Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Hola!
Het is al weer even geleden dat ik actief ben geweest op het forum maar er is weer een goede reden om terug te zijn. Na 3 jaar met veel plezier in onze Saab 96 te hebben gereden en aan vele rallies te hebben meegedaan hebben we besloten de Saab 96 grondig aan te pakken.
Even ter herinnering dit is de auto (die er op foto's altijd nog goed uit zag maar echt serieus roest had):
De roest was niet meer te bevechten en dit kwam de veiligheid ook niet ten goede dus zijn we op zoek gegaan naar een donor auto (chassis) en hebben deze gevonden in Brabant. Aan deze auto was al veel gedaan (kaalgemaakt, lassen en deels plamuren) dus we zagen dit als een mooie kans voor een tweede leven voor onze Saab. Zoals jullie misschien eerder hadden gelezen heb ik de auto samen met mijn vader en zien we deze klus dan ook als een verlengstuk van onze "vader/zoon" hobby. Het doel voor mij is ook vooral om veel te leren over het restaureren van auto's en over de mechaniek van de Saab.
Hieronder een paar foto's van de Donor:
Er moest toch nog wel hier en daar aan gelast worden en ook had de vorige eigenaar het plan gevat om de benzinetank onder de achterbank te plaatsen, wij hebben besloten deze weer origineel te maken. De bezinetank die onder de bank past is dus trouwens over mocht iemand daar interesse in hebben. Hierna hebben we de auto helemaal geschuurd tot blank staal om vanuit hier weer op te kunnen bouwen:
Direct hierna is de auto ontvet en behandeld met een twee componenten epoxy primer om de roest in de toekomst geen kans meer te kunnen geven. Het doel is om er echt weer een gebruiksauto van te kunnen maken die de regen prima moet weerstaan:
Om het budget vriendelijk te houden, en eigenlijk ook wel omdat het ons heel leuk leek hebben we met de spuiter afgesproken dat we zelf de "binnenkant" van de auto zouden spuiten. De spuiter heeft ons de verf aangeleverd en we hebben zelf de benodigde componenten aangeschaft. Resultaat is eigenlijk boven verwachting en het was inderdaad machtig mooi om te doen!
Om de auto veilig naar de spuiter te kunnen brengen hebben we besloten hem weer op de assen te plaatsen zodat het een rijdend chassis wordt, zover zijn we nu gekomen:
Uiteraard gaan we in de opbouw heel wat vragen tegenkomen en hoop dus ook weer op jullie kennis te kunnen rekenen . In ruil daarvoor zorg ik dat er weer een mooie Jubileum op de weg komt die weer jaren vooruit kan!
De eerste vraag is er al! We willen graag nieuwe (of gereviseerde) aandrijfassen plaatsen omdat de huidige zeker niet in topstaat zijn. Verder willen we ook de lagers vervangen voor en achter. Ik ben al wat wezen zoeken en denk dat ik de lagers wel kan vinden (helaas wel super duur) maar voor de aandrijfassen nog geen succes. Iemand een idee??
Groeten van Saab Jubileum nr 13
Het is al weer even geleden dat ik actief ben geweest op het forum maar er is weer een goede reden om terug te zijn. Na 3 jaar met veel plezier in onze Saab 96 te hebben gereden en aan vele rallies te hebben meegedaan hebben we besloten de Saab 96 grondig aan te pakken.
Even ter herinnering dit is de auto (die er op foto's altijd nog goed uit zag maar echt serieus roest had):
De roest was niet meer te bevechten en dit kwam de veiligheid ook niet ten goede dus zijn we op zoek gegaan naar een donor auto (chassis) en hebben deze gevonden in Brabant. Aan deze auto was al veel gedaan (kaalgemaakt, lassen en deels plamuren) dus we zagen dit als een mooie kans voor een tweede leven voor onze Saab. Zoals jullie misschien eerder hadden gelezen heb ik de auto samen met mijn vader en zien we deze klus dan ook als een verlengstuk van onze "vader/zoon" hobby. Het doel voor mij is ook vooral om veel te leren over het restaureren van auto's en over de mechaniek van de Saab.
