Krakende rem bij loslaten rempedaal

2002-2012
rubm
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: di 13 feb, 2018 21:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door rubm » di 01 jan, 2019 15:52

Collega rijders, vraagje. Het valt mij de laatste tijd op dat als ik bijna stil sta en rem ik gekraak hoor, en met name ook weer als ik de rem loslaat hoor ik weer een gekraak. Het is niet een gepiep. Ongeveer 2000km geleden heb ik de blokken voor vervangen voor en alles toen gereinigd en de achterkant van de blokken o.a. ingevet met keramisch vet. Ik weet echter niet zo goed of het ook al aanwezig was voor het vervangen van de remblokken. De remblokken lijken niet oneven af te slijten als ik ze bekijk, en links is net zo dik nog als rechts.

Mijn plan is nu dat ik de auto moet gaan opkrikken en kijken wat er gebeurt als ik het wiel ronddraai en iemand anders laat remmen om het geluid exact te localiseren.

Hebben jullie misschien nog tips om erachter te komen wat het is. Of weten jullie misschien wat eventueel een bekende kwaal is bij de Saab 9-3 1.8t 2004?

Bedankt alvast en beste wensen allen!

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door Dikketrip » za 12 jan, 2019 2:09

Het geluid is dus duidelijk buiten en niet in je pedaal.

Mijn pedaal wil nog wel eens kraken;)
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door postma » za 12 jan, 2019 10:19

Is het een automaat?
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

rubm
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: di 13 feb, 2018 21:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door rubm » di 15 jan, 2019 22:38

Bedankt voor de reacties.

Heb even geluisterd en iemand anders laten remmen. Het is buiten en een handbak. Het is geen piepen maar een soort kraken (wringen) wat je hoort als je de rem los laat. Je hoort het ook als de auto stil staat en je de rem indrukt en loslaat. Het is rechtsvoor bij de remmen.

Recent heb ik dus beide remblokken vervangen links- en rechtsvoor. Links heb ik de borgpinnen verwijderd en goed schoongemaakt met remmenreiniger. Daarna opnieuw ingesmeerd met keramisch vet. Volgens mij heb ik dat rechts niet gedaan. Zou dat het probleem kunnen zijn?

Tevens heb ik bij beiden deze montage set gemonteerd https://www.autopartsonline.nl/p/saab/9 ... blok-1297q. Nu zit er een soort van zwart stukje achter de montageset welke rechtsvoor er af was gebroken. Mogelijk dat dit het probleem is?

Wil als het weer wat beter is (en het niet meer regent) het wiel er rechts afhalen en de borpinnen rechts verwijderen schoonmaken en insmeren met keramisch vet om te kijken of het geluid er nog is.

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door Daimster » wo 16 jan, 2019 14:29

Naar mijn weten is dat "wringen" geluid het rubbertje in je remzuiger die er voor zorgt dat je remcilinder weer teruggaat na het intrappen van je rem. Een soort torsie werking van het rubber. Ik heb dat geluid ook.
Ik weet niet of de rubbers vervangen moeten worden in je remklauw. Ik heb nml nog een revisieset rubbers gekocht voor de klauwen maar nog niet verwisselt.
Ik dacht dat het daaraan ligt. Afbeelding
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door Daimster » wo 16 jan, 2019 14:30


Daimster schreef:Naar mijn weten is dat "wringen" geluid het rubbertje in je remzuiger die er voor zorgt dat je remcilinder weer teruggaat na het intrappen van je rem. Een soort torsie werking van het rubber. Ik heb dat geluid ook.
Ik weet niet of de rubbers vervangen moeten worden in je remklauw. Ik heb nml nog een revisieset rubbers gekocht voor de klauwen maar nog niet verwisselt.
Ik dacht dat het daaraan ligt. Afbeelding
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

rubm
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: di 13 feb, 2018 21:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door rubm » zo 17 mar, 2019 15:21

Beste collega rijders,

Net de boel weer eens los gehad. Aangezien ik het wringen van de rem echt irritant vind. Heb het bij indrukken maar met name bij rustig loslaten van de rem. Als je stilstaat en je laat de rem dan los dan hoor je het met name. Blokken eraf gehad en opnieuw aan de achterkant ingevet. Tevens het punt van de zuiger wat contact maakt met het remblok ingevet en het rubber daarom heen. Als ik iemand laat remmen en luister met het wiel er af heb ik het idee dat het geluid daar ergens vandaan komt namelijk

Heb een reparatiset besteld echter nog niet gemonteerd aangezien ik niet precies weet hoe dat moet. Kun je het rubber er gewoon af trekken er zit namelijk ook nog een ring bij het setje en weet niet precies waar die moet. Daimster of iemand anders dit al uitgevoerd met succes en was dit daadwerkelijk het probleem.

Kan het ook het remblok zelf zijn misschien (alhoewel ik het links niet heb met dezelde remblokken)? Hopelijk kan iemand me verder helpen want ik snap er geen hout van?

Groet!

