Temperatuur

1967-1984
Plaats reactie
markdezwart
Geregistreerd lid

Temperatuur

Bericht door markdezwart » wo 22 nov, 2006 0:47

Sinds deze week komt de motor bedrijfstemperatuur niet meer boven de 25% (bij 50% zou wijzertje horizontaal staan). Dit was het geval met klemmetje op zowel zomer als winterstand. Wat zou er mis kunnen zijn?

Uiteraard gaat ie bij file rijden of stadsrijden tot 75%, waarbij ik dan meteen de motor ventilator handmatig aan zet.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » wo 22 nov, 2006 1:25

Thermostaat werkt niet goed.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 22 nov, 2006 9:35

idd. thermosstaat vervangen.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » wo 22 nov, 2006 10:55

wat is het nut van de ventilator handmatig aanzetten? Bij mij gaat ie namelijk vanzelf loeien als de temperatuurwijzer net iets boven de 50% staat.

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » wo 22 nov, 2006 11:19

De 99 heeft een erg kort lontje en raakt nogal vlot aan de kook. Daarom wordt er wel eens een by pass gemaakt om de fan handmatig aan te zetten. Handig in de file, bergen of met de sleurhut.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » wo 22 nov, 2006 11:43

owkee ik zie het al. Ik heb tot nu toe nog niet in de hitte gereden met de 99, maar merk nu al (met dit weer zelfs) dat de ventilator al vrij snel begint te draaien als ik langzaam door kleine straatjes aan het rijden ben. Dus het lijkt me best handig om de fan ook met de hand aan te kunnen zetten. Maar hoe schakel je de fan met een extra schakelaar naar de voeding dan? Want hij moet ook aangaan wanneer de thermostaat een seintje natuurlijk, ik wil daar niet altijd zelf op moeten letten.

Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Tjøørd » wo 22 nov, 2006 11:49

Roel schreef:owkee ik zie het al. Ik heb tot nu toe nog niet in de hitte gereden met de 99, maar merk nu al (met dit weer zelfs) dat de ventilator al vrij snel begint te draaien als ik langzaam door kleine straatjes aan het rijden ben. Dus het lijkt me best handig om de fan ook met de hand aan te kunnen zetten. Maar hoe schakel je de fan met een extra schakelaar naar de voeding dan? Want hij moet ook aangaan wanneer de thermostaat een seintje natuurlijk, ik wil daar niet altijd zelf op moeten letten.
Volgens mij zou je simpelweg een schakelaar parallel aan de thermostaat kunnen schakelen. Als één van beide dan aan is gaat de fan loeien.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 22 nov, 2006 11:59

De eerder genoemde thermostaat die waarschijnlijk kapot is bij markdezwart ziet er zo uit:

Afbeelding

En die zit in het koelsysteem, voor op de motor.

De ventilator wordt aangestuurd door de thermoschakelaar in de radiator:

Afbeelding

Het is een simpel aan-uit schakelaartje. Is de koelvloeistof beneden een bepaalde temperatuur dan schakelt hij niet. Boven een bepaalde temperatuur schakelt hij wel en de 2 polen worden met elkaar verbonden. Dat kan je ook handmatig doen door 2 extra draden op de thermoschakelaar aan te sluiten met een handmatige schakelaar daarop aangesloten. Dan werken de thermoschakelaar en de handschakelaar parallel aan elkaar en als 1 van 2 ingeschakeld wordt, gaat de ventilator draaien.

markdezwart
Geregistreerd lid

Bericht door markdezwart » ma 27 nov, 2006 21:40

paul99gl83 schreef:De eerder genoemde thermostaat die waarschijnlijk kapot is bij markdezwart ziet er zo uit:

Afbeelding

En die zit in het koelsysteem, voor op de motor.

De ventilator wordt aangestuurd door de thermoschakelaar in de radiator:

Afbeelding

Het is een simpel aan-uit schakelaartje. Is de koelvloeistof beneden een bepaalde temperatuur dan schakelt hij niet. Boven een bepaalde temperatuur schakelt hij wel en de 2