Hieronder een paar foto's van de Donor:
Er moest toch nog wel hier en daar aan gelast worden en ook had de vorige eigenaar het plan gevat om de benzinetank onder de achterbank te plaatsen, wij hebben besloten deze weer origineel te maken. De bezinetank die onder de bank past is dus trouwens over mocht iemand daar interesse in hebben. Hierna hebben we de auto helemaal geschuurd tot blank staal om vanuit hier weer op te kunnen bouwen:
Direct hierna is de auto ontvet en behandeld met een twee componenten epoxy primer om de roest in de toekomst geen kans meer te kunnen geven. Het doel is om er echt weer een gebruiksauto van te kunnen maken die de regen prima moet weerstaan:
Om het budget vriendelijk te houden, en eigenlijk ook wel omdat het ons heel leuk leek hebben we met de spuiter afgesproken dat we zelf de "binnenkant" van de auto zouden spuiten. De spuiter heeft ons de verf aangeleverd en we hebben zelf de benodigde componenten aangeschaft. Resultaat is eigenlijk boven verwachting en het was inderdaad machtig mooi om te doen!
Om de auto veilig naar de spuiter te kunnen brengen hebben we besloten hem weer op de assen te plaatsen zodat het een rijdend chassis wordt, zover zijn we nu gekomen:
Uiteraard gaan we in de opbouw heel wat vragen tegenkomen en hoop dus ook weer op jullie kennis te kunnen rekenen . In ruil daarvoor zorg ik dat er weer een mooie Jubileum op de weg komt die weer jaren vooruit kan!
De eerste vraag is er al! We willen graag nieuwe (of gereviseerde) aandrijfassen plaatsen omdat de huidige zeker niet in topstaat zijn. Verder willen we ook de lagers vervangen voor en achter. Ik ben al wat wezen zoeken en denk dat ik de lagers wel kan vinden (helaas wel super duur) maar voor de aandrijfassen nog geen succes. Iemand een idee??
Groeten van Saab Jubileum nr 13
Laatst gewijzigd door jbvanvliet op wo 04 dec, 2019 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Schitterend!! Dit topic ga ik zeker volgen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Christiaan94
- Donateur
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
- Regio: Sverige - Zweden
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Goed bezig! Zeker een volgje waard
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Mooi project! Wat ik me afvroeg (en wellicht anderen), ga je het donor chassis "omkatten" naar het oude kenteken, of krijgt de Saab na restauratie een ander (niet-jubileum) kenteken? Wellicht kan je dat kenteken dan doorgeven aan 72sonett3 zodat het register kloppend blijft
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
[]Het kenteken van de Saab "verhuisd" mee naar het nieuwe chassis. We gebruiken verder eigenlijk alle onderdelen van de "oude" Saab en willen graag de Jubileum in stand houden. Het andere chassis + kenteken zal worden gescrapd.
Laatst gewijzigd door Injectie op wo 04 dec, 2019 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Gaaf project!
Is de donor ook een rubberbumper, of van een ouder bouwjaar? Als het een ouder type is is gaat niet alles 1 op 1 passen, bijvoorbeeld de driepuntsgordels achter en de achterbank zelf is ook verschillend.
Maar als je er vroeg bij bent, in dit stadium, is dat geen probleem natuurlijk
Is de donor ook een rubberbumper, of van een ouder bouwjaar? Als het een ouder type is is gaat niet alles 1 op 1 passen, bijvoorbeeld de driepuntsgordels achter en de achterbank zelf is ook verschillend.
Maar als je er vroeg bij bent, in dit stadium, is dat geen probleem natuurlijk
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
[]Jup, daar kwamen we ook achter.. Gelukkig wel op tijd en hebben verschillende aanpassingen gemaakt zodat het weer netjes past:
Gaan vast nog wel paar verassingen tegenkomen, dus als je nog meer tips heb zijn die welkom!
Gaan vast nog wel paar verassingen tegenkomen, dus als je nog meer tips heb zijn die welkom!
Laatst gewijzigd door Injectie op wo 04 dec, 2019 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
- caspar
- Donateur (5x)
- Berichten: 1644
- Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
heel gaaf project. Ga ik zeker volgen!
