Stuurbekrachtingsleiding vervangen

1993-2002
Plaats reactie
JvD
Geregistreerd lid

Stuurbekrachtingsleiding vervangen

Bericht door JvD » vr 03 sep, 2021 17:31

Ik heb een lekke stuurbekrachtigingleiding in mijn OG 9-3 cabrio.

Nu heb ik reeds een andere leiding liggen en ben vanochtend aan de slag gegaan, oude leiding boven en beneden losgehaald en uit de klemmen gehaald. Echter zie ik zo niet hoe de leiding van zijn plek te krijgen aangezien deze redelijk zit ingebouwd. 't Is waarschijnlijk eenvoudig als je het eens of meermaals hebt gedaan maar ik heb de leiding er nog steeds niet uit. De leiding kan niet zomaar naar achteren, in de richting van het shutbord, worden geschoven.

Het olie reservoir van de stuurbekrachtiging losgehaald, de plaat waarop de accu rust losgehaald maar de oude stuurbekrachtigingleiding is nog niet uit de auto.
Hij moet onder de accu tray vandaan maar blijft daar vanwege de bocht in de leiding, ergens achter haken.

Dus alle tips & tricks van ervaringsdeskundigen zijn van harte welkom!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Stuurbekrachtingsleiding vervangen

Bericht door busy » vr 03 sep, 2021 21:20

Je moet je voorwiel eraf halen dan kun er via wielkast makkelijk bij het koppelstuk geraken. Leiding zit ook met klem vast deze ook los halen. Via de wielkast de nieuwe erin geleiden naar boven.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » vr 03 sep, 2021 22:30

...ja is een leuke puzzel, niet? Heb het laatst ook bij mijn cabrio mogen doen...

Ff kijken en dan met de juiste draai en heen en weer lukt het. Geen idee waarom je je wiel er voor af zou moeten halen, maar als het je helpt :lol:

Succes!

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » za 04 sep, 2021 10:15

Wiel hoeft er niet af, wel even de auto omhoog gezet aan de bestuurder zijde voor, zodat ik makkelijker de aansluiting los kon draaien.

Na wat heen en weer geschuif met de leiding heb ik 'm eruit gekregen, 't is wel even vogelen maar het kan.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » ma 06 sep, 2021 14:03

Nieuwe leiding aangesloten maar lekt bij de aansluiting voor (dus niet het zwarte felx deel)

Heb er al een nieuw rubber ringetje in gezet maar krijg m niet goed dicht en het lijkt alsof het bovenste deel niet ver genoeg naar binnen gaat.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » ma 06 sep, 2021 14:06

Je bedoelt waar de leiding de pomp in gaat?

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 06 sep, 2021 16:55

De aangegeven leiding 'C' zit niet aan de pomp. De 'voorkant' zit aan de lange leiding vanaf de pomp (B), de achterkant zit aan het stuurhuis.

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 06 sep, 2021 16:57

Er horen geen ringen tussen

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » ma 06 sep, 2021 17:03

Volgens mij een rubber O ringetje, zie tekening.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » ma 06 sep, 2021 20:28

Jawel hoor, een klein rubber ringetje, nr 13 in het diagram

Afbeelding

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » di 07 sep, 2021 0:08

Ik heb eens bij een 9-3 een slechte aftermarket variant gehad, die met geen mogelijkheid op die plek te koppelen was (thv ringetje nummer 13). Je kan dus soms dikke, vette pech hebben. De UK-leverancier wilde er niks van weten - heb mijn heil toen bij RenD gezocht, en leiding werkte wel.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » di 07 sep, 2021 16:36

Ik laat de originele leiding die eruit komt reviseren.
Bij het hydraulic revisie bedrijf zetten ze er dan een nieuwe rubberen slang aan.

Plaats reactie