Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » wo 10 jul, 2019 6:48

is die wandelende reclamezuil voor EV afgehaakt inmiddels? Waarschijnlijk eindelijk tot bezinning gekomen :).
Hij heeft het dapper geprobeerd maar het was natuurlijke ook een kansloze missie!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jburgt
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 19:37
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jburgt » di 23 jul, 2019 22:23

Ik heb al een tijdje deze discussie niet meer gevolgd. Voornamelijk ivm de wijze waarop sommigen zich opstellen cq uiten.

Wellicht is het interessant om de bijgaande podcast eens te beluisteren met een interview met Prof. Van Wijk van de Universiteit Delft.

Hij schetst een zeer genuanceerd beeld over de mogelijke rol van waterstof in de energie-transitie.

Klik op deze link: https://youtu.be/jTI9sQBKDow

Gr, Hans
Saab 9-5 2002 sedan 2.3t Arc Blauw

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » do 25 jul, 2019 8:49

Ik ben dan zo ontzettend blij met mijn actieradius van 1100km...

Op vakantie met een Tesla is nog een hele uitdaging, ervaart Telegraaf-verslaggeefster...

Op vakantie met een elektrische auto; voor welke uitdagingen kom je dan te staan. Onze verslaggeefster probeerde het uit en reed met een Tesla 1200 kilometer van Haarlem naar Bretagne.
Marjolein Hurkmans
Goed, alles zit erin. Dit wordt niet het jaar waarin we terugkomen met een flinke voorraad wijn. Zoveel bagage kan een Tesla niet aan. Of we moeten de vuile was gewoon ergens dumpen. Een mens moet prioriteiten stellen.
Ik had er een hard hoofd in toen de man thuiskwam met de boodschap dat er een elektrische auto op komst was. Hij was wildenthousiast, ik voorzag vooral problemen. Want hoe moet dat dan met de vakantie? Om de 200 kilometer ergens een paar uur gaan staan kuchen bij een oplaadpunt achter tien andere zielige Teslarijders? De man zuchtte geërgerd. Er was dus zoiets als Superchargers. En die stonden overal, echt waar. „Nou ja, behalve dan in Spanje en in het voormalig Oostblok, maar daar gaan we toch niet naartoe. En dan is zo’n ding in 20 minuten vol hè.” „Er zijn nog tien wachtenden voor u”, mompelde ik, „dan zijn het 200 minuten.”
Beeldscherm
De auto kwam een week voor het geplande vertrek. De man blij! Al die leuke functies op dat enorme beeldscherm op het dashboard; muziekinstallatie, navigatie, telefoon en achteruitrijcamera in een. „Kijk dan, je ziet zelfs de andere auto’s op de weg. Dadelijk rijden we een vrachtwagen voorbij. Leuk hè?” Jongste zoon deelt het enthousiasme niet. „Wat is er mis met door het raam kijken?” Man koppelt voor het eerst zijn nieuwe speelgoed aan. „Oplaadtijd 6 ½ uur’, zegt het scherm. Dat is niet normaal hoor. Ik denk dat die paal kapot is.” Ja ja…
Een bevriende autoliefhebber kijkt zorgelijk als ik vertel over onze vakantieplannen met een Tesla. „1200 kilometer? Denk erom, niet harder rijden dan 90 kilometer per uur, geen airco aan en niet te veel bagage. Anders trek je zo die accu leeg.” O gottegottegot, ik gooi snel een tandenborstel in mijn handtas. Het zal mij niet overkomen dat ik straks in the middle of no-where bij een of ander gribushotel waar we zijn gestrand, alle koffers moet uitpakken.
De man blijft optimistisch. „Onze eerste stop is bij Brugge”, zegt hij. „Daar moeten we 50 minuten opladen…” Tien keer 50… Niet over nadenken! We zijn nog geen tien minuten onderweg als het magische beeldscherm de eerste waarschuwing geeft: ’lage bandenspanning’. „Gewoon negeren”, zegt de man terwijl de auto een slinger maakt. „Oeps, te dicht bij de witte streep. Ja, dan grijpt de auto dus zelf in…” Er komen nog een paar slingers. Richtingaanwijzer vergeten bij het invoegen. Tante Tesla houdt niet van dat luie gedoe.
Rond 11.30 uur zijn we dan bij Brugge. „Lunchtijd”, roept de man. We hebben verdorie net ontbeten. Op de parkeerplaats van het hotel staan zo’n tien palen. Ze zijn allemaal bezet. Het is maandagochtend, niet eens Zwarte Zaterdag. „Ja, dat zou wel een dingetje zijn”, geeft de man toe. „Misschien niet zo handig, met een Tesla op vakantie in het hoogseizoen.” Er rijdt een auto weg. „Aha”, zegt hij opgelucht. „Over drie kwartier zijn we hier weg. Koffie?” Het dashboard van de auto geeft 1 uur en 20 minuten oplaadtijd aan. Is het nog te vroeg voor wijn?
