Nivomat?

1997-2010
daniel 9-3
Donateur
Donateur

Nivomat?

Bericht door daniel 9-3 » do 21 mei, 2020 10:41

Wie heeft er ervaring met niveau mat op een Saab.

Ik wil graag iets doen aan het enorme inzakken wanneer we op vakantie gaan etc. Maar eigenlijk wil ik niet dat de auto minder strak op de weg gaat liggen. Liever wat strakker niet alleen met bagage maar ook zonder.

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Niveau mat?

Bericht door albertk » do 21 mei, 2020 11:15

Geen ervaring maar de informatie die ik kreeg was dat hij zichzelf oppompt tijdens het rijden want er zit een soort van hydraulisch systeem in wat zich oppompt naar de gewenste hoogte. Mij werd aangeraden een andere oplossing te zoeken. Heb nog niets gedaan maar ga waarschijnlijk voor hulpverleners. Bij mijn broer, 9-3 Aero 2.8T estate op gas gaan er binnenkort de ttid Aero sportveren van de cabriolet onder, deze zijn sportief niet verlaagd en dat compenseert de lpg tank dan weer.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » do 21 mei, 2020 12:48

Waarom werd er aangeraden een andere oplossing te zoeken?

albertk
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door albertk » do 21 mei, 2020 12:58

Omdat hij zich te veel zou oppompen tijdens lange ritten op de snelweg waardoor de wegligging slecht werd.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 21 mei, 2020 13:09

Nivomat is (imo) een hele mooie oplossing, maar is zeker niet steviger dan origineel. Het nadeel aan Nivomat ophanging is dat de dempers vrij kostbaar zijn en alles anders is (veren, dempers, bumpstops, stofhoezen) dan bij de 'normale' setup. In WIS staat een hele mooie beschrijving van hoe het systeem werkt, heb het nu even niet bij de hand maar het verhaal dat het te stug wordt op lange stukken snelweg herken ik niet.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Niveau mat?

Bericht door daniel 9-3 » do 21 mei, 2020 13:19

Rondom bilstein met eibach is ook niet goedkoop. En lijkt me erg mooi rijden. Alleen met aanhangers of met volle kofferbak en fietsendrager gaat dat ook niet goed komen.
Ben ik bang.

Ps ik ben een sucker voor orginele apparte hebbedingetjes. Zoals een crosmax dakkoffer, standkachel, etc etc. Of als het niet orgineel is dan moet het beter zijn dan orgineel.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 21 mei, 2020 16:01

OP mijn 9000 was het heerlijk. Het oppompen herken ik niet.

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » do 21 mei, 2020 20:40

Het lijkt mij ook een prima systeem. Echter zoek ik wat meer info. Er is niet veel te vinden over dit systeem op een Saab.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 21 mei, 2020 22:23

De werking op een Saab is hetzelfde als op bijv een Volvo, Nivomat is Nivomat. Zijn er specifieke dingen die je erover wil weten?

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » do 21 mei, 2020 23:24

Wordt de wegligging beter? Dan een standaard Aero.

Tot hoeveel kilo extra bepakking werkt het systeem zoals het moet.

Wordt de achterkant niet hoger dan nu dus als een standaard Aero.

Op mijn sedan had ik destijds heavy duty veren. De achterkant kwam heel ver omhoog dat was geen gezicht.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » vr 22 mei, 2020 6:05

De klantenauto's die ik ermee gezien heb. hadden allemaal een normale rijhoogte. Ook na lange ritten stonden ze niet hoger.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 22 mei, 2020 7:44

Er zijn verschillend in Nivomats voor gewone en sportonderstellen. Hij is dus gebaseerd op de gewone aero verlaging. Een nivomat pompt zichzelf niet op, noch kan deze hoger gezet worden (zoals bij de hudropneumatiek van Citroën). De nivomat zorgt er alleen voor dat bij zwaardere belasting door een ingenieus kamersysteem de achterkant weer automatisch op normale hoogte komt te staan. Dat gebeurt door bij het rijden een paar keer de veerweg te benutten (indrukken). Daarna is het systeem steady. Heel gevoelige rijders zouden merken dat dit systeem zich soms in lange doordraaiend weer opnieuw zet. Maar over het algemeen is het comfortabel en merk je er feitelijk niks van ongeacht de belading.
Ik kijk al jaren naar de nivomats maar ze kosten minstens 1000 euro als je ze al te pakken krijgt. Er liggen er nog maar weinig op voorraad in de wereld. Bij R&D ligt een complete set voor een MY 02-05 sportonderstel (https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... D400131231). Wie weet of dat ook op een Dame Edna past?
HD veren zijn de goedkoopste oplossing. Ook die zijn prima op maat te zetten trouwens. De achterkant hoeft echt niet heel hoog te staan.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 22 mei, 2020 8:17

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 22 mei, 2020 11:06

Tubbe schreef:
vr 22 mei, 2020 7:44
Wie weet of dat ook op een Dame Edna past?
Past gewoon! Achterwiel ophanging is qua montage voor alle bouwjaren hetzelfde, alleen is er door de jaren heen her en der wat veranderd aan veersterktes en demper afstelling. Denk stiekem dat het zo subtiel is dat je het als leek niet echt voelt.

Wbt HD veren; in mijn ervaring lijkt de kont alleen gek hoog te staan bij auto's met oude (iets ingekakte) voorveren en als ze helemaal leeg zijn. Laatst bij een LPG 9-5 nieuwe Aero voorveren en HD achterveren gemonteerd en die auto staat visueel best netjes op de poten. Helemaal leeg (maar 1/3e tank benzine en 3/4 tank LPG) stond 'ie achter ietsje hoger dan voor, maar niks storends (voor mij in ieder geval).

daniel 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door daniel 9-3 » vr 22 mei, 2020 23:16

Ik ga het proberen.

Vanavond nog een setje opgehaald. Hopelijk kan ik die morgen monteren.

Ik houd jullie op de hoogte.

Plaats reactie