c900 koppeling. Upgrade naar 9000 drukgroep.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: c900 koppeling. Upgrade naar 9000 drukgroep.
228 mm plaat is niet meer leverbaar. Je krijgt nu 220 mm.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

mss nog ergens old stock op de plank?
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ik heb net R en D hierover gemaild. Deze schijnt 228 mm te zijn:
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... =8687&s=20
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... =8687&s=20
-
Saapie
- Donateur (2x)

-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik denk dat je het meeste baat hebt van een ‘standaard’ 228mm 9000 koppeling, als je die kunt vinden. Zeker als het een auto is waar je gewoon lekker mee wil toeren, denk dat een sport/race koppeling dan snel irritant wordt.
Ik heb een 220mm plaat met Viggen drukgroep in mijne zitten, zou in theorie ~400nm moeten kunnen hebben met behoud van een redelijk origineel pedaalgevoel. Iets zwaarder dan standaard, maar niet op het niveau dat het echt irritant wordt in files. O.a. doordat er een standaard plaat in zit is het aangrijppunt ook net zo soepel als stock, totaal niet happig ofzo. Enige nadeel is dat het vliegwiel aangepast moet worden om de Viggen drukgroep te kunnen gebruiken..
Ik heb een 220mm plaat met Viggen drukgroep in mijne zitten, zou in theorie ~400nm moeten kunnen hebben met behoud van een redelijk origineel pedaalgevoel. Iets zwaarder dan standaard, maar niet op het niveau dat het echt irritant wordt in files. O.a. doordat er een standaard plaat in zit is het aangrijppunt ook net zo soepel als stock, totaal niet happig ofzo. Enige nadeel is dat het vliegwiel aangepast moet worden om de Viggen drukgroep te kunnen gebruiken..
-
Saapie
- Donateur (2x)

Je bedoelt dus OEM 8781320. Dat is de 9000 b202 koppeling?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Yes, zoals in je R&D link. Als je zo'n set bestelt, bij R&D of elders, zou je als je 't binnen krijgt de diameter van de geleverde koppelingsplaat willen meten? Voor zover ik weet is de 228mm plaat met de juiste vertanding voor een B202 sinds een paar jaar niet meer leverbaar bij Sachs (ze maken het gewoon niet meer). Drukgroepen zijn tussen 900 Classic turbo 90-93 en 9000 B202 turbo hetzelfde volgens mij, die is probleemloos leverbaar. Ik kreeg de indruk dat de meeste koppelingssets die nu voor de 9000 B202 aangeboden worden gewoon geleverd worden met een 220mm plaat.
Overigens kan de late 900 Turbo koppeling al echt veel meer hebben dan een vroeg type turbo koppeling. Tenzij je flink door gaat tunen (en dus met 3" downpipes en andere intercooler etc gaat spelen) denk ik dat je daarmee al prima uit de voeten kunt. Een overkill koppeling/drukgroep voor je uiteindelijke vermogenswensen levert uiteindelijk voornamelijk irritatie op (want zwaar, aan/uit schakelaar gevoel).
Overigens kan de late 900 Turbo koppeling al echt veel meer hebben dan een vroeg type turbo koppeling. Tenzij je flink door gaat tunen (en dus met 3" downpipes en andere intercooler etc gaat spelen) denk ik dat je daarmee al prima uit de voeten kunt. Een overkill koppeling/drukgroep voor je uiteindelijke vermogenswensen levert uiteindelijk voornamelijk irritatie op (want zwaar, aan/uit schakelaar gevoel).
-
Saapie
- Donateur (2x)

Dank. Dion heeft er bij mij een tune op gezet voor 185/190 pk. Ik wil ook niet meer, want geen zin in bakwissel. Dan zou de 220mm wel genoeg zijn denk ik, zeker als die nu ook op 9000 wordt geleverd.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Lijkt me prima ja, al snap ik je zoektocht naar de 9000 setup ook goed. Voelt hetzelfde als laat 900 turbo type en kan net wat meer hebben.
-
Turbomouse
- Donateur (2x)

Ik heb mijn vliegwiel laten aanpassen voor een 9-3 viggen drukgroep, dit was op advies van Jordan die een onderzoek naar heeft gedaan.
Gelukkig heb ik nog 3 nieuwe 228mm platen liggen.
Gelukkig heb ik nog 3 nieuwe 228mm platen liggen.
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Ik rij met een vliegwiel van Jordan en diezelfde setup (maar dan met 220mm plaat), bevalt heel goed! In mijn auto is het hydraulisch circuit van de koppeling helemaal nieuw, beide cilinders en een staalomvlochten slang ipv de standaard leiding. Daarmee is het, na een beetje gewenning, goed doseerbaar en niet heel veel zwaarder. Ik heb er nog niet al te vaak mee in de file gestaan, maar so far nog geen last van m’n linker been gehad.. 
-
Saapie
- Donateur (2x)

Ik zag dat Saabbits een andere leiding heeft voor de hulp en hoofdcilinder. Hebben jullie daar ervaring mee. Likt mij opzicht best een goede upgrade.
https://www.saabits.com/all/saab-900-cl ... th=196_199&
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Ja, werkt perfect alleen mijns inziens is deze te lang (net als de kjet leidingen die ze leveren). Verder erg mooi spul, vergelijkbaar met goodridge. Ik heb voor mijn 9000 ook zo’n koppelingsleiding liggen, maar daarvan weet ik nog niet of de lengte goed is. Op zich kan te lang geen kwaad, maar het ligt een beetje slordig. Ik heb de leiding onder het luchtfilterhuis een wijde bocht laten maken om niet op het eind een lus over te houden.
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Beter iets te lang dan te kort 
-
Turbomouse
- Donateur (2x)

Ik heb deze ook, had hier eerst een koperen leiding in gebruik, dat werkte ook zeer goed.Saapie schreef: ↑do 11 mar, 2021 10:38Ik zag dat Saabbits een andere leiding heeft voor de hulp en hoofdcilinder. Hebben jullie daar ervaring mee. Likt mij opzicht best een goede upgrade.