Velgen opknappen (stap 1 reinigen)

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Velgen opknappen (stap 1 reinigen)

Bericht door Sonab » vr 13 dec, 2019 19:55

Heb een setje rechte aero's gekocht.
Op het eerste oog redelijk netjes (niet krom, geen grote happen eruit etc.) Wel wat stoeprandkrasjes en een heel enkele corrosie plek die de lak doet bubbelen.
Mijn plan:
1. Eerst goed reinigen.
2. Ontvetten en schuren (stralen lijkt me overdreven gezien de conditie).
3. Ontvetten en spuiten (plamuur, primer, velgenlak, blanke lak).

Eerste probleem; het zwart aan de binnenkant is enorm hardnekkig. Aluteufel helpt slechts een beetje. Klopt het dat gewone Dasty ook goed werkt? Misschien i.c.m. de hogedrukspuit? Schuursponsje? Andere tips??

En wat het schuren betreft: wat gebruik ik daar het beste/snelste voor? 15 jaar geleden deed ik het eens machinaal het met scotchbrite-/nylon-schijf op een boormachine. Ging best aardig dacht ik. Maar alle tips welkom!
Afbeelding
Afbeelding

martinphili
Geregistreerd lid

Re: Velgen opknappen (stap 1 reinigen)

Bericht door martinphili » vr 13 dec, 2019 20:02

Ik ben er op het moment ook mee bezig.
Schoonmaken doe ik heel gewoon met Dasty en een oud afwasborsteltje. En als één keer niet werkt, dan een tweede keer. Het gaat lukken. Remmenreiniger is ook nuttig voor de laatste restjes.
Twee van mijn velgen zijn prima, dat werd dus alleen schuren met een schuurpad (zo'n soort schuursponsje, werkt uitstekend) Met de hand. Daarna het gewone pad van primer, velgenzilver en blanke lak.
Twee andere velgen zijn er wat ernstiger aan toe. Stukken poedercoating laten los, daar helpt schuren ook niet meer. Dat wordt dus een behandeling met afbijt zodat ik weer een schone kale velg over houd.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 13 dec, 2019 21:15

Binnenkant blijft lastig
WD 40 weekt vettigheid los, dasty lost WD 40 op
Heb nu proefje gedaan met rioolonstopingsgel van de A-C tion ( groene bus lijkt te werken)

Uiteindelijk werkt een goede hogedruk reiniger ook goed, en dan ook nog eens met een opzetstuk dat hij zand mee kan zuigen,
Maar ja daar is het nu geen weer voor, ( beter in de zomer bij 25+)

Oja de randen waar de banden opgezeten hebben doe ik altijd met de haakse slijper voorzien van stalen komborstel met dunne draadjes.
Vooral de randen goed schoonmaken ivm leeglopen bij montage van nieuwe banden

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » za 14 dec, 2019 17:37

Probeer eens Monello non Ferro, daar ben ik heel tevreden mee. Daar krijg je het ingevreten zwart op velgen echt mee weg.

Gewoon paar keer herhalen en laten intrekken.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 14 dec, 2019 18:34

waar koop je dat?

Pippin
Geregistreerd lid

Bericht door Pippin » za 14 dec, 2019 18:47

Carclean in Berkel en Rodenrijs heeft een scala aan dergelijke velgen-reinigers
Die Monello is redelijk agressief, niet te lang laten zitten/inwerken op mooie/nieuwe velgen (lak), hoe paarser je schuim kleurt hoe meer staal het heeft opgenomen.
Nb. de velgen-reiniger van de Lidl is overigens ook mooi voor de wekelijkse wasbeurt

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 14 dec, 2019 21:21

Carclean heeft ook een goede webshop en daarbij ook nog een heel leerzaam forum.
Een aanradertje :!:
https://www.carclean.com/

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » za 14 dec, 2019 21:53

Ik ga eens puzzelen. Ik heb vandaag nog flink wat geboend, maar het lijkt wel alsof het zwart aan de binnenkant er al 10 jaar op zit, zo zit het vastgevreten zeg! :shock:

Ik overweeg ook nog de complete klus uit handen te geven aan een professional, incl. het spuiten. Iemand een indicatie wat een redelijke prijs is voor een set van 4 stuks + naafkapjes?

Plaats reactie