(On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Clubaangelegenheden van de Saabclub Nederland.
Gebruikersavatar
Sandr
Geregistreerd lid
Berichten: 393
Lid geworden op: do 29 mei, 2014 13:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

(On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door Sandr » vr 16 aug, 2019 10:39

In het AD hoe een Renault een mooie Saab vernietigt

Zwaar gehavend kwam de Saab tientallen meters verder pas tot stilstand.
https://www.ad.nl/den-haag/pas-gerestau ... ~aed5768b/

Pas gerestaureerde Saab volledig aan gort gereden: ‘Ik hoorde het gegil van mijn vrouw en daarna de klap’
De mooie Saab Cabrio van Frits Groenewold rolde nog maar vier weken geleden helemaal gerestaureerd uit de garage. Maandagavond werd diezelfde auto volledig aan gort gereden. De vrouw van Groenewold bracht het er met veel geluk levend vanaf.

De blauwe Saab is voor gewone mensen, de zwarte is voor de liefhebbers. Zo zien Saab-fans dat. Frits Groenewold (64) uit Den Haag valt in de laatste categorie. En hij heeft niet één maar twee zwarte Saabs, allebei een Classic 900 turbo. De ene is dicht en de andere is een cabrio uit 1993.

Het was de cabrio die hij had laten restaureren. Er zat geen krasje meer in de lak en van binnen was de auto als nieuw. Er moest alleen nog een onderdeel van de koppeling worden vervangen. En juist dát onderdeel hield ermee op toen de Hagenaar maandagavond een ritje met de cabrio maakte. Hij zette de auto op de A4 aan de kant, net voorbij de oprit van Rijswijk. Vervolgens belde hij zijn vrouw, die hem kwam ophalen met de andere Saab. Hij stapte in die auto, zijn vrouw stapte in de cabrio. Die zat met een sleepkabel vast aan de andere Saab.

Door de telefoon hoorde ik het gegil van mijn vrouw en ik hoorde de klap

,,Via de telefoon, met een hands-free bluetoothverbinding, hielden we contact met elkaar. We waren nog aan het optrekken, ik reed 70 á 80 kilometer per uur, toen ik in mijn spiegel twee lichtjes zag aankomen. Ik attendeerde mijn vrouw er nog op.’’

Maar het was al te laat. De bestuurder van de Renault had de Saab te laat in de gaten. ,,Door de telefoon hoorde ik het gegil van mijn vrouw en ik hoorde de klap.’’

Spin
De cabrio raakte door de botsing in een spin, de sleepkabel brak, de auto draaide om haar as, schuurde langs de vangrail en kwam tientallen meters verder pas tot stilstand. ,,Wonder boven wonder was mijn vrouw niet ernstig gewond’’, zegt Groenewold opgelucht, zich maar al te zeer bewust dat het anders had kunnen aflopen. ,,Je begrijpt wel dat mijn vrouw nu slecht slaapt. Steeds komt het beeld van die botsing weer voorbij.’’

Woest kan hij er nog om worden dat in de eerste uren na het ongeluk werd gesteld dat de chaos op de A4 was ontstaan omdat de sleepkabel was gebroken. ,,Als er een auto met dik honderd kilometer per uur op je inrijdt, dan breekt zo’n kabel wel’’, zegt hij cynisch.

Heel veel hangt af van hoe hoog de dagwaarde wordt bepaald

De afgelopen dagen was hij druk bezig om alles voor de verzekering te regelen. Of zijn geliefde Saab nog te repareren valt is de vraag. Op Facebook vroeg Groenewold gistermorgen al of iemand nog zo’n auto voor hem heeft. ,,Heel veel hangt af van hoe hoog de dagwaarde wordt bepaald.’’
Saab 9-3 Cabrio 2.0t Vector 2004
Lynk&Co 01 2023 (huur)

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door Funky Dude » vr 16 aug, 2019 10:59

Vervelend verhaal maar als particulier mag je op een snelweg niet zelf slepen. Dit kan nog een heel vervelend staartje krijgen.

En dit is complete onzin:
De blauwe Saab is voor gewone mensen, de zwarte is voor de liefhebbers. Zo zien Saab-fans dat.

