Hybride blok B234i/B235

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Larscatsman
Geregistreerd lid

Hybride blok B234i/B235

Bericht door Larscatsman » zo 25 jul, 2021 15:27

Beste mensen,

Ik ben momenteel bezig met een hybride blok plaatsen in mijn Saab 93 uit 2002, een mooi project maar loop nu tegen (te) hoge compressie aan, dit is ook de bedoeling natuurlijk maar het moet wel veilig blijven..

De setup:
B235 onderblok (gevlakt en gehoond)
B205 kop (gereviseerd)
B234i nokkenassen en klepstoters
B234i zuigers en drijfstangen
Nieuwe lagers en zuigerveren
T5 koppakking
3,5bar fpr
3'' downpipe en 2,5'' catback
DO88 IC
TD04/15T
Sachs Viggen koppeling

Nou heb ik gister het blok in mijn auto gemonteerd en daarop volgend een compressietest gedaan, hierbij verkreeg ik een druk van 14Bar op alle 4 de cilinders. Nou ben ik toch bang dat dit te hoog is en dat daarom de kans op pingelen zeer aanwezig is. Ik heb hierover contact gehad met Dion en hij ging nog navraag doen. Toch wil ik jullie visie ook nog even horen.

Dion zal er eerst een veilige tuning op zetten om de motor rustig in te kunnen laten draaien, wanneer na de 600km en oliewissel de wagen op de vermogensbank gaat om deze tot in de nopjes af te kunnen stellen.

Hoe denken jullie hierover? Misschien toch het blok nog uit elkaar om de zuigers 1 mm af te laten draaien.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Hybride blok B234i/B235

Bericht door evo » zo 25 jul, 2021 19:36

14 bar.... is leuk voor atmosferisch... of voor op brandstoffen als ethanol ed.

Wat is je doel qua vermogen en koppel? En op welke brandstof? Eerlijk gezegt lijkt me de beoogde 15T al je moeite redelijk te beperken.

Als je op 98 wilt rijden, icm de 15T, denk ik dat je idd in compressie omlaag moet.

Ga je op exotischer, klopvaster spul rijden, denk ik dat je zelf moet kijken hoe heea samenspeeld. Ook timing van je nokkenas kan hier veel verschil in maken.

Lastig zo echt iets zinnigs over te zeggen, vooral ook omdat je niet definieert hoe je de SAAB wilt gebruiken. Als daily alleseter, of exotische fijnproever, of... iets er tussenin, etc...

Larscatsman
Geregistreerd lid

Bericht door Larscatsman » zo 25 jul, 2021 20:38

Hai,

Inderdaad heb ik wat weinig toelichting gegeven.

Ik gebruik de Saab als een daily auto, ik tank altijd 98. betere brandstof is er helaas in de buurt niet te krijgen en als daily niet goed voor de portemonnee. (niet dat het nu al goed voor de portemonnee is)

Verder zal het vermogen rond de 310pk en 450nm aan koppel komen te liggen.

Wat betreft de 15T, ik wil niet hoger in vermogen gaan dan de 310pk.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 25 jul, 2021 20:49

Compressie en compressieverhouding zijn toch heel verschillende zaken... De compressie meet je en de compressieverhouding bereken je aan de hand van de maatvoering van je zuigers, dekhoogte, slag, etc..

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 25 jul, 2021 22:19

Larscatsman schreef:
zo 25 jul, 2021 15:27
B234i zuigers en drijfstangen
Ik weet er ook niet alles van, maar de eerste vraag die bij mij opkomt is waarbij je geen turbo zuigers en drijfstangen hebt gebruikt?

