De Talladega-rode '92 Saab 900i 2.1

1978-1993
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Talladega-rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

Bericht door vel0city » wo 18 sep, 2019 16:20

Inmiddels iets meer dan 1000 km op de wagen gezet zonder enige problemen, de Saab zoeft heerlijk over de wegen heen en haalt zelf een hele respectvolle 1:13-1:14 met de (voornamelijk) snelwegkilometers die ik maak :D

Maar goed, even waar het om gaat. De gehele asdoorgang links gaat half oktober vervangen worden bij SaabWorld. Daar worden de aandrijfklossen ook meteen aangepakt zodat de auto daarna (hopelijk) weer trillingsvrij is met optrekken. De achterklep is helaas niet te redden. De plekken die gelast zouden moeten worden zijn allemaal dubbel plaatwerk en zeer lastig te lassen (helemaal de rand onder het rubber van de achterruit) en al zal het lassen wel lukken, dan zou de gehele klep opnieuw gespoten moeten worden waardoor het samen met de arbeidskosten het simpelweg niet waard is. Voor nu kan de klep nog wel even mee, het is niet alsof het water naar binnen gutst. Wel zal Thom (van Saabworld) een oogje in het zeil houden voor een goede 2e hands klep in dezelfde kleur om eventueel over te zetten, ik zal dit zelf ook zeker doen (weet iemand toevallig iemand die een Talladega-rode achterklep in goede staat heeft? :wacko: ). Zodra het laswerk gedaan is ga ik m'n remmerij maar eens onder handen nemen en tegelijkertijd vanaf de katalysator de uitlaat van een 900 Turbo monteren :D :D

Nog over de asdoorgang, het schijnt dat een van de vorige eigenaren al getracht had om de boel weer goed te lassen. In plaats van het slechte plaatwerk te vervangen heeft er iemand echter half over het rotte plaatwerk heen gelast en dit ook nog eens niet echt netjes gedaan waardoor de boel gewoon water door kon laten. Heerlijk :?

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door theun » wo 18 sep, 2019 17:51

Goed bezig! En meteen goed aanpakken. Daarbij juist geprioriteerd, die achterklep kan inderdaad wel wachten.

Misschien moet je wel de boel even dichtkitten. Vocht in de auto is niet goed en onveilig/onplezierig.
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 96 1971

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Saapie » wo 18 sep, 2019 18:19

Heel goed bezig! Kijk even op Kleinanzeigen van eBay. Daar stond een rode achterklep te koop
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 05 okt, 2019 13:46

We zijn weer wat verder. De kilometers spoor vliegen onder mij door... wacht nee, we hebben het over de Saab :)

Vandaag op de parkeerplaats voor het huis de drie v-snaren vervangen voor nieuwe exemplaren nadat ze borstelende geluiden begonnen te maken. Was naast het borstelen ook wel nodig zo te zien, de oude snaren zaten er al heeeel lang op. Tussen alle rubberen tanden zaten wel droogtescheuren en ze waren allemaal zo spiegelend als maar kan. Het heeft even geduurd om ze te wisselen (het is makkelijker om van zowel de alternator als de stuurbekrachtingspomp de spanbouten te verwijderen zodat je meer speling hebt om de snaren eraf en erop te krijgen, maar dat wordt niet aangegeven in de handleidingen) maar het zit er weer netjes op. Nu weer even wat kilometertjes maken en ze controleren/herspannen.

Zie hier de oude riemen:
Afbeelding

Nou nog eventjes anderhalve week genieten voor de auto onder het mes gaat (lees: gelast gaat worden), daarna kunnen we er weer tegen aan tot de volgende klus :O:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » ma 07 okt, 2019 9:32

vel0city schreef:
za 05 okt, 2019 13:46
...nadat ze borstelende geluiden begonnen te maken. Was naast het borstelen ook wel nodig zo te zien, de oude snaren zaten er al heeeel lang op....
Is het geluid nu ook weg?
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 07 okt, 2019 10:08

[...]