Gebruikersavatar
Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 1143
Lid geworden op: wo 16 feb, 2011 14:51
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door Joopyboy » vr 16 aug, 2019 11:24

Woah, dat is zuur zeg.
Funky Dude schreef:
vr 16 aug, 2019 10:59
Vervelend verhaal maar als particulier mag je op een snelweg niet zelf slepen. Dit kan nog een heel vervelend staartje krijgen.
Ik wou net schrijven: daarom moet je dus eigenlijk altijd een professioneel bergingsbedrijf laten komen om je te helpen en indien nodig af te slepen :roll:
95 V4 ('73), toreador rood (R2-B): sinds 2018
900 T8 sedan (‘87), ambassadeurs blauw: sinds 2023
900i 16v ('92), nocturne blauw metallic: 2011-2024

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door turbopilot » vr 16 aug, 2019 12:49

Wel tot de eerste afrit/ parkeerplaats/ tankstation

Vreemd dat Rijkswaterstaat er niet eerder was dan de 2e Saab
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door Funky Dude » vr 16 aug, 2019 13:13

turbopilot schreef:
vr 16 aug, 2019 12:49
Wel tot de eerste afrit/ parkeerplaats/ tankstation
Mits via de vluchtstrook.
Daarbij: slepen met 70-80 kmh :-S+
Laatst gewijzigd door Funky Dude op vr 16 aug, 2019 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sandr
Geregistreerd lid
Berichten: 393
Lid geworden op: do 29 mei, 2014 13:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door Sandr » vr 16 aug, 2019 13:14

Het is vooral zonde voor de Cabrio en een mazzeltje voor de vrouw.
In menig andere auto was het minder fortuinlijk afgelopen denk ik...
Saab 9-3 Cabrio 2.0t Vector 2004
Lynk&Co 01 2023 (huur)

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door turbopilot » vr 16 aug, 2019 16:42

Funky Dude schreef:
vr 16 aug, 2019 13:13
turbopilot schreef:
vr 16 aug, 2019 12:49
Wel tot de eerste afrit/ parkeerplaats/ tankstation
Mits via de vluchtstrook.
Daarbij: slepen met 70-80 kmh :-S+
Je kunt met Saab ook Saabje drukken , oude bumpers,
Record met een 96 iets van 150/160 gedrukt door een 900 turbo.. als je dat tegenwoordig doet en je wordt gepakt krijg je denk ik celstraf :D
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
web
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 316
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door web » za 17 aug, 2019 9:37

Beetje onaardig dit, funky dude. Je weet niet eens zeker wat je allemaal roept, en het is wel een beetje beschuldigend in een nare situatie. Beter heel zeker weten wat je zegt...

Slepen over de snelweg is gevaarlijk, maar tot de eerste afslag mag het echt. Over de vluchtstrook rijden mag nooit, alleen in noodgeval. Zelf ervoor kiezen om met een sleep de weg op te gaan ipv de berging te bellen is geen noodgeval meer, tenzij er natuurlijk tijdens de sleep weer iets mis gaat.

In principe dwingen de regels je om binnendoor te slepen, wat eigenlijk veel gevaarlijker is dan op de snelweg op veilige afstand achter een vrachtwagen aan tokkelen of zo. Professioneel afslepen is heel duur als je er niet voor verzekerd bent. Wachten op rijkswaterstaat dan, of inderdaad zelf oplossen... Snap wel dat je daar dan aan denkt. Zelf heb ik pechhulp in de verzekering.

70-80 is hard aan een touwtje, maar lijkt me toch de minimum veilige snelheid, gezien achterop komend verkeer. Dat is maar gebleken helaas. Als je zelf wel eens met 130 op een omaatje stuit wat 70 rijdt weet je hoe dat is. Snelheidsverschillen zijn gevaarlijker dan snelheid. En dan nog in natte donkere omstandigheden, brrr. Ik heb een hoop rare sleepjes gedaan in m'n iets jongere jaren maar dit had ik ook wel spannend gevonden.

Helaas een ontzettend nare afloop, al is gelukkig iedereen nog heel. En de trekauto ook, naar ik begrijp. Daar had de Caab gemakkelijk tegen aan gekegeld kunnen worden. Vaak als er met een sleep iets mis gaat heb je twéé eigen auto's in de poeier.

Ik verwacht dat de Renault hiervan wel de aansprakelijkheid krijgt, tenzij aannemelijk gemaakt wordt dat de Caab onvoldoende verlicht was of nog aan het invoegen was.

