Ik wijs eerst graag nogmaals op het I&O onderzoek.
Niet minder vliegen, niet korter douchen, geen geld reserveren voor de transitie, niet minder vlees eten, niet zonder sleurhut naar Frankrijk.
Voor oplossingen vooral naar anderen wijzen, maar het eigen gedrag niet willen aanpassen.
Pas je in je in dit profiel? Misschien ben je dan onderdeel van het probleem: doe de I&O test.
Het EEA (European Environment Agency) is duidelijk over EVs.
Dit is een link naar een bericht over een zeer gedegen onderzoek van het EEA uit 2018.
https://insideevs.com/eea-reports-evs-h ... r-quality/
Alle aspecten komen zo'n beetje aan de orde, ook de schaarse grondstoffen, de effecten van de winning, productie en gebruik,
maar ook de oplossingen voor bijvoorbeeld de ecologische footprint.
Op korte termijn te verwachten ontwikkelingen worden ook meegenomen voor zover bekend op het moment van samenstellen.
Bijvoorbeeld op het terrein van hergebruik en recycling (hoofdstuk 5, pagina 46 en verder).
De oplossingen zijn er en er wordt keihard aan gewerkt.
Ik heb er hier al erg veel gemeld, zoals de VW hergebruik en recycling fabriek en de al aanwezige recycling infrastructuur voor auto's (ARN).
Bij sommige grondstoffen is grip krijgen op de ecologische footprint van de winning moeilijk vanwege de locaties. Bijvoorbeeld Bolivia, China, Congo.
Op dit punt wijs ik weer op het I&O onderzoek. Ik stel voor: doe eens aan zelfreflectie.
De ecologische footprint is bij veel meer producten dan alleen EVs moeilijk beheersbaar te maken.
De pdf (ja, ik heb het rapport gelezen):
https://www.eea.europa.eu/publications/ ... life-cycle
De titel is: "Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectives
TERM 2018: Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM) report".
Belangrijkste concluderende opmerking: EVs zijn duidelijk schoner (klimaat en luchtkwaliteit) en het verschil met fossiel zal alleen maar groter worden.
Ecologische footprint van een EV:
Ja, er is een ecologische footprint, met name tijdens de transitie.
Net als andere producten, hebben ook EVs een footprint.
Waarom een EV in dit opzicht anders zien dan ieder ander product?
Bijvoorbeeld koffie (Max Havelaar, biologisch) of hout (FSC).
EVs: je kunt kiezen voor een VW (kobalt, met recycling), een BYD (geen kobalt, recycling is een ?) of misschien ooit zelfs een NEVS (kobalt?,?).
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html