Yep! Het is weer rustig onder de motorkap :)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 16 okt, 2019 13:44

Vanmorgen de Zweedse tank afgeleverd bij een onder de forummers bekend adres. Was nogal een kunst, de gehele weg waar de garage aan ligt is een bouwput dus moest via een aantal voortuinen ernaartoe rijden :) De linker asdoorgang wordt vervangen, een of beide aandrijfklossen worden vernieuwd (afhankelijk van de staat van beide klossen, anders alleen de rechter vervangen en de oude rechter op de linker plek zetten) en als bijkomend iets zal hoogstwaarschijnlijk mijn waterpomp ook vernieuwd worden. D'r zit namelijk een slingering in de poelie van de waterpomp, dus sinds ik de nieuwe (en dus weer stuggere) V-snaren erin heb gehangen giert het spul een beetje. Ik merkte ook al bij het vervangen van de snaren dat er wat speling in de as van de waterpomp zat, dus ondanks dat hij (nog) niet lekt zal hij er waarschijnlijk wel uit gaan.

Maandag kan ik het Saabje weer mee naar huis nemen. Wel met een omweg via Apeldoorn om een zo goed als nieuwe turbo-uitlaat (vanaf de katalysator) op te halen. :D :D

Dus dag Saab, tot maandag :wave:

Afbeelding

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Goed en slecht nieuws voor de Talladega-rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

Bericht door vel0city » vr 18 okt, 2019 20:15

Vanmiddag contact gehad met Thom van SaabWorld. Het lassen is voltooid, het was volgens hem ook echt hard nodig. Een heel inzetstuk is gebruikt om de boel linksvoor weer goed te krijgen wat door een vorige hobby-Bob is opgelast (waardoor het hele spul juist harder is gaan roesten). Rechts is niks gedaan, deze heeft dat gelukkig ook niet nodig. Er is achterin de auto ook nog een plek gelast waarvan ik de naam ben vergeten, ook iets rond de draagpunten. Dan de aandrijfklossen. Beide klossen waren goed ingesleten aan een zeide maar waren aan de andere kant nog goed, dus zijn ze beide omgedraaid. Scheelt weer een compleet nieuwe klos. Als laatste was de waterpomp nog niet gewisseld. Zou het maandagochtend niet lukken (ik haal de auto maandag middag op), dan laten we dat even voor wat het is en doe ik die z.s.m. zelf wel, is nou niet echt een lastig werkje met een classic :)

Dan wat niet-gepland werk. Een draagkogel van de onderdraagarm was afgebroken, ken gebeuren als het al die tijd niet los is geweest, dus die is vervangen. Een van de monteurs kwam ook een lekke demper tegen aan de linker zijde, die is vervangen door een niet-veel-gebruikte tweedehands. Ik weet het, tweedehands dempers zijn nooit aan te raden maar het was voor nu even de juiste optie. Want...

Er is een Buurman en Buurban-figuur geweest die het in z'n bovenkamer heeft gehaald om de demper rechtsvoor vast te lassen aan de onderdraagarm. Ja, dat lees je goed. Een demper. Vastlassen :shock: :-S+ Dus mocht die demper ooit aan het einde van z'n latijn zijn moet niet alleen de demper eruit maar de gehele onderdraagarm mag meteen mee. Waarschijnlijk dat de bevestiging aan de draagarm een keer was gescheurd o.i.d. en ze dachten van, ik heb geen zin om de draagarm te wisselen, dan maar zo. Heeeerlijk... :?

Daar is dus helaas niks aan te doen, en vandaar ook de 2e hands demper. Het werden anders wel heel wat kosten in een keer en aangezien ik niet elke dag met de auto rij kan hij het nog wel even hebben. Ik weet het, ik zou het meteen moeten vervangen, maar nogmaals, kosten. Gewoon even rustiger aan doen over drempels en op de snelweg tot de boel weer goed zit. Zodra de volgende loonstrook er weer is zal ik dan maar beide voordempers vervangen door nieuwe exemplaren en dan ook maar een tweedehands draagarm eronder zetten. Daar heb ik toch een brug voor nodig, kan ik gelijk de uitlaat+bumpersteun omwisselen.

