Emily GT EV

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Gebruikersavatar
gj900
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 17572
Lid geworden op: vr 22 okt, 2004 15:23
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door gj900 » di 28 mei, 2019 21:31

Steve-O schreef:
zo 26 mei, 2019 22:45
Laat zien dat de verbrandingsmotor nog steeds verder te verbeteren valt qua prestaties en uitstoot.
Ben benieuwd wanneer men gaat beseffen dat die elektro-hype een hype is en geen duurzame toekomst heeft. Erg vermakelijk om te zien hoe iedereen elkaar napraat en verder opjut om toch vooral in deze technologie te investeren onder het mom van "zero emission".
900S Aero 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door RoelandV » di 28 mei, 2019 22:27

Vind het jammer dat de politieke discussie over de uitstoot van auto's meestal gemakshalve beperkt
blijft tot discussie over de direct meetbare uitstoot van de auto, met als ultieme doelstelling een "zero" emission.
Keep on smiling!

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Theun49 » wo 29 mei, 2019 10:21

De discussie wordt juist vertroebeld door bijdragen die niet onderbouwd zijn met cijfers.
Of harde cijfers worden bewust onder de pet gehouden:

https://www.nu.nl/politiek/5913105/rutt ... ellen.html

nu.nl/politiek/5913105/rutte-oefende-druk-uit-om-doorrekening-klimaatplannen-uit-te-stellen

Nu.nl onderkent wel de wetenschappelijke basis, maar in de politieke arena zit men op de lijn van de "wakkere" struisvogels. Nu geen geld aan uitgeven.

Diesel gaat eruit en dit plan in Ierland (600 treinen met accu's) is een stuk beter dan het NEVS rail plan (om maar op topic te blijven):

https://electrek.co/2019/05/27/ireland- ... ic-trains/

Jammer jongens, the dream is over.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

ssuunneemm
Geregistreerd lid
Berichten: 363
Lid geworden op: di 01 apr, 2014 18:14
Regio: Sverige - Zweden

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door ssuunneemm » vr 31 mei, 2019 14:09


Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Theun49 » za 08 jun, 2019 10:39

Ja, NEVS heeft Protean overgenomen, in-wheel motors. Maar nog steeds geen eigen EV productie buiten China.

https://insideevs.com/news/353028/nevs- ... -electric/

NEVS niet afhankelijk is van verkoop van fossiele ICE modellen zoals Fiat-Crysler.

https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/

Wel een meevaller voor Tesla: 2 miljard US$ van Fiat-Chrysler voor emissierechten.

Zelfs Toyota kan niet meer om accu EVs (BEVs) heen, in eerste instantie vanwege groeimarkt China: klein formaat EVs.

https://electrek.co/2019/06/07/toyota-e ... rate-plan/

In de rest van de wereld gaat eigen belang voor klimaat en milieu en wordt er voorlopig nog volop ingezet op vuilere hybrides en waterstof.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
93Rookie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 749
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 13:04
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door 93Rookie » za 08 jun, 2019 13:20

Dit vindt Rookie de aller mooiste opmerking van Theun49 ooit
Theun49: https://electrek.co/2019/05/07/tesla-ts ... standards/

Wel een meevaller voor Tesla: 2 miljard US$ van Fiat-Chrysler voor emissierechten.
Dit geeft wel aan dat alle goede bedoelingen van de kopers van volledig Electrische Auto's en hun CO2 reductie te niet worden gedaan door het grote geld.
:-P+ Kortom: 2 miljard US$ aan CO2 emissie rechten gaan de atmosfeer weer in. ;-|+
En de FIJNSTOF productie van de TESLA blijft gewoon aanwezig.

Hoe zo worden we met z'n allen voor de gek gehouden.
Dit artikel is je cadeau gedaan door correspondent Thalia Verkade van de Correspondent.
Analyse 26 juni 2017 • Leestijd 4 - 5 minuten

Zo maar weer een mening, één mening, geen mening voor Rookie


Prominente journalisten schrijven dat de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij de productie van batterijen voor elektrische auto’s gigantisch is. Probleem: de berekening is onvolledig.
Elektrische auto’s sparen het klimaat wél. Analyse van een mediahype

Op het web doen een paar onzinverhalen de ronde over de vermeende schadelijkheid van de productie van batterijen voor elektrische auto’s. Bloggers en journalisten in binnen- en buitenland - en niet de minsten
- halen een Zweedse studie aan en stellen (onder andere) dat je op één autobatterij van Tesla ruim acht jaar op benzine zou kunnen rijden.
Zoveel CO2 zou het kosten om zo’n batterij te maken!
In Nederland wijdde NRC Handelsblad een factcheck aan de kwestie. De claim die werd gecheckt, luidde: ‘Elektrische auto’s belasten het klimaat.’

De factcheck zelf is genuanceerd, maar constateert toch dat de stelling ‘grotendeels waar’ is.

