Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
K0ENIE
Geregistreerd lid
Berichten: 404
Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door K0ENIE » wo 06 mar, 2019 8:01

Wat wel zou werken is een interactieve begrenzer die begrenst op de voor die weg geldende max. snelheid. Moet toch kunnen met de hedendaagse techniek. (GPS of lussen in de weg)
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i

Theun49
Geregistreerd lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 17:52
Regio: - kies een regio

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Theun49 » wo 06 mar, 2019 9:43

Die kant gaan we zeker uit. Nog niet morgen of overmorgen. Maar de technologie is er.
Galileo met nog nauwkeuriger plaatsbepaling dan GPS en automatische herkenning van borden voor lokaal geldende, kortdurende beperkingen.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Steve-O » wo 06 mar, 2019 10:57

Ik heb het gevoel dat Sapphire gelijk heeft (alhoewel ik het niet eens ben met zijn parallel t.a.v. van het milieu). En de lussen die Koenie voorstelt zijn in de jaren voorafgaand aan de discussie rond de kilometerheffing liggen op veel snelwegen al in het asfalt ingebed. Van noord tot zuid, van oost tot west. Dat geld had beter in zinnig milieubeleid gestoken kunnen worden.

De gedachte aan het leven in zo'n scifi-film, brrrr. Als het leven zover geautomatiseerd wordt, verworden we zelf haast tot robots. Wat is de zin van het leven dan nog. Hoe gaat onze kunst en cultuur er dan uitzien? Mag je nog een moestuin hebben? En zo ja, zonder bemoeienis van Monsanto? Staan er overal camera's en vliegen overal drones? Zijn we dan onze vrijheid kwijt? Dat lijkt me een nachtmerrie. Dat moet voelen als een soort herbeleving van de Duitse bezetter, maar dan misschien nog erger. Misschien wel meer als het leven in de voormalige Sovjet-Unie of de DDR? Hebben we daar nou 'die Mauer' voor afgebroken?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
jelger
Geregistreerd lid
Berichten: 18854
Lid geworden op: wo 28 apr, 2004 23:56
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door jelger » wo 06 mar, 2019 12:03

Sapphire slaat de plank natuurlijk en weinig verrassend volledig mis, en dat Steve-O daar in meegaat is bijna veelzeggend. Dit heeft niets te maken met een 1984 samenleving. Het is een (sympathiek, maar) losse flodder idee van een private onderneming, die geen enkele dominante rol speelt (zoals die aan bijvoorbeeld Monsanto onterecht wordt toegedicht). "het beleid wordt doorgedrukt". :-S+ Dit eigen voorstel van Volvo voor eigen producten staat symbool voor dictaten van... van wat eigenlijk?

Als je een beetje moeite doet kom je misschien bij een Chinese staats samenzwering uit, als je het toch richting 1984-achtige "big brother" scenario's wil sturen, maar niets van dat al in de lachwekkende (en intellectuele treurnis) betogen geschreven vanuit een te hoog koffiekramp gehalte in de buik (maagzweertje heren?) waar een bepaalde opgekropte frustratie geprojecteerd wordt op iets geheel anders. Het is een kapstok haakje voor iets anders geworden. En zo zijn we binnen 20 reacties ontheemd van het eigenlijke onderwerp.

En een Volvo 255 heb ik nog nooit gezien, maar misschien was dat een bewuste test. Dat het geschrevene vooral onzin was, een "nep betoog".

Zo. Dat is er uit. :mrgreen: :O:

Persoonlijk vind ik het een prima voorstel, zeker voor markten waar er geen enkele juridische basis is voor gewone burgers om zulke snelheden te rijden. Een 50km/u marge bovenop de juridisch maximale snelheid is meer dan ruimschoots voldoende om incidentele uitschieters naar boven om "legitieme" redenen mogelijk te maken. We laten ook vrachtwagen chauffeurs niet zelf bepalen of ze hun truck met 160 km/u laten rijden. Ook al zouden er libertarisch georiënteerde argumenten te verzinnen zijn waarbij dat zou moeten kunnen: zoals op een lege Afsluitdijk. Het beleid rond de tachograaf is geen kwestie van sekte-achtige staats machinaties of dictatoriale controle over de chauffeur, maar ontstaan uit een democratisch en maatschappelijk middenveld gedragen opvatting.

Maar eigenlijk is dit al een verloren discussie op het moment dat men zichzelf en de maatschappij projecteert als willoze slachtoffers van een welhaast maffiose club "beleidsdoordrukkers". Daar is geen fatsoenlijke inhoudelijke discussie meer mee of over te voeren.
fotos | site | nog een site
9-5NG 2.0T BP Vector M11

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door op » wo 06 mar, 2019 13:22

Toen ik nog 96 rijder was kon ik maximaal 150 met mijn 1,5 Liter V4. Die motor was prima om on de stad vlot mee te komen en op de snelweg was 140 kruisen geen probleem voor het blokje, maar wel voor mijn oren en het algehele comfort.

