Complete restauratie 9000 CDE 2.3 uit 1995 - weer een update 21-10-2025

1984-1997
mitch291
Geregistreerd lid

Complete restauratie 9000 CDE 2.3 uit 1995 - weer een update 21-10-2025

Bericht door mitch291 » wo 16 feb, 2022 0:13

Hallo,

Ik woon samen met mijn vrouw Asia in Polen.

Ik ben al een tijdje lid van dit forum en open dit topic omdat ik de Saab 9000 CDE uit 1995 die in 2009 in ons bezit is gekomen, wil gaan restaureren.
Hiermee bedoel ik, alles demonteren, interieur, ramen, rubbers, lijsten, etc. etc.
Motor gaat eruit, wordt opgeboord, gezandstraald, gespoten en ook de hele auto, inclusief motorruimte wordt gespoten.
Dus ook alle lijsten exterieur, bumpers, deuren, spatborden, achterklep, motorkap, alles wordt gedemonteerd en opnieuw gespoten.
Zoveel mogelijk zal gebeuren in eigen beheer.

Ik zal eerst onderstaand een historie geven en daarna het verloop van de restauratie proberen te voorzien van foto’s.
Tevens zullen er vragen zijn voor onderdelen die ik zoek.

Even in de tijd terug.

In 2009 wordt de Saab, kleur 230 Scarabee, interieur J44 Pamir met een 2.3 liter turbo motor, aangeboden door een goede vriend van mij.
De hoofdzakelijke reden is, dat dit een soort van cadeau is voor mijn Poolse vrouw Asia, zij heeft de diagnose kanker.
Deze vriend kent Asia ook en biedt de Saab, met slechts 267.000 km. op de teller, aan voor EURO 1.000,00 van de 1e eigenaar die een liefhebber zoekt.
Asia en ik gaan naar Nederland met haar auto, een Opel Omega 2.0 automaat.
We gaan naar Nederland om, wederom een vervelende reden, mijn vader is in het laatste stadium van lymfeklier kanker.Afbeelding
Kunnen we gelijk de Saab mee terug nemen.

We rijden medio augustus ’s nachts, het is mooi weer, heldere maan, lekker muziekje op en de reis gaat voorspoedig.
Wanneer we in de buurt van Berlijn zijn hoor ik een licht getik in de motor, gas los, tik weg, gas er weer een beetje op, tik wordt luider.
Ik rij erg rustig maar het tikken wordt er niet beter op, op een gegeven moment een harde klap, weg vermogen.
Naar de kant gestuurd, in de spiegel zie ik in het maanlicht een oliespoor op de snelweg.
We stappen uit en ik loop een stukje terug, ik zie brokstukken van de motor, zuigerstang delen e.d., op de snelweg liggen en raap deze op.
Er is verder totaal geen verkeer, zodat ik dit op mijn gemak kan doen.
In de verte, ca 500 meter verderop, zien we een afslag naar een benzinepomp.
Na kort overleg besluiten we om de motor proberen te starten en de afslag te halen, we hebben immers niets te verliezen.
Na een korte startpoging slaat de motor aan, direct in de D en rijden, hortend en stotend halen we de afslag.
Nu nog een klein stukje naar de benzinepomp die 2 stoplichten verder is, 1e stoplicht halen we, een steeds erger schrapend geluid vanuit de motorruimte komt ons tegemoet.
Ook het 2e stoplicht halen we, eindelijk de ingang van de benzinepomp.
5 meter voor de benzinepomp weer een harde knal, veel erger dan ervoor, en het is afgelopen, de motor slaat af en het is wel duidelijk dat starten nu geen zin meer heeft.
Samen duwen we de Opel de laatste meters.
In mijn beste Duits vraag ik, aan een ’s nachts, loket, de deur is op slot, of we de auto hier mogen parkeren.
Dit is goed, wel even 10 meter verderop, hulp is er niet maar dit redden we samen.

Nou daar staan we dan, koffers, laptops en geen auto meer.
We overleggen wat nu te doen
We kunnen er eigenlijk wel om lachen en zijn vastberaden om zeker naar mijn vader in Nederland te gaan.
De terugweg zal geen probleem zijn, er staat immers een Saab voor ons klaar.