Voor wie alleen heeft meegekregen dat elektrische auto’s het klimaat belasten en nu ook geen tijd heeft om door te lezen, onthoud dit: in vergelijking met benzineauto’s sparen elektrische auto’s het klimaat.
Hieronder beschrijf ik wat er volgens mij misging in de berichtgeving.
Hoe dit getal in de media kwam. Om te beginnen wordt in de aangehaalde studie nergens een vergelijking gemaakt met rijden in benzineauto’s. De onderzoekers van het Zweedse milieu-instituut IVL keken enkel naar de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het produceren van autobatterijen.
Hun conclusie:
Dat is zo’n 150 à 200 kilogram per kWh aan accucapaciteit (dit geeft aan hoe groot je batterij is en hoe ver je ermee kunt rijden). De studie is een metastudie en komt op ongeveer dezelfde cijfers als die ik gebruikte in mijn grote verhaal over deze kwestie.

Waarom de elektrische auto nu al groener rijdt (maar er betere argumenten zijn om over te stappen)
Een elektrische auto stoot geen CO2 uit. Maar de batterij moet wel gemaakt en de stroom ervoor opgewekt. Hoeveel bespaart zo'n ding nou echt? Ik dook in de cijfers.
Lees mijn verhaal, waarin ik de hele levensloop van beide auto’s met elkaar vergelijk, hier terug:
Waar de vergelijking met die benzinejaren dan vandaan komt? Uit het Deense technische tijdschrift "Ingeniøren ", waarin een collega van de onderzoekers keek hoelang je kunt rijden met een benzineauto voordat je de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het maken van een accu eruit hebt.
Hij doet daarbij een aantal aannames. Zo vergelijkt hij een Tesla met een grote batterij (100kWh) met een gemiddelde Zweedse nieuwe fossiele auto, neemt hij de CO2-uitstoot bij het produceren van benzine niet mee en gaat hij uit van 12.240 kilometer per jaar.
Mogelijk wilde de auteur hiermee de aandacht vestigen op de onderzoek conclusie dat de groei van de CO2-uitstoot evenredig toeneemt met een steeds grotere batterij, en niet afvlakt. Het is daarom beter om niet met een accu rond te rijden die groter is dan wat je nodig hebt.
Interessant punt.
Maar hiermee kwam een getal in de media dat met andere aannames heel anders was geweest.
Iets andere aannames: een factor 3 verschil
Popular Mechanics maakte een bierviltjesberekening waarin de Tesla werd vergeleken met een auto van vergelijkbare grootte en klasse: een Audi A8. Ook nam het blog de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het produceren van benzine mee.
De conclusie:
Binnen tweeënhalf jaar rijden heb je die accu eruit. Een factor drie verschil met de Deense berekening.
Klinkt dat nog steeds alsof die accu best vies is? Dat komt doordat de hele vergelijking met benzineautojaren onhandig is en allerlei relevante context buiten beschouwing laat.
Kijk dus naar de hele levensloop van de auto.
Want ja, een batterij produceren ís belastend voor het milieu. Een koe die gras verteert is dat ook.

De grote vraag is: wat vergelijk je waarmee? En wat laat je weg?
Om een voorbeeld van relevante context te noemen die mist in een vergelijking tussen accuproductie en benzineautojaren: het produceren van de rest van de auto - zowel het benzinemodel als het elektrische model - kost ongeveer evenveel CO2 als het produceren van de batterij.

Veel zinniger is het om de volledige levensloop van beide auto’s met elkaar te vergelijken; dus veel zinniger is het daarom om de volledige levensloop van beide auto’s met elkaar te vergelijken.
Al met al veroorzaakt een elektrische auto volgens het onderzoek dat ik deed - op basis van meerdere studies, waaronder die van TNO, en uitgaande van een auto op Nederlandse wegen die 220.000 kilometer meegaat - zo een factor drie minder aan CO2-uitstoot als die volledig op groene energie rijdt, dan een benzineauto.
Zelfs als je grijze stroom in die elektrische auto stopt (wat we in Nederland niet veel lijken te doen), is de auto beter voor het milieu dan een benzineauto. Dat komt mede doordat een auto op stroom veel efficiënter energie verbruikt dan een auto die voortgedreven wordt door verbrande benzine.

Dan nog dit: draaien batterijenfabrieken wel op grijze stroom?
De Zweedse onderzoekers constateren dat de helft van de CO2 die vrijkomt bij het maken van de batterij vrijkomt in de batterijenfabriek, waarbij ze ervan uitgaan dat die grotendeels op grijze stroom draait.
Dat was ook de aanname van de onderzoekers die ik aanhaalde.
Maar laat nou juist de Giga-factory, de allergrootste batterijenfabriek ter wereld, waar de batterijen worden gemaakt voor de auto’s van Tesla, al op groene energie draaien.

