Ja, maar dat heeft een reden. De rode 900 Classic T16 heeft namelijk wat liefde nodig. Een heleboel kleine dingetjes (en wat grotere dingen) om haar weer in topconditie te krijgen. Dingen waardoor het beestje langere tijd stil moet staan. Ik ben nog steeds zoekende naar een geschikte stal/sleutelplek voor die auto (en zomers voor deze auto), maar dat neemt natuurlijk niet weg dat ik in de tussentijd alvast het "vervangend vervoer" kon opzoeken. Ik moet wel mobiel blijven.
Keuze genoeg op de automarkt voor een winterauto. Maar ja, als je auto-eigenaarschap begint met een Saab (900 Classic 2.1), die vervolgens wordt vervangen door een leukere Saab (900 Classic T16) die je wilt blijven koesteren en rijden in de zomer, dan wordt de winterauto eigenlijk vanzelfsprekend een Saab
Er zijn gelukkig best mooie exemplaren te vinden voor niet al te veel geld, als je al het Aero- en Viggengeweld natuurlijk even achterwegen laat. Hoeft ook niet van mij, ik hoef er niet mee te scheuren. Een aantal wagens passeren mijn beeldscherm tot mijn oog valt op een best opvallend exemplaar. Cosmic Blue, vers gepoetst/gepolijst, antraciete ALU36 velgen, glazen schuifdak, zwart leer, etc. En nog eens goed voor gezorgd ook. 2 jaar geleden een nieuwe turbo gekregen waarbij ook het hele uitlaattraject is gereinigd (turbo had boem gezegd) incl. Mod 6, achterremmen compleet vervangen, hele onderzijde ontroest en getectyleerd, etc. En als kers op de taart, een bezoekje van Dion die 220pk achter heeft gelaten op deze 9-3. Nooit verkeerd
Een mooi exemplaar dus. Tijd voor een proefritje. Per toeval is deze Saabliefhebber ook nog eens indirect een collega van mij. Grappig, het is een klein wereldje
Nog dezelfde avond bevestig ik met de oude eigenaar dat ik de wagen wel wil kopen. En zo geschiedde. Online overgeschreven en gelijk de auto mee kunnen nemen naar m'n werk toe. Daarom ook nog maar een foto in een parkeergarage, er zullen nog wel wat andere plaatjes volgen wanneer daar tijd voor is en het weer meewerkt
Aanschouw:

Dit exemplaar is op 22 maart 2001 op de weg gekomen in Duitsland. Daar heeft de Saab tot 2007 gereden waarna een oudere man deze 9-3 naar Nederland haalde. Die heeft er tot 2018 in gereden waarna het helaas voor de beste man tijd werd voor iets met een hogere instap waarna de auto naar de eigenaar voor mij ging. Die heeft de auto als dagelijks voertuig gebruikt en tegelijkertijd de auto als hobby gehad. Dat is ook de reden dat de auto in de verkoop ging, het werd weer tijd voor wat nieuws. Dat nieuws stond ook al klaar, een 9-3NG Aero V6. Geen gekke upgrade, en het maakte de weg vrij voor mij om deze wagen aan te schaffen. Hij staat dan ook mooi voor de deur te pronken, op een kleine afstand van de Classic. Ik zal de buren vanzelf wel horen met de vraag wat deze twee Zweedse dames voor de deur doen
Later meer, maar voor nu deze korte introductie