Banden 2021

1993-2002
Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Banden 2021

Bericht door Sabriolet » za 10 apr, 2021 21:10

Hallo beste collega Saabrijders.
Mijn Cabrio ( 9.3 2001 met bilstein B6) is binnenkort weer eens toe aan nieuwe banden. Elke keer maak ik weer de keuze tussen de nieuwste Michelin en de Continental.
Nu dus pilot sport 4 en Preminum contact 6
Ik ben niet op zoek naar andere alternatieven. Ik weet dat beide merken prima zijn maar er is er altijd een beter :D

Mijn rijstijl is doorgaans rustig, maar bij bezoeken bij de Oosterburen ligt dat wel eens extreem anders :O:

Wil iemand ervaringen delen over deze banden?

tot meetz

DV 9-3
Donateur
Donateur

Re: Banden 2021

Bericht door DV 9-3 » za 10 apr, 2021 21:55

Ik was een groot PS4 fan. Was... Mij bevalt de Primacy 4 veel beter. Ok, het is geen sportband, maar 'n 9-3og cabrio is echt veel eerder aan z'n grens dan deze band. En 't verschil in comfort en geluid is echt significant. Ik leerde ze kennen onder m'n blauwe cabrio met Eibach en Konisports, maar als onder 'n andere 9-3og (Of zelfs 'n Viggen) de PS4-tjes op zijn, gaan er graag Primacy4-tjes onder! (Conti's zijn ook heel fijn volgens mij, maar ik heb er geen 'klik' mee...)

Afbeelding

El René
Geregistreerd lid

Banden 2021

Bericht door El René » zo 11 apr, 2021 18:10

Heb een 9-3 van 2000.
In 2008 Continentals om de voorvelgen: de bandjes waar de auto in 2000 mee geleverd werd, waren op. Achter daarentegen konden nog wel even mee: tot 2018... Toen zijn die ook gewisseld.
Vóór waren ze dit jaar weer aan de beurt: toch 13 jaar en iets meer dan 100 duizend km mee gedaan. Achter zal wel ergens in 2036 weer moeten ;-) Ben al aan t sparen: rare, dure maat immers.

OuweNiek
Donateur
Donateur

Bericht door OuweNiek » zo 11 apr, 2021 18:19

Ik ken alleen de Michelin Pilot Sport, een enorme verademing na de Hankooks die er onder zaten. De Michelins hebben stevigere wangen en sturen daarom preciser en rollen minder over de wang bij een korte bocht.

Met die stevige wangen hebben we ook het nadeel want in combinatie met de Bilstein B6 schokdempers is het behoorlijk hard (weinig comfort op slechte wegen). Bij een volgende vervanging ga ik de Primacy overwegen voor iets meer comfort.

Groet,
Niek

El René
Geregistreerd lid

Bericht door El René » zo 11 apr, 2021 19:10

Michelins heb ik onder de 900. Rijdt ook prima.

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » zo 11 apr, 2021 19:44

El René schreef:
zo 11 apr, 2021 18:10
Heb een 9-3 van 2000.
In 2008 Continentals om de voorvelgen: de bandjes waar de auto in 2000 mee geleverd werd, waren op. Achter daarentegen konden nog wel even mee: tot 2018... Toen zijn die ook gewisseld.
Vóór waren ze dit jaar weer aan de beurt: toch 13 jaar en iets meer dan 100 duizend km mee gedaan. Achter zal wel ergens in 2036 weer moeten ;-) Ben al aan t sparen: rare, dure maat immers.
🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » zo 11 apr, 2021 22:47

Wij hebben Primacy 4's onder de 9000, maar PremiumContact 6'en onder de 9-3OG cabrio. Een vergelijk van niets eigenlijk omdat de auto's zo verschillend zijn en ik met de 9000 meer zeil en met de 9-3 meer hoek qua rijstijl ... Eigenlijk vind ik de PremiumContacts heel fijn, maar heb wel eens het gevoel dat ze eigenlijk te hard zijn voor onze verlaagde cabrio met 17" wielen... alsof de auto een beetje uit elkaar stuitert... Ben dan ook van zins om bij de volgende wissel naar PS4s of Primacy's over te gaan, hoewel ik graag sportief rijd. Misschien doet de typisch zachtere aanpak van Michelin de auto op den duur minder kwaad door minder schokken door te geven aan het onderstel en de koets, al is het alleen maar tussen mijn oren. :-P+

Als je slechts af en toe sportief rijdt, zou ik de Primacy zeker overwegen, gewoon een zeer goed afgewogen band.