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Ja ook zag het aan de kleur van de donor, die is in '77-'80 niet meer geleverd. Die laatste jaren roesten enorm vanwege de in tijd gebruikte carrosseriekit waarmee de naden werden dichtgesmeerd.. ..Daar ben je dan mooi vanaf met een eerder bouwjaar.
Veel meer weet ik niet, dit heb ik als voor mij belangrijkste onthouden. Bel Jota maar eens, die weet er alles van. En je kan het bekijken in zijn museum in Dalfsen.
Veel meer weet ik niet, dit heb ik als voor mij belangrijkste onthouden. Bel Jota maar eens, die weet er alles van. En je kan het bekijken in zijn museum in Dalfsen.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Christiaan94
- Donateur
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
- Regio: Sverige - Zweden
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
1977-1981 maakte gebruik van inferieur staal, tezamen met lak op waterbasis en een slechte PVC-achtige bodemcoating. Een goed recept voor ellende.
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Een van de beruchte roestpunten zie je hier, de uiteinden links en rechts van de luchtkast onder de paravaan. Er zitten vier afwateringskanaaltje op het schutbord, die er nu een beetje dichtgeverfd uitzien. Het is belangrijk dat die goed open blijven èn dat ook de binnenkant van die luchtkast goed antiroest behandeld is.
Neem wel een antiroest die niet blijft geuren want het is en blijft je ventilatiesysteem
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Helaas, want het de fijnste en de mooiste serie van de 96Christiaan94 schreef: ↑wo 04 dec, 2019 14:451977-1981 maakte gebruik van inferieur staal, tezamen met lak op waterbasis en een slechte PVC-achtige bodemcoating. Een goed recept voor ellende.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Erg leuk om dit topic te volgen, mede door de vele foto's.
Heel veel succes met de vorderingen!
Heel veel succes met de vorderingen!
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3223
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Mooi projectje! Ik wens je veel succes. Maar.. je hebt de ankerplaat ondersteboven zitten?
En de dwarse plaat (met het chassisnummer) onder de achterbank zit vanaf '77 verder naar achter. Je hebt wel de steunpunten aangepast, maar het trekstangetje van de ontgrendeling gaat te kort worden.
Niet alleen de sluiting van de rugleuning zit op een andere plaats, maar ook de rugleuning staat verder naar achter. Dus ook een smallere hoedenplank.
En de dwarse plaat (met het chassisnummer) onder de achterbank zit vanaf '77 verder naar achter. Je hebt wel de steunpunten aangepast, maar het trekstangetje van de ontgrendeling gaat te kort worden.
Niet alleen de sluiting van de rugleuning zit op een andere plaats, maar ook de rugleuning staat verder naar achter. Dus ook een smallere hoedenplank.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)
Ik weet niet zeker wat je met de ankerplaat bedoelt, maar ik heb inderdaad flink zitten vogelen met de ophanging van de achteras. Ook de Haynes en de werkplaatsboeken konden het me niet helemaal duidelijk maken. Ik heb het uiteindelijk maar overgenomen van hoe het zit bij de huidige 96. Kun je aangeven wat er omgedraaid moet worden? Het zit er nu toch tijdelijk op om naar de spuiter te kunnen.Mooi projectje! Ik wens je veel succes. Maar.. je hebt de ankerplaat ondersteboven zitten?
Ja dit was inderdaad even passen en meten, de "Dwarse plaat" heb ik naar voren gebracht en heb de banken gepast. Heb inderdaad niet geprobeerd te ontgrendelen maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een probleem wordt aangezien het nu weer op dezelfde plek zit (vergeet niet dat ook de bekleding uit de jubileum mee gaat)En de dwarse plaat (met het chassisnummer) onder de achterbank zit vanaf '77 verder naar achter. Je hebt wel de steunpunten aangepast, maar het trekstangetje van de ontgrendeling gaat te kort worden.
Ja, is een goeie! Maar het (ver)maken van een hoedenplank moet wel lukken verwacht ik.Niet alleen de sluiting van de rugleuning zit op een andere plaats, maar ook de rugleuning staat verder naar achter. Dus ook een smallere hoedenplank.
Bedankt voor deze scherpe constateringen, duidelijk een kenner