Foto's zijn ook gemaakt, deze zal ik maandag wel meekrijgen en kunnen jullie ook gaan meegenieten van dit avontuurtje :|

N2024
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Goed en slecht nieuws voor de Talladega-rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

Bericht door N2024 » vr 18 okt, 2019 21:07

Wow leuk hoor hoe je alles zo aanpakt! Wordt mooi ook!
Zelf heb ik zoiets ook gedaan met mijn coupe maar die is nu bijna 100% klaar.
9-3 caab 1.9tid 2010
9-3 OG 2000
Coupe Fiat 20VT 1997
MB A250E 2021
Ex van de Trol (95V4) ;-(+

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

We gaan weer door met Talladega-rode Duivel: '92 Saab 900i 2.1

Bericht door vel0city » ma 21 okt, 2019 17:33

Zo. Auto weer terug, met een nieuwe asdoorgang en een trillingsvrije aandrijflijn. De asklossen schenen aan beide zijden kennelijk helemaal droog te staan :| Ook meteen nieuwe asklos-keerringen erin, nieuwe fuseekogel links (oude zat zo muurvast dat deze gewoon afbrak) en de vervangende demper voor rechtsvoor (waarvoor dus ook de draagarm er voor uit moet) ook al vast meegekregen voor wanneer ik die er uit ga halen. Waterpomp was verder niks mis mee, de snaren stonden alleen wat strakjes. Losser gespannen, ze zijn weer stil. EN op de terugreis ook meteen de turbo-uitlaat opgehaald. Gelijk met de draagarm op een vrije dag eronder zetten :D

Efin, hier wat foto's. Het was zo gezien een stuk erger dan ik (en Thom ook wel) dacht(en) maar ja, als je er spul overheen last is het én niet te zien én het wordt alleen maar erger. Gelukkig is dit de enige plek in de auto waar dat gebeurd is,n u is het dus goed gedaan en gaan we er weer even mee door :)

Voor het verwijderen:
Afbeelding

Tijdens het verwijderen...:
Afbeelding

'T rotte spul eruit:
Afbeelding

Nieuw erin:
Afbeelding

En dicht die handel:
Afbeelding

Mooi alles dicht, we gaan weer door :O:

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 12 nov, 2019 20:51

Vandaag de rechter draagarm voor vervangen, inclusief nieuwe demper. Ook de turbo-uitlaat eronder gezet, het ding brult lekker :D

Draagarm was nogal een "gepruts", vooral het vervangen van de rubbers in de steunen ging niet van een leien dakje. Ook bleek dat de montageplaat van mijn fuseekogel kennelijk breder was dan de bij SaabWorld bestelde draagarm (of de binnen-afstand in de draagarm was te smal), ik moest met een lamellenschijf de montageplaat van de fuseekogel wat smaller maken :? Maar goed, het zit.

De uitlaat was een groter probleem dan ik dacht. Alles zat zo ontiegelijk vast geroest dat er niks anders op zat dan een slijpschijf erin en de hele handel in stukken slijpen. De bouten aan de katalysator waren ook helemaal vast gerot, nou bleek bij het monteren ook dat de katalysator zelf ook z'n beste tijd heeft gehad, in ieder geval het montagedeel wel. Maar nou is 'ie aan de motorzijde niet met bouten gemonteerd zoals het hoort, maar gewoon vast gelast :( Vervangen wordt dus een draak van een klus waar we dus een nieuwe (2e hands) voorpijp voor nodig gaan hebben en dan maar hopen dat die sensor los komt. Heerlijk :? Gelukkig is de uitlaat zelf nu wel gangbaar, dus dat ding demonteren is al een stuk makkelijker. Voor nu zit het even, maar het zal er binnenkort weer onder uit moeten.