Zorg voor een taxatie rapport van een vergelijkbare vers gerestaureerde Caab! Als deze nog niet getaxeerd was.

Moreel gezien vraag ik me wel af of de Renault voldoende tijd gehad heeft te reageren, stel hij kwam met 120+ aan en deze combinatie voegde misschien met een gangetje van 60 in, nog snelheid makend naar de 70-80 ten tijde van de klap. Ik schrik altijd best wel als er een personenauto heel langzaam rijdt op de snelweg, dat verwacht je niet.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - Verkocht
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk, Aero remmerij

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door Funky Dude » za 17 aug, 2019 14:24

Beetje onaardig dit, web.
Niet goed opgelet bij de theorieles?
Slepen is een noodgeval, mag dus met gepaste snelheid op de vluchtstrook.

Ik heb me. in tegenstelling tot jou, niet aan speculaties gewaagd, maar als we toch bezig zijn:
De gesleepte caab zal waarschijnlijk niet met draaiende motor zijn gesleept en zonder draaiende motor werkt de rembekrachtiging niet. Hoelang is een sleepkabel?
De bestuurder heeft hier zelf een gevaarlijke situatie gecreëerd en voor zover ik weet wordt dit niet door de verzekering gedekt en loopt hij ook nog kans op een envelop van het CJIB.
Zo'n gerestaureerde caab zal vast goed verzekerd zijn, inclusief afslepen dus.

Dat omaatje van jou ben ik (op de motor) inderdaad al eens tegengekomen op een drukke Autobahn, motor, passagier, volle vakantiebepakking en ik, hebben geen krasje opgelopen maar het scheelde heel weinig met een pushende quattro die er 4 vierkante banden aan overhield.

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door jelger » za 17 aug, 2019 15:30

Via de FB post hierover al gedeeld, maar hier nog een keer. Meer foto's staan in de regio15 pagina hierover.

https://www.regio15.nl/nieuws/lijst-wee ... eval-op-a4

Bespaar je "deeplinking" : die worden automatisch geblokkeerd.

En over de regeltjes discussie kunnen we kort zijn: dit is gebeurd op een plek waar een aantal afritten kort op elkaar zitten. Deels met combi in-uitvoeger of met slechts korte onderbreking. Er wordt hier regelmatig onverantwoord gereden ondanks snelheidslimiet van 100km (ook 's-avonds, in tegenstelling tot het stuk tussen Pr. Claus plein en Rijswijk Plaspoel/Broekpolder).

Ik zou zelf op de vluchtstrook zijn gebleven voor het korte stukje naar eerste uitrit. Ook oom agent heeft meer aan veiligheid en uit de weg krijgen van vluchtstrook objecten dan strikte definitie van vluchtstrook gebruik als dat laatste betekent dat het object er langer staat te wachten op een sleepdienst.

En voor de goede geolocator is het makkelijk te achterhalen aan de hand van de foto's en video dat dit tussen hm paaltjes 52,3 en 52,4 is, op de afslag 12 DH-Zuid.
https://www.google.nl/maps/@52.0192365, ... 312!8i6656

Ik heb zelf ook wel eens erg lang op ANWB of sleepdienst moeten wachten. Regels en handhaving zijn geen doel.op zich. En de rest hierboven is speculatie.
Laatst gewijzigd door jelger op za 17 aug, 2019 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
RonnieW
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 1193
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 20:18
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door RonnieW » za 17 aug, 2019 15:46

Funky Dude schreef:
vr 16 aug, 2019 10:59
Vervelend verhaal maar als particulier mag je op een snelweg niet zelf slepen. Dit kan nog een heel vervelend staartje krijgen.

En dit is complete onzin:
De blauwe Saab is voor gewone mensen, de zwarte is voor de liefhebbers. Zo zien Saab-fans dat.
Helemaal mee eens. Wat een idiote opmerking van die handige Frits.
Saab 9³ Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch / 2006
Saab 9³ Cabrio 2.0T Aero Hirsch / 2005

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7472
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door Saapie » za 17 aug, 2019 17:58

Nachtmerrie dit. Heel jammer ook. Maar ben het eens met wat hierboven al is gezegd: zelf slepen mag niet. Altijd wachten op zo'n grote gele vrachtwagen is veel veiliger.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
web
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 316
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door web » za 17 aug, 2019 19:47