Larscatsman
Geregistreerd lid

Bericht door Larscatsman » zo 25 jul, 2021 22:24

9000-95 schreef:
zo 25 jul, 2021 22:19
Ik weet er ook niet alles van, maar de eerste vraag die bij mij opkomt is waarbij je geen turbo zuigers en drijfstangen hebt gebruikt?
Ik heb de B234i zuigers en drijfstangen juist gebruikt voor de hogere compressie, hierdoor kan er meer vermogen behaald worden. Hier zit natuurlijk een max aan ivm de turbo en kans op pingelen.

Ik weet dat deze setup in meerdere Saabs ligt dus vandaar dat ik het ook heb gedaan!

Larscatsman
Geregistreerd lid

Bericht door Larscatsman » zo 25 jul, 2021 22:29

brinky schreef:
zo 25 jul, 2021 20:49
Compressie en compressieverhouding zijn toch heel verschillende zaken... De compressie meet je en de compressieverhouding bereken je aan de hand van de maatvoering van je zuigers, dekhoogte, slag, etc..
Ik heb het nog niet over de compressie verhouding gehad, maar normaal zou je de compressie druk rond de 12 bar willen hebben icm een turbo. De 14 bar die ik nu meet is wat aan de hoge kant..

De compressie op het B235 blok met B235 internals zou 9,3:1 moeten wezen. Ik gok dat ik met de internals van de B234i tussen de 9.6/9. 8:1 zit.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 25 jul, 2021 22:50

Wat voor 15T, en dan met name welk turbinehuis wil je gaan gebruiken?

Ik heb er een hard hoofd in of het je lukt om duurzaam en betrouwbaar die 310 pk weg te zetten met de setup die je hierboven beschrijft.

Met die 15T compressor zit je dan (ver) voorbij je optimale efficientie, met mede als gevolg dat je nog eens extra in ontsteking omlaag moet (moet je sowieso al vanwege je te hoge compressie voor 98 icm hoge turbodruk).

Als je zo hoge compressie wilt rijden doe je dat alleen om zuinig te rijden. Qua vermogen op 98 zal het een begrenzing vormen.

En om betrouwbaar 300+ pk weg te zetten zou ik sowieso naar een grotere blazer om kijken. Bijv een 19 of 20T is dan een betere en praktische keuze. Waarbij je ook de turbine kant niet moet vergeten.

My 2p

Larscatsman
Geregistreerd lid

Bericht door Larscatsman » zo 25 jul, 2021 23:07

evo schreef:
zo 25 jul, 2021 22:50
Wat voor 15T, en dan met name welk turbinehuis wil je gaan gebruiken?

Ik heb er een hard hoofd in of het je lukt om duurzaam en betrouwbaar die 310 pk weg te zetten met de setup die je hierboven beschrijft.

Met die 15T compressor zit je dan (ver) voorbij je optimale efficientie, met mede als gevolg dat je nog eens extra in ontsteking omlaag moet (moet je sowieso al vanwege je te hoge compressie voor 98 icm hoge turbodruk).

Als je zo hoge compressie wilt rijden doe je dat alleen om zuinig te rijden. Qua vermogen op 98 zal het een begrenzing vormen.

En om betrouwbaar 300+ pk weg te zetten zou ik sowieso naar een grotere blazer om kijken. Bijv een 19 of 20T is dan een betere en praktische keuze. Waarbij je ook de turbine kant niet moet vergeten.

My 2p
Ik heb de normale Td04/15t van mitsubishi erop zitten.
Verder bedankt voor je tekst en uitleg!

Mijn plan is nu om het blok aan te sluiten en te gaan laten draaien op de veilige tune die Dion op de ecu heeft gezet. Wanneer alles fatsoenlijk draait dan zal ik even naar de plaatselijke saab garage rijden om compressie te meten. (mijn compressie meter is 30 jaar oud, nog van mijn vader geweest toen hij monteur was).

Op de hand van de compressie meting daar ga ik beslissen of het nodig is om de zuigers nog af te laten draaien.

Waarom ik hem toch in elkaar ga zetten? Een mede saab eigenaar rijd met precies ditzelfde hybride blok en heeft een compressie van 12 bar, ik heb er dus goeie hoop op dat mijn compressie meter een beetje verouderd is.