Wat foto's:

Oude draagarm met gelaste demper:
Afbeelding

Het hele spul op z'n plek:
Afbeelding

De katalysator. Je ziet een heel deel van de pakking glimmen en de kat heeft nog maar een echt gat voor een bout. Die moet dus foetsie.
Afbeelding

De rest van het spul op z'n plek. Inclusief nieuwe ophangrubbers.
Afbeelding

Ook binnenkort de boel laten uitlijnen, het stuur staat wat scheef. Dan nog steeds die bumpersteun achter vervangen en de bumper zelf weer recht hangen en dan zijn we er hopelijk weer voor een tijdje mee klaar. :O:

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door Krizzie » zo 17 nov, 2019 23:33

Die uitlaatklem zou ik naar links of rechts draaien, voor je dadelijk ergens blijft haken. ;) Nog mooier is een platte klem (zoals een slangklem) gebruiken, nog minder kans om te blijven hangen en je verbuigt je uitlaat er minder mee. :)

Verder mooi werk! 8)
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Zeeland

Bericht door Sonab » ma 18 nov, 2019 9:56

Krizzie schreef:
zo 17 nov, 2019 23:33
Die uitlaatklem zou ik naar links of rechts draaien, voor je dadelijk ergens blijft haken. ;)
Kan ik bevestigen. Ooit die fout eens gemaakt en vervolgens blijven haken achter een steen of wortel op een slechte weg in de middle of nowhere.
Achterste deel van de uitlaat schoot los. Geluid als een straaljager. Geen geweldig gereedschap bij de hand. Kleine kids op de achterbank. Kwartier voor schemering. Missende krik-slinger ;-|+
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 18 nov, 2019 21:37

Krizzie schreef:
zo 17 nov, 2019 23:33
Die uitlaatklem zou ik naar links of rechts draaien, voor je dadelijk ergens blijft haken. ;) Nog mooier is een platte klem (zoals een slangklem) gebruiken, nog minder kans om te blijven hangen en je verbuigt je uitlaat er minder mee. :)

Verder mooi werk! 8)
Da's een goeie tip, gaan we doen als 't systeem deze week weer uit elkaar gaat voor de nieuwe (2e hands) kat+voorpijp.

Ook nog even een nieuwe o-ring besteld voor de ontstekingsverdeler. Er zit daar een mooie lekkage (niet veel) die we even eruit gaan halen, gelijk met de uitlaat.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 21 nov, 2019 17:45

Uitlaat is er vandaag weer onder vandaan geweest om de "nieuwe" 2e hands voorpijp+katalysator te monteren. Heb in het proces wel mij m'n lambdasonde om zeep geholpen en achteraf gezien had er beter meteen een nieuwe in gekund, de oude zat én muurvast én schots en scheef in de pijp vast gejekkerd, dus die zit nu maar weer tijdelijk op z'n plek met het laatste beetje functioneel schroefdraad en wat uitlaatpasta. Nu loopt de auto alleen belabberd stationair als 'ie warm is, dus dat is het laatste ding wat eruit moet (een vervanger is inmiddels onderweg). De auto is weer wat stiller geworden na montage omdat er nu ook pasta op de pijpen zit, maar je merkt wel dat er een demper minder op zit met de turbo-uitlaat :)

Ook meteen de oliekeerring van de onstekingsverdeler vervangen, de oude ring was zo plat als een pannenkoek en zo hard als plastic, dus die dichtte natuurlijk niet meer af.

Plaatje van de oude katalysator. Die was op:
Afbeelding

Dan nog het volgende: er zit een niet-standaard luchtfilter op de inlaat van m'n motor. Die zit een beetje als een hobby Bob vast met wat tyraps aan het chassis maar is ook een beetje aan z'n einde gekomen, die wil ik op den duur ook vervangen. Ik kan aan een origineel luchtfilterhuis komen voor de B212 (wat onderhoud een stuk makkelijker maakt), nou is mijn vraag: hoe zit dat ding gemonteerd aan het chassis? Ik wie wel wat gaten in het plaatwerk zitten in de omgeving maar ik kan niet zo vlug zien hoe het filterhuis vast moet hangen.

Dit is hoe het nu zit:
Afbeelding

Plaats reactie