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » di 13 apr, 2021 20:47

Heb een aantal maanden geleden vier nieuwe Continental Preminum contact 6 op Alu36 laten zetten (225x50x17) van de 9-3 cabrio met standaard onderstel (sachs dempers) en dat bevalt zeer goed en zeer comfortabel en ook met 210 pk (stage 1) prima tractie. Nu rijd ik niet echt veel (2-3k pj) echter veelal of matig tot slechte wegen. Eigenlijk zijn dit de beste banden die ik tot nu toe onder een 9-3 heb gehad (mag ook wel gezien de prijs) Nu heb ik echter geen vergelijk met de Michelin PS4
Enige wat mij opvalt is dat bij een bocht uitkomen ik meer mee moet sturen om m weer rechtuit te laten gaan. Dit kan misschien ook aan uitlijning liggen of de breedte van de banden, maar met mijn 9-3 Anniv. met 16" 205 Dunlops, gaat de wagen na een scherpe bocht uit zichzelf gelijk weer rechtuit.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » di 13 apr, 2021 21:22

Dat kan ik onderschrijven, onze cabrio is zelfs na uitlijnen nog bijzonder spoorgevoelig (op dezelfde banden). Kan echter niet uitsluiten dat er een andere oorzaak schuldig aan is, het is tijden geleden dat er andere banden op gelegen hebben en heb nog nooit kleiner dan 17" gereden.

Daan Paul
Donateur
Donateur

Bericht door Daan Paul » wo 14 apr, 2021 20:55

Met 225 banden waarop mijn Aero werd afgeleverd was die auto ook zeer spoorgevoelig. Standaard hoort een 9-3 met 17” op 215/45/17 te staan. Daarmee is de Saab naar mijn ervaring veel minder spoorgevoelig.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 14 apr, 2021 21:06

Toevallig staat de auto op 215, maar desondanks is ze spoorgevoelig. Misschien is er iets niet helemaal fris in het onderstel...

JvD
Geregistreerd lid

Bericht door JvD » wo 14 apr, 2021 21:57

Correctie, Premium Contact 6 op de alu36 van mijn cabrio zijn inderdaad 215x50x17 (50 hoogte geeft iets meer comfort op de slechtere wegen waarop ik rijd)

Spoorgevoeligheid was ik voor gewaarschuwd met de alu36 maar daarvan heb ik niets gemerkt. Hij stuurt directer nog dan de hatchback met 16" alu37 wielen met 205 breedt.

Alleen wanneer ik een U-ie maak (bijna dagelijks op weg naar mijn werk) dan trekt de hatchback aniv met alu37. wielen met 205x50x16 na de U-ie uit zichzelf direct weer recht waar ik met de cabrio met alu36 215x50x17 direct na de U-ie de wagen zelf weer rechtuit moet sturen.
Nu rijd ik met de cabrio niet dagelijks en is dit dus niet echt een ding.

Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sabriolet » wo 14 apr, 2021 22:44

Bedankt voor alle reacties.
Ik ga zeker voor de originele bandenmaat 215/45/17 op ALU36

Uit misplaatste zuinigheid heb ik een keer 225/45/17 (pilot sport3) op ALU36 laten monteren, dat gaan we niet meer doen, inderdaad spoorvorming en ook protesterende achterwiel lagers al met 140.000km laten vervangen. Dat reed niet fijn.

Omdat grip heel hoog op de lijst staat(370Nm koppel en geen TC) staat de PS4 voorlopig bovenaan op de lijst.
Gelukkig wel een steering rack brace aanwezig, een van de beste upgrades voor een cabrio.

Primacy4 klinkt ook goed qua comfort.
Iemand een jndruk van de grip bij een fors koppel ? Ik wil geen sprintjes op de plaats

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 22 jul, 2021 20:38

Welke set is het geworden? Sta voor dezelfde keuze, nu het setje Continental PremiumContact 6 rondom aan vervanging toe is, dus geïnteresseerd in jouw keuze en ervaringen.

Ben tevreden met Continental, maar wil eigenlijk een klein beetje zachter bij 17", vergelijkbaar (strak) stoelgevoel en evt. een iets langere levensduur. Heb Primacy 4 op de 9000, maar dat is niet vergelijkbaar bij 15" en een comfort onderstel. Twijfel tussen Primacy 4 en PS4 voor de OG Cabrio.
Sabriolet schreef:
wo 14 apr, 2021 22:44
Omdat grip heel hoog op de lijst staat(370Nm koppel en geen TC) staat de PS4 voorlopig bovenaan op de lijst.
Gelukkig wel een steering rack brace aanwezig, een van de beste upgrades voor een cabrio.

Primacy4 klinkt ook goed qua comfort.
Iemand een jndruk van de grip bij een fors koppel ? Ik wil geen sprintjes op de plaats Afbeelding
@ DV 9-3; Schat je commentaar zeer @ viewtopic.php?f=7&t=175330&p=1912345#p1900164

Sabriolet
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sabriolet » do 22 jul, 2021 22:42

Hoi Henk Jan,
Ik kan hier nog geen antwoord op geven. De set ligt nog op de vliering van de garage. Ik ben de huidige banden nog aan het oprijden, daarna ga ik pas wisselen. Helaas kon vanwege Corona de roadtrip van ruim 4.000km niet doorgaan in Juni, anders zouden ze nu al wel gemonteerd zijn.
Jouw keuzes zijn beiden heel goed. Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht, wegligging of comfort, waarbij ik beiden hoog inschat op deze factoren.
Succes met deze luxe-keuze.

Plaats reactie