Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?
Veel mensen zijn best gehoorzaam of bang voor iets, maar of het helpt?
Wat als straks de dijken breken -figuurlijk- en het sterftecijfer haalt de ondergrens van een normale griep
niet: gaan we dan massaal weeklagen over massahysterie gevoed door de overheid?
Misschien zie ik het verkeerd maar volgens mij hobbelen we als een dronkenman in
de mist van lantaarnpaal naar lantaarnpaal.
Wat als straks de dijken breken -figuurlijk- en het sterftecijfer haalt de ondergrens van een normale griep
Misschien zie ik het verkeerd maar volgens mij hobbelen we als een dronkenman in
-
Steve-O
- Donateur (8x)

@Jelger: Ja, dat is een deel van het probleem. Er wordt geadviseerd thuis te blijven als men symptomen heeft, zelfs als men binnen de familie een coronageval kent. Of bussen met mensen uit skigebieden in Italie waar het heerst, z.s.m. terug naar eigen land te laten reizen. Dan denk ik dom, dom, dom. Bus heeft centraal ventilatiesysteem wat van 1 patient onderweg 40 of meer maakt. Die gaan naar huis, worden door familie verwelkomd/afgehaald ... en daar gaan we. Hadden gewoon daar moeten blijven vakantiehouden en in qarantaine-hotel blijven totdat het gevaar week. Beter voor die mensen extra geld uittrekken voor een zeer lange vakantie en zorg vanuit hier organiseren. Hotels tot tijdelijke ziekenhuizen bombarderen, totdat het voorbij is. We moeten het serieuzer nemen, dasnoods overdreven om het een halt toe te roepen. Of de mazzel hebben dat de buitentemperaturen in Europa rap stijgen.
Een dag recordfile met de boeren gaf een schade waar we weer bovenop gekomen zijn. Gewoon zo veel mogelijk thuiswerken/thusiblijven doet economisch even zeer en is vervelend, maar spaart veel leed en doden.
De RIVM geeft tegenstrijdige informatie en oor rare adviezen. Mogelijk om paniek te voorkomen. Maar als we van het KNMI code-oranje/rood horen, blijven we toch ook gewoon meer binnen tot de storm voorbij is. Dan plunderen we de supermarkt toch ook niet? Het zou een goede rampentest zijn om het anders aan te pakken. Voor bezorgdiensten van supermarkten zelfs 'gouden' weken.
Een dag recordfile met de boeren gaf een schade waar we weer bovenop gekomen zijn. Gewoon zo veel mogelijk thuiswerken/thusiblijven doet economisch even zeer en is vervelend, maar spaart veel leed en doden.
De RIVM geeft tegenstrijdige informatie en oor rare adviezen. Mogelijk om paniek te voorkomen. Maar als we van het KNMI code-oranje/rood horen, blijven we toch ook gewoon meer binnen tot de storm voorbij is. Dan plunderen we de supermarkt toch ook niet? Het zou een goede rampentest zijn om het anders aan te pakken. Voor bezorgdiensten van supermarkten zelfs 'gouden' weken.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Gehoorzaam heeft nog nooit in mijn aard gelegen.ReinO schreef: ↑wo 11 mar, 2020 12:45Veel mensen zijn best gehoorzaam of bang voor iets, maar of het helpt?
-
blue city
- Donateur (3x)

jelger schreef: ↑wo 11 mar, 2020 12:08De mortaliteit lijkt mij misleidend om als leitmotiv te nemen. Waar het om gaat is dat de zorgsector de belasting op basis van een ziektepiek niet aan kan, en dat je zo'n piek zoveel als mogelijk moet willen dempen. (alsmede infecties en sluitingen in de zorgsector zelf). De uitbreiding van besmettingen kan je niet tegengaan, wel kun je de mate waarin deze piekt beïnvloeden. En dat zul je als overheid in een vroege fase moeten herkennen en erkennen, iets dat in West-Europa op zich wel gedaan wordt, maar niet leidt tot passende maatregelen in een vroeg stadium. Omdat men meer hecht aan de individuele bewegingsvrijheid dan aan het collectief belang. En men calculatief het risico neemt op een grotere impact en schade achteraf. "Misschien valt het wel mee".
Als de overheid iets begint te erkennen of herkennen raak ik pas in paniek. Allemachtig Jelger, wat een politieke prietpraat van je. D66???
-
ReinO
- Donateur (2x)

Het sterftecijfer bepaalt juist de crisis / niet-crisis en de heftigheid van de maatregelen, tempo van het ontwikkelen
van een vaccin enzovoort.
Op dit moment moet het coronavirus nog 291.000 dodelijk slachtoffers
maken dit jaar om bij een gewoon griepvirus in de buurt te komen.
Het jaar is nog jong.
van een vaccin enzovoort.
Op dit moment moet het coronavirus nog 291.000 dodelijk slachtoffers
maken dit jaar om bij een gewoon griepvirus in de buurt te komen.
Het jaar is nog jong.
-
Gele aero
- Donateur (8x)