Funky Dude schreef:
za 17 aug, 2019 14:24
Beetje onaardig dit, web.
Niet goed opgelet bij de theorieles?
Slepen is een noodgeval, mag dus met gepaste snelheid op de vluchtstrook.
Noodgevallen zijn per definitie nooit eigen keuze. Wat ik hierboven schreef dus. Maar jouw theorieles is vast minder lang geleden dan de mijne :wink:
Funky Dude schreef:
za 17 aug, 2019 14:24
Ik heb me. in tegenstelling tot jou, niet aan speculaties gewaagd, maar als we toch bezig zijn:
De gesleepte caab zal waarschijnlijk niet met draaiende motor zijn gesleept en zonder draaiende motor werkt de rembekrachtiging niet. Hoelang is een sleepkabel?
Wat een rare aanname. Om die reden laat je dus juist altijd de motor van de gesleepte auto lopen als dat mogelijk is. Zo blijft de verlichting ook wat langer branden enz.
Funky Dude schreef:
za 17 aug, 2019 14:24
De bestuurder heeft hier zelf een gevaarlijke situatie gecreëerd
Precies, en omdat het eigen keuze is om te slepen ipv een bergingswagen of autoambulance te gebruiken, is het dus geen noodgeval. Een noodgeval is nooit eigen keuze, anders is het gewoon een artikel 5, opzettelijk gevaarlijk weggedrag.
Funky Dude schreef:
za 17 aug, 2019 14:24
en voor zover ik weet wordt dit niet door de verzekering gedekt en loopt hij ook nog kans op een envelop van het CJIB.
Zo'n gerestaureerde caab zal vast goed verzekerd zijn, inclusief afslepen dus.
Hier ga ik niet eens meer op in. Als je het zelf nog eens naleest zie je ook wel dat dat van aannames aan elkaar hangt.

De restauratie was nog maar net af. De kans is groot dat taxatie nog niet gedaan was (vaak wacht men daarmee tot de puntjes op de i gezet zijn, zoals dus die koppeling...) en dus herverzekeren ook niet. Dit zijn precies de kwetsbare proefrit-momenten aan het eind van een restauratie...
Laatst gewijzigd door web op za 17 aug, 2019 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - Verkocht
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk, Aero remmerij

Gebruikersavatar
web
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 316
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door web » za 17 aug, 2019 19:54

Saapie schreef:
za 17 aug, 2019 17:58
Maar ben het eens met wat hierboven al is gezegd: zelf slepen mag niet.
Dat gele vrachtwagens veel veiliger zijn is een feit, maar zelf slepen mag wél. Tot de eerstvolgende afslag. Dat is geen mening maar de wet.

Maar ik weet niet of ik het in het huidig verkeer nog zou durven. Zo veel ongeduld en kleine marges, daar kun je niet meer met zoiets raars tussen. Er is geen marge meer voor onverwachte dingen, zoals een sleepje. Je ziet het dan ook bijna niet meer. Vroeger veel meer.

Pechhulp op de autoverzekering is een echte aanrader. Dan kom je in zo'n situatie niet in de verleiding om gevaarlijke dingen uit te halen om het zelf op te lossen.
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - Verkocht
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk, Aero remmerij

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: (On)fortuinlijk ongeluk met 2 classics: gezocht cabrio

Bericht door jelger » za 17 aug, 2019 20:46

Zoals ik al stelde, het barst op dit stuk van de afslagen de woonplaats van de eigenaar in, op zeer korte afstand van elkaar (check it dudes). Waar de eigenaar strandde is niet duidelijk geloof ik, maar ongeval vond plaats t.h.v. de laatste afslag Den Haag in (zuidelijke randweg). Hoe je het ook regeltechnisch verpakt: je maakt mij niet wijs dat het veiliger is 45 minuten (of langer) op een sleepwagen te wachten als je met een kwartier een eigen sleepje hebt, mits je dat sleepje - in mijn beleving van veilig handelen over de korte afstand - via de vluchtstrook doet in de gegeven donkere situatie.

Wat de meeste verbazing kent bij mij is dat de signalering en camera's het pechgeval niet hebben opgemerkt. Normaliter wordt vrij snel de signalering geactiveerd en wordt de rechterbaan afgekruisd. Ook is er vaak snel een Rijkswaterstaat auto (of politie) aanwezig. Maar misschien heeft dat met tijdstip te maken.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Plaats reactie