stuurbekrachtiging ?

1967-1984
Simon & Lammie
Geregistreerd lid

Re: stuurbekrachtiging ?

Bericht door Simon & Lammie » wo 28 okt, 2020 18:31

Om een snelheidssignaal te krijgen kun je ook een pulsgever kopen. Schroef je gewoon op je versnellingsbak en je km-tellerkabel draai je vervolgens in deze pulsgever.
Heb deze al jaren liggen voor een cruisecontrol waar maar niks van komt.
Afbeelding

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » wo 28 okt, 2020 19:08

Ik ben juist zonder blok naar een uitlijner geweest die wel aan de plaatjes durfde te komen..
Heb gezegd dat ik nieuwe steek heb en stuurbekrachtiging en dat er rekening gehouden moest worden met 900 waardes. Daarnaast uitgelegd dat ik redelijk sportief met de auto wil rijden en +200pk in de auto heb liggen.

Hij heeft alles bekeken en heeft gezegd dat voor mijn doeleinden de auto zo goed stond.
Zelf was ik ook verbaasd(teleurgesteld) dat er niet meer aangepast is omdat alles aangepast is aan de auto en ik nooit een uitlijning gedaan heb.

Waarom teleurgesteld? Omdat het nogal een uitdaging is om hem op de weg te houden

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » wo 28 okt, 2020 20:19

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik vind het erg interessant, welke onderdelen hebben jullie gekocht om de stuurbekrachtiging in te bouwen? Moet de stuurstang aangepast worden? Ik lees het graag.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 28 okt, 2020 20:36

Je kan wel de shims vervangen/bijplaatsen/etc met blok in de auto... maar niet de draagarm vervangen (omdat het blok dan teveel in de weg zit).

Hoe wil je een auto uitlijnen zonder motorblok gemonteerd? Lag er voorin een gewicht gelijk aan de 16v turbo motor en lag die ook exact op de juiste plek?

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » wo 28 okt, 2020 21:55

brinky schreef:
wo 28 okt, 2020 20:36
Je kan wel de shims vervangen/bijplaatsen/etc met blok in de auto... maar niet de draagarm vervangen (omdat het blok dan teveel in de weg zit).

Hoe wil je een auto uitlijnen zonder motorblok gemonteerd? Lag er voorin een gewicht gelijk aan de 16v turbo motor en lag die ook exact op de juiste plek?
Alles van te voren op meten. Blok en veren eruit. En dan alles op de goede hoogte zetten.
Zo krijg je het niet 100% wordt na gekeken wanneer alles weer in elkaar zit.

Maar ik zou ook graag weten hoe je de shims kan plaatsen met het blok erin.
albertk schreef:
wo 28 okt, 2020 20:19
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik vind het erg interessant, welke onderdelen hebben jullie gekocht om de stuurbekrachtiging in te bouwen? Moet de stuurstang aangepast worden? Ik lees het graag.
Ik heb een stuurstang aangepast. En plaatjes laten snijden die op het elektrische stuurbekrachtiging van een corsa passen.
En je bent een control unit nodig die de bekrachtiging aanstuurt.

Ary van Hoorne
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ary van Hoorne » wo 28 okt, 2020 22:31

Rico1303 schreef:
wo 28 okt, 2020 21:55
Maar ik zou ook graag weten hoe je de shims kan plaatsen met het blok erin.
Wat brinky zegt; het kan wel, maar zoals ik eerder aangaf, het gaat erg moeilijk. De grootste uitdaging is om de bouten van de ophanging los te krijgen (willen ook nogal eens afbreken als ze er 30 jaar ongeroerd in zitten). De shims linksvoor (die het dichts bij de rembekrachtiger zit) hebben een andere vorm en moeten er op een andere wijze in en uit bewogen worden dan de andere 3 plekken. Het is iets voor de handigere (en zeer geduldige) monteurs.

@Albertk: Ik wilde hem volledig uit zicht hebben en daarom heb ik zowel een bekrachtiging uit een LHD als een RHD Corsa C gekocht om goed te kunnen passen. 'Forummer' Windekind heeft een RHD ingebouwd, ik ben uiteindelijk voor de LHD gegaan. Ik heb orgineel AC in de auto waardoor het knieschot is verlaagd. Zonder AC wordt het een hele uitdaging hem volledig uit zicht te houden.

Het onderste deel van de stuurstang is een huwelijk in de kruiskoppeling tussen Opel en Saab. Het ene deel van de U van de kruiskoppeling is Saab, het andere U-deel is Opel. Daarvoor heb ik bronzen bussen gedraaid om het in elkaar te laten passen. Aan het stuurhuis zelf hoef je niks te veranderen.

Voor het bovenste gedeelte heb ik een (axiale) bus gedraaid voor de overgang van de corsa stang naar de saab-naaf (ik wilde geen opel stuur).

Ik heb de orginele bevestigingspunten nagemaakt op de bekrachtiging en een extra plaat van de bekrachtiging naar de paddle-box voor torsie stijfheid. De bekrachtiging is namelijk serieus sterk wat de orginele bevestigingen van de stuurstang (denk ik) niet gaan houden. Het geheel is bolt-on; aan de auto zelf heb ik niks vermaakt. Zoals Rico zegt heb je een elektronische stuurunit nodig. In plaats van snelheidspulsen voed ik die met een stukje elektronica dat de pulsen simuleert (met de potmeter kan ik meer of minder pulsen geven en daarmee de mate van bekrachtiging instellen). Dit stukje elektronica is via eBay te kopen. Ik heb 6mm2 kabels gelegd van de accu naar de bekrachtiging met een 50A zekering er tussen.

