Hoe klassiek/modern is een 900?

1978-1993
Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door Sonab » do 07 nov, 2019 18:54

Het lijkt me interessant te weten in welke opzichten een 900 klassiek is en in welke opzichten juist heel modern.
Helemaal leuk als we er jaartallen of decennia aan kunnen koppelen.
Bijvoorbeeld:
-concept verbrandingsmotor is al van de 19e eeuw
-de Triumph basis van de motor is vrij klassiek
-het onderstel en een deel van de carrosserie is volgens mij in de basis dat van de 99
-de grote vijfde deur hadden sommige 99's ook reeds
-4x schijfremmen is denk ik jaren '70
-de cockpit is ontworpen in de jaren '70
-de (rol/klik)veiligheidsgordels zijn denk ik jaren '70
-balken in de portieren is jaren '70
-índrukbare stuurkolom is jaren '70?
-de turbo is denk ik jaren '70 (watergekoelde versie en intercooler weer jaren '80)
-zaken als 16 klepper, ABS, stabilisatorstangen waren denk ik jaren '80
Enz. Ben benieuwd naar aanvullingen, correcties, etc!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12486
Lid geworden op: wo 15 okt, 2008 23:44
Regio: NL - Provincie Limburg
Contacteer:

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door Krizzie » do 07 nov, 2019 19:43

-De ophanging voor (double wishbone) is niet zo zeer modern, maar wel beter dan wat menig ander koekblik tegenwoordig heeft. (mcpherson)
-Stoelverwarming is bij Saab vanaf de jaren 70 standaard geweest (tot de 900ng?) dat heeft menig auto tegenwoordig ook niet.
-Overzicht op de weg door de dunne a-stijlen en gebolde voorruit. Vrijwel elke moderne auto heeft vreselijk slecht zicht door lompe a-stijlen dan wel door de plaatsing ervan ten op zichten van de bestuurder.
-Kwaliteit van de stoelen, er zijn weinig auto's die Saabstoelen qua comfort evenaren! (Hoewel ik dat bij de 9-3 en 9-5 al minder vindt, maar nog altijd beter dan menig andere auto)

En de 900 met de 99 vergelijken is natuurlijk logisch dat de 900 moderner is.. Alleen op koetsstijfheid moet de 900 het afleggen.
-MY91 Witte T5.5'ed 900 Aero - 216wpk / 338wnm: Meer info en foto's hier

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door jelger » do 07 nov, 2019 20:16

Zicht is inderdaad dramatisch bij mijn moderne 9-5ng. En is beter bij de 99/900. Ik heb hier veel tweerichtingrotondes (fietsers) en moet 5 keer kijken. Die muggen komen echt overal vandaan. De b-stijl zit ook vaak in de weg. Bij de 99-900 minder last van.

Mijn vrouw die juist pushte voor een modernere auto praat met nostalgie over de stoelen in de 99 combicoupe. Ik vind de stoelen in de 9-5ng goed, maar wel Duits baksteen hard onderin. Ik had net zo goed een VW kunnen kopen wat dat betreft. De 900 classic stoelen (en midden jaren 70 99) kan niet aan getipt worden wat mij betreft. Maar modern zijn ze niet perse. Wel goed.

De 9-5 ng heeft ingeleverd op een aantal ergonomische zaken in de 99/900: tussen voorstoelen de button voor interieurlicht. Dat is nu meer zoeken bovenin omdat er meer knoppen bij zitten. Maar op zich kan ik mijn eigen vinger getraindheid hier de schukd geven. Vervelender en stap terug is de bediening van de electrische ramen. Die zat bij 900, 9000 en eerste 9-5 (en vast ook de 900ng, 9-3, 9-3ng) tussen de voorstoelen zodat bijrijder ook alle ramen kan bedienen en de bestuurder zich daar niet mee hoeft te bemoeien. Waarom zeg ik dat? We hebben een hond, en daarvoor bedienen we de achterramen nog wel eens. Ik wil me daar tijdens rijden niet mee bemoeien. Ik vind dat echt een functioneel design failure in de 9-5. Bij de 900 is dat gewoon super geregeld.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
gj900
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 17572
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door gj900 » do 07 nov, 2019 23:54

jelger schreef:
do 07 nov, 2019 20:16
Vervelender en stap terug is de bediening van de electrische ramen. Die zat bij 900, 9000 en eerste 9-5 (en vast ook de 900ng, 9-3, 9-3ng) tussen de voorstoelen zodat bijrijder ook alle ramen kan bedienen en de bestuurder zich daar niet mee hoeft te bemoeien.
Dat is een punt waar ik ook vaak over nadenk. Waarom zou een bijrijder/bijrijdster niet de andere ramen mogen bedienen? Een tikkie off topic, maar een ander heel doordacht feature is de dubbele zonneklep in de oude 9-5. Ik ken geen enkele andere auto waarin dat overgenomen is.
900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door Henk-Jan » vr 08 nov, 2019 0:45

