Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door RoelandV » ma 04 mar, 2019 23:25

Uit onderzoek van Volvo is gebleken dat er drie factoren zijn die een grote rol spelen bij dodelijke ongelukken:
alcohol- en drugsgebruik, afleiding en een te hoge snelheid.

Om het risico mbt dat laatste punt verlagen gaat Volvo de maximale snelheid die nieuwe modellen kunnen bereiken
vanaf 2020 verlagen naar 180 km/u. Dat meldde Volvo maandag in een strategisch plan.

Bron: https://www.nu.nl/auto/5772585/volvo-ve ... r-uur.html
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door J.vandermeulen » ma 04 mar, 2019 23:45

Volgens mij kunnen sommige mensen gewoon niet rijden. En nu even in de categorie scherp (al zeg ik het zelf), hoeveel dodelijke ongelukken vinden in Nederland plaats waarbij de topsnelheid boven de 180 km per uur ligt?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door RoelandV » di 05 mar, 2019 0:03

De exacte relatie tussen ongevallen en snelheid is afhankelijk van heel veel factoren. In algemene zin is die relatie echter zeer duidelijk en in een groot aantal studies aangetoond: naarmate er op een bepaalde weg harder wordt gereden, neemt de kans op een ongeval steeds meer toe. Deze relatie is niet lineair maar volgt een machtsfunctie. Bij eenzelfde percentuele snelheidstoename neemt de ongevalskans op wegen buiten de bebouwde kom meer toe dan op wegen binnen de bebouwde kom. De ongevalskans is ook groter voor een individueel voertuig dat sneller rijdt dan het overige verkeer op die weg. Naarmate de snelheid hoger is, resulteert een botsing ook in ernstiger letsel, zowel voor de veroorzaker van het ongeval als voor de tegenpartij. Daarbij speelt ook nog de massa en kwetsbaarheid van de betrokken voertuigen/verkeersdeelnemers een rol. Bij een botsing tussen een lichter en een zwaarder voertuig zijn de inzittenden van het lichtere voertuig over het algemeen aanzienlijk slechter af dan die van het zwaardere voertuig. In versterkte mate geldt dat ook voor voetgangers en (brom)fietsers in botsingen met (veel) zwaardere gemotoriseerde voertuigen.
Bron: https://www.scooterbelang.nl/sites/defa ... elheid.pdf

Voor nog meer informatie:
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/fact ... management
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door J.vandermeulen » di 05 mar, 2019 0:14

Some proof but no evidence at all.
De stelling dat een verlaging van de maximum snelheid van auto's naar 180 km per uur in Nederland een belangrijk positief effect op de verkeersveiligheid heeft, is niet overtuigend aangetoond. Dat een Saab met een topsnelheid van 250 plus veiliger is dan een truttenschudder van volvo, hoeft hier uiteraard geen betoog.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door RoelandV » di 05 mar, 2019 0:33

Ook de Volkskrant meldde dat er wel degelijk een verband bestaat:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd821397/
Keep on smiling!

Gebruikersavatar
web
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 316
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door web » di 05 mar, 2019 2:24

RoelandV schreef:
di 05 mar, 2019 0:33
Ook de Volkskrant meldde dat er wel degelijk een verband bestaat:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd821397/
Dit artikel maakt een klassieke fout in de statistiek: Appels met peren vergelijken.

Ze zouden moeten vergelijken: Dezelfde wegen, voor en na invoering van 130km/u.
Ze vergelijken: Totaal verschillende wegen. Die *sowieso* cruciaal anders zijn, anders hadden ze wel dezelfde limiet gekregen. Er kunnen dus nog veel meer factoren meespelen dan alleen snelheid.

Niettemin, natuurlijk is schade groter als je harder rijdt. Maar of het verschil tussen 180 en 200+ nu je leven gaat redden? En hoeveel verkeersdoden zijn er nu werkelijk veroorzaakt door 200+ rijden, die het met 180 overleefd hadden? Proefballonnetje?

Mooi getimed persbericht trouwens. Als ze nu een storm van kritiek over zich heen krijgen en de Duitse premium markt al helemaal dreigen te verliezen, kunnen ze altijd nog beweren dat het een Aprilgrap was...
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - Verkocht
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk, Aero remmerij

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door ReinO » di 05 mar, 2019 8:26

ik lees dat van die +180 niet terug in het VK artikel. Daarin wordt vooral betoogd dat snelheidsverhoging leidt tot meer impact en meer dodelijk slachtoffers.
Over +180 of +200 wordt met geen woord gerept.
En heeft vander meulen een punt: hoe vaak komt dat nou voor? +180 en overlijden daardoor?

