De turbo knop, gedachte-experiment
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
De turbo knop, gedachte-experiment
Toen ik klein was, keek iedereen naar Knight Rider, want dat was tof. Wie wilde er nu geen K.I.T.T. rijden?
Van al die knopjes was natuurlijk de turbo-boost knop het mooist... Stel nou dat we de Saab daarmee konden uitrusten. Dan zou je je Saab gerust kunnen uitlenen aan je oma, zonder dat ze je Stage 3 in een onvermoed moment in een muur parkeert, et cetera (zo lang ze van die knop afblijft).
Vandaar mijn gedachte-experiment: de turbo knop. Zeg maar, dit:
(Niet mijn eigen foto, wel mijn mod.)
Bij het lezen van de Trionic T5 bijbel, viel me op dat er een input is (pen 15 in de connector) die het branden van de remlichten inleest, en op basis daarvan alleen base-boost toestaat. Als we dus een knop zouden maken die 12 V op pen 15 zouden zetten, dan zou de auto altijd in oma-modus rijden, tenzij je de turbo-knop activeert en er vandoor vliegt.
Schematisch zou dat zoiets zijn:
Links de originele situatie, rechts de modificatie. Om te voorkomen dat je de remlichten onbedoeld doet oplichten, heb ik een diode opgenomen. Ik ga ervan uit dat de ingang van de Trionic ECU hoogohmig is. De 12 V moet ook via een nette zekering komen. De knop moet vervolgens, voor het extra toffe effect, een verbreekcontact zijn, maar tegelijk toch rood oplichten als je hem indrukt. Je zou dus nog een relais achter een maak-contact-knop kunnen zetten om dit te realiseren (gezien de wijze waarop de verlichting van de knoppen in de 9-3 werkt). Je houdt dan ook de dimbaarheid gelijk aan de rest.
Maar dan nog de turbo-knop zelf. Een 9-3 extra knop (met rondje) is saai. Een TCS knop zou kunnen, die heb ik niet en je zou hem het "turbo control system" kunnen noemen. En dan zorgen dat ie in plaats van groen, rood verlicht is. Als je het heftig wilt doen, zou je nog iets kunnen bouwen dat feller schijnt op basis van de turbo-druk (die vast ook wel in de T5 Ecu wordt ingelezen) - verpest wel je dimbaarheid.
Nu natuurlijk de hamvraag: wat als dit het gedachte-experiment stadium verlaat? Gaat de ECU stuk als je een "vreemde" spanning aanbiedt op pen 15 gedurende langere tijd, of schiet ie in de storing? Wat zou je als turbo-knop kunnen gebruiken? Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft?
Allemaal vragen. Zin om mee te denken?
Van al die knopjes was natuurlijk de turbo-boost knop het mooist... Stel nou dat we de Saab daarmee konden uitrusten. Dan zou je je Saab gerust kunnen uitlenen aan je oma, zonder dat ze je Stage 3 in een onvermoed moment in een muur parkeert, et cetera (zo lang ze van die knop afblijft).
Vandaar mijn gedachte-experiment: de turbo knop. Zeg maar, dit:
(Niet mijn eigen foto, wel mijn mod.)
Bij het lezen van de Trionic T5 bijbel, viel me op dat er een input is (pen 15 in de connector) die het branden van de remlichten inleest, en op basis daarvan alleen base-boost toestaat. Als we dus een knop zouden maken die 12 V op pen 15 zouden zetten, dan zou de auto altijd in oma-modus rijden, tenzij je de turbo-knop activeert en er vandoor vliegt.
Schematisch zou dat zoiets zijn:
Links de originele situatie, rechts de modificatie. Om te voorkomen dat je de remlichten onbedoeld doet oplichten, heb ik een diode opgenomen. Ik ga ervan uit dat de ingang van de Trionic ECU hoogohmig is. De 12 V moet ook via een nette zekering komen. De knop moet vervolgens, voor het extra toffe effect, een verbreekcontact zijn, maar tegelijk toch rood oplichten als je hem indrukt. Je zou dus nog een relais achter een maak-contact-knop kunnen zetten om dit te realiseren (gezien de wijze waarop de verlichting van de knoppen in de 9-3 werkt). Je houdt dan ook de dimbaarheid gelijk aan de rest.
Maar dan nog de turbo-knop zelf. Een 9-3 extra knop (met rondje) is saai. Een TCS knop zou kunnen, die heb ik niet en je zou hem het "turbo control system" kunnen noemen. En dan zorgen dat ie in plaats van groen, rood verlicht is. Als je het heftig wilt doen, zou je nog iets kunnen bouwen dat feller schijnt op basis van de turbo-druk (die vast ook wel in de T5 Ecu wordt ingelezen) - verpest wel je dimbaarheid.