Wachten
De meeste bestuurders zitten gewoon te wachten achter het stuur tot de accu vol is. Ik vind het een gemiste kans. Een hotel, een minnares en een Tesla. ’Sorry schat, ik ben wat later. Even de auto opladen. Nou ja zeg, gaat anderhalf uur duren. Ik denk dat ik maar een kamer neem. Kan ik rustig werken.’ „Nog maar 1 uur en tien minuten”, zegt de man na 20 minuten wachten. Goh, dat schiet lekker op. Zoon zet alvast een kerstliedje in. „Het is gewoon een andere mindset”, zegt de man. „En voor de hond is het ook fijn, even eruit.” Die kijkt alleen maar verlangend naar de auto. Hij is dol op rijden.
Nog een kop koffie verder met een wederhelft die alleen maar op z’n telefoon tuurt om de vorderingen bij te houden, zegt hij ineens: „O, ik weet al waarom het zo lang duurt. Ik heb de auto verkeerd ingesteld. Hij staat op 100% vullen. Dat had 80% moeten zijn.” Daar had ik nog voor gewaarschuwd. Gelezen in de Autovisie: laad een elektrische auto altijd maar op tot 80%, de laatste 20% duurt veel langer. „Ja sorry hoor”, zegt hij. „Het is voor mij ook wennen.” Nog maar zo’n 1000 kilometer te gaan. Hij kijkt fronsend naar mijn opschrijfboekje: „Je hoeft niet alles op te schrijven hè.”
Het volgende oplaadmoment is twee uur later bij een Novotel. De man wandelt een rondje met de hond, ik haak een babytruitje en zoon vraagt of we geen kaarten bij ons hebben en stelt daarna een wedstrijdje ’planken’ voor. Ik houd het 18 seconden vol. Toch weer 18 seconden kwijtgespeeld. Na een klein half uur kunnen we verder. Dat valt dan weer mee. Amper een uur later staat volgens het schema het volgende oplaadmoment gepland. Rijkelijk snel, maar je wilt het risico niet nemen dat je anders de eindstreep niet haalt. Sta je daar met je lege batterij op een landweggetje… Alle laadpalen zijn bezet, op een na. Dat wordt een langere zit. Hoe meer auto’s willen opladen, hoe meer de stroom moet worden verdeeld. Hoe minder auto’s, hoe sneller weer op weg.
Er wacht ons nog een oplaadpunt, vlakbij Mont St. Michel; een van de mooiste plekjes van Bretagne. Ik verheug me op een etentje aan de voet van de berg terwijl Tante Tes (ja, zo heet ie echt, Tesla-rijders moeten hun auto verplicht een naam geven) de broodnodige energie opdoet. Maar helaas, we komen terecht bij een desolaat uitziend passantenhotel. We zijn de enige Tesla, dat dan weer wel. Het personeel is slomer dan de oplaadpaal. ’Opladen voltooid’ meldt de app op de telefoon van de man. Onze drankjes moeten nog komen.
Vruchteloos
Zo’n twee uur later dan gepland arriveren we op onze bestemming. Volgens het beeldscherm kunnen we nog 160 kilometer rijden. „Maar er zit een laadpaal in het dorp”, zegt de man tevreden. „Daar zet ik haar morgenochtend meteen aan. Hebben we na een uur of vier weer een volledig opgeladen auto.”
Het was een mooi plan. De eerste vakantiedag bestaat uit het vruchteloos rijden van laadpaal naar laadpaal. Pasje voor de lezer houden, knopjes indrukken en een deurtje waarachter de stekker verstopt zit dat hermetisch gesloten blijft. De man verliest met iedere verreden kilometer een beetje meer van zijn goede humeur. Uiteindelijk bellen we moedeloos naar de leasemaatschappij. ’Ach nee’, zegt ene Jasper, ’jullie ook al. Het is een drama. Ik ben de hele dag al aan de telefoon met Teslarijders. Iedereen die op vakantie is, staat ergens boos tegen een gesloten laadpaal te schoppen. Punt is dat al die ’gewone palen’ in handen zijn van verschillende bedrijven. En samenwerken? Ho maar. Is er ergens een supercharger in de buurt? Die werken wel. Haal je die 100 kilometer nog? En anders zit er ook nog een gewone stekker in de auto. Die kan in ieder stopcontact. Duurt een eeuwigheid, maar een andere oplossing heb ik niet.”
Met een verlengsnoer via het dakraam staat Tante Tes in de tuin. En ik maar denken dat op vakantie gaan met een Tesla een uitdaging was. Thuiskomen, dat wordt pas echt een avontuur.
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » do 25 jul, 2019 10:02

Mijn baas heeft het aangedurfd met de iPace naar Oostenrijk op wintersport te gaan, met gezin. Prima gelukt. En zonder capriolen of 'avonturen'.