Terug naar het loket van de benzinepomp om proberen een taxi te regelen, het is nu ongeveer 02:00 uur.
Er wordt voor ons geprobeerd een taxi te regelen.
Na ongeveer 2 uur wachten, en veel heen en weer gepraat door het gesloten loket, besluiten we om met koffers en laptops langs de doorgaande weg proberen een lift te krijgen.
Wanneer we een minuut of 15 hebben gelopen komt er toch nog de taxi aanrijden, die ons naar het dichtstbijzijnde treinstation brengt.
Snel kaartjes kopen, de trein naar Berlijn vertrekt over 10 minuten.
Nou, gaat eigenlijk best goed zo.
Aangekomen op hoofdstation Berlijn, blijkt de trein naar Nederland over een minuut of 20 te vertrekken.
Te weinig cash geld op zak, snel pinnen, op een of andere manier kan ik niet met een credit kaart o.i.d. betalen.
Vriendelijke medewerkers laten ons na het pinnen “voor” in de rij, zodat we de trein net op tijd kunnen halen.

Rond een uur of 08:00 bel ik met mijn vriend om e.e.a. mee te delen, die zegt toe ons van het station te zullen halen.
Aangekomen bij zijn garagebedrijf, blijkt de Saab nog niet reis klaar te zijn, iets met niet willen aanslaan.
Achteraf blijkt dit het geweldige Eagle alarm te zijn.
Hij biedt direct zijn auto aan, zodat we mijn vader kunnen bezoeken.
We maken de afspraak, dat hij zal bellen zodra de auto weer normaal start, zijn auto kunnen we zolang gewoon gebruiken.

Na 3 dagen belt mijn vriend en halen we de auto op.
Asia vindt het een mooie auto, vooral het lichte en luxe interieur.
Ik vindt het meer, mwah, wel mooi, onder de motorkap kan het mij, in eerste instantie niet echt bekoren.
We regelen de papieren voor de export.
Bij terugkomst constateert Asia dat het geen automaat is, maar een handgeschakelde versnellingsbak, geen optie voor Asia.
Wanneer er wordt uitgelegd dat de auto al is uitgevoerd, blijft het geen optie voor Asia.
Asia kijkt om zich heen en ziet een Citroen ZX automaat, nou, zegt Asia, dan wil ik die wel.
Mijn vriend zegt dat we de Citroen voor EURO 250,00 mogen meenemen.
Zo gezegd zo gedaan, en we rijden terug naar Polen.

Terug in Polen zegt Asia dat de Citroen wel ok is, maar nou ook weer niet zoals haar Opel Omega.
Ik rij op dat moment, al sinds 2004 in een Volvo 960 Station 2.5.
We besluiten dat Asia de Volvo gaat rijden en ik de Saab.

This point is where the fun begins.

Desondanks dat de Saab geen automaat is, rijdt hij subliem.
Ik moet eerst wat wennen aan de enigszins wat andere zit, als de Volvo, maar wen hier al snel aan.
Nu mij eens gaan verdiepen in wat deze Saab nu eigenlijk is.
Na veel op internet te hebben gezocht, kom ik dit forum tegen, veel info en enthousiaste mensen.

Onder deze enthousiaste mensen o.a. forumlid 9000-95.
9000-95 heb ik in 2010 leren kennen.
Allemachtig wat heeft hij een kennis in huis van Saab, m.i. vooral de 9000.
We tunen, wat ondertussen mijn Saab is, van 170 naar ca. 235 pk.
Volgens 9000-95 appeltje-eitje, even een paar pootjes van een chip in de ECU omhoog, wat flashen, een klepje van T-5 naar T-7 erin en gaan met die banaan.
Ik kijk toe en verbaas mij over hoe, eigenlijk toch wel, e.e.a. erg makkelijk is te doen met de originele hardware, op het T-7 klepje na dan.
Er wordt na de tune een proefrit gemaakt.
Ja, hierna is het wel gedaan, de bekende Saab glimlach, van oor tot oor.

Vanaf nu is het dagelijks rijden in de Saab
De Saab wordt vanaf nu onderhouden door mij en een goede vriend van mij, Dzidek.
Dzidek heeft een garagebedrijf en veel kennis van auto’s.
Ik verbaas mij nog steeds dagelijks over de kennis die hij heeft van auto’s, ook automatische versnellingsbakken, elektrisch, computers, vrachtauto’s, hij doet werkelijk alles.

