (de totale inhoud neemt vanwege de grotere verbrandingskamer enkele cc's toe) en de compressieverhouding wordt iets lager terwijl de flow (in combinatie met 2.1 inlaat) iets beter is.

Wellicht dit topic samenvoegen met het andere topic hierover (indien er behoefte is er nog verder over te discussiëren).

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 08 mar, 2022 14:59

De hoop is dat we meer turbodruk kunnen draaien. Betere flow, meer lucht, en lagere compressie zou pingelen minder maken, en dus is meer druk mogelijk. Je krijgt dan onderin iets minder power, maar kan langer gasgeven… voordat trionic ingrijpt.

Het is gewoon leuk om eens zo’n motor te bouwen. Als experiment.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 09 mar, 2022 18:59

Met T5 zal dat weinig verschil maken denk ik. Met Lucas/Bosch heb je veel minder afstelmogelijkheden waardoor je inderdaad wat beter pingel kan bestrijden ermee.

Compressie zou met T5 juist omhoog kunnen omdat je meer controle hebt over de vonk. :) Dan kun je met minder turbodruk ook meer vermogen draaien zonder in te leveren onderin.

Maar Krizzie, jij hebt toch ook een 2.1 kop erop zitten? Dat klopt, omdat het kan. :P

Plaats reactie