Toen die retro autootjes als de new mini en de new beetle uitkwamen, zag ik een remake van de 96/65 wel zitten, niet veel zwaarder dan het origineel met een kleine superzuinige motor. Functioneel, tijdloos en duurzaam.
Maar alle, werkelijk alle auto's zijn zwaarder dan hun voorgangers en hebben meer of tenminste net zo veel PK's. Alle technische winst in kracht en zuinigheid van de motoren gaat aan extra gewicht en airco's e.d. op, dat is zonde.

Ik vind het heel COOL dat Volvo tegen de stroom durft in te gaan. Ze maken een statement tegen iets dat toch echt wel een taboe is in de autowereld. Waarom tel je pas mee als je harder dan 200 kan?

De technische winst zit 'm er voor mijn gevoel in dat er dan een kleinere zuinigere motor in kan met een bak die zuiniger is omdat de hoge snelheid niet meer gehaald hoeft te worden.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Funky Dude
Geregistreerd lid
Berichten: 6767
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Funky Dude » za 09 mar, 2019 18:12

Tja. als je steeds meer "veiligheid"-snufjes in je rolhok bouwt, gaan de bestuurders ervan denken dat ze onaantastbaar worden.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Steve-O » za 09 mar, 2019 18:40

:D +1

@Jelger: In China is het al lang 1984! Hoe kun je dat gemist hebben. Daar hoef je helemaal geen samenzweringscomplottheoriën op los te laten.

Haal je achterstand bijvoorbeeld in op de volgende webpagina: https://theedgyveggieweb.wordpress.com/ ... te-horror/

Geloof je het niet? Volg dan het linkje naar de reportage van EenVandaag !
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door ReinO » zo 10 mar, 2019 8:56

Ik vind juist al die camera s in de openbare ruimte heerlijk. Beetje 'Person of Interest ': laat maar snel komen met gezichtsherkenning en alles.
Je privacy stopt bij het verlaten van je erf / voordeur, daar moet je rekening houden met je medemens en dat werkt het best wanneer er ook gehandhaafd
wordt. Idem voor die kastjes van verzekeraars waarmee ze je rijgedrag kunnen checken, doe mij maar zo n pakket.

Net als dat suffe gedoe van het spits-rijden: lekker gecontroleerd autonoom rijden is superrelaxt en een stuk minder link dan hoe het nu gaat.
Ik rij nu meestal 90, liefst achter een vrachtwagen want die rijden lekker gelijkmatig. Inhalen en racen gaat echt niet sneller.
De grootste uitdaging is om niet in te dutten. Inmiddels teveel :offtopic: en redelijk koffietafel gehalte?

Maar goed het ging om die actie van Volvo: marketingstunt natuurlijk.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Killercave86
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 565
Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Killercave86 » zo 10 mar, 2019 10:27

Volvo staat als merk vrij om dit te doen ze voegen een eigenschap aan de auto toe die je als consument kan waarderen of juist niet!

Voor mij een reden om dus niet een nieuwe Volvo te kopen! Ik houd er niet van om gelimiteerd of belemmerd te worden ik kan prima mijn eigen grenzen bepalen

Tot zo ver mijn mening😇
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door martinphili » zo 10 mar, 2019 10:33

Ik zie het probleem niet zo eigenlijk. Als Volvo dat doet moet Volvo dat weten.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door RoelandV » zo 10 mar, 2019 11:10

@Martinphili: dit kan een trend worden en bijvoorbeeld aanleiding zijn voor nieuwe wetgeving.
De veiligheidsvoorzieningen die Volvo en Saab in het verleden bedacht hebben zijn ook elders opgepakt.

Misschien bedenkt een milieupartij wel dat per 1-1-20... alle auto's moeten zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer.
Ik lig daar niet wakker van maar een berijders van een sportwagen wel.
Op dat moment gaat het niet meer om wel of geen nieuwe Volvo.

Kortom: dit kan het begin zijn van een nieuwe trend in de autowereld met gevolgen die verder reiken.
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door martinphili » zo 10 mar, 2019 11:25

Zou je denken? Mercedes en BMW begrenzen modellen al jaren en dat is ook niet verder gezet.
Ik vraag me af of er wel een basis is om zo'n begrenzing te eisen als je als wetgever zelf die snelheid al hebt begrensd op een veel lager niveau.
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door RoelandV » zo 10 mar, 2019 11:29

De huidige begrenzing is bij sportwagens meestal ingesteld op 250 km/u.
De uitstoot is bij die snelheid aanzienlijk hoger dan bij 180 km/u.
Dat zou bijvoorbeeld - naast de vermeende verbetering van de verkeersveiligheid - een aanleiding kunnen zijn.