Stelling: minder doden, want mensen die minder goede voeruigbeheersing hebben zullen minder gauw +180 durven en kunnen rijden. De betere auto s en
chauffeurs zullen dus relatief minder ongelukken maken bij +180.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Sonab » di 05 mar, 2019 10:26

Als ik een Volvo reed, zou ik hem laten begrenzen op 45 k/u
Nog veiliger en t past op de een of andere manier wel bij het merkimago :-P+

Zonder gekheid, ik zie wel een klein waarheidselement, maar de +180 categorie lijkt mij (in NL) ook echt een miniem percentage van het aantal dodelijke slachtoffers. In NL zou het sowieso nauwelijks uitmaken, de keren dat je hier +180 kan rijden zijn zo zeldzaam als een..., als een... belastingteruggave.
In Duitsland zijn zulke snelheden niet ongewoon (voor de premium merken) en in die context vind ik zo'n stap markttechnisch wel een heel dapper risico!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Steve-O » di 05 mar, 2019 10:38

Leuk die artikelen, maar het heeft absoluut helemaal niets met een snelheidsbeperking tot 180 km/h in je Vulva te maken. Dan moet je bij lagere snelheden het brein gaan manipuleren, heeft misschien meer effect op de veiligheid. Maar Vulva heeft voor alle snelheden van alles voor de bestuurder geautomatiseerd zodat 'ie bijvoorbeeld niet eens zijn groot licht hoeft te dimmen als er een tegenligger aankomt, dat doet de Vulva zelf op een moment dat de ander al met een dosis licht visueel verlamt achter het stuur zit of zijn/haar ogen tot een spleetje dicht moet knijpen. Stelletje designhorken daar bij Volvo.

Net als die Vulva-reclame waar een vrouw achter het stuur die onderweg naar haar werk, door de wijk rijdt en met een kop koffie, die haar aandacht vraagt omdat ze wat te vlot rijdt. en met een in de verte opdoemend zebrapad, een flinke dosis gas geeft. Want er zou eens iemand over kunnen gaan steken, en die moet je natuurlijk voor zijn, he? Dat is logisch. Voorrang geven is maar lastig en als Vulvarijdster heb je natuurlijk standaard haast. Maar ... de Vulva grijpt zelf in hoor, kleine overstekende meisje worden gesignaleerd nadat ze reeds enkele stappen op de weg hebben gezet. De Vulva zal mogelijk op tientallen centimeters van het meisje automatisch met extreme remkracht tot stilstand komen. ;-|+ ;-|+ ;-|+ Je moet G-domme gewoon met je aandacht bij het verkeer zijn domme køt:!: Ze loopt op een zebrapad dat jij allang had moeten zien, weet u nog van rijles ? ;-|+ ;-|+ ;-|+ Gaan we zo onze volwassen heropvoeden? En onze kinderen? Dat alles automatisch wordt en je je hersentjes niet extra hoef te vermoeien, zodat je als een met valiumvolgestopte paspop je over straat begeeft?

:idea: Zo snel mogelijk verbieden die rotzooi! Als je aan het verkeer deelneemt moet je alert zijn. Wel ontspannen maar niet zooooooooo ontspannen hoor. :!:

Of interpreteer ik de boodschap van Vulva nu verkeerd? Is het bedoeld voor bejaarden die hun rijbewijs dan niet meer hoeven inleveren? Gaan die dan een beetje harder rijden automatisch, zodat wij er niet in een sliert, bumper-aan-bumper achter hoeven blijven rijden? Now. we'e talking! :-P+ Kijk, dan wordt ik enthousiast. Planken opa, net als die opoe in de stoellift van 'Gremlins'. Als Vulva het zo bedoeld en het zo ook echt gaat functioneren, met bijvoorbeeld een claxon-sensor die bij elke 'toet-toet' weer 5-10km harder gaat en dan tot een maximum van 180 km/h. Dan ga ik Vulva weer Volvo noemen :wink:

Voor wie hem niet gezien heeft, hier een link naar het gewraakte reclamefilmpje waar ik mij druk om maak: https://www.youtube.com/watch?v=TdiHS05hk8w
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
John
Geregistreerd lid
Berichten: 1412
Lid geworden op: wo 27 aug, 2003 16:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door John » di 05 mar, 2019 14:30

Vanuit veiligheidsperspectief vind ik het verlagen naar 180 kmh symboolpolitiek. Of je nu crasht met 180kmh of 200+ kmh, in (grove schatting) >99% van de gevallen is er bij dat soort snelheden een dodelijke afloop.

