Vanmiddag contact gehad met Thom van SaabWorld. Het lassen is voltooid, het was volgens hem ook echt hard nodig. Een heel inzetstuk is gebruikt om de boel linksvoor weer goed te krijgen wat door een vorige hobby-Bob is opgelast (waardoor het hele spul juist harder is gaan roesten). Rechts is niks gedaan, deze heeft dat gelukkig ook niet nodig. Er is achterin de auto ook nog een plek gelast waarvan ik de naam ben vergeten, ook iets rond de draagpunten. Dan de aandrijfklossen. Beide klossen waren goed ingesleten aan een zeide maar waren aan de andere kant nog goed, dus zijn ze beide omgedraaid. Scheelt weer een compleet nieuwe klos. Als laatste was de waterpomp nog niet gewisseld. Zou het maandagochtend niet lukken (ik haal de auto maandag middag op), dan laten we dat even voor wat het is en doe ik die z.s.m. zelf wel, is nou niet echt een lastig werkje met een classic
Dan wat niet-gepland werk. Een draagkogel van de onderdraagarm was afgebroken, ken gebeuren als het al die tijd niet los is geweest, dus die is vervangen. Een van de monteurs kwam ook een lekke demper tegen aan de linker zijde, die is vervangen door een niet-veel-gebruikte tweedehands. Ik weet het, tweedehands dempers zijn nooit aan te raden maar het was voor nu even de juiste optie. Want...
Er is een Buurman en Buurban-figuur geweest die het in z'n bovenkamer heeft gehaald om de demper rechtsvoor
vast te lassen aan de onderdraagarm. Ja, dat lees je goed. Een demper.
Vastlassen

Dus mocht die demper ooit aan het einde van z'n latijn zijn moet niet alleen de demper eruit maar de gehele onderdraagarm mag meteen mee. Waarschijnlijk dat de bevestiging aan de draagarm een keer was gescheurd o.i.d. en ze dachten van, ik heb geen zin om de draagarm te wisselen, dan maar zo. Heeeerlijk...
Daar is dus helaas niks aan te doen, en vandaar ook de 2e hands demper. Het werden anders wel heel wat kosten in een keer en aangezien ik niet elke dag met de auto rij kan hij het nog wel even hebben. Ik weet het, ik zou het meteen moeten vervangen, maar nogmaals, kosten. Gewoon even rustiger aan doen over drempels en op de snelweg tot de boel weer goed zit. Zodra de volgende loonstrook er weer is zal ik dan maar beide voordempers vervangen door nieuwe exemplaren en dan ook maar een tweedehands draagarm eronder zetten. Daar heb ik toch een brug voor nodig, kan ik gelijk de uitlaat+bumpersteun omwisselen.
Foto's zijn ook gemaakt, deze zal ik maandag wel meekrijgen en kunnen jullie ook gaan meegenieten van dit avontuurtje