Black sludge (oud probleem)

1997-2010
jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » do 25 okt, 2007 13:18

Volgens mij was die 4% meer voor NL gericht, we hebben hier alles dichtbevolkt en de auto maakt daardoor veel korte stukjes.

In Amerika en ook in Scandinavie praat je toch over veel grotere afstanden en komen de auto's op temperatuur. Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat het daar procentueel fors minder is. Het is inmiddels een feit dat veel korte stukjes funest is, omdat hij niet warm wordt en dat speelt hier gewoon meer.

Als je in Duitsland woont is het ook al anders, in die kleine dorpjes zit qua winkels zo goed als niets. Als je wat wilt moet je een half uur tot 3 kwartier in de auto naar de grotere steden. Tenzij je natuurlijk nooit de grote stad uit komt, maar dat speelt overal.

MacGriffin
Geregistreerd lid

Bericht door MacGriffin » do 25 okt, 2007 14:53

Hoi Waterink,

Ik heb de een tekst teruggevonden waarin die 4% wordt genoemd die afgeleid is van het origineel van SAAB: viewtopic.php?p=237094#237094

Ik heb in dit forum ook het origineel gezien wat door SAAB Zweden is uitgestuurd (met dezelfde inhoud), maar kan die nog niet terugvinden.

Wat ik me afvraag, is wat de uitval / motortype is voor NL.

Edward

jwaterink schreef:Volgens mij was die 4% meer voor NL gericht, we hebben hier alles dichtbevolkt en de auto maakt daardoor veel korte stukjes.

In Amerika en ook in Scandinavie praat je toch over veel grotere afstanden en komen de auto's op temperatuur. Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat het daar procentueel fors minder is. Het is inmiddels een feit dat veel korte stukjes funest is, omdat hij niet warm wordt en dat speelt hier gewoon meer.

Als je in Duitsland woont is het ook al anders, in die kleine dorpjes zit qua winkels zo goed als niets. Als je wat wilt moet je een half uur tot 3 kwartier in de auto naar de grotere steden. Tenzij je natuurlijk nooit de grote stad uit komt, maar dat speelt overal.

Dirkson
Geregistreerd lid

Bericht door Dirkson » do 01 nov, 2007 14:29

4% is het cijfer dat Saab Zweden op een persconferentie noemde in januari 2005.

Tacken
Geregistreerd lid

Re: Black sludge (oud probleem)

Bericht door Tacken » wo 27 apr, 2011 0:10

tbv 9.5 turbo laat ik do as de motor preventief behandelen tegen BS. hoor geen geluid bij koud starten maar olie was wel iets te zwart /troebel maar heb totaal geen problemen met de auto.

Ipv spoelen gaat het blok open..., hoop dat iemand dat kan bevestigen dat het beter is dan spoelen... hij heeft 200.000 km gelopen en alle beurten.

ben 500 e kwijt....is dat een ok bedrag? ze zeggen er zo'n vier uur mee bezig te zijn,,,

wie kan mij bevestigen dat het een goed idee is?

gr,

Willem

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 27 apr, 2011 0:40

zo hé jij hebt een oud topic opgegraven! :shock:

het blok openen is idd beter dan flushen

Tacken
Geregistreerd lid

Bericht door Tacken » wo 27 apr, 2011 13:49

henk, dank waar was dat in Woerden?

dank en mvgr

Willem

jeroenp
Geregistreerd lid

Bericht door jeroenp » wo 27 apr, 2011 18:22

Ik lees, zo nu en dan, dat er ook een goedkoop adresje in Rutten zit.........

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 27 apr, 2011 19:40

echt waar? :shock: :wink:

jordhelderman
Geregistreerd lid

Bericht door jordhelderman » di 15 feb, 2022 12:07

Beste Forumers,

Recent temaken gehad met een lekkende olie afscheider op mijn 9-5 Aero.
De motor is van 2006 en weet niet het hele historie van het blok, alleen grofweg de laastste 4 jaar.

Dus heb gister de olie afscheider vervangen en kwam best wel wat sludge tegen in de onderste oliepijp (die in het blok gaat).
Zie foto.

Ik kan zeggen dat het blok dus een nieuw carter ventilatie systeem heeft, de auto altijd vol synstetische olie heeft gekregen met olie wissels van
rond de 10K. Verder 80% van de 20 000km per jaar snelweg km zijn. En dus toch zwarte kool afzetting heeft in de afscheider....

Wat hier al eerder benoemd is de zwarte kool komt dus ook voor in de nieuwere motoren.
Persoonlijk denk ik dat de olie gewoon te heet wordt in het turbo huis TD04 waardoor deze gekookt wordt.
ik zou wel eens de olie temperatuur willen weten in het uittredende kanaal van de turbo.

Zelf heb ook via een 'sandwitch' tussen het oliefiter en het huis, een temperatuur en druk sensor gezet. Die kan ik gewoon mooi aflezen
op een klein 1x 1cm schermpje in het dashboard. Zo kan de olie druk mooi in de gaten gehouden worden.

beste groet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 15 feb, 2022 14:42

Voordat het weer een geheel eigen leven gaat leiden: blacksludge ontstaat door een te hoge carter druk dit komt doordat er niet goed naar de terugslagklep gekeken is tussen gasklephuis en carter ventilatie.
Zo worden de dampen niet afgezogen en gaat de olie kristalliseren op de koude gedeeltes van de motor.
Het koudste gedeelte is het kettinghuis.

RobbieF57
Geregistreerd lid

Bericht door RobbieF57 » di 15 feb, 2022 16:39

Goedemiddag,

Vraagje; waarom moet je het hele carter lichten voor een black sludge controle?
Kan dat niet via het gat van de carterplug, met een boroscoop of een endoscoop?

Waarschijnlijk niet, maar ik vraag me het gewoon af.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Fijne dag,

Grtz

Rob

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 16 feb, 2022 14:56

Dat hoeft ook helemaal niet met een simpel kleppendeksel lichten kan je al bij de ketting kijken dat is het koudste deel van de motor waar blacksludge altijd als eerste zich gaat aankoeken.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 16 feb, 2022 16:19

En de toenmalige instructie aan de SAAB monteurs was om bij een oliewissel een lasdraad oid via het carterplug gat door je carter te halen. Komen er van die zwarte, rubberachtige korrels mee.... dan weet je genoeg. Ik doe het standaard bij een wissel...

En nee, het heeft niks met de turbo zelf te maken. Eerder met de samenstelling van de benzine, olie en lage frictie zuigerveren icm niet afdoende carterventilatie.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 16 feb, 2022 16:55

Ook andere auto's hebben blacksludge wij hebben een opel agila 1.2 die ik al een paar keer schoon gemaakt heb.
Als de kleppen weer beginnen te tikken is het tijd om de filter te vervangen. :lol:
Dat gekke ding hebben we nu al 4 jaar het ding ziet er niet uit maar zit totaal geen roest op de motor blijft maar lopen en loopt 1 op 18.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 16 feb, 2022 18:29

Doen jullie ook wel eens olie flushen enige tijd na een blacksludge reiniging?

Plaats reactie