Wellicht dat men impliciet wel een signaal afgeeft naar oa de "grote Duitse 3" premiummerken die op 250 kmh begrensde modellen heeft, maar met die merken kon Volvo naar mijn bescheiden mening toch al niet mee (Saab trouwens ook niet, geen model met +500pk en bedragen ruim boven de 1 ton euro). Is dat erg? Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Het verlagen zou (puur speculatief mijnerzijds) wel een ander gevolg kunnen hebben: je kunt af met motoren met veeeel minder vermogen. Ergo een groter bereik. Maar dat heeft met te maken met duurzaamheid en niet met veiligheid. Maar in de marketing heb ik wel vaker vreemde dingen gehoord ...... 8)
9000 Aero aut.
900+96 cabrio tiptronic
200 Saab schaalmodellen

Ex:
9-5 3.0 V6 Estate Aut Aero uitv, Classic Cabrio 900 T16s, 9000 CS 2.3t aut. Burgundy, 9000 2.3i aut, 900i 16v aut, 900c, 95V4, 9-3 ss TiD aut

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur
Berichten: 3155
Lid geworden op: di 28 mar, 2006 18:00
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door gudmundje » di 05 mar, 2019 14:56

wist niet dat die sneller konden...
2010 9-5 Tid
1999 9-3 VIggen
ex 1986 900 T16 S
ex 2005 9-5 Tid estate
1997 900 NG 2.3i cabrio
ex 1993 900 900i 16
ex 1985 900 Turbo 8
ex 1986 900 Turbo 8
ex 1964 96 TT
ex 1993 900 GT

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door J.vandermeulen » di 05 mar, 2019 18:41

Ik hoor net dat Dacia de snelheid gaat beperken tot 140 km.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Steve-O » di 05 mar, 2019 22:48

Konden die wel harder dan? :mrgreen:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door RoelandV » di 05 mar, 2019 23:02

In onderzoeken naar de kans op pech onderweg scoort Volvo niet bepaald geweldig.
Ook Dacia is op dat punt bepaald geen hoogvlieger.

Ik denk dat beide merken de stille hoop hebben dat hun auto's minder vaak stukgaan als
er (gedwongen) minder hard mee gereden kan worden.
Keep on smiling!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Volvo verlaagt max snelheid naar 180 km/u

Bericht door Sapphire » wo 06 mar, 2019 2:16

Gelukkig kan mijn Volvo 255 nog 30 jaar mee en ga ik noooooit meer een nieuwe kopen aangezien ze niet meer leverbaar zijn met fatsoenlijke motoren (lees: meer dan vier cilinders). Wat een onzinnige symboolpolitiek zeg. De fun police wint ook hier steeds meer aan terrein. De 5, 6, 8, 10 en 12 cilinders zijn al welhaast uitgestorven (enkele supercars en hypercars daargelaten, maar voor de gewone burger ist das VERBOTEN!) en nu komt men hier weer mee. BMW M, AMG, Brabus, etc. kunnen sluiten of zich à la Ferrari gaan richten op merchandise. Mark my words dat dit het zoveelste opstapje is naar volledig autonoom rijden, waarbij enige inspraak in het proces een illusie wordt. Voor een machtsgeil groepje lobby'isten en politici natuurlijk de ultieme natte droom: een wereld van totale controle (en die is dichterbij dan vele naieve smartphoneverslaafden denken). Jammer genoeg hoeft er nooit sluitend bewijs geleverd te worden: het beleid wordt gewoon doorgedrukt terwijl het bij dit soort zaken zeer lastig is om een onomstotelijk aantoonbaar verband te leggen waarbij 1 aspect (snelheid) op betrouwbare wijze geïsoleerd wordt. Zie je ook met het klimaatakkoord: er is absoluut geen overtuigende concensus over hoe het nu zit, maar hop we drukken er alvast een willekeur aan wetten door die de (geïndoctrineerde) burger heel veel geld kosten en (bijna) niets gaan opleveren (en iedereen weet het maar we houden de mouwtjes opgestroopt en blijven bij ons standpunt want gezichtsverlies kan niet zo vlak voor de verkiezingen en ergens ligt een mooi baantje voor ons klaar ver buiten de realiteit van de echte wereld).

Plaats reactie