Vastloper of defecte turbo?

1978-1993
dantec
Donateur
Donateur

Vastloper of defecte turbo?

Bericht door dantec » ma 19 okt, 2020 16:55

Mooi zonnetje, dacht nog eens te gaan genieten van het cabriodak voordat de Saab verkocht wordt. Stukkie binnendoor, stuk snelweg. Schakelen prima, optrekken super, lekker mee met het verkeer. Bij gas terug het dorp weer in hoorde ik een geratel van vooruit. Halve minuut later was het afgelopen (viel uit bij lage toeren). Reed gelukkig op een rustige straat en heb hem daar kunnen parkeren voor nu. Gefrustreerd denk ik nu snel weg voor weinig, maar het gaat me wel aan het hart.

Symptomen:
Contact gaat aan, alle elektra werkt, brandstofpomp ook. Bij starten probeert hij het een keer maar maakt misschien een halve draai, alsof de accu helemaal leeg is (zit een vrijwel nieuwe Varta in dus dat is niet zo). Versnellingsbak doet het, rollen doet hij ook, oliedruk zit er ook op en zie geen lekkages of gebroken riemen. Ik ga vanavond verder met m'n diagnose.

Ik heb zelf het vermoeden dat de turbo (vermoedelijk al 367000KM achter de kiezen) kapot is. Wat denken jullie? Gaat om een 900LPT (B202S) uit 1991.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Vastloper of defecte turbo?

Bericht door coppe218 » ma 19 okt, 2020 17:10

Als de turbo kapot is zou de motor normaal gewoon moeten aanslaan. Hoe zie je dat er oliedruk is als de motor niet loopt?

dantec
Donateur
Donateur

Bericht door dantec » ma 19 okt, 2020 17:24

Oliedrukmeter. Met dat geratel meteen in de gaten gaan houden en niks abnormaals gezien. Peil is ook normaal.

monsieur P
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door monsieur P » ma 19 okt, 2020 18:01

Dat is balen. Als hij zo slecht rond gaat bij een startpoging zou ik toch de accuspanning ook even meten. Er vanuit gaan dat dat het niet kan zijn omdat de accu nieuw is zou ik niet doen, als je het meet weet je het zeker. Zou het geratel geen kapotgelopen dynamo kunnen zijn?

kemman
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door kemman » ma 19 okt, 2020 18:53

klinkt als distributieketting

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » ma 19 okt, 2020 21:14

Kapotte dynamo kan ook

dantec
Donateur
Donateur

Bericht door dantec » di 20 okt, 2020 15:52

Dank voor het meedenken! Helaas is het niet de dynamo. Bougie van 1 zat muurvast, rest kwam er prima uit. Kleppendeksel eraf. Ketting muurvast. Stuk terugdraaien ging en hielp, toen zat alles weer los. Zuiger van 1 loopt vast.

Iemand een idee hoe dit kan? Auto heeft afgelopen winter een nieuwe koppakking gehad, maar daarna zonder problemen een paar honderd kilometer gereden. Timing toch net niet goed of een slechte ketting (370k km oud)?

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 20 okt, 2020 16:44

Wel een nieuwe koppakking plaatsen, maar dan niet de distributie meenemen!?

koenalmelo
Geregistreerd lid

Bericht door koenalmelo » di 20 okt, 2020 16:52

Een beste klus een nieuwe distributie monteren... hele motor moet er dan uit...

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 20 okt, 2020 16:56

Kan ook een zuiger-veer of lagerschaal zijn. Kortom hoeft niet de ketting te zijn.

Zou zeker ook de krukas even goed bekijken want vastlopers zijn niet fijn ...

Zelf ben ik nu bezig met motorrevisie. Is behoorlijk prijzig moet ik toegeven. Kop en onderblok en dan alle pakkingen etc nog. Je zit zo op 3000 euro.

Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Bericht door Flowe Kitttt99 » di 20 okt, 2020 17:02

koenalmelo schreef:
di 20 okt, 2020 16:52
Een beste klus een nieuwe distributie monteren... hele motor moet er dan uit...
Motor hoeft er niet uit?

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 20 okt, 2020 17:56

Met een open ketting niet, dan kan je het van bovenaf doen, maar met deze km-stand moet je ook de geleiders aanpakken ( die zijn zeker broos en ingesleten na 300k). En dan moet de motor er wel uit, tenzij je Harry Potter bent.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 20 okt, 2020 18:02

Ik vindt het ook al een wazige actie, ketting vervangen zonder de motor eruit

En als die eruit is komen er no* wel een paar dingetjes bij, maar dan kun je hem ook weer tip top maken

Maar als het teveel is, plaats eens foto’s van de saab, kunnen we bieden :-S :wink:

dantec
Donateur
Donateur

Bericht door dantec » di 20 okt, 2020 18:35

Achteraf is het makkelijk praten. Volledige revisie is altijd leuk, maar voor nu was ik blij met een nieuwe koppakking en vooruit een nieuwe waterpomp en nog wat kleinigheden. Waar begin je en waar stop je hè. De ketting zag er goed uit en hij liep netjes dus voelde niet direct noodzaak om die te vervangen. Sowieso lijkt de ketting nog heel te zijn :shock:

Met werk, gezin en een nieuw huis is mijn tijd helaas beperkt. Dus moet even kijken hoe ik het ga fixen. Heb er wel zin in. Leuk herfst project. Spullen voor trionic ombouw liggen ook al klaar. Hopelijk vind ik zsm een droge plek om te werken :)
Zodra ik hem verder uit elkaar heb, laat ik weten wat het was. Zal ergens in het onderblok goed fout zitten.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » di 20 okt, 2020 18:44

Onderblok vermoed ik ook. Ik hoop dat je zuiger nog goed is.

Plaats reactie