Hoezo? Jelger geeft toch gewoon een redelijk zuivere analyse van wat er gebeurt? Zie nu ook Italie, daar constateren ze dat de ziekenhuizen het niet aankunnen en keuzes moeten maken wie wel of wie niet te behandelen. Daarom kan vooraf herkennen en erkennen dit juist voorkomen. En natuurlijk zit het in onze aard om te zeggen: het zal zo'n vaart wel niet lopen. Maar als het opeens wel zo'n vaart loopt, is niemand blij als zijn kind, vrouw, man, moeder, vader nou net degene is die niet behandeld kan worden omdat ook onze ziekenhuizen vol liggen.Als de overheid iets begint te erkennen of herkennen raak ik pas in paniek. Allemachtig Jelger, wat een politieke prietpraat van je. D66???
-
jelger
- Geregistreerd lid
Er worden gewoon belangen afwegingen gemaakt wat de impact van X of Y is op de korte en/of lange termijn tezamen met een risico calculatie. En omdat verdergaande maatregelen om korte termijn impact te dempen vaak van impopulaire aard zijn zal men er eerder niet voor kiezen. Dat is geen rocket science of politieke dwaling.blue city schreef: ↑wo 11 mar, 2020 13:40Als de overheid iets begint te erkennen of herkennen raak ik pas in paniek. Allemachtig Jelger, wat een politieke prietpraat van je.
-
paulzee
- Geregistreerd lid
Te volle ziekenhuizen door snelle verspreiding is idd een verschil met de “gewone griep”. Nu lijkt verspreiding sneller te gaan en is niemand gevaccineerd.
-
ico9-3
- Donateur (4x)

Coronavirus: wat zijn de gevolgen voor de Saabwereld?
Verspreiding gaat drie keer zo snel als met griep. En de mortaliteit stijgt tot 5% of meer als de ziekenhuizen overbelast worden. Het is daarom cruciaal dat de piek verspreid wordt in de tijd. Zodat ziekenhuizen het aankunnen. Zoniet, zien we nog een stijging van de mortaliteit. Trouwens niet alleen zestig plussers worden geraakt, maar 30tigers en veertigers, mensen met astma enz.
De enige reden dat China er uit geraakt is is door lockdown. Zelfde zie je in alle andere landen. Landen die te lang wachten mer lockdown, beheersen het niet.
Als astma patient kan ik maar hopen dat overheden en burgers het serieus nemen.
Dit legt het allemaal netjes uit: https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca
De enige reden dat China er uit geraakt is is door lockdown. Zelfde zie je in alle andere landen. Landen die te lang wachten mer lockdown, beheersen het niet.
Als astma patient kan ik maar hopen dat overheden en burgers het serieus nemen.
Dit legt het allemaal netjes uit: https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca
-
turbopilot
- Donateur (7x)

#@$ allemaal maar lekker , zag gisteren beelden van een ziekenhuis in Italië, volgens mij is het geen pretje als je op de IC ligt met deze besmetting.
En net hoor ik op het nieuws dat de jonkies en oudjes maar plaats moeten maken als het uit de hand loopt.
En net hoor ik op het nieuws dat de jonkies en oudjes maar plaats moeten maken als het uit de hand loopt.
-
ReinO
- Donateur (2x)

ik snap dat van die spreiding maar volgens mij zijn er nog geen 60 minners overleden aan het virus.
De last zal er bij oa astma patiënten niet minder om zijn natuurlijk.
Inmiddels een reisverbod naar de VS, Merkel verwacht 60 miljoen besmettingen in Duitsland: daar
is geen zorg tegen opgewassen laat staan ziekenhuiscapaciteit.
De co2 uitstoot is historisch laag ondertussen.
De last zal er bij oa astma patiënten niet minder om zijn natuurlijk.
Inmiddels een reisverbod naar de VS, Merkel verwacht 60 miljoen besmettingen in Duitsland: daar
is geen zorg tegen opgewassen laat staan ziekenhuiscapaciteit.
De co2 uitstoot is historisch laag ondertussen.
-
ico9-3
- Donateur (4x)

helaas wel al overlijdens beneden de zestig jaar:
https://www.businessinsider.com/coronav ... ?r=US&IR=T
https://www.businessinsider.com/coronav ... ?r=US&IR=T
-
ReinO
- Donateur (2x)

Maar nog steeds erg laag risico voor andere groepen alleen kan het de komende nog erger worden natuurlijk.
En je leest niet daarbij was van andere aandoeningen: alleen diabetes en hartproblemen wordt genoemd: maakt
niet uit want ook dan wil je blijven leven.
En je leest niet daarbij was van andere aandoeningen: alleen diabetes en hartproblemen wordt genoemd: maakt
niet uit want ook dan wil je blijven leven.
-
ico9-3
- Donateur (4x)

Inderaad. En ook, erg laag is relatief natuurlijk ten aanzien van de totale populatie ... Punt is, dat het kan vermeden worden. De doden hebben in grote mate te maken met het falen van het gezondheidssysteem door een te grote piek. De piek moet gespreid worden en daarom moeten er nu (draconische) maatregelen genomen worden.
-
jelger
- Geregistreerd lid
En dat laatste komt door een totale onderschatting. Zelfs de Ierse Irish Times laat geen spaan heel van de "Dutch approach" van "het is maar een griepje".
Het past wel bij de traditie dat we vooral ondermaats willen presteren want we zouden eens het beste jongetje van de klas "lijken".
https://www.irishtimes.com/news/world/e ... -1.4199027
Het past wel bij de traditie dat we vooral ondermaats willen presteren want we zouden eens het beste jongetje van de klas "lijken".
https://www.irishtimes.com/news/world/e ... -1.4199027