Heb deze al jaren liggen voor een cruisecontrol waar maar niks van komt.

Alles van te voren op meten. Blok en veren eruit. En dan alles op de goede hoogte zetten.brinky schreef: ↑wo 28 okt, 2020 20:36Je kan wel de shims vervangen/bijplaatsen/etc met blok in de auto... maar niet de draagarm vervangen (omdat het blok dan teveel in de weg zit).
Hoe wil je een auto uitlijnen zonder motorblok gemonteerd? Lag er voorin een gewicht gelijk aan de 16v turbo motor en lag die ook exact op de juiste plek?
Ik heb een stuurstang aangepast. En plaatjes laten snijden die op het elektrische stuurbekrachtiging van een corsa passen.albertk schreef: ↑wo 28 okt, 2020 20:19Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik vind het erg interessant, welke onderdelen hebben jullie gekocht om de stuurbekrachtiging in te bouwen? Moet de stuurstang aangepast worden? Ik lees het graag.

Wat brinky zegt; het kan wel, maar zoals ik eerder aangaf, het gaat erg moeilijk. De grootste uitdaging is om de bouten van de ophanging los te krijgen (willen ook nogal eens afbreken als ze er 30 jaar ongeroerd in zitten). De shims linksvoor (die het dichts bij de rembekrachtiger zit) hebben een andere vorm en moeten er op een andere wijze in en uit bewogen worden dan de andere 3 plekken. Het is iets voor de handigere (en zeer geduldige) monteurs.Rico1303 schreef: ↑wo 28 okt, 2020 21:55Maar ik zou ook graag weten hoe je de shims kan plaatsen met het blok erin.

Zo zit 'ie er bij mijn 99 ook in. ik heb de bekrachtiging altijd maximaal, zonder sensor, ik heb een oude(re) bekrachtiger van een Corsa gebruikt, in die tijd was het nog vrij subtiel, dus bij wat harder rijden is het nog prima te doen.Rico1303 schreef: ↑wo 28 okt, 2020 10:02Ik heb het werkend in een 99. alleen voor echt goed functioneren moet de stuurbekrachtiging ook een snelheid signaal hebben.albertk schreef: ↑wo 28 okt, 2020 8:55Even een oud onderwerp opfrissen.
Is er nog vooruitgang geboekt met een elektrische stuurbekrachtiging van een Opel Corsa op een Saab 99?
Wanneer je geen snelheid signaal hebt heb je altijd dezelfde bekrachtiging. als hij te licht staat is het met 80km/h doodeng.
Ik los dit op met ABS naaf van een 900 icm een sensorring met 29 of 21 tanden.
De ruimte onder het dashboard van een 99 is heel snel heel klein met elektrische stuurbekrachtiging.
![]()

Ik heb ook een oude corsa bekrachtiging.pinguin schreef: ↑ma 02 nov, 2020 19:05Zo zit 'ie er bij mijn 99 ook in. ik heb de bekrachtiging altijd maximaal, zonder sensor, ik heb een oude(re) bekrachtiger van een Corsa gebruikt, in die tijd was het nog vrij subtiel, dus bij wat harder rijden is het nog prima te doen.

Dat onvoorspelbare merk ik wel een beetje inderdaad, maar kom toch altijd weer op de plaats van bestemmingRico1303 schreef: ↑ma 02 nov, 2020 19:21Ik heb ook een oude corsa bekrachtiging.pinguin schreef: ↑ma 02 nov, 2020 19:05Zo zit 'ie er bij mijn 99 ook in. ik heb de bekrachtiging altijd maximaal, zonder sensor, ik heb een oude(re) bekrachtiger van een Corsa gebruikt, in die tijd was het nog vrij subtiel, dus bij wat harder rijden is het nog prima te doen.
Met een standaard 99 denk ik dat maximaal bekrachtiging goed werkt.
Met een turbo blok erin wordt hij onder vermogen beetje onvoorspelbaar.

frans1950 schreef: ↑di 27 jul, 2021 19:40Ik ben van plan Electrische stuurbekrachtiging op mijn 99 uit 1973 te bouwen. De spullen heb ik: Opel corsa B eps met electronica en een komplete stuurkolom van de 99. Ik heb de artikelen hier erover gelezen en mijn vraag is: heeft iemand nog extra foto’s,tekeningen of tips voor mij? Ik hou me aanbevolen.