Maar iets in me zegt dat je liever een sappige TG column leest dan een droog zinnetje over weinig opwindende ritten. Een goed vakantieverhaal doet het immers altijd beter, of het nu een Tesla is of een oude Saab in de Kaukasus met een gebroken draagarm. :wink:
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door 93Rookie » do 25 jul, 2019 11:25

Tesla draait weer verlies, beleggers in afstrafmodus
Het nettoverlies kwam uit op 408 miljoen dollar (366 miljoen euro) en de omzet groeide naar 6,35 miljard dollar. Beide bedragen vielen tegen.

Veel geld in kas
Een deel van het verlies, 117 miljoen dollar, zat hem in reorganisatiekosten en andere eenmalige lasten.
Het hoge aantal leveringen zorgde wel voor een operationele kasstroom van 614 miljoen dollar.
In combinatie met een uitgifte van aandelen en obligaties ter waarde van 2,4 miljard dollar, heeft het bedrijf nu 5 miljard dollar in kas.

En waar is dat bedrag van 2 Miljard US$ Co2 emissierechten verkocht aan Chrysler / Fiat ? :?:

https://www.saabforum.nl/search.php?ke ... msgonly

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » do 25 jul, 2019 13:23

jelger schreef:
do 25 jul, 2019 10:02
Mijn baas heeft het aangedurfd met de iPace naar Oostenrijk op wintersport te gaan, met gezin. Prima gelukt. En zonder capriolen of 'avonturen'.

Maar iets in me zegt dat je liever een sappige TG column leest dan een droog zinnetje over weinig opwindende ritten. Een goed vakantieverhaal doet het immers altijd beter, of het nu een Tesla is of een oude Saab in de Kaukasus met een gebroken draagarm. :wink:
denk wat je wilt denken, op zich positief dat je denkt
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » do 25 jul, 2019 16:16

wintersportvakantie: geen airco, geen caravan.... . Nog los van het interview in de VK van gisteren:
' audi wil alle audi s op accu s laten rijden, de huidige kobalt kinderproductie is nu al niet toereikend voor alleen de audi, laat staan
in het CO2 peiljaar want dan is alles op '

Myth busted: een rijkeluisspeeltje blijft het, ok 2 keer modaal: hoe noem je dat eigenlijk

groet

Rode Rein
ps ik zie het maar als een geuzennaam want ik ben tegen het klimaatakkoord en voor kernenergie: dat mag allemaal in mijn achtertuin in Lelystad
Laatst gewijzigd door ReinO op zo 28 jul, 2019 5:54, 1 keer totaal gewijzigd.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » vr 26 jul, 2019 0:17

Die Telegraafreporter zal binnenkort haar man vragen te kiezen tussen haar en de laadpaal. :mrgreen:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » vr 26 jul, 2019 7:53

De of zijn?
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Steve-O » vr 26 jul, 2019 9:11

:-P+ De ene laadpaal is de andere niet nee :-P+
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 26 jul, 2019 10:10

kan de mod ingrijpen aub? dit loopt nu uit de klauwen!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door Funky Dude » vr 26 jul, 2019 11:03

Op je laadpaaltje getrapt?
Het zal de hitte wel zijn...
Ik zie echt niet in waarom hier een moderator in zou moeten grijpen, gewoon een levendige discussie met af en toe een zijsprongetje, niks mis mee.

Op autoweek staat een testverslag met een Audi EV en een Tesla waarin gekeken wordt naar actieradius met caravan en of dat geschikt is voor vakantie.
Geen erg zinnige test met een lege caravan en alleen bestuurder in de auto ;-(+

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » vr 26 jul, 2019 13:55

ReinO schreef:
vr 26 jul, 2019 10:10
kan de mod ingrijpen aub? dit loopt nu uit de klauwen!
linksdragend?
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door ReinO » vr 26 jul, 2019 17:50

yeah, right!

dit was een poging tot humor, ik moet nog meer oefenen:)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
verde900
Donateur
Donateur
Berichten: 15106
Lid geworden op: zo 04 jan, 2004 17:17
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door verde900 » vr 26 jul, 2019 19:41

ReinO schreef:
vr 26 jul, 2019 17:50
yeah, right!

dit was een poging tot humor, ik moet nog meer oefenen:)
Zou idd geen kwaad kunnen
SAAB, värd varje krona.........

Deltid Skåning..

Plaats reactie