Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Is Volvo een alternatief voor Saab-liefhebbers?

Bericht door turbopilot » vr 04 feb, 2022 23:14

Wat de handrem betreft, 900 classic en 9000 werken perfect
En een noodstop met blokkerende achterwielen, succes

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » vr 04 feb, 2022 23:42

turbopilot schreef:
vr 04 feb, 2022 20:01
Welnu , er staat er hier nu 1 op de brug, een nichtje gaat er mee naar Zweden voor carbagerun
Een V70 , schijnt dat je geluk hebt dat het er eentje is van 97, alles daarna kwam schijnt ruk te zijn, (volgens zeer betrouwbare bron)

Maar eerlijk ik vindt dit ook al ruk, rubberblokken van de achteras moesten worden vernieuwd, tjonge wat een ongelofelijke domme constructie en ook nog eens onveilig als ze stuk gaan.

Handrem werkt niet, schijfremmen achter , met trommelremmen binnen in de schijf, hoe verzin je zoiets

Geluk, de remblokjes van een 99 van voor 74 passen erin , die had ik nog liggen

Heb je een dikke auto met 5 cilinder diesel, mag je er ook een vracht mee trekken, nee dus, maar 1600 kg :shock:
beetje gelul dit alles.
Nieuwe draagarmen met ingeperste rubber bussen zijn goedkoper dan losse bussen.
Trekgewicht is normaal afhankelijk van wagengewicht.
Gekloot met niet originele remblokjes die origineel echt n scheet en 3 knikkers kosten

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 05 feb, 2022 0:06

@verde900: turbopilot vindt het leuk om soms even helemaal los te gaan op dit forum.... :D

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 05 feb, 2022 0:14

Ik vindt het in vergelijking met een 900 classic nieuwe steek 1 grote k constructie en ook nog eens niet sleutel vriendelijk

En een V70 met 2,4 liter 5 cylinder diesel, die maar 1600 kg mag trekken, dat is 100 kg meer dan mijn 99 :shock:

En gelukkig is dit een saabforum, dus voor mij blijven het trekkers met een dak.
En heb ik een boel collega’s die er op leeglopen
Mooi jo zo.n D5, totdat er een nieuwe aandrijfas in moest, dan praat je niet meer over saab prijzen

De remblokjes hebben gewoon hetzelfde nummer https://www.rendcarparts.nl/saab-volvo/ ... /RD271702A

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 05 feb, 2022 0:21

RoelandV schreef:
za 05 feb, 2022 0:06
@verde900: turbopilot vindt het leuk om soms even helemaal los te gaan op dit forum.... :D
Roeland ik zou ook zo reageren als het om een saab ging

Ik kom nog uit de tijd dat Saab Volvo iets was als Feyenoord Ajax :mrgreen:

Of Ajax Feyenoord , voor geval dat

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 05 feb, 2022 0:21

Ik kan jullie uit betrouwbare bron vertellen dat remblokken van een 9-3 achter op een 940 achter passen er moet alleen een hoekje uit met de slijptol. :lol:

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 05 feb, 2022 10:07

Afbeelding

En ik heb het over deze ( oudere variant)

N207
Donateur
Donateur

Bericht door N207 » za 05 feb, 2022 17:03

Grappig dat naast Volvo ook Subaru als alternatief wordt genoemd. Toen wij gingen kijken om de 9-5NG (2.0T Vector Exclusiv) in te ruilen, waren Volvo V60, V90 of Subaru Outback de enige auto's op de lijst. De Subaru heeft altijd AWD, zeer betrouwbare techniek en biedt meer ruimte. De Volvo's zijn daarentegen mooier (persoonlijk) en moderner. Uiteindelijk hebben we een V60 T5 R-design met Polestar optimalisatie gekocht. Een ex-demo van Volvo NL, 9 maanden jong, 8k op de teller en voorzien van bijna elke denkbare optie. En voor een lagere prijs dan een nieuwe Outback.

Is het een alternatief voor Saab? Ja en nee. Ja omdat de V60 de Scandinavische kernwaarden (design, non-nonsense, veiligheid) uitstraalt, wat gj900 ook al opmerkte. Onze V60 rijdt, dankzij de motorisering en onderstel net zo vlot maar strakker dan de 9-5 NG. Maar de NG was veel meer op sportief comfort ingesteld en vooral bij lange ritten een geweldige cruiser. En vanwege de leeftijd is de techniek van de V60 gewoon beter. Zo is de automaat (8 i.p.v. 6 bij de Saab) veel alerter en is de infotainment altijd up-to-date en werkt de spraakbesturing veel beter.
Maar auto rijden is voor mij ook een stukje emotie. De V60 vind ik schitterend, zowel van buiten als van binnen. Maar als ik in de NG stapte, stapte ik in een SAAB. En als ik in de V60 stap, stap ik in een auto. Nog steeds geen straf en de werkplek is prima in orde (zelfs de startknop zit op de middenconsole), maar het is net dat stukje emotie wat de Saab zo uniek maakt.