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door Daimster » zo 17 mar, 2019 15:32

Die dunne ring zit dus in je cilinder van de remzuiger. Kijk maar goed aan de binnenkant. Zit een groefje in, dáár zit het dunne ringetje. Nogmaals, en dit heb ik zelf opgezocht alsook de demontage van de rubbers van het setje, het dunne ringetje gaat wringen als de zuiger uitgaat, remmen dus, doordat het ringetje gewrongen is, zorgt die wringing ervoor dat de zuiger weer terug gaat.
Ik durf bijna zeker te zeggen dat dát het geluid is. Ik heb mijn setje nog liggen omdat mijn tweede paar klauwen nog niet behandeld zijn. Kan nog niet reviseren dus en ook niet 100% uitsluiten maar durf er haast mijn hand voor in het vuur te steken.

Voor montage of demontage kan je prima YouTube bekijken. In principe is de werking van elke klauw hetzelfde.
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door Daimster » zo 17 mar, 2019 15:34

Als je in de buurt van Alkmaar zit mag je altijd langskomen. Kan ik je eea laten zien.
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

rubm
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: di 13 feb, 2018 21:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door rubm » zo 17 mar, 2019 15:43

Thx voor je snelle reactie. Helaas is Alkmaar niet om de hoek (Overijssel;)) maar super voor het aanbod. Was idd al aan het kijken op youtube echter dat zijn allen zeer uitgebreide restoratie filmpjes. Vroeg me af dien je altijd de gehele remklauw te vewijderen en de zuiger helemaal naar buiten te laten komen om het rubber te vervangen? (ander is misschien de kortste klap een nieuwe remklauw?).

Een nieuwe remklauw is 85,- en waarschijnlijk veel minder werk? https://www.autopartsonline.nl/k/remkla ... remklauwen

Blijkbaar kan het ook met de remklauw er nog aan. [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VxME8Ayk7qY[/youtube]. Moest jij de piston ook vervangen?

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door Daimster » zo 17 mar, 2019 16:11

Ja. De klauw moet wel los zijn anders kan je niet reviseren. Zuigertje haal je eruit door ZACHTJES luchtdruk er op te zetten aan de achterkant. Volgens mij de aansluiting waar de remvloeistof doorheen komt.

Ik heb toen bij neobrothers een tweedehands setje gekocht. 15 pond per stuk. Ik zal vanavond wel even kijken of ik wat fotootjes kan schieten voor je.
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

rubm
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: di 13 feb, 2018 21:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door rubm » zo 17 mar, 2019 17:30

Thx Daimster! Hier zag ik dat het dus ook kon zonder de remklauw te verwijderen https://www.youtube.com/watch?v=VxME8Ayk7qY
. Had jij ook een nieuwe piston besteld? En in dit youtube filmpje gebruikt hij een soort roze vloeistof om de piston in te smeren en de ring. Weet jij nog wat je hier voor hebt gebruikt?

Gebruikersavatar
Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 646
Lid geworden op: do 13 mar, 2014 15:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door Daimster » zo 17 mar, 2019 18:35

De cilinders die uit de tweedehands kwamen waren nagenoeg fonkelnieuw. Het filmpje lijkt mij vanzelfsprekend maar qua werken lijkt mij handiger met een losse klauw.

Binnenkort ga ik de klauwen laten stralen en daarna rustig een kleurtje geven en nieuwe rubbers er op.

Dat smeerspul weet ik niet want ik heb m'n klauwen en revisieset nog klaar liggen maar dat lijkt mij wel nodig. Vraag het anders bij een garage wat dat spul is.

Gr

Gr
Nec temere Nec timide


Saab sport estate vector 175pk 2.0 t 2006
Maptun strutbrace
Alu intercooler
Siliconen slangen
Stage 1

Gebruikersavatar
odin1899
Donateur
Donateur
Berichten: 3857
Lid geworden op: wo 19 mei, 2010 21:12
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door odin1899 » zo 17 mar, 2019 19:16

Dat rooie spul is remmenvet/"brake grease". Zit vaak een klein zakje bij een revisiesetje. Je kunt ook grotere tubes krijgen: https://www.dgautomaterialen.com/produc ... tube-180gr .

Is een soort van remolie-in-gelvorm, je kunt de te reviseren/vervangen o-ringen, rubbers en zuigers ook met gewone remolie insmeren als minder ideaal alternatief.

Dit is NIET hetzelfde als kopervet of keramisch vet.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev

Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)

rubm
Geregistreerd lid
Berichten: 79
Lid geworden op: di 13 feb, 2018 21:19
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Krakende rem bij loslaten rempedaal

Bericht door rubm » zo 17 mar, 2019 19:45

Afbeelding


Ah thx. Moet ik dat maar even bestellen. Alhoewel ik het wel wat duur vind terwijl ik maar een beetje nodig heb misschien zijn er ergens kleinere hoeveelheden te vinden. Zat helaas niet bij mijn revisie set. Misschien heb ik ook geen nieuwe cilinder nodig. Daimster nog een vraagje. Je kan toch niet door NIET je cilinder en het rubber te verwijderen het ringetje zien.
Die dunne ring zit dus in je cilinder van de remzuiger. Kijk maar goed aan de binnenkant.
Of begrijp ik het verkeerd?

Plaats reactie