Ik word hier door sommigen geprofileerd als iemand, die alleen argumenten opvoert tegen waterstof.
Dat is volstrekt onjuist. Ik kijk er genuanceerd na. Ik verzin ook niets: ik rapporteer en wijs op ontwikkelingen, die zich presenteren in het nieuws.
Het meeste nieuws is er over elektrische systemen, maar zo nu en dan duikt er ook wat nieuws op over waterstof.
Meestal weer een of ander duur onderzoeksproject zoals dit, 31 miljoen US$ van de overheid in de VS:
https://www.greencarcongress.com/2019/0 ... scale.html
Als er veel te veel groene stroom wordt geproduceerd (om opgeslagen te kunnen worden in de netbuffers), willen de Amerikanen het gebruiken om waterstof te produceren.
Hier in NL willen ze (de fossiele industrie) het ondergronds opslaan voor als er geen groene energie beschikbaar is bij weinig wind en zon.
Hier zit een denkfout. Die ook wordt gemaakt door journalisten van bijvoorbeeld NRC en VK.
De denkfout is, dat er ook biomassa beschikbaar is voor die uiterst zeldzame, korte periodes van weinig wind en zon.
Biomassa centrales zijn er al, vergen dus geen investeringen, ze zijn redelijk schoon en, dit is belangrijk voor Tennet, ze zijn snel (genoeg) op te starten.
Biomassa is eenvoudig op te slaan, veel eenvoudiger dan waterstof en het gebruik zal niet ten koste gaan van bossen of de voedselvoorziening
als het alleen bij noodzaak (kortdurende schaarste) wordt ingezet.
En dan weer eens groot nieuws op EV gebied. Ik verzin dit niet, de auto komt er.
RoelandV was me eerlijk gezegd voor met dit bericht over de
Mark One,
maar ik herhaal 'm graag omdat het niet alleen de state-of-the-art laat zien van elektrisch rijden,
maar ook hoe snel ie daadwerkelijk op de weg is te zien (van technologie naar auto)
Belangrijke punten: 500km bereik WLTP met
opladen in minder dan vijf minuten.
Ook een heel klein beetje dankzij
het groene randje van de cadeautjes van Mark aan zijn DGA vriendjes, die de dure Tesla's hebben gekocht.
De hoge verkoopaantallen van de dure modellen hebben ervoor gezorgd dat Tesla overeind kon blijven en dus door kon gaan met de missie.
Nou ja, hier in NL een heel klein beetje. US CA nam het meeste voor zijn rekening.
Dat groene randje is niet van Mark. Hij wil wel graag die indruk wekken, maar die eer valt toe aan bijvoorbeeld een voormalig activistische schoorsteenklimmer.
Saab 9-3 2.0i automaat youngtimer. Next: Waterstof? WelNEE!: Niet echt duurzaam:
h2sciencecoalition.com en phys.org/news/2006-12-hydrogen-economy-doesnt.html