Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

1967-1980
jbvanvliet

Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door jbvanvliet » wo 04 dec, 2019 11:08

Hola!

Het is al weer even geleden dat ik actief ben geweest op het forum maar er is weer een goede reden om terug te zijn. Na 3 jaar met veel plezier in onze Saab 96 te hebben gereden en aan vele rallies te hebben meegedaan hebben we besloten de Saab 96 grondig aan te pakken.

Even ter herinnering dit is de auto (die er op foto's altijd nog goed uit zag maar echt serieus roest had):

Afbeelding

De roest was niet meer te bevechten en dit kwam de veiligheid ook niet ten goede dus zijn we op zoek gegaan naar een donor auto (chassis) en hebben deze gevonden in Brabant. Aan deze auto was al veel gedaan (kaalgemaakt, lassen en deels plamuren) dus we zagen dit als een mooie kans voor een tweede leven voor onze Saab. Zoals jullie misschien eerder hadden gelezen heb ik de auto samen met mijn vader en zien we deze klus dan ook als een verlengstuk van onze "vader/zoon" hobby. Het doel voor mij is ook vooral om veel te leren over het restaureren van auto's en over de mechaniek van de Saab.

Hieronder een paar foto's van de Donor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er moest toch nog wel hier en daar aan gelast worden en ook had de vorige eigenaar het plan gevat om de benzinetank onder de achterbank te plaatsen, wij hebben besloten deze weer origineel te maken. De bezinetank die onder de bank past is dus trouwens over mocht iemand daar interesse in hebben. Hierna hebben we de auto helemaal geschuurd tot blank staal om vanuit hier weer op te kunnen bouwen:

Afbeelding

Direct hierna is de auto ontvet en behandeld met een twee componenten epoxy primer om de roest in de toekomst geen kans meer te kunnen geven. Het doel is om er echt weer een gebruiksauto van te kunnen maken die de regen prima moet weerstaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Om het budget vriendelijk te houden, en eigenlijk ook wel omdat het ons heel leuk leek hebben we met de spuiter afgesproken dat we zelf de "binnenkant" van de auto zouden spuiten. De spuiter heeft ons de verf aangeleverd en we hebben zelf de benodigde componenten aangeschaft. Resultaat is eigenlijk boven verwachting en het was inderdaad machtig mooi om te doen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de auto veilig naar de spuiter te kunnen brengen hebben we besloten hem weer op de assen te plaatsen zodat het een rijdend chassis wordt, zover zijn we nu gekomen:

Afbeelding

Afbeelding


Uiteraard gaan we in de opbouw heel wat vragen tegenkomen en hoop dus ook weer op jullie kennis te kunnen rekenen :D . In ruil daarvoor zorg ik dat er weer een mooie Jubileum op de weg komt die weer jaren vooruit kan!

De eerste vraag is er al! We willen graag nieuwe (of gereviseerde) aandrijfassen plaatsen omdat de huidige zeker niet in topstaat zijn. Verder willen we ook de lagers vervangen voor en achter. Ik ben al wat wezen zoeken en denk dat ik de lagers wel kan vinden (helaas wel super duur) maar voor de aandrijfassen nog geen succes. Iemand een idee??

Groeten van Saab Jubileum nr 13 :O:
Laatst gewijzigd door jbvanvliet op wo 04 dec, 2019 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door Gele aero » wo 04 dec, 2019 11:13

Schitterend!! Dit topic ga ik zeker volgen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door Christiaan94 » wo 04 dec, 2019 11:24

Goed bezig! Zeker een volgje waard :O:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door Sapphire » wo 04 dec, 2019 12:00

Mooi project! Wat ik me afvroeg (en wellicht anderen), ga je het donor chassis "omkatten" naar het oude kenteken, of krijgt de Saab na restauratie een ander (niet-jubileum) kenteken? Wellicht kan je dat kenteken dan doorgeven aan 72sonett3 zodat het register kloppend blijft :D

jbvanvliet

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door jbvanvliet » wo 04 dec, 2019 12:19

[]Het kenteken van de Saab "verhuisd" mee naar het nieuwe chassis. We gebruiken verder eigenlijk alle onderdelen van de "oude" Saab en willen graag de Jubileum in stand houden. Het andere chassis + kenteken zal worden gescrapd.
Laatst gewijzigd door Injectie op wo 04 dec, 2019 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door op » wo 04 dec, 2019 13:24

Gaaf project!
Is de donor ook een rubberbumper, of van een ouder bouwjaar? Als het een ouder type is is gaat niet alles 1 op 1 passen, bijvoorbeeld de driepuntsgordels achter en de achterbank zelf is ook verschillend.
Maar als je er vroeg bij bent, in dit stadium, is dat geen probleem natuurlijk 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

jbvanvliet

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door jbvanvliet » wo 04 dec, 2019 13:42

[]Jup, daar kwamen we ook achter.. :o Gelukkig wel op tijd en hebben verschillende aanpassingen gemaakt zodat het weer netjes past:

Afbeelding

Gaan vast nog wel paar verassingen tegenkomen, dus als je nog meer tips heb zijn die welkom!
Laatst gewijzigd door Injectie op wo 04 dec, 2019 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd

Gebruikersavatar
caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1644
Lid geworden op: wo 15 jun, 2016 15:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door caspar » wo 04 dec, 2019 14:26

heel gaaf project. Ga ik zeker volgen!

