Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)
-
Sonab
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab
Ehm, hoe krijg je dat stekkerding open zonder het stuk te maken? Het kan niet los lijkt het?
O ja en... ik heb een clipje van het deksel van het luchtfilterhuis afgebroken. Eens zoeken naar een ander dekseltje. Is dat van de 2.0i hetzelfde als van andere motoriseringen? Hier in de buurt staat een sloop 900ng bijvoorbeeld. Maar of dat gelijk is...?
O ja en... ik heb een clipje van het deksel van het luchtfilterhuis afgebroken. Eens zoeken naar een ander dekseltje. Is dat van de 2.0i hetzelfde als van andere motoriseringen? Hier in de buurt staat een sloop 900ng bijvoorbeeld. Maar of dat gelijk is...?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Niet aan het zwarte doosje zitten wat aan de mast zit, dit is een relais. Stekker moet ergens lager liggen, en kan gewoon losgeklikt worden.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Ja gevonden! De blauwrode draad daar heeft permanent 12v. De zwartwitte draad krijgt prik als de radio aangaat.
Zegt mij nog niet zoveel. De antenne zou ook op massa kunnen werken natuurlijk?
Zegt mij nog niet zoveel. De antenne zou ook op massa kunnen werken natuurlijk?
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Antenne pakt massa van de carrosserie, die plus en geschakelde plus dienen om het relais een signaal te geven om het motortje de andere kant op de laten draaien. Electra lijkt goed te zitten, dan moet je het toch zoeken in je antenne zelf.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Klusjesdag...
-wielkasten schoongemaakt en gecheckt op roest.
-alle hoeken en gaten ontdaan van blaadjes (auto stond bij vorige eigenaar onder een boom) met stofzuiger en perslucht. Bij het lichtfilter ging dat dus mis want er brak een klemmetje af. Lijmen ging niet. Nieuwe gevonden op een slopert in de buurt. Ff poetsen, monteren en klaar:

Op de sloop (meteen mooi open ritje gemaakt;-) en ook een dopje gevonden dat ontbrak op de linker ruitenwissert (oog voor detail):

Hierna moest het bagagenetje eraan geloven. Dat paneel demonteren en terugplaatsen is nog erger dan de afdekplaat boven de koppeling van een 900 classic zeg! Of ik deed iets niet goed. Hoe dan ook, het elastiek staat weer strak! En dat had denk ik ook zonder demontreren gekund.... Plaatje voor en na:

-wielkasten schoongemaakt en gecheckt op roest.
-alle hoeken en gaten ontdaan van blaadjes (auto stond bij vorige eigenaar onder een boom) met stofzuiger en perslucht. Bij het lichtfilter ging dat dus mis want er brak een klemmetje af. Lijmen ging niet. Nieuwe gevonden op een slopert in de buurt. Ff poetsen, monteren en klaar:

Op de sloop (meteen mooi open ritje gemaakt;-) en ook een dopje gevonden dat ontbrak op de linker ruitenwissert (oog voor detail):

Hierna moest het bagagenetje eraan geloven. Dat paneel demonteren en terugplaatsen is nog erger dan de afdekplaat boven de koppeling van een 900 classic zeg! Of ik deed iets niet goed. Hoe dan ook, het elastiek staat weer strak! En dat had denk ik ook zonder demontreren gekund.... Plaatje voor en na:

-
sterkstromer
- Donateur

Heb je het dashboardkastje erin laten zitten toen je dat paneel eruit haalde?
-
sterkstromer
- Donateur

Ik denk dat het makkelijker was geweest zonder kastje. Dat ding eruit halen is niet zo veel werk. Maar hoe dan ook zat dat paneel met een stel flinke klemmen vast aan de middenconsole.
-
busy
- Donateur (4x)

