Reier's 900 T16 Special

1978-1993
Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 8039
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Ewout » di 23 apr, 2019 13:12

En waar blijven de fot... Ah!

Klinkt weer goed!
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door op » di 23 apr, 2019 13:40

Ik zou op zoek gaan naar verhogingsveren. Het enige wat werkt met deze bandenmaat.

Zonde van die mooie auto, om de wielkassen uit te slijpen met overmaatse wielen 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 23 apr, 2019 13:54

op schreef:
di 23 apr, 2019 13:40
Ik zou op zoek gaan naar verhogingsveren. Het enige wat werkt met deze bandenmaat.
Gebaseerd op enige ervaring met een vergelijkbare setup? ;) Verhogen lijkt me echt een top idee, scheelt ook weer huur aangezien ik dan gewoon in de wielkasten kan gaan wonen :wow: :wow:

Met de Aero randjes erop schraapt 'ie echt nèt aan langs de schroefjes, dus het is enorm veel klooien in de marge zodat het net aan goed gaat. De aanhouder wint, en ik blijf het gewoon proberen tot het goed is. Ik vind die wielen veel te gaaf staan 8)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door op » di 23 apr, 2019 19:07

Gebaseerd op enige ervaring met een vergelijkbare setup?
Nee, ik volg als bijna 15 jaar 900 classic tuningtopics op dit forum, en bij het punt grotere wielen komen altijd eerst de foto's en roept iedereen dat de looks het einde zijn en daarna komen de postings dat het toch wel aanloopt en daarnakomen daar weer adviezen over en daarna gaan die wielen weg :roll:

Ik heb rij ervaring met de leenauto van IJdorff, hun viggenblauwe caab, waar 16 inch en verlaging onder zat. Strakke veren, anders loopt het aan....
Dat heb ik nooit een fijn rijdend onderstel gevonden, een ramp op drempels en te stuiterig. Uiteindelijk zitten daar nu weer gewone mooie dikke 15 inch wielen onder, 'want het bleef toch aanlopen'. En dat rijdt fijn.
jaja
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » di 23 apr, 2019 20:32

Zoals ik in andere topics ook al aangehaald heb; onderstellen zijn altijd enorm persoonlijk. De een vindt een auto met niet functionerende 35 jaar oude schokdempers en 165/80R15 banden nog te stug en de ander vindt een verlaagde auto met enorme wielen en elastiekjes als band nog te soft. Ik hou persoonlijk wel van een stevig onderstel, zoals mijn auto nu rijdt ben ik eigenlijk enorm tevreden. Nu zonder aero wielkastrandjes loopt het helemaal niet meer aan, ik vermoed dat het met de huidige settings en de Aero randjes ook in 99% van de gevallen goed zou gaan, maar ik ga nu eerst zorgen dat alles schoon en behandeld is voor ik die weer terugzet. Ook met deze wielen moet er een prima balans te vinden zijn, zo snel ga ik het niet opgeven. In het ergste geval laat ik de ET waarde aanpassen om het op te lossen. ;-)
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
op
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Donateur 2014 + 2016 + 2019
Berichten: 3962
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door op » di 23 apr, 2019 23:11

Gaat dat wel goed, ET aanpassen? Naafhart uitdraaien is wel een kunst, en je moet de wielbouten dan ook inkorten. Vervolgens kan ik me voorstellen dat bij insturen aan de voorkant de wielen dan aanlopen tegen de binnenschermen. Achter kan dat natuurlijk ook problemen geven. eigenlijk nog erger omdat je dat niet ziet.

Just curious, ik wil je feestje niet bederven 8)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi
9-5 Griffin Estate 2001

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Sapphire
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 28790
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: Outside Europe

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Sapphire » wo 24 apr, 2019 0:19

op schreef:
di 23 apr, 2019 19:07
Nee, ik volg als bijna 15 jaar 900 classic tuningtopics op dit forum, en bij het punt grotere wielen komen altijd eerst de foto's en roept iedereen dat de looks het einde zijn en daarna komen de postings dat het toch wel aanloopt en daarnakomen daar weer adviezen over en daarna gaan die wielen weg :roll:
Omdat de meeste geen doorzetters zijn, niet de kennis, kunde en het geduld hebben om iets te realiseren (trial-and-error) dat niet off-the-shelf beschikbaar is en last but not least omdat het vooral niet teveel mag kosten. Ik volg die topics ook al 15 jaar en ben zelden onder de indruk. Zodra het moeite kost vinden mensen het niet meer leuk, terwijl het dan juist pas leuk begint te worden. En zoals met de meeste dingen: als het makkelijk was deed iedereen het.

Kortom: komt wel goed met deze wagen 8)
9000, what else?

JT-17
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 16 jun, 2017 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door JT-17 » vr 26 apr, 2019 22:16

Hi Reier,

Vandaag heb ik ook Azev A's gekocht, 16 inch 7,5J, maar dan met ET waarde 25. Bevielen je 205/45, of zou je achteraf voor een andere maat zijn gegaan?
Er zit nu 205/55 op, ik denk dat dit problemen geeft met aanlopen, en zien er uit alsof ik er een weiland mee ga omploegen.

Groet Jorrit

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » za 27 apr, 2019 10:52

op schreef:
di 23 apr, 2019 23:11
Gaat dat wel goed, ET aanpassen? Naafhart uitdraaien is wel een kunst, en je moet de wielbouten dan ook inkorten. Vervolgens kan ik me voorstellen dat bij insturen aan de voorkant de wielen dan aanlopen tegen de binnenschermen. Achter kan dat natuurlijk ook problemen geven. eigenlijk nog erger omdat je dat niet ziet.