W210 of W211 E-klasse heeft volgens mij ook die dubbele zonneklep.

Ben het zeker eens wat de plaatsing van de ramen betreft, is ook verkeerd bij de 9-3 SS/etc
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Knissaw
Geregistreerd lid
Berichten: 175
Lid geworden op: di 04 jul, 2017 23:46
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door Knissaw » za 09 nov, 2019 20:01

Modern is denk ik niet de goede bewoording. Wat is modern? Lane assist, automatisch inparkeren, automaat met DSG bakje, allemaal gekke electronische snufjes, toeters en bellen....

Ik vind de 900 simpelweg een auto die aan alles (kan) voldoet(voldoen) ondanks haar leeftijd.

Sportieve auto met een wegligging waar je U tegen zegt, (mits de rubbers en veren/schokdempers zijn onderhouden)
Turbo (voor de paardjes onder de kap)
Airco
Stoelverwarming (e.v.t. instelbaar)
ABS
Comfortabele stoelen
Ruimte (ik hoef niet uit te leggen waarom)
Automatische verlichting (interieur met timer & buitenverlichting)
Alarm met afstandsbediening (Toevallig op mijne geïnstalleerd, nog niet eerder tegen gekomen... Geen must, maar wel een erg gave gadget)

Radio (koop een dab+, carkt met bluetooth radio en je bent beter uit dan een gemiddelde autoradio)

Daarnaast nog iets waar ik erg blij van word is hoe simpel alle knoppen zijn ingericht t.o.v. schermen met touchschreen die nooit echt lekker werken, of auto's met 10.000 knopjes waarvan je de helft niet gaat gebruiken. Of dat je niet hoeft te zoeken naar de voor/achterruit ontwasem.

Maar uiteindelijk is het allemaal relatief... Het is maar net waar je het mee vergelijkt. De auto heeft alles wat ik van een auto verwacht/wil hebben.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door turbopilot » zo 10 nov, 2019 10:48

Een paar goede banden eronder met onderhouden onderstel, en dan een bak slecht weer.
Tja dan merk je plots het verschil met modern koekblik
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door jelger » zo 10 nov, 2019 12:09

Inderdaad. Geen ABS enzo.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door turbopilot » zo 10 nov, 2019 14:59

900 wel :D

Valt mij altijd op hoe goed zo’n oudje het dan doet tov het moderne koekblik
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 22 jan, 2004 13:19
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door jeroen701125 » zo 10 nov, 2019 15:39

Leuk topic. Net weer even gereden met de classic en op o.a. de volgende belangrijke punten vind ik dat hij mijn daily driver, een Volvo V60 de baas is;

- Wegligging; waar ik bij de V60 bang ben de controle te verliezen in een scherpe bocht, neemt de 900 diezelfde bocht alsof hij op rails gaat en geeft geen kick.

- Ergonomie; de V60 heeft weliswaar meer knoppen en schakelaars dan de 900 maar ik heb wel eens het idee dar Volvo alles maar lukraak heeft geplaatst, om van de compleet niet intuïtieve bediening van o.a. de multimedia bijvoorbeeld nog maar te zwijgen. In de 900 is alles gewoon logischer gegroepeerd; alles zit waar het hoort te zitten en wat je ook bedient, je ogen houden te allen tijde contact met wat er buiten gebeurt.

- Zitpositie; hoe je je stoel en stuur in de V60 ook instelt, echt lekker zit je niet, vooral niet wanneer je net zoals ik lang bent. Je rechterbeen zit altijd in een verkrampte houding t.o.v. het gaspedaal, en wanneer je de stoel in de achterste positie hebt zit je altijd te ver van het stuur. De 900 is daarentegen vele malen comfortabeler qua zitten, ondanks z’n eenvoudiger meubilair en beperkte(re) instelmogelijkheden van de bestuurdersstoel.