Een plaatje...
Afbeelding

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 05 feb, 2022 19:22

Ik heb 21 jaar terug een toen 3 jaar oude outback gehad, veel kostbaar gezeik mee gehad, koppakking en olielekkage.

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » vr 04 mar, 2022 20:16

Wat in elk geval GEEN alternatief is, is een MG EHS phev.
Wat een onding.
Huur veel (Hertz) auto's voor werk. Dus ik rij in van alles en nog wat.
Laatst zo'n MG mee naar Dld. Trip van iets van 400 km enkele reis.
Opzich rijdt het goed. Maar de auto is niet prettig:
ACC staat bij mij in elke auto op 19 graden bestuurder, 21 passagier, Auto en airco aan( zo staat tie in de Saab ook). Ding was gewoon oncomfortabel koud. Nog nooit meegemaakt. Opschroeven naar 21 graden hielp niet. Gelukkig zat er stoelverwarming in, dat hielp.
Actieve cruise control accelereert heel langzaam naar de ingestelde snelheid. Dus als je naar links gaat om een vrachtwagen in te halen moet je flink gas bijgeven, anders hou het verkeer achter je op. Dat gas geven gaat ook niet van harte, daar moet even over nadenken.
Max cruise control snelheid is 150. Ook nog nooit meegemaakt.
Navigatie is ook zoiets. Blijkbaar werkt tie alleen op gps signaal, want in een tunnel beweeg je niet. Na goed 2 uur rijden slaat de navigatie vast. Niet te resetten. Behalve als je de auto uit doet, afsluit en 5-10 min wat anders gaat doen.
Ergste was nog de brandstof meter. Er zit al een klein tankje in, maar de brandstof meter loopt het laatste kwart wel heel snel terug. Echt niet leuk
Bah, wat een gebakje.

Ooit eens een Suzuki SX4 mee gehad voor 650km enkele reis autobahn. Gekke ding viel alles mee. Zo kan het ook.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » za 05 mar, 2022 19:06

turbopilot schreef:
za 05 feb, 2022 0:14
En een V70 met 2,4 liter 5 cylinder diesel, die maar 1600 kg mag trekken, dat is 100 kg meer dan mijn 99 :shock:
En 200kg minder dan een 9000 CS 2.3i met automaat (die vervolgens kapot gaat omdat die liever geen kar trekt :lol: )

Overigens vandaag voor een vriend naar wat cabrio's gekeken en hoewel een aantal opties mij niet echt konden charmeren, heeft een chique samengestelde 435i toch wel een hele goede indruk achtergelaten. Kon me haast voorstellen vreemd te gaan. :oops: :lol:

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » za 05 mar, 2022 20:58

Een V70 van na 1997 ruk? Ik heb er een van 2005, ooit nieuw verkocht door een Volvoverkopend Saabforumlid, en ik vind het een prettige reiswagen. Geen strepentrekker, maar daar heb ik ‘m ook niet om gekocht.

Tot nu toe eigenlijk alleen een oliemelding gehad, waaruit een olieverbruik af te leiden was van 1:4000. Maar wat wil je: 0W30 is net water. Compressietest wees geen rare lekkages uit, olie vervangen door 10W60, kijken wat dat doet. Vond het verbruik wel bijzonder, met 265.000km zou hij net ingelopen moeten zijn. Een collega heeft een S60 op LPG met hetzelfde blok (2.4 170pk), en 5ton ervaring, zonder oliemeldingen of noemenswaardig gebruik.

Qua onderhoud, reparaties en verzekering is de Volvo goedkoper dan de BMW E91 320Touring die ik hiervoor had. Verbruik is bijzonder genoeg met 1:11-en-een-beetje hetzelfde.

Dus om te zeggen dat ‘alle V70s van na 1997 *ruk*’ zijn, is een beetje kort door de bocht 😉

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » za 05 mar, 2022 21:45

De agila die ik ook voor tijdelijk gebruik heb gekocht en na 2 jaar door geschoven is naar mijn partner heeft vandaag een opvolger gekregen.

Het is een Suzuki wagon R+ geworden met een m13a motor uit 2006 dus geen Volvo. :lol:

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » zo 06 mar, 2022 0:57

Als iedere V70 na 1997 (?) “ruk” zou zijn, dan geldt m.i. hetzelfde voor iedere Saab na die tijd…

Kortom: kolder!

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » zo 06 mar, 2022 1:34

Alle Leeglee's zijn rök!

Plaats reactie