Je raakt wel de veiligheidsfeature 'inschuifbare stuurstang' kwijt. Althans, ik zag geen manier om die te behouden.

Op engelse fora is veel geschreven over het inbouwen van een elektrische stuurbekrachting. Zoeken op kitcar+EPS

Al met al, het is gewoon een kwestie van doen: kijken, passen, meten en gaan..

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » wo 28 okt, 2020 23:57

Dank voor de uitgebreide beschrijving en tips. Ik ga dit verder onderzoeken en wellicht ook proberen in te bouwen.

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » ma 02 nov, 2020 19:05

Rico1303 schreef:
wo 28 okt, 2020 10:02
albertk schreef:
wo 28 okt, 2020 8:55
Even een oud onderwerp opfrissen.
Is er nog vooruitgang geboekt met een elektrische stuurbekrachtiging van een Opel Corsa op een Saab 99?
Ik heb het werkend in een 99. alleen voor echt goed functioneren moet de stuurbekrachtiging ook een snelheid signaal hebben.
Wanneer je geen snelheid signaal hebt heb je altijd dezelfde bekrachtiging. als hij te licht staat is het met 80km/h doodeng.
Ik los dit op met ABS naaf van een 900 icm een sensorring met 29 of 21 tanden.

De ruimte onder het dashboard van een 99 is heel snel heel klein met elektrische stuurbekrachtiging.
Afbeelding
Zo zit 'ie er bij mijn 99 ook in. ik heb de bekrachtiging altijd maximaal, zonder sensor, ik heb een oude(re) bekrachtiger van een Corsa gebruikt, in die tijd was het nog vrij subtiel, dus bij wat harder rijden is het nog prima te doen.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » ma 02 nov, 2020 19:21

pinguin schreef:
ma 02 nov, 2020 19:05
Zo zit 'ie er bij mijn 99 ook in. ik heb de bekrachtiging altijd maximaal, zonder sensor, ik heb een oude(re) bekrachtiger van een Corsa gebruikt, in die tijd was het nog vrij subtiel, dus bij wat harder rijden is het nog prima te doen.
Ik heb ook een oude corsa bekrachtiging.
Met een standaard 99 denk ik dat maximaal bekrachtiging goed werkt.
Met een turbo blok erin wordt hij onder vermogen beetje onvoorspelbaar.

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » ma 02 nov, 2020 19:42

hier nog 2 plaatjes (van niet al te goede kwaliteit):

Afbeelding

Afbeelding

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » ma 02 nov, 2020 19:53

Rico1303 schreef:
ma 02 nov, 2020 19:21
pinguin schreef:
ma 02 nov, 2020 19:05
Ik heb ook een oude corsa bekrachtiging.
Met een standaard 99 denk ik dat maximaal bekrachtiging goed werkt.
Met een turbo blok erin wordt hij onder vermogen beetje onvoorspelbaar.
Dat onvoorspelbare merk ik wel een beetje inderdaad, maar kom toch altijd weer op de plaats van bestemming :D

frans1950
Geregistreerd lid

Bericht door frans1950 » di 27 jul, 2021 19:40

Ik ben van plan Electrische stuurbekrachtiging op mijn 99 uit 1973 te bouwen. De spullen heb ik: Opel corsa B eps met electronica en een komplete stuurkolom van de 99. Ik heb de artikelen hier erover gelezen en mijn vraag is: heeft iemand nog extra foto’s,tekeningen of tips voor mij? Ik hou me aanbevolen.

Rico1303
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rico1303 » di 27 jul, 2021 19:55

Ik heb een set snij tekening van mijn ombouw. Eventueel nog 1 setje plaatjes.
Ik heb ook de tekening voor de verloop bus dacht ik.

Autosport snippe in nieuwlande heeft de controller geleverd.
Ik gebruik alleen zelf een snelheids signaal van de auto (abs naaf met 21 tands ring)

Wel kan ik je redelijk wat informatie en uitleg verschaffen.
Maar dit gaat makkelijker via pb of Whatsapp.

Hier een paar slechte foto van mijn stuurbekrachtiging tijdens het pasmaken proces.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pinguin
Geregistreerd lid

Bericht door pinguin » za 31 jul, 2021 23:44

frans1950 schreef:
di 27 jul, 2021 19:40
Ik ben van plan Electrische stuurbekrachtiging op mijn 99 uit 1973 te bouwen. De spullen heb ik: Opel corsa B eps met electronica en een komplete stuurkolom van de 99. Ik heb de artikelen hier erover gelezen en mijn vraag is: heeft iemand nog extra foto’s,tekeningen of tips voor mij? Ik hou me aanbevolen.

Zit 'ie er al in ?

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » zo 01 aug, 2021 7:56

Ik heb ooit geprobeert een bekrachtiger van een Corsa in een Dafje te bouwen voor iemand, dit kreeg ik niet passend. Later 1 gevonden van een Suz. Alto, stuk compacter en werkt naar behoren.

Plaats reactie