- Geluidsniveau; vooral windgeruis is in een V60 bij een snelheid van 120 km/u veel duidelijker, en zelfs hinderlijk aanwezig, terwijl dit in de 900 nauwelijks een rol van betekenis speelt. Idem voor het schiifdak; leuk hoor in de V60 maar zodra je harder gaat dan 70 km/u met het dak open kun je geen normaal gesprek meer voeren terwijl dit bij de 900, ook bij hogere snelheden nauwelijks een verstorende factor is.
Mercedes CLA 180 Shooting Brake Aut, 2017, 45dkm

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door jelger » zo 10 nov, 2019 15:43

turbopilot schreef:
zo 10 nov, 2019 14:59
900 wel :D
De meeste 900's niet. Sterker, de klacht destijds in de autojournalistiek was lange tijd nadat Ford met de Scorpio goede sier maakte, de Zweedse veiligheidsmerken wel erg lang ABS min of meer negeerden en dan eerst nog klanten via de optielijst extra lieten betalen. Wanneer was er de Scorpio met ABS, 1985? Wanneer kwam de eerste 900 classic met ABS? Pas na de gouden jaren toch, ergens rond 1990 ofzo? Nee, op dat vlak is de 900 classic echt een oude knakker.

Dit is niet bedoeld om de 900 af te zeiken, maar af en toe het roze brilletje afzetten kan geen kwaad. :wink:
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door turbopilot » zo 10 nov, 2019 17:52

Ik heb er 3 met ABS en kan mij niet herinneren of ik er ooit gebruikt van heb gemaakt
Ja testen voor de apk :D

Overigens met 9000 remmerij is ie net ff lekkerder, zeker als je plots in de ankers moet
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Christiaan94
Donateur
Donateur
Berichten: 2671
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
Regio: Sverige - Zweden

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door Christiaan94 » zo 10 nov, 2019 23:20

Tja, hoe modern is een 900?

Belangrijk is natuurlijk het referentiekader. Ik heb veel dagelijkse kilometers in verschillende 900's gemaakt. 8 klepper injectie, 16 klepper injectie, 2.0LPT, 2.0 FPT. Ervaringen genoeg dus. Modern? Nee. Dagelijks inzetbaar? Jazeker. Qua opties is een 900 misschien wel relatief modern. Airco, cruise, airbags; alles is mogelijk. Weggedrag is geweldig, qua ruimte enorm praktisch en natuurlijk enorm stijlvol.

Na, en tussen, de 900's ook tijden lang in 9-5's en 9000's gereden. De 900's vielen hier echt niet tegen. Maar de gemiddelde 9-5 en 9000 zijn ook al van een fikse leeftijd. De 900 is toch wel de "leukste" van deze drie.

Nu rij ik dagelijks een 9-5NG; dan krijg je ineens door welke stappen er zijn gemaakt qua rijcomfort door het onderstel. Een verbruik van makkelijk 1/13 is ook wel fijn. Dit is met een classic ook wel haalbaar, maar dan moet je je best doen. Stiekem mis ik wel het "analoge" gevoel van een 900. De roestgevoeligheid en toch wel kleine irrigatiepunten welke je hebt met een auto van 20/30 jaar oud (denk vooral aan kleine problemen en het vele gesleutel) hebben mij doen besluiten toch een stapje moderner te gaan rijden.

Er staat nog steeds een mooie classic voor de hobby kilometers, maar stiekem ben ik toch blij als ik erna weer in de file aansluit in een "modern" stuk blik. Dit laatste laat juist de kracht van een 900 classic zien: het is niet zomaar een stuk blik. Rijden doe je niet alleen om van A naar B te komen. De reis wordt onderdeel van de bestemming. Dus rij je niet teveel kilometers en ga je akkoord met het wegwerken van achterstallig onderhoud en het toch nét wat vaker in de garage staan is een 900 nog steeds zeer relevant!

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door martinphili » zo 10 nov, 2019 23:37

Ik denk dat Christiaan het nog het best in de smiezen heeft. Twee verschillende werelden. En de roze bril die Jelmer al aan wees.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Hoe klassiek/modern is een 900?

Bericht door turbopilot » zo 10 nov, 2019 23:51

Dan maar even de andere benadering. Lekker gemakkelijk zelf te repareren dan al dat moderne blik , zelfs gemakkelijker dan vanaf de 9000 :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie