Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?
ik voorspel dat we maandag in lockdown of aangescherpte regels zitten, het hele probleem je merkt niks totdat het te laat is en te ver uit de klauwen loopt en de zorg wordt overspoeld.
veel mensen zijn gewoon te nonchalant.
en elke dag na de buurtsuper is eigenlijk ook geen goed idee, gewoon vragen om problemen, maar hamsteren is ook zo asociaal.
maak ik mij zorgen:
ja, mijn vrouw werkt in de zorg en moet nu al langer en extra draaien ivm risico collega's. (cru, maar als die het krijgen is het waarschijnlijk einde dus die blijven thuis).
mijn schoondochter werkt in een ziekenhuis op de afdeling waar er een paar liggen.
en bij mijn collega is gisteren de buurman van 70+ opgenomen met ernstige long klachten, die wordt gecontroleerd op. (hij is dus erg ongerust want hij had hem een aantal malen gesproken).
groeps-immuniteit lijkt mij eigenlijk best wel een goede richting (en voor de lange duur en economisch), maar het lijkt mij een beetje onvoorspelbaar dat die groep niet uit de klauwen loopt. te veel mensen nonchalant en dan krijg je Italiaanse toestanden te grote groep> te weinig ic bedden
dacht iets te horen van 40000 op 2000 ic bedden maar of die 40000 meer gaan worden kom je pas weer na 2 weken achter.
veel mensen zijn gewoon te nonchalant.
en elke dag na de buurtsuper is eigenlijk ook geen goed idee, gewoon vragen om problemen, maar hamsteren is ook zo asociaal.
maak ik mij zorgen:
ja, mijn vrouw werkt in de zorg en moet nu al langer en extra draaien ivm risico collega's. (cru, maar als die het krijgen is het waarschijnlijk einde dus die blijven thuis).
mijn schoondochter werkt in een ziekenhuis op de afdeling waar er een paar liggen.
en bij mijn collega is gisteren de buurman van 70+ opgenomen met ernstige long klachten, die wordt gecontroleerd op. (hij is dus erg ongerust want hij had hem een aantal malen gesproken).
groeps-immuniteit lijkt mij eigenlijk best wel een goede richting (en voor de lange duur en economisch), maar het lijkt mij een beetje onvoorspelbaar dat die groep niet uit de klauwen loopt. te veel mensen nonchalant en dan krijg je Italiaanse toestanden te grote groep> te weinig ic bedden
dacht iets te horen van 40000 op 2000 ic bedden maar of die 40000 meer gaan worden kom je pas weer na 2 weken achter.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Je kan het hele land op slot zetten in 2009 hadden we de Mexicaanse griep en dat was ook zo in een keer over.
-
jelger
- Geregistreerd lid
De Mexicaanse griep komt herhaaldelijk terug.
Er is toen geen sprake geweest van de maatregelen waar we nu mee te maken hebben. Wat we nu doormaken is uniek in ons land. Een stap verder, een "totale lockdown", klinkt stoer (referentie Wilders paar minuten geleden in Tweede Kamer), maar lost weinig op. En het kost enorm veel (wat er niet bij verteld wordt).
De vraag is, of we bereid zijn die prijs voor de economie te betalen c.q. incasseren met z'n allen.
Je zult dan uit moeten gaan van een grotere impact dan de bankencrisis van 2008-9.
Waar we eigenlijk net pas van "boven Jan" zijn, op basis van de macro-economische cijfers (werkloosheidscijfers, huizenprijzen, relatieve staatsschuld wel ok, nog niet op zelfde niveau van 2008)
In een cynische redenering denk ik dat dit precies is wat Wilders e.c. willen: volgend jaar zijn er verkiezingen: "wreck the economy" en dan gaan roeptoeteren "ze begonnen in 2017 in rijkdom, het geld klotste tegen de plinten en zie waar we nu staan! Bankroet! Failliet! Weg VOC vloot! Allemaal door dat kliekje lachende liegenbeesten!"
Er is toen geen sprake geweest van de maatregelen waar we nu mee te maken hebben. Wat we nu doormaken is uniek in ons land. Een stap verder, een "totale lockdown", klinkt stoer (referentie Wilders paar minuten geleden in Tweede Kamer), maar lost weinig op. En het kost enorm veel (wat er niet bij verteld wordt).
De vraag is, of we bereid zijn die prijs voor de economie te betalen c.q. incasseren met z'n allen.
Je zult dan uit moeten gaan van een grotere impact dan de bankencrisis van 2008-9.
Waar we eigenlijk net pas van "boven Jan" zijn, op basis van de macro-economische cijfers (werkloosheidscijfers, huizenprijzen, relatieve staatsschuld wel ok, nog niet op zelfde niveau van 2008)
In een cynische redenering denk ik dat dit precies is wat Wilders e.c. willen: volgend jaar zijn er verkiezingen: "wreck the economy" en dan gaan roeptoeteren "ze begonnen in 2017 in rijkdom, het geld klotste tegen de plinten en zie waar we nu staan! Bankroet! Failliet! Weg VOC vloot! Allemaal door dat kliekje lachende liegenbeesten!"
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Het zou zomaar eens kunnen dat Jelmers cynisme in het geheel niet misplaatst is. Er zijn al meerdere partijen die de crisis aangrijpen voor eigen baat. Beetje jammer wel.
Een totale lock-down zal het probleem in mijn ogen niet gaan oplossen omdat een totale lock-down niet mogelijk is. Je kunt nou eenmaal niet voorkomen dat er enig sociaal contact is. Uiteraard allereerst de medische sector, dan de wetshandhavers en hulpverleners. De voedselvoorziening moet ook door gaan. Dus zal het virus zich binnen die groep kunnen blijven handhaven. Zodra de lock-down opgeheven wordt begin je weer helemaal van voren af aan.
Ik zie eenvoudige parallellen met mijn vakgebied, soms is het net als een luizeninfestatie. Hetzelfde principe.
Een totale lock-down zal het probleem in mijn ogen niet gaan oplossen omdat een totale lock-down niet mogelijk is. Je kunt nou eenmaal niet voorkomen dat er enig sociaal contact is. Uiteraard allereerst de medische sector, dan de wetshandhavers en hulpverleners. De voedselvoorziening moet ook door gaan. Dus zal het virus zich binnen die groep kunnen blijven handhaven. Zodra de lock-down opgeheven wordt begin je weer helemaal van voren af aan.
Ik zie eenvoudige parallellen met mijn vakgebied, soms is het net als een luizeninfestatie. Hetzelfde principe.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Het was meer een cynische ingeving (ik schreef het verkeerd op), maar hoe meer ik let op de retoriek van Wilders hoe meer het zo zou kunnen zijn: het zit besloten in wat hij niet zegt. Niet in wat hij wel zegt.martinphili schreef: ↑wo 18 mar, 2020 15:54Het zou zomaar eens kunnen dat Jelmers cynisme in het geheel niet misplaatst is. Er zijn al meerdere partijen die de crisis aangrijpen voor eigen baat. Beetje jammer wel.
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Tja, rijden op de golf van de impuls en de onderbuik. Hoe noemen ze dat ook alweer?
Oh ja, populisme.
Oh ja, populisme.
-
ReinO
- Donateur (2x)

mooie bijdragen allemaal, ik lees ze graag en met goede argumenten voor het 1 of het andere kamp.
En Ja:
weinig hoor (Jelger wel dan) is de sociaal economische impact / mortaliteit van een aanstaande crisis die zijn gelijke niet kent.
De tramdiscussie kwam al voorbij, allemaal prachtig maar aan het eind van volgende week weten we meer (hopelijk).
En Ja:
Maar we denken adhv deskundigen en gelukkig staan we niet 'aan de knoppen' - ik ben ook ben ook blij met het deskundigheidscriterium bij de dit soort zaken-, maar wat ik nogVolgens mij maakt het niet zoveel uit waar wij voor of tegen zijn. We hebben er niet voor geleerd en hebben nu maar gewoon te volgen wat er wordt beslist. Juist dit erietsvanmoetenvinden levert zoveel sociale onrust op. Laten we er vanuit gaan dat degenen met verstand van zaken met de allerbeste bedoelingen doen wat ze doen, beslissen wat ze beslissen en onderzoeken wat ze onderzoeken. En dan doen wij gewoon wat ons gevraagd wordt, op de voor ons zo goed mogelijke manier.
weinig hoor (Jelger wel dan) is de sociaal economische impact / mortaliteit van een aanstaande crisis die zijn gelijke niet kent.
De tramdiscussie kwam al voorbij, allemaal prachtig maar aan het eind van volgende week weten we meer (hopelijk).
-
turbopilot
- Donateur (7x)

nu dan ff wat lol. het kan zo maar 1 op 1 in de tv kantinejelger schreef: ↑wo 18 mar, 2020 14:51en dan gaan roeptoeteren "ze begonnen in 2017 in rijkdom, het geld klotste tegen de plinten en zie waar we nu staan! Bankroet! Failliet! Weg VOC vloot! Allemaal door dat kliekje lachende liegenbeesten!"
schijnt dat door de minder uitstoot van alles en nog wat er ook minder doden zijn gevallen door beter luchtklimaat
-
martinphili
- Geregistreerd lid
nou, minder doden had ik nog niet gehoord maar dat er minder luchtvervuiling is, dat is zeker.
Alle nadeel heb een voordeel. Een klein voordeeltje weliswaar maar toch een voordeel.
Alle nadeel heb een voordeel. Een klein voordeeltje weliswaar maar toch een voordeel.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

je bent niet cynisch... je bent realistisch. Ik vind het een grof schandaal dat de Corona aanpak gebruikt wordt voor politieke belangen met de verkiezingen in aantocht. Zaait alleen maar onrust. Voor urgente aanpak van crises hebben we een regering die mandaat heeft om dit zo goed mogelijk te doen; tweede kamer moet zich in crisistijd even heel erg rustig houden (bovendien overtreden ze het 100+ samenscholingsverbod met handen en voeten). Pas achteraf kan de normale toetsing van de regering aan de Nederlandse wetten weer plaatsvinden. Het is goddomme geen vriendschappelijke wedstrijd die nu gespeeld wordt. De uren die de regering kwijt is aan voorbereiding en aanwezigheid van deze nutteloze sessies zie ik liever besteed worden aan urgentere zakenjelger schreef: ↑wo 18 mar, 2020 14:51In een cynische redenering denk ik dat dit precies is wat Wilders e.c. willen: volgend jaar zijn er verkiezingen: "wreck the economy" en dan gaan roeptoeteren "ze begonnen in 2017 in rijkdom, het geld klotste tegen de plinten en zie waar we nu staan! Bankroet! Failliet! Weg VOC vloot! Allemaal door dat kliekje lachende liegenbeesten!"
-
jelger
- Geregistreerd lid
Niet dat ik weet. Maar ik zie niet allesStyle&Co schreef: ↑wo 18 mar, 2020 19:24tweede kamer (bovendien overtreden ze het 100+ samenscholingsverbod met handen en voeten)
Ik zie vandaag een "lege" plenaire zaal, zoals gebruikelijk bij dossier debatten waar niet de hele fractie aanwezig hoeft te zijn (allen de dossier woordvoerder of fractievoorzitter). Met andere woorden, niet meer dan ca 15 woordvoerders, handjevol in vak K op afstand van elkaar, ook zoveel mogelijk bij de interruptie microfoon.
De publieke tribune is afgesloten. Maar het parlementaire werk - ook over andere dossiers - gaat wel gewoon door. De meeste TK leden zullen alleen in de Kamer zijn als ze er nodig zijn, en dat zal ook voor de staf gelden.
edit: er gebeurt net iets met Minister Bruins. De TK leden komen in vertwijfeling even samen, en staan dichter dan 1.5 meter van elkaar (en staan nu rond voorzitter Arib). Je hebt strikt gelijk.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ik zag het ook. Ik benijd de beste man niet.... menigeen gaat met zon enorm dossier al eerder door de hoeven. Het houdt een keer op. Wat dat betreft (zonder politieke voorkeur uit te willen spreken) vind ik Marc Rutte altijd behoorlijk stressbestendig overkomenjelger schreef: ↑wo 18 mar, 2020 20:21edit: er gebeurt net iets met Minister Bruins. De TK leden komen in vertwijfeling even samen,
Geef het ze maar es te doen
-
jelger
- Geregistreerd lid
Het is geen benijdenswaardige baan op momenten als dit, en het is altijd intensief werk.
Voor de Kamer- en kabinetsleden met een gezin is het zwaar. Weinig me/us-time. En de premier kan dit inderdaad prima aan. Waar hij het na (bijna) 10 jaar vandaan haalt.
Me-time met zijn Saab zit er in ieder geval niet in.
Voor de Kamer- en kabinetsleden met een gezin is het zwaar. Weinig me/us-time. En de premier kan dit inderdaad prima aan. Waar hij het na (bijna) 10 jaar vandaan haalt.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Op de aanval aan het adres van de VVD door Wilders na, verliep het deel van het debat wat ik zag aardig rustig. (na 20u) De neuzen stonden redelijk dezelfde kant op. Veel moties hadden een raakvlak. Twee belangrijke handelden over het wegnemen van verwarring en miscommunicatie tussen the WHO en het RIVM alsmede het meer volgen van de lijn van the WHO. Maar goed, ik had geen energie meer om de stemming te volgen. Helaas biedt de NOS-app niet de mogelijkheid om livestreams via de ApplTV-app terug te kijken. Kun je alleen volgen terwijl het uitgezonden wordt en ook niet terugspoelen.
Met anderen ook al discussies gehad over gemeenschappelijk beleid voor de hele EU. Ik denk juist dat het goed is als er een aantal landen is dat bepaalde maatregelen niet uitstelt; En daarmee een voorbeeldfunctie vervullen aan sommige landen, die dit nodig hebben om nog beter in actie te komen met zijn allen. Polen liet bijvoorbeeld de grenzen al dichtgaan bij zo'n 150 coronapatiënten. Dit beidt de mogelijkheid om het verloop bij zo'n actie sneller in kaart te brengen. En een succesverhaal in andere landen een kans te geven om dit ook EU-breed toe te passen.
Met anderen ook al discussies gehad over gemeenschappelijk beleid voor de hele EU. Ik denk juist dat het goed is als er een aantal landen is dat bepaalde maatregelen niet uitstelt; En daarmee een voorbeeldfunctie vervullen aan sommige landen, die dit nodig hebben om nog beter in actie te komen met zijn allen. Polen liet bijvoorbeeld de grenzen al dichtgaan bij zo'n 150 coronapatiënten. Dit beidt de mogelijkheid om het verloop bij zo'n actie sneller in kaart te brengen. En een succesverhaal in andere landen een kans te geven om dit ook EU-breed toe te passen.