En laat dat nou juist het bedrijf zijn waarover nu de claim wordt verspreid dat de CO2-uitstoot voor de productie van diens batterij gelijkstaat aan acht jaar in een benzineauto rijden.
Waarom gebeurt dit? Het blog Popular Mechanics wijst op kwade wil van klimaatontkenners.
Ik heb zelf het idee dat we in het algemeen moeite hebben om tussen alle onzin die er verschijnt gevallen van daadwerkelijke vooruitgang te herkennen.
We hebben geleerd om sceptisch te zijn over wat we lezen en horen in de media: terecht, zo blijkt maar weer uit dit verhaal.
Maar sóms is er een reden om enthousiast te zijn. De cijfers in mijn stuk en ook in de Zweedse studie zijn denk ik eerder te somber dan te optimistisch, in elk geval waar het Tesla betreft. Ik hoop en vermoed
dat het elektrificeren van batterijenfabrieken brede navolging zal vinden.
Van de Zweedse studie neem ik dit mee: dat het voor wat het klimaat betreft verstandig kan zijn om niet per definitie de auto met de grootste accu te kiezen.
Lees ook:

Voor de overgang naar groene energie zijn batterijen onmisbaar. Dit leerde ik daarover!
De wereld wordt elke dag afhankelijker van hernieuwbare energie en daarmee van batterijen om die energie in op te slaan. Kan die batterij een toekomstbestendig alternatief worden voor benzine?
De afgelopen maanden heb ik het met jullie onderzocht. Dit is wat ik gevonden heb.
Een overzicht van mijn stukken voer batterijen vind je hier:

Zijn 100 gigafabrieken genoeg voor een wereld op groene energie? Ik rekende het na
In de klimaatdocumentaire Before the Flood van Leonardo DiCaprio stelt Elon Musk dat er honderd Gigafabrieken van Tesla nodig zijn om alle batterijen te maken die de wereld nodig heeft om over te stappen op duurzame energie. Klopt dat? Ik ben gaan rekenen.
Lees hier terug waar ik op uitkom:

Batterijen schadelijk voor het milieu? Ze gaan het redden!
Batterijen zijn schadelijk voor het milieu, vertelt de overheid ons al jaren. Het is een achterhaalde en verkeerde boodschap. Batterijen maken niet alleen schone auto’s mogelijk, ze vormen ook een herbruikbare grondstoffenbron die steeds planeetvriendelijker wordt.
Batterijen zijn heel goed te recyclen. Hier lees je hoe het werkt:

Word lid van de Correspondent en praat mee!
Als lid van De Correspondent kun je in gesprek gaan met onze correspondenten en andere leden.
Deel jouw eigen ervaringen, vertel iets vanuit je vakgebied of stel vragen.
Er zijn onder dit stuk al 145 bijdragen geplaatst.
Ik word lid!

ssuunneemm
Geregistreerd lid
Berichten: 363
Lid geworden op: di 01 apr, 2014 18:14
Regio: Sverige - Zweden

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door ssuunneemm » ma 17 jun, 2019 16:57


Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 5787
Lid geworden op: za 19 jan, 2013 0:42
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Orphy » ma 17 jun, 2019 22:53

Grappig verhaal, ik was op vakantie in Zweden en mijn buurman aldaar bleek een van de curatoren te zijn die destijds het faillissement kreeg toegewezen. Wist me een aantal leuke dingen te vertellen die ik nog niet wist, zoals dat de 25 laatste 9-5 NG’s aan Japan zijn verkocht bijvoorbeeld en dat de allerlaatste allemaal gedemonteerd zijn om in onderdelen verkocht te worden.
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
1996 9000 Aero
2006 Saab 9-2 X (Nou ja Saab....) stage nul
2002 Honda x11

Oh ja, en een R-klasse als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

ssuunneemm
Geregistreerd lid
Berichten: 363
Lid geworden op: di 01 apr, 2014 18:14
Regio: Sverige - Zweden

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door ssuunneemm » za 29 jun, 2019 13:00

Laatst gewijzigd door ssuunneemm op di 02 jul, 2019 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door Funky Dude » za 29 jun, 2019 13:31

NEVS NEVC, I get the strong impression that there's no intention to start production in Trollhätten again and the whole operation is only a cover to get their hands on European know-how under a "legal" label...

Gebruikersavatar
jburgt
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 19:37
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door jburgt » di 02 jul, 2019 15:32

De Nevs 93 full electric schijnt in productie te zijn genomen.
Afbeelding
Saab 9-5 2002 sedan 2.3t Arc Blauw

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door J.vandermeulen » di 02 jul, 2019 15:44

Is het ding al te bestellen? Hollandse vraag: wat kost het?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door gudmundje » di 02 jul, 2019 17:44

jburgt schreef:
di 02 jul, 2019 15:32
De Nevs 93 full electric schijnt in productie te zijn genomen.
Afbeelding
van waar komt die foto ? gaan ze nu toch opnieuw dit produceren ipv dit

Afbeelding

Op Reuters ook niks terug te vinden...
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
jburgt
Geregistreerd lid
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 02 dec, 2018 19:37
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door jburgt » di 02 jul, 2019 19:29

Saab 9-5 2002 sedan 2.3t Arc Blauw

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: NEVS EV (Saab)

Bericht door busy » do 04 jul, 2019 21:06

De eerste zijn klaar nevs 9-3 in china:
Afbeelding
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Plaats reactie