In 2016 staat de teller op 378.000 km.
I.v.m. mijn werk moet ik vanaf nu een zeer betrouwbare auto hebben.
In de komende jaren zal ik ongeveer 50.000-70.000 km. per jaar gaan rijden.
Ik overleg veel met Dzidek wat voor soort auto ik nu moet gaan aanschaffen.
We vinken veel voor- en nadelen af, en komen tot de slotconclusie dat de beste oplossing eigenlijk al voor de deur staat, de Saab.

Medio 2016 wordt de Saab dan ook grondig aangepakt.
Distributie, zuigerveren, waterpomp, lagerschalen, benzinepomp, kleprubbers, noem maar op, alles wordt vernieuwd, zo mogelijk origineel.
Er worden nieuwe schokbrekers en veren opgezet en een verbinding tussen de veerpoten aan de voorzijde voor betere wegligging.
Diverse rubbers van het onderstel worden ook vernieuwd.
De dynamo, startmotor en aircopomp worden voorzien van nieuwe lagers en dergelijke.

Ik rij hiermee tot 2020 en zet er ongeveer 200.000 km. bij op de teller.
Dit met veel plezier en de Saab laat mij maar 1 keer staan, de koolborstels van de dynamo zijn versleten.
Dit los ik op door onderweg een nieuwe accu te kopen en net weer thuis te kunnen komen.

Het is nu maart 2020, een ABS lampje brandt.
Het blijkt, na een diagnose, links achter te zijn.
Ik krik thuis de auto op om deze te vervangen, pats een kapot voorraam tijdens het krikken.
De Saab naar Dzidek gereden en voorraam eruit gehaald.
Er blijkt nu veel roest en ook gaten onder het voorraam te zitten.
Vanwege corona hoef ik nu niet veel te rijden.
We zetten de Saab nu maar even op een laag pitje.
Dit kan bij Dzidek in een overdekte ruimte.

Nu, vanwege het corona (?!), blijken de 2e hands autoprijzen enorm te zakken.
In een onstuimige bui koop ik een lang gekoesterde wens, een V8.
Het wordt een Audi A8 4.2 uit 2003 met 283.000 km. voor EURO 4.000,00, deze wordt aangeschaft in Nederland.
Ja, ja, ik weet het, geen Saab.
Ik ben regelmatig bij Dzidek en verleen veel hand- en span diensten, sleutelen vind ik leuk.
Is bij de aanschaf van de Audi ook wel belangrijk gebleken, zowel mechanisch als elektrisch, man, man, wat een computers die ellende kunnen veroorzaken.
Ook mechanisch, startmotor aan vervanging toe, procedure Audi, motor eruit, gelukkig kan Dzidek het oplossen zonder de motor eruit te hoeven halen.
Mijn geluk is hier natuurlijk dat ik Dzidek ken, zonder hem was ik op de Audi al lang leeggelopen.

Asia wil eigenlijk ook graag een andere auto, de Volvo heeft nu 600.000 km. op de teller staan.
Ze kijkt zelf op internet en gaat samen met Dzidek naar een BMW 525 D station automaat kijken.
Het is een import uit Duitsland, bouwjaar 2006 met nog geen 200.000 km. op de teller
Deze staat in Polen, omgerekend naar EURO’s, voor 3.000,00 te koop, deze wordt gekocht.
Ja, ja, ik weet het, ook geen Saab.
De Volvo wordt nu, ongelooflijk, voor bijna dezelfde prijs die Asia heeft betaald voor de BMW, verkocht aan een liefhebber uit Warschau.

Asia is inmiddels geopereerd in 2015 en sindsdien geheel genezen verklaard.

Nu weer terug naar de Saab.

De Saab staat nu al 2 jaar bij Dzidek.
Vanwege corona heb ik veel vrije tijd, ben nu ondertussen 57 jaar.
Na overleg met Asia en Dzidek wordt de Saab naar ons huis gehaald.
We beschikken over een grote schuur, dus stallen en sleutelen geen probleem.
De beslissing is gemaakt.
De Saab wordt zo goed als helemaal uit elkaar gehaald en compleet gerestaureerd.
Dit alles zoveel mogelijk in eigen beheer.

Via Hobby Club Amersfoort misschien een paar vervangende voorstoelen, die van onze Saab zijn niet meer te redden qua leer helaas.