Just curious, ik wil je feestje niet bederven 8)
Waarom zou het niet goed gaan? Het hart van deze wielen is er ruimschoots dik genoeg voor. De enige belemmering (en dat is vooral een financiële) is dat er een nieuwe aluminium centreerring gemaakt zal moeten worden. BBS gebruikt daar een ander systeem voor dan andere velgen fabrikanten. Ik zie ook niet zo goed waarom ik kortere wielbouten nodig zou hebben. Ruimte zat om ze door het flensje heen te laten steken.. Ten slotte valt de binnenkant van het wiel met ET30 (bijvoorbeeld) nog steeds verder naar buiten dan een standaard 900 wiel. Aanlopen aan de binnenkant moet je het echt vrij bont voor maken.

Ik vind het prima dat je een beetje sceptisch/kritisch reageert, sterker nog; van zo’n discussie worden we allemaal slimmer, maar kom dan wel met kritiek die op de praktijk gebaseerd is en niet wat vermoedens her en der. ;-)

@JT-17 tof! Zoals je vast gelezen zult hebben is ET25 bij een 7.5J brede velg vrij krap. Ik vond 205/45R16 echt te klein, was dan ook van plan om over te stappen naar 205/50 tot ik deze BBS wielen tegenkwam. Zal wellicht wat sneller aanlopen in jouw geval.. 205/55 is sowieso geen porum (onder een 900) imo. Misschien dat 215/45 ook wel interessant kan zijn, staat net wat voller op zo’n brede velg dan een 205 band.
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13229
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » zo 28 apr, 2019 9:53

Op wamwas stond een 900 met grote wielen en platte banden, ik vond het er niet uitzien.
Kreeg je een beetje een fietswiel look van :-S+

Ik vindt jouw setup er cool uitzien en hoop dat het goed gaat komen. Maar als ik zelf al merk dat 6,5 brede aero velgen al last krijgen met de rand, moet je hem zeer goed af veren.
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Donateur 2014 + 2015 + 2016
Berichten: 8039
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door Ewout » zo 28 apr, 2019 9:59

Reier is nog jong, turbopilot. Hij kan nog jaaaaren experimenteren voor de ultieme setup. :wink:
2008 9-5 2.3T Aero aut5, polar white (uit Duitsland)
2002 9-5 2.0t Sport Edition aut4, zilvergrijs (uit België)
1991 9000 2.3 Turbo S aut4, zwart (uit Japan)
1980 900 turbo 3 man5, karmijnrood (uit Nederland)


the fabulous flatnose register
cd / finlandia register

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13229
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » zo 28 apr, 2019 20:22

De laatste 2 km naar huis moet ik over een klinkerweg, nog hardere veren als van de GT wordt dan weer een drama.
( of je stappenteller van de iPhone blijft tijdens het rijden doortellen)

Compromistjes, daar waar mijn vrouw mee rijdt, moet in zijn 3 over drempels kunnen ;-(+
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

JT-17
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 16 jun, 2017 19:37
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door JT-17 » zo 28 apr, 2019 23:40

[/quote]
@JT-17 tof! Zoals je vast gelezen zult hebben is ET25 bij een 7.5J brede velg vrij krap. Ik vond 205/45R16 echt te klein, was dan ook van plan om over te stappen naar 205/50 tot ik deze BBS wielen tegenkwam. Zal wellicht wat sneller aanlopen in jouw geval.. 205/55 is sowieso geen porum (onder een 900) imo. Misschien dat 215/45 ook wel interessant kan zijn, staat net wat voller op zo’n brede velg dan een 205 band.
[/quote]

Ja, ik ben er erg blij mee. Om eerlijk te zijn dacht ik dat ET25 minder ver uit zou steken dan ET30, maar het is dus net andersom :wink:
215/45 lijkt me een goed idee, slim! Ik ga het proberen, zal een foto posten als het er onder zit.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur 2014 + 2019
Donateur 2014 + 2019
Berichten: 5667
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door reiernumans » ma 29 apr, 2019 10:57

turbopilot schreef:
zo 28 apr, 2019 9:53
Ik vindt jouw setup er cool uitzien en hoop dat het goed gaat komen. Maar als ik zelf al merk dat 6,5 brede aero velgen al last krijgen met de rand, moet je hem zeer goed af veren.
In principe heeft dat niet zozeer met de breedte van de velg te maken, maar puur met de plaatsing van de velg in de breedte (de ET waarde dus). Als je een 7.5J breed wiel monteert met ET35 valt 'ie makkelijk binnen de wielkasten, wellicht dat het wat krap wordt aan de binnenkant dan maar bij een 17" wiel gaat dat prima. Deze wielen zijn ET25, en da's gewoon vrij enthousiast voor een classic. Mijn auto is nu niet harder dan een vergelijkbare auto met Bilstein B6 en Abbott veren, en hij loopt niet meer aan (zonder aero randjes). Ik ben nog een plannetje aan het uitdenken om het definitief opgelost te krijgen. ;)

Een pagina zonder foto's kan natuurlijk niet hè..

Hoe 'ie er nu bij staat (zonder Aero randjes dus);
Afbeelding

De volgende aanpassing;
Afbeelding
1989 Saab 900T16s, odoardo/oxblood

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Donateur 2014 + 2015 + 2016 + 2017 + 2018 + 2019
Berichten: 13229
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Reier's 900 T16 Special

Bericht door turbopilot » ma 29 apr, 2019 13:05

Kijk voor je knippers monteert of er al een draaiboom in ligt voor achteruitrijverlichting.

In die knippers Kun je zo een fitting erbij in maken :wink:
Moet nog ergens een topicje van zijn.

Onderstaande site ken je ? Bandenmaat velgenmaat en et waarde?
https://www.willtheyfit.com/index.php?w ... offset2=20
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Ik doe niet aan Google, mijn vrouw weet het toch altijd beter.

Plaats reactie