Edit Alles Dood: Brandstofmeter valt terug, lampje 'check radiator'

1984-1997
VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Edit Alles Dood: Brandstofmeter valt terug, lampje 'check radiator'

Bericht door VanBunst » vr 18 jun, 2021 7:57

Sinds twee dagen valt af en toe tijdens de rit de brandstofmeter naar 0, gaat ook het 'tank leeg' oranje lampje branden en gaat het check radiator lampje aan.
Dit duur 3 seconden, dan lampje weer uit en brandstofmeter weer naar normaal. Auto rijdt gewoon door, geen spanningsverlies te zien, geen horten en stoten.
Zit er ergens een contactje los (onder het dashboard), zekering, relais, iemand een idee wat deze twee met elkaar te maken hebben?

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Brandstofmeter valt terug, lampje 'check radiator'

Bericht door 9000-95 » vr 18 jun, 2021 8:58

Dit gebeurt als het contact even verbroken wordt. Eerste gok: contactslot blokje aan vervanging toe.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » za 19 jun, 2021 14:26

Zou dan de motor niet moeten afslaan, danwel alle dashboard verlichting aan/uit, als het contact wordt verbroken? Want hoewel benzinemeter terugvalt, gaat wwl het oranje tank leeg lampje branden...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 19 jun, 2021 18:54

Als het lang duurt wel. Maar als het maar een hele korte onderbreking is niet. Daarbij blijft de motor ronddraaien omdat je rijdt. Probeer maar eens heel snel de sleutel terug te draaien en gelijk weer naar on met draaiende motor, krijg je precies dit.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 19 jun, 2021 19:00

Overigens, als je handig bent kan je het contact blokje vaak ook repareren. Van de gestuikte aluminium busjes de kop afboren, net als bij een popnagel. Rest wijst zichzelf. De contacten zijn meestal niet eens ingebrand, alles uitlijnen en schoonmaken is genoeg.
In de busjes kan je M3 tappen om de boel weer netjes vast te zetten met twee boutjes..

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » ma 21 jun, 2021 10:07

Ik denk dat de motor blijft draaien omdat dat contactblokje werkt als een startonderbreker. Eenmaal draaiende zit het als het ware buiten het circuit. Anders zou bij uitval ook je laadstroomlampje aangaan, toch?

9000-95, kun je iets meer uitleg geven bij het opknappen van zo'n blokje? Ik heb hier twee van die krengen liggen, plus eentje in de auto, die ik alle drie uit elkaar gesleuteld en opgepoetst heb, maar die alle drie dezelfde problemen blijven geven. Ik mep mijn dashboard er nog eens uit. Ik boor nooit popnagels uit, dus ik weet niet wat je daarmee bedoelt. De contacten zijn in mijn geval wel degelijk ingebrand, met name een pootje dat volgens mij naar het hoofdrelais gaat. Ik peins er serieus over om dat helse ding te bypassen en een ontstekings- en startschakelaar te monteren. Moet niet moeilijk zijn, er zijn in principe maar drie contacten in dat ding. En dat moet dan 100 tot 160 euro kosten!!!

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 21 jun, 2021 21:21

De motor blijft draaien omdat de auto rijdt en de motor met de draaiende wielen gekoppeld is. Zelfde als bij gas los. Laadstroom lampje gaat pas aan als de motor vrijwel stil staat.

Wat reparatie betreft, dit werkt goed als de contacten nog goed zijn. Vaak zie je dat ze wat bij gebogen moeten om goed vlak aan te liggen. Als de contacten echt ingebrand zijn, kan je ze wel op zuiveren maar dan is de coating met contact materiaal weg en branden ze vrij snel weer in. Dan kan je ze beter echt gaan vervangen.

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » ma 21 jun, 2021 21:40

Yeah, that figures. Allebei; contactblokje schakelt de motor natuurlijk ook uit, dus zit niet buiten het circuit. En van die ingebrande contacten, dat snijdt ook wel hout. Allright, bedankt, ik peins nog maar even wat ik ga doen.

NorbertH
Geregistreerd lid

Bericht door NorbertH » do 01 jul, 2021 14:34

Beste mensen,
Ben in het bezit van een Saab 93 bj. 98 cabrio 2.0 i, SE.
Wellicht niet bij het juiste topic om mijn vraag te plaatsen, maar sinds vorig jaar zomer gaat de wijzer van de benzinemeter niet verder omlaag dan 1/4. Bij het voltanken gaat hij wel omhoog maar bij het leegrijden blijft hij hangen op 1/4.
Iemand een idee hoe dit kan? heb een vermoeden dat de vlotter blijft hangen, maar hoe kan dit?
Zou het eventueel te maken kunnen hebben met de ontluchting (slangen) bij het filter onder de wielkast bij het rechtervoorwiel? dat er bijv. te vel valse lucht wordt aangezogen? Ik probeer alle opties te onderzoeken. Ga er vanavond mee aan de gang.

Groeten,
Norbert

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 29 aug, 2021 18:27

VanBunst schreef:
vr 18 jun, 2021 7:57
Sinds twee dagen valt af en toe tijdens de rit de brandstofmeter naar 0, gaat ook het 'tank leeg' oranje lampje branden en gaat het check radiator lampje aan.
Dit duur 3 seconden, dan lampje weer uit en brandstofmeter weer naar normaal. Auto rijdt gewoon door, geen spanningsverlies te zien, geen horten en stoten.
Zit er ergens een contactje los (onder het dashboard), zekering, relais, iemand een idee wat deze twee met elkaar te maken hebben?

Is het ondertussen al opgelost? Ben gisteren naar Almelo gereden, ongeveer een uur rijden en had toch een paar keer hetzelfde euvel. Op de terugweg ook. Een klap op het dashboard wil wel helpen. Ik wou de Edu eruit halen en een paar soldeerpunten opnieuw solderen. Gaat om de rood omcirkelde punten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » zo 29 aug, 2021 19:17

Hai, nee het is niet meer terug gekomen. Op en neer mee naar Slovenië, geen problemen gehad. Dus lijkt een tijdelijk ding te zijn geweest...

michelvenus
Geregistreerd lid

Bericht door michelvenus » zo 29 aug, 2021 20:54

OK. Dat is mooi, misschien heeft het euvel zichzelf gerepareerd. Bij mij lijkt het nu vaker voor te komen, dus ik ga volgend weekend de tacho unit eruit halen. Hopelijk is het dan weer goed.

VanBunst
Donateur (11x)
Donateur (11x)

Bericht door VanBunst » do 02 sep, 2021 16:16

Krijg nou wat! Opeens zojuist helemaal dood. Niets, geen lampje. Accu op de polen 12,5 volt, dus daar zit nog genoeg in. Toch contactblokje dan...

Hem 'm gelocaliseerd, hoe krijg je 'm eraf?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 02 sep, 2021 16:56

Kap van stuurkolom afhalen (Torx aan de onderkant), dan met miniem inbusje inbusboutjes aan de onderkant losdraaien en dan valt t blokje zo naar beneden als het goed is.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Edit Alles Dood: Brandstofmeter valt terug, lampje 'check radiator'

Bericht door Tjøørd » do 02 sep, 2021 17:17

En eerst even de accu eraf, anders maak je zo sluiting

Plaats reactie