Van de 9-3 NG is er ook een wat opgeruwde versie, de 9-3X, die heeft volgens mij zelfs vierwielaandrijving:

Maar ik heb geen NG, ik heb een OG. En omdat het een projectauto is, begint het dan al snel te borrelen. Dit weekend zat ik, de sneeuwtroep indachtig, eens wat te filosoferen over hoe mijn 9-3 coupé zou ogen als hij wat centimetertjes zou winnen in de hoogte en als er wellicht net een slagje grotere banden onder zouden zitten.
Ik denk dat hij het erg goed zou kunnen hebben. Online vond ik een plaatje van iemand die met een stevig gemodificeerde 9-3 OG (een cabrio nota bene!) een offroad/gravel tocht heeft ondernomen. Nu is diegene wel heel bruut te werk gegaan, maar ik werd wel enthousiast van de plaatjes:
Hier het verhaal: https://www.saabplanet.com/the-off-road ... eco-rally/
Nou wil ik er wel een beetje normaal mee door het verkeer kunnen, dus ik zou zeker minder heftig gaan, maar het idee was geboren. Idee: drie centimetertjes omhoog, mogelijk 1 slag hogere banden, wellicht een beetje profiel.
Dan begint de zoektocht: hoe pak je zoiets aan? Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Voor de achterzijde zijn polyurethaan blokken te krijgen waarmee je de achterkant 20 of 30 mm ophoogt:
https://tema4x4.com/catalog/detail/pros ... oliuretan/
Voor de voorzijde wordt het aanbod al lastiger. Voor de 9-3NG zijn Strut Spacers te krijgen die je tussen de veerpoot en de body van de auto monteert, dat ziet er zo uit:

Maar: die lijken voor de OG niet te bestaan. Ik kan ze in ieder geval niet vinden. Mogelijk zijn ze wel op maat te laten maken.
De enige kant en klare optie die ik wel heb kunnen vinden is Spaccer. Die verkopen spacers die stapelbaar zijn en in je veerpoot komen. Dat werkt dus soortgelijk als de polyurethaan blokken: je vering wordt op voorspanning gebracht, auto staat hoger en je veerweg wordt korter (en ik vermoed een stukje stugger) Ziet er op zich uit als een solide oplossing, maar behoorlijk prijzig. Voor 30 mm voor moet je al gauw op een euro of 500 rekenen…. Slik.
Het uitdenken is natuurlijk minstens zo leuk als een eventuele uitvoering. Dus ben ik wel benieuwd: heeft iemand het wel eens gedaan of overwogen? Zijn er oplossingen die ik wellicht over het hoofd zie?