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door op » wo 04 dec, 2019 14:42

Ja ook zag het aan de kleur van de donor, die is in '77-'80 niet meer geleverd. Die laatste jaren roesten enorm vanwege de in tijd gebruikte carrosseriekit waarmee de naden werden dichtgesmeerd.. ..Daar ben je dan mooi vanaf met een eerder bouwjaar.

Veel meer weet ik niet, dit heb ik als voor mij belangrijkste onthouden. Bel Jota maar eens, die weet er alles van. En je kan het bekijken in zijn museum in Dalfsen.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door Christiaan94 » wo 04 dec, 2019 14:45

1977-1981 maakte gebruik van inferieur staal, tezamen met lak op waterbasis en een slechte PVC-achtige bodemcoating. Een goed recept voor ellende.

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door op » wo 04 dec, 2019 14:54

Afbeelding

Een van de beruchte roestpunten zie je hier, de uiteinden links en rechts van de luchtkast onder de paravaan. Er zitten vier afwateringskanaaltje op het schutbord, die er nu een beetje dichtgeverfd uitzien. Het is belangrijk dat die goed open blijven èn dat ook de binnenkant van die luchtkast goed antiroest behandeld is.
Neem wel een antiroest die niet blijft geuren want het is en blijft je ventilatiesysteem :mrgreen:
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door op » wo 04 dec, 2019 14:55

Christiaan94 schreef:
wo 04 dec, 2019 14:45
1977-1981 maakte gebruik van inferieur staal, tezamen met lak op waterbasis en een slechte PVC-achtige bodemcoating. Een goed recept voor ellende.
Helaas, want het de fijnste en de mooiste serie van de 96
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Oelo74
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1284
Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door Oelo74 » wo 04 dec, 2019 18:06

Erg leuk om dit topic te volgen, mede door de vele foto's.
Heel veel succes met de vorderingen!
Groet Jan

Saab 96 V4 1974 Solar Red
Saab 99 GL 5speed 1984 Slate Blue:
De Leisteen blauwe

Gebruikersavatar
Ronnes
Geregistreerd lid
Berichten: 3223
Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door Ronnes » wo 04 dec, 2019 22:55

Mooi projectje! Ik wens je veel succes. Maar.. je hebt de ankerplaat ondersteboven zitten?

Afbeelding

En de dwarse plaat (met het chassisnummer) onder de achterbank zit vanaf '77 verder naar achter. Je hebt wel de steunpunten aangepast, maar het trekstangetje van de ontgrendeling gaat te kort worden.

Afbeelding

Niet alleen de sluiting van de rugleuning zit op een andere plaats, maar ook de rugleuning staat verder naar achter. Dus ook een smallere hoedenplank.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)

jbvanvliet

Re: Saab 96 Jubileum restauratie (winterproject)

Bericht door jbvanvliet » wo 04 dec, 2019 23:34

Mooi projectje! Ik wens je veel succes. Maar.. je hebt de ankerplaat ondersteboven zitten?
Ik weet niet zeker wat je met de ankerplaat bedoelt, maar ik heb inderdaad flink zitten vogelen met de ophanging van de achteras. Ook de Haynes en de werkplaatsboeken konden het me niet helemaal duidelijk maken. Ik heb het uiteindelijk maar overgenomen van hoe het zit bij de huidige 96. Kun je aangeven wat er omgedraaid moet worden? Het zit er nu toch tijdelijk op om naar de spuiter te kunnen.

Afbeelding
En de dwarse plaat (met het chassisnummer) onder de achterbank zit vanaf '77 verder naar achter. Je hebt wel de steunpunten aangepast, maar het trekstangetje van de ontgrendeling gaat te kort worden.
Ja dit was inderdaad even passen en meten, de "Dwarse plaat" heb ik naar voren gebracht en heb de banken gepast. Heb inderdaad niet geprobeerd te ontgrendelen maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een probleem wordt aangezien het nu weer op dezelfde plek zit (vergeet niet dat ook de bekleding uit de jubileum mee gaat)

Afbeelding
Niet alleen de sluiting van de rugleuning zit op een andere plaats, maar ook de rugleuning staat verder naar achter. Dus ook een smallere hoedenplank.
Ja, is een goeie! Maar het (ver)maken van een hoedenplank moet wel lukken verwacht ik.

Bedankt voor deze scherpe constateringen, duidelijk een kenner :wink: :lol:

Plaats reactie