Op dat punt moet ik vaak denken aan de Zwarte Piet-discussie.
Ik had NOOIT verwacht dat dat een serieus item zou worden.
Dus zeg nooit nooit.....
Keep on smiling!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Sapphire » zo 10 mar, 2019 17:37

jelger schreef:
wo 06 mar, 2019 12:03
Sapphire slaat de plank natuurlijk en weinig verrassend volledig mis
"Natuurlijk", want Jelger heeft de kennis in pacht en kan dat eenzijdig bepalen zonder enige vorm van toelichting of argumenten? Sapphire provoceert (en extrapoleert, inderdaad op basis van aanname) uiteraard in zijn post, maar krijgt inderdaad geen opgewonden gevoel (eerder rillingen) van zoveel politieke inmenging (of noem het beperking van de vrijheid zo je wilt) in het dagelijks leven.

Mijns inziens is het "natuurlijk" wat naief om te denken dat een private onderneming geen lobby heeft lopen bij de politiek. Dat anderen gaan volgen om in de pas te lopen. Dat gebeurt immers ook niet met bijvoorbeeld downsizing. Monsanto, Unilever, Akzo Nobel, die hebben immer ook geen politieke inmenging. Die zitten "natuurlijk" met de armen over elkaar te wachten welk beleid hen in Den Haag en andere politieke wereldsteden wordt toebedeeld :-P+ Waar allerlei partijen, niet gehinderd door sluitende bewijzen of overtuigende consensus vanuit de wetenschap, beleid doordrukken ("natuurlijk" altijd met een enorm kostenplaatje, maar daar valt "natuurlijk" niemand over want het is voor de goede zaak, daar kom je niet aan). En natuurlijk moet de burger zich er niet mee bemoeien want die heeft hiervoor gekozen bij de verkiezingen. Jahoor.

Deze maatregel zal straks naar mijn verwachting onder het mom van "veiligheid" no-questions-asked worden doorgedrukt, want "natuurlijk" wil iedereen minder verkeersdoden en dat wordt hiermee (niet aantoonbaar, maar toch) bereikt. Ik krijg bij dit soort discussies altijd het gevoel dat je niet kritisch mag zijn en geen vragen mag stellen, net zoals bijvoorbeeld over de kosten (en nut & noodzaak) van de energietransitie, want dan ben je meteen een klimaatontkenner en wordt je weggezet als gevaarlijke gek die er niks van begrijpt, zonder daarvoor argumenten te hoeven aanleveren uiteraard. Het is allemaal zó vanzelfsprekend dat het onderwerp "natuurlijK" volledig vrij van bewijslast geworden is.

Ik wil prima discussiëren op niveau maar ik krijg de indruk dat je vooral uit bent op je gelijk halen, door mijn beweringen te ontkrachten met zorgvuldig en kwasi-onschuldig geformuleerde bijzinnen als "in lachwekkende en intellectuele treurnis betogen geschreven vanuit een te hoog koffiekramp gehalte".

Dán, beste jelger, is geen fatsoenlijke inhoudelijke discussie meer te voeren.

P.S. Een volvo 255 is een 200 serie, voorzien van vijfcilinder motor en vijf deuren. Niet origineel, wel volgens Volvo's eigen manier van benoemen. Gelukkig niet op 180 begrensd, al zou dat ongetwijfeld beter zijn voor gefrustreerde stouteriken als ik :wow:

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door RoelandV » zo 10 mar, 2019 18:23

Een tweede voorbeeld van "Nooit gedacht" komt bij me op bij dit onderwerp.

Ik had ook NOOIT verwacht dat de Duitse binnensteden volledig zouden worden afgesloten voor dieselauto's.
Bedenk maar eens hoeveel omzet de binnenstadwnkels gaan inleveren. Dat wordt een giga-leegstand van winkels straks.

Toch gaat dat dit jaar gebeuren. Zelfs een deel van de snelweg bij Essen wordt taboe voor diesels.
En vanaf volgend jaar zijn zelfs Euro6 diesels geweerd.
Als je mij dit 5 jaar geleden had voorspeld dan had ik er smakelijk om gelachen.

Daarom nogmaals: zeg nooit nooit

@Sapphire: als iemand een discussie niet met argumenten kan winnen, dan is mijn ervaring dat men soms tracht de
discussie alsnog te winnen met snerende, denigrerende en provocerende opmerkingen.
Mijn advies is: Laat je niet verleiden tot dit soort vormen van "discussie".
Keep on smiling!

Plaats reactie