Ik zal jullie op de hoogte houden!

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » zo 25 jul, 2021 23:27

Ter aanvulling:
Met "normaal" bedoel je waarschijnlijk de TD04 zoals ie op de oudere 9-3 en 9-5 Aeros gebruikt zijn (en ook op de Viggen overigens). Dit is een TD04HL-15T#5. Er zijn werkelijk 10tallen "standaard" typen TD04's. Het is lang een heel populair type turbo geweest.

En nu wat ongevraagd advies: Neem voor 300+ pk een TD04HL-19T#7 (oid). Die draaien dat een stuk makkelijker. Gaat het allemaal wat langer mee.

Het #5 huis zorgt voor veel tegendruk, en daardoor voor hoge uitlaatgastemperaturen. Ik zou er voor duurzaamheid onder de 300pk mee blijven. 290 misschien 295...

Larscatsman
Geregistreerd lid

Bericht door Larscatsman » zo 25 jul, 2021 23:40

evo schreef:
zo 25 jul, 2021 23:27
Ter aanvulling:
Met "normaal" bedoel je waarschijnlijk de TD04 zoals ie op de oudere 9-3 en 9-5 Aeros gebruikt zijn (en ook op de Viggen overigens). Dit is een TD04HL-15T#5. Er zijn werkelijk 10tallen "standaard" typen TD04's. Het is lang een heel populair type turbo geweest.

En nu wat ongevraagd advies: Neem voor 300+ pk een TD04HL-19T#7 (oid). Die draaien dat een stuk makkelijker. Gaat het allemaal wat langer mee.

Het #5 huis zorgt voor veel tegendruk, en daardoor voor hoge uitlaatgastemperaturen. Ik zou er voor duurzaamheid onder de 300pk mee blijven. 290 misschien 295...
Bedankt weer voor je reactie, ik ga er eens naar kijken!

Larscatsman
Geregistreerd lid

Bericht door Larscatsman » do 29 jul, 2021 19:46

Even een update..

Blok vandaag voor het eerst gestart en hij loopt keurig, maar nu.

Naarmate de temperatuur opliep kwam er veel rook uit de uitlaat, koelvloeistof blijft op peil. Dus olie lekkage..

Nou heb ik mijn bougies gedemonteerd en er ligt behoorlijk wat olie op elke zuiger. Bougies zijn ook zwart.

Mijn cilinderkop is 5k km geleden gereviseerd dus ik denk niet aan de klepseals, het enige wat ik kan bedenken is dat de zuigerveren moeten inslijten. Maar aangezien er echt veel rook uit de uitlaat kwam twijfel ik of het nog ergens anders zit.

Hebben jullie een idee?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 29 jul, 2021 22:22

Zou ook de turbo even inspecteren.

Larscatsman
Geregistreerd lid

Bericht door Larscatsman » vr 30 jul, 2021 11:27

Sapphire schreef:
do 29 jul, 2021 22:22
Zou ook de turbo even inspecteren.
Turbo is het niet, inlaat traject is vrij van olie

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 30 jul, 2021 11:56

Wellicht toch seals in de kop? Als olie op de zuigers ligt moet dat toch van boven afkomen? Anders zuigerveren, maar vreemd is dat ie rookt als ie warm is, want dan zouden zuigers toch door hitte beter op cilinderwand moeten aansluiten.. Bij brakke zuigerveren heb je ook bij koude motor olie gassen in uitlaat.

Bij warme motor is oliedruk lager, maar vloeibaarder - dus logisch zou zijn dat er ergens een lek is in een pakking of seal. Bij koude motor zit er minder olie in de kop - bij warme motor meer: ergo dat ie daar ergens lekt?

Zou ook even controleren of je olie in je koelvloeistof hebt.

Plaats reactie