Nu zoek ik eigenlijk het volgende:

- een gebruikte (of nieuwe) Mitsubishi TD-04 (yep, wat meer pk’s)
- 1e of 2e overmaat zuigers, blok moet helaas worden opgeboord i.v.m. ovale cilinders (ik kan alleen maar “dure” ca. EURO 500,00 (Wossner) vinden)
- een gebruikte 3” downpipe

Hieronder een paar foto's van het begin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

davidd
Donateur
Donateur

Re: Complete restauratie 9000 CDE 2.3 uit 1995

Bericht door davidd » wo 16 feb, 2022 2:50

Mooi verhaal, mooi project!
Succes en houd ons op de hoogte, leuk.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 16 feb, 2022 10:03

Wat een verhaal, Mitch! Leuk dat je het hebt opgeschreven. Ben jij zelf van Nederlandse oorsprong?

En begrijp ik het nu goed dat er zo'n 640.000 kilometer op de teller staat? Dapper dat je deze auto gaat restaureren, hoor! Petje af. En waarom besluit je om dit te gaan doen? Een 9000 in deze staat en met deze kilometers is nog wat waard in onderdelen, maar 'as is' helemaal niets. Kennelijk haalt iets je over om hem weer in oude glorie te gaan herstellen. Is het de liefde...?
mitch291 schreef:
wo 16 feb, 2022 0:13
Ik moet eerst wat wennen aan de enigszins wat andere zit, als de Volvo, maar wen hier al snel aan.
Wat is het verschil? In de 9000 zit je wat hoog ten opzichte van het dashboard en de Volvo 960 heeft van die ver naar beneden doorlopende zijruiten. Heeft dat er iets mee te maken?

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 16 feb, 2022 11:51

@davidd,
Bedankt.

@Ewout,
Kilometerstand is nu rond de 575.000 km.
Waarde maakt mij eigenlijk niet uit :D
Ik wil al jaren een keer een project doen, dit kost mij nu met de Saab in eerste instantie niets tot weinig, de Saab is er immers al.
En de Saab heb ik altijd met veel plezier gereden.
Wanneer de Saab klaar is, zal ik deze alleen nog met mooi weer gaan rijden en er, hoop ik, veel plezier aan beleven.

Ik vind, dit is natuurlijk persoonlijk, de stoelen van de Volvo 960 de beste stoelen waar ik ooit op heb gezeten in een auto.
Zelfs de stoelen van de Audi A8, welke comfortstoelen zijn, vind ik minder lekker zitten.
Regelmatig met de Volvo naar Zuid-Frankrijk gereden, stops alleen voor tanken en weer gaan, bij aankomst geheel uitgerust uitstappen.
Dit zowel met een Volvo 960 sedan uit 1993 en die van de 1995 station, beiden supergoed.
Ook heel vaak PL-NL-PL gereden met de Volvo, superstoelen.
Maar natuurlijk zitten de Saab stoelen en de Audi stoelen ook goed.
Hmmm, ideetje, Volvo 960 stoelen inbouwen, zal eens zoeken op internet 8)

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » wo 16 feb, 2022 14:45

Cool, dit topic ga ik met grote interesse volgen! :thumbup2:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 16 feb, 2022 15:08

Leuk verhaal, veel succes!

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 16 feb, 2022 15:09

Erg leuk. Zuigers zijn helaas haast niet meer OEM te krijgen. Alleen nog het duurdere spul…

Christiaan94
Donateur
Donateur

Bericht door Christiaan94 » wo 16 feb, 2022 15:43

Prachtig verhaal! Goed om te lezen dat het met de gezonde van je partner goed is afgelopen. Succes met de restauratie!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 16 feb, 2022 16:00

Saapie schreef:
wo 16 feb, 2022 15:09
Erg leuk. Zuigers zijn helaas haast niet meer OEM te krijgen. Alleen nog het duurdere spul…
Eventueel zou ik overwegen een ander onderblok te gebruiken (tenzij je per se dit blok wilt behouden, kan me er qua nostalgie nog wel iets bij voorstellen). Daar is prima aan te komen. Het complete draaiwerk kun je dan daarin zetten. Dat lijkt mij de goedkoopste optie. Je kunt ook een 2.0 blok gebruiken (b204), je hebt alleen het gietstuk nodig. Ik denk dat Elferink je er wel aan kan helpen incl. verschepen naar Polen en anders kun je mij wel een pb doen, ik heb nog wel wat staan. Uiteraard wijsheid om eerst te (laten) nameten of het blok nog binnen tolerantie valt om opnieuw te honen zonder overmaat boren.
mitch291 schreef:
wo 16 feb, 2022 0:13
Samen duwen we de Saab de laatste meters.
In mijn beste Duits vraag ik, aan een ’s nachts, loket, de deur is op slot, of we de auto hier mogen parkeren.
Las het verhaal net nogmaals, en volgens mij moet hier staan: de Opel :D

Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Marius0404 » wo 16 feb, 2022 18:37

leuk verhaal .... ik ga er eens lekker voor op m'n Saab-stoel zitten :wink:

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 16 feb, 2022 20:24

@voodoo,
Zal mijn best doen regelmatig wat te posten dan.