Nu natuurlijk de hamvraag: wat als dit het gedachte-experiment stadium verlaat? Gaat de ECU stuk als je een "vreemde" spanning aanbiedt op pen 15 gedurende langere tijd, of schiet ie in de storing? Wat zou je als turbo-knop kunnen gebruiken? Is er iemand die dit al eens geprobeerd heeft?
Allemaal vragen. Zin om mee te denken?
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
als ik me niet vergis is dit met de S knop op de automaatpook al eens geprobeerd/gedaan -kom er maar in- .
Maar dit idee is leuker, ik heb nog wel een oude ecu liggen waar je het op mag proberen: als het lukt is ie van mij
natuurlijk!
Maar dit idee is leuker, ik heb nog wel een oude ecu liggen waar je het op mag proberen: als het lukt is ie van mij
natuurlijk!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Het is vooral een bedradingswijziging in de auto, de ecu zou het standaard al moeten ondersteunen!
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
en ook lekker simpel, kan ik mijn 900ng ook eens uitlenen of de politie een ' testritje ' te bieden
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Wat draait ie als basisdruk? Vast geen 0,4 bar meer?
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
weet ik zo niet, maar gewoon standaard: ik zal eens kijken.
Maar die 1.9 bar dat merk je wel -sommigen spreken dat tegen- maar met die groter mapsensor ging
is van 1.6 naar 1.9.
En grappig om met een stiekume knop hem op basisdruk te zetten
Maar die 1.9 bar dat merk je wel -sommigen spreken dat tegen- maar met die groter mapsensor ging
is van 1.6 naar 1.9.
En grappig om met een stiekume knop hem op basisdruk te zetten
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Dat was de mogelijkheid om inderdaad een alternatieve mapping in of uit te schakelen.
Ongeveer hetzelfde effect motorisch maar deze gedachte is feitelijk simpeler en minstens zo effectief (als het werkt).
geldt het ook voor T7?
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Je kan met een knopje de + naar de APC klep onderbreken, dan draait 'ie basisdruk. Lijkt me een simpelere methode. Heb weleens in een 900NG gereden waar het zo was aangesloten icm een originele extra schakelaar (die met het rondje erop). Knopje in = full power, knopje uit = basisdruk.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Hoi Reier, die is inderdaad eenvoudiger, Dion had hem ook al ingefluisterd maar je bent me hier voor! De extra knop heb ik liggen, ik wilde die al gebruiken voor antenne neer bij CD of BT.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Heb ik ook gedaan zo. Nadeel van die oplossing is dat trionic gaat adapteren op het achterblijven van de boost als de klep geen spanning heeft. Als je dan lang hebt gereden zonder apc zit en je zet hem weer aan is de kans groot dat je gelijk in de fuelcut gaat omdat de adaptatie helemaal in de hoek zit. Hoe T7 daarmee omgaat weet ik niet, maar bij T5 werkt het wel zo in elk geval.
9000 Anniversary 2.3T
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Hé da's een goeie, dan zou je het toch beter via pen 15 kunnen doen, dan weet ie in elk geval waarom ie z'n boost niet haalt - hoop ik?
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Zoiets onderbreken is geen nette manier. Eigenlijk maak je dan iets "kapot"/je verbreekt de verbinding met iets wat er wel aan hoort te ziiten, Snapt Trionic natuurlijk niet....
Trionic 5 laat je heel makkelijk toe om 2 boostmaps rijden. Veel nettere oplossing...
Trionic 5 laat je heel makkelijk toe om 2 boostmaps rijden. Veel nettere oplossing...
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
Ben wel benieuwd hoe, of waar ik daar meer over kan vinden?
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
...waar je daar meer over kan vinden?
In de code en de documentatie van trionic 5 natuurlijk. Je tuner zou dat zo voor je moeten kunnen aansluiten en mappen. Ik heb het ook vaker gedaan. Is een mooie oplossing voor LPG-ers die je in vermogen wilt beperken. In die gevallen kun je het zelfs via de LPG installatie laten schakelen
In de code en de documentatie van trionic 5 natuurlijk. Je tuner zou dat zo voor je moeten kunnen aansluiten en mappen. Ik heb het ook vaker gedaan. Is een mooie oplossing voor LPG-ers die je in vermogen wilt beperken. In die gevallen kun je het zelfs via de LPG installatie laten schakelen
- sterkstromer
- Donateur
- Berichten: 898
- Lid geworden op: vr 02 mar, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De turbo knop, gedachte-experiment
[]
Ik heb via trionictuning diverse mogelijkheden gevonden inderdaad, zoals pin 14 "Drive", of 13 "Engine torque limitation", maar welke implicaties het gebruiken van deze signalen precies heeft, dat nog niet.
Ik heb via trionictuning diverse mogelijkheden gevonden inderdaad, zoals pin 14 "Drive", of 13 "Engine torque limitation", maar welke implicaties het gebruiken van deze signalen precies heeft, dat nog niet.
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler) (2018 - heden)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)