Je kunt het netje nog strakker krijgen onder door ook daar de clipjes los te halen en dan overtollig materiaal af te knippen. Paneel losmaken eenvoudigst door even je dashboard kastje los te halen. Zij paneel naar achteren schuiven nadat je alle schroefjes hebt losgemaakt. Breken de lipsjes van je dashboard ook niet af.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Oef, het gaat vandaag niet allemaal even handig.
Dacht dat ik de antenne wel van binnen kon bekijken door in gemonteerde toestand (wist niet hoe het geheel los moet) de centrale moer op het zwarte deksel te lossen. Bij het weghalen van het deksel komt er een soort witte spoel mee en springt er een witte veer uit zijn sponning
Hm, tsja.
Kan ik deze nu nog naar omhoog verwijderen? Niet op de manier van het bekende filmpje, neem ik aan: https://www.youtube.com/watch?v=oQMBmJ7OJCM
Dacht dat ik de antenne wel van binnen kon bekijken door in gemonteerde toestand (wist niet hoe het geheel los moet) de centrale moer op het zwarte deksel te lossen. Bij het weghalen van het deksel komt er een soort witte spoel mee en springt er een witte veer uit zijn sponning
Hm, tsja.
Kan ik deze nu nog naar omhoog verwijderen? Niet op de manier van het bekende filmpje, neem ik aan: https://www.youtube.com/watch?v=oQMBmJ7OJCM
-
Sonab
- Donateur (4x)

-Maar even korte metten gemaakt met de witte spriet. Afgeknipt en dekseltje dicht. Voorlopig maar zo laten.
Spriet permanent half op, oogt nog best acceptabel
-nummerplaathouder van Retroll gemonteerd (beetje reclame maken maar hij past niet binnen de reflectorplaat van mijn classic en het is netter dan wat er zat)

-lifehammer gemonteerd
-oranje knipperlichten vervangen door witte
Voor:

En na:

Spriet permanent half op, oogt nog best acceptabel
-nummerplaathouder van Retroll gemonteerd (beetje reclame maken maar hij past niet binnen de reflectorplaat van mijn classic en het is netter dan wat er zat)

-lifehammer gemonteerd
-oranje knipperlichten vervangen door witte
Voor:

En na:

-
Sonab
- Donateur (4x)

Vanmiddag weer een nieuw hoofdstukje met de Caab, maar één met een probleem helaas. Op de heenweg naar een boodschapje draaide de contactsleutel wat moeizaam rond.
Aan de start van de terugweg wilde hij echter helemaal niet rond. Na lang proberen de ANWB maar gebeld. Die spoot er een soort olie in, gaf er een paar flinke tikken op en voila, daar draaide de sleutel weer! Maar, zo zei hij, dit werkt maar eenmalig. Zsm naar de garage!
Ga ik na het weekend meteen doen. Hoop dat mijn huidige sleutel behouden kan blijven...
Aan de start van de terugweg wilde hij echter helemaal niet rond. Na lang proberen de ANWB maar gebeld. Die spoot er een soort olie in, gaf er een paar flinke tikken op en voila, daar draaide de sleutel weer! Maar, zo zei hij, dit werkt maar eenmalig. Zsm naar de garage!
Ga ik na het weekend meteen doen. Hoop dat mijn huidige sleutel behouden kan blijven...
-
gj.stegeman
- Donateur

Zie viewtopic.php?f=7&t=159169&p=1767145#p1766267.
Wees er snel bij. Voordat het weer vast komt te zitten.
Geen WD40 gebruiken het smeert voor een tijd en trekt ook stof aan. Gebruik bijvoorbeeld Griffon Slot spray met grafiet.
Wees er snel bij. Voordat het weer vast komt te zitten.
Geen WD40 gebruiken het smeert voor een tijd en trekt ook stof aan. Gebruik bijvoorbeeld Griffon Slot spray met grafiet.
-
Sonab
- Donateur (4x)

Dank! De instructie was goed en kreeg ook wat tips en hulp van behulpzame forummers (dank!!), maar uiteindelijk lukte het me toch niet zelf.
Dan maar naar Hulst getogen...
Daar is het slot weer gangbaar gemaakt en gesmeerd. Meteen de tweede banaan aangemeld.
Verse klepdekselpakking en bougies gemonteerd.
En een goed werkend ACC scherm. Blij mee!
Onderweg gemiddeld 1:14 gereden trouwens. Netjes toch?
Dan maar naar Hulst getogen...
Daar is het slot weer gangbaar gemaakt en gesmeerd. Meteen de tweede banaan aangemeld.
Verse klepdekselpakking en bougies gemonteerd.
En een goed werkend ACC scherm. Blij mee!
Onderweg gemiddeld 1:14 gereden trouwens. Netjes toch?