Ventilatorgeloei direct na het starten

1984-1997
Plaats reactie
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Ventilatorgeloei direct na het starten

Bericht door mvm9ck » vr 07 feb, 2020 20:05

Geachte forummers,

De 2.3 CSE FTP automaat heeft onlangs een nieuwe (Sanden) ACC compressor, nieuw overdrukventiel en nieuw droogfilter gekregen. Sindsdien valt het op dat er bij het starten vrijwel meteen een ventilator begint te loeien. Als ik onder de motorkap kijk is het niet de radiatorventilator, die staat stil. Het is wel degelijk een ventilator want de haren wapperen als ik m'n hoofd in de motorruimte steek.

ik zie het niet goed maar denk dat het de ACC ventilator is (EPC 7598980). Het is koud op het moment, een stuk kouder dan de 21 graden waarop de ACC staat ingesteld. Begrijpt iemand waarom er een ventilator aanslaat vrijwel direct na het starten? Hoort dit zo of is er wat mis gegaan bij het inbouwen van de nieuwe compressor? De nieuwe druksensor (4383170) is (nog) niet gemonteerd.

Ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal want de compressor die er uit kwam was kaduuk, wel warme lucht maar hij koelde niet. Nieuwe compressor er in en hij koelde ook weer. Maar loeit dus ook.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Ventilatorgeloei direct na het starten

Bericht door redmervand » za 08 feb, 2020 16:56

Er blaast alleen wind in de motorruimte en niet binnen in de auto?

Wordt het verder wel warm/koud binnen?

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » za 08 feb, 2020 17:52

Yep, alleen in de motorruimte, vooraan beneden bij de radiatoren (de standaard radiator/beide AC radiatoren/automaatbak oliekoeler/intercooler). En ja, alles werkt gewoon normaal.

Maar ik begrijp dat dit niet normaal is? De AC ventilator slaat aan bij het in bedrijf komen van de ACC om de een of andere reden. Te warm of te koud lijkt me uitgesloten na 30 seconden in bedrijf zijn. Het vriest ook niet.

Net nog even getest en hij slaat ook weer af binnen een minuut. Dit gaat gepaard met wat getik en "geknars" dat bij de compressor vandaan lijkt te komen. Daarom denk ik ook dat het de AC ventilator is die dit doet.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 08 feb, 2020 17:57

Volgens mij doet de mijne het niet inderdaad, het is me nooit opgevallen in ieder geval.

Geeft de bedienings unit fouten?
En heb je die opnieuw gekalibreerd? (Geen idee of dat voor de fan uitmaakt eigenlijk)

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » za 08 feb, 2020 18:23

Voor zover ik kan zien geeft het bedoeningspaneel geen fouten nee.

Kalibreren moet als de stroom er af is geweest, die is er idd af geweest. Herinner me niet of ik dat gedaan heb of niet. Dat doet men door diagonaal LB-RO beide knoppen tegelijkertijd ingedrukt te houden is het niet. Dan gaan de lampjes "lopen" en stelt hij zichzelf af. En in geval van fouten zet hij wat in het display. Maar of kalibreren effect heeft op wanneer de ventilator aanslaat weet ik ook niet.

Zal zo even opnieuw kalibreren, als de lampjes gaan lopen is dat niet gebeurd.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » za 08 feb, 2020 20:35

Ok, gecalibreerd: een mooie vierkante nul in het display. Geen fouten. Wel gingen de lampjes lopen dus het was niet gebeurd nadat de stroom er weer op was gekomen.

Een nieuwe test met gecalibreerde ACC unit levert hetzelfde ventilatorgeraas op, dus calibreren en de ventilatoractiviteit lijkt niet samen te hangen.

Mijn hoop was dat er forummers zijn die dit gedrag herkennen van de eigen bolide en me kunnen verzekeren dat dit normaal gedrag is wat niet op een of ander probleem duidt. Het probleem is er (nog) niet, alles werkt en volgens de ACC unit zijn er 0 fouten.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 09 feb, 2020 11:01

Het is inderdaad de voorste koelfan die aanslaat, en die wordt aangestuurt door druksensor 4383188, deze zit voorin je condensor, heeft alleen buitenlandse spec,s deze zoals ook mijn 9000 US Aero.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » zo 09 feb, 2020 13:34

Kijk eens aan het gedrag wordt herkend en komt kennelijk vaker voor. Maar is het ook normaal of duidt het op een probleem en moet wellicht de druksensor vervangen worden? Ik heb hem nog liggen.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » ma 10 feb, 2020 8:20

Werking is geheel normaal, je staat alleen vreemd te kijken koelen zonder dat de motor warm is, maar de koelventilator doet de airco druk verlagen in de condensor, daarom draait ie.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 10 feb, 2020 10:15

Klopt inderdaad hoor, bij de 9-5 gaat hij ook meteen aan als de airco aanstaat. Als hij staat te loeien qua geluid, dan zijn de lagers in de ventilator wellicht niet goed meer, want je zou hem amper/niet moeten horen. Maar dat hij aangaat klopt wel.

mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door mvm9ck » di 11 feb, 2020 1:26

Mijn hartelijke dank heren. Voortaan maak ik me pas zorgen als ik geen ventilator hoor loeien als de airco aanslaat. Hoe de ventilator de druk verlaagt anders dan dat koelend volume krimpt begrijp ik helaas niet maar het zal vast zo zijn.

Of de lagers ook versleten zijn durf ik niet te zeggen maar vervangen na 329.000 km is wellicht een goed idee. Het hoort overigens vooral als een sneldraaiende ventilator zonder al te veel geknars.

De enige keren dat ik een "knars" hoor is bij het aan- en afslaan. Dat lijkt bij de compressor vandaan te komen maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. In de auto met de motorkap dicht hoor je die paar tikkende knarsen eigenlijk nauwelijks of niet.

Plaats reactie