@Saapie
Daar was ik al bang voor.

@Sapphire,
Tolerantie is volgens mij geen probleem, 1e overmaat zal al voldoen, dus m.i. geen ander onderblok nodig.
Wel bedankt voor je aanbod.
Enne scherp.
Ja, dat moet natuurlijk de Opel zijn, zal het aanpassen.

@Christiaan94,
Bedankt, met Asia is nu gelukkig alles ok.

@Marius0404
En, biertje erbij?

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » wo 16 feb, 2022 20:37

Vandaag de rest van de motorruimte weer wat leger gemaakt.
Alles stroomdraden losgekoppeld.
Ruitensproeier reservoir en airco filter eruit, wat een ellende, hoop dat ik deze niet lek heb gemaakt, 1 schroef draait nu wel door in het reservoir.
Beetje rare constructie de bouten dwars door het reservoir.

Afbeelding

Afbeelding

Ook een speeltje gekocht om onderdelen wat schoner te krijgen, inclusief 75 kg. materiaal voor nog geen EURO 30,00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb maar een hele kleine compressor, dus zandstralen gaat hier niet echt mee.
Dzidek heeft net een nieuwe gekocht, hij zegt dat ik zijn oude wel mag lenen 8)
Dat is een oude maar grote compressor met een ook een zware motor, dan is het zandstralen geen probleem meer.
Morgen weer verder.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 16 feb, 2022 21:16

mitch291 schreef:
wo 16 feb, 2022 20:24
Tolerantie is volgens mij geen probleem, 1e overmaat zal al voldoen, dus m.i. geen ander onderblok nodig.
Waar ik op doelde: je schreef dat jouw huidige blok ovale cilinders heeft. Ik noem dat ook wel "te ruim" of "buiten toleranties". Kortom: even honen en verse zuigerveren gaat niet meer, is ook al eens gedaan als ik je verhaal terug lees. Aangezien overmaat zuigers (niet gesmeed) lastig te vinden zijn, is een ander blok pakken ook een optie. Als die wel binnen toleranties valt (wegens geen 575.000 gelopen) om te honen, dan kun je daarmee volstaan en jouw zuigers er in over zetten. Dan ben je koopman voor relatief weinig. Boren kost ongeveer hetzelfde (in Nederland dan, ken de Poolse tarieven niet) als je voor een los b204 onderblok kwijt zou zijn. En dan moet je nog zuigers erbij kopen. Vandaar mijn suggestie.

voodoo
Geregistreerd lid

Bericht door voodoo » wo 16 feb, 2022 21:53

mitch291 schreef:
wo 16 feb, 2022 20:24

En, biertje erbij?
Om in Poolse sferen te blijven: doe maar een vodka :lol:

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » do 17 feb, 2022 9:39

@Sapphire,

Ah, duidelijk, snap dat dit goedkoper zou zijn.
Een 204 t.o.v. een 234 betekend wel inleveren van koppel, dat is eigenlijk nou net wat ik niet wil.
Daarentegen heb ik begrepen dat een 204 wel makkelijker in toeren klimt, ook leuk.
Blok opboren kost mij ongeveer EURO 100,00, daarna honen ongeveer EURO 35,00, de prijs zit hem dus in de nieuwe zuigers.
Weliswaar met versterkte Wossners wordt wat verder tunen ook een optie.
Bij Maptun hebben ze nog Wossners van 90,5 voor EURO 400,00 en 91,0 voor EURO 470,00, dit zijn de prijzen van Maptun Zweden.
In het beste geval ben ik dan voor rond de EURO 550,00 inclusief verzenden klaar.
Komen er nog wel lagerschalen e.d. bij 8)
Wat denk je dat een onderblok voor een 234 kost?
Of eventueel een 204?
En passen mijn zuigers in een 204?
Is het de slag die de inhoud bepaalt?

@voodoo,
Proos dan maar beerchug:

Plaats reactie