spatborden

1967-1980
Plaats reactie
Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
Regio: - kies een regio

spatborden

Bericht door Westef » zo 28 apr, 2019 16:13

Beste Saabisten
Nog weer even verlegen om een tip. Ik heb een ander voorspatbord geplaatst op mijn Saab 96, aangezien ik een paaltje had geschampt..grrr.. Uitdeuken van de oude was geen optie. Echter ik vind bij montage van de "nieuwe=goede gebruikte" dat er nu teveel ruimte zit tussen de spatbord-rand en motorkap. Je ziet nu dus de schroeven meer zitten....Iemand een oplossing? Overigens hoop ik niet dat dit een imitatie spatbord is zag het niet naar uit namelijk.

Gebruikersavatar
Bert van Beek
Geregistreerd lid
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 28 sep, 2007 17:20
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: spatborden

Bericht door Bert van Beek » ma 29 apr, 2019 17:43

Frans,

waarschijnlijk wel, als je de wielkast rand voelt, zit er een ril in, is hij zonder die ril, dan is het een imitatie exemplaar

Bert
saabist sinds 1976
saab 96 TT 1966 rood (gereed)
saab 96 V4 1968 de luxe rood(project)
saab 99 TS 1971 wit 1e lak, (gereed)

Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
Regio: - kies een regio

Re: spatborden

Bericht door Westef » ma 29 apr, 2019 22:30

Hoi Bert
Heb ik nog even gecontroleerd, het is wel een originele. Is het misschien een optie het binnenspatbord (via de schroefgaten) onder spanning iets naar binnen te trekken? Kan evt met een lier of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: spatborden

Bericht door Funky Dude » ma 29 apr, 2019 23:49

Met een schuifmaat even vergelijken hoe de gaten zitten t.o.v. de positie in het oude spatbord.
Al geprobeerd alle bouten een slag(je) los te draaien en dan het spatbord richting motorkap te duwen en tegelijk de bouten weer vast te draaien, een paar extra handen is hierbij aan te bevelen. Als dit niet (voldoende) helpt, kun je de schroefgaten iets uitvijlen.
Tenzij er meer is verbogen dan het spatbord bij het contact met het paaltje...

Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
Regio: - kies een regio

Re: spatborden

Bericht door Westef » zo 05 mei, 2019 11:34

Bedankt voor jullie reactie, de schroefgaten iets ruimer vijlen gaat de optie worden en gelukkig heeft het contact met het paaltje geen blijvende gevolgen meer.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: spatborden

Bericht door Funky Dude » di 21 mei, 2019 18:38

En? Is het gelukt?

Westef
Geregistreerd lid
Berichten: 679
Lid geworden op: do 12 mar, 2009 23:08
Regio: - kies een regio

Re: spatborden

Bericht door Westef » vr 31 mei, 2019 21:36

De klus is gelukt, en het volgende gedaan: Met een ronde vijl spatbordgaten iets groter gemaakt, met een flinke spanband en stevig electra draad de binnenspatborden naar elkaar toe gedwongen steeds per 2 gaten. Is naar behoren prima resultaat.

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: spatborden

Bericht door Funky Dude » vr 31 mei, 2019 22:02

Fijn dat het gelukt is, je liet me schrikken met je eerste plan. Mijn suggestie was wat ik zelf eerst zou proberen. In mijn ervaring is het vaak handig om met z'n tweeën te sleutelen om in dit soort gevallen een klankbord te hebben, dat heeft hier kennelijk ook gewerkt. Heb je het rubber nog ingevet en zo ja, hielp dat?
Als je de vele foto's van de 2t-en V4's op het web bekijkt zijn er meer mensen die problemen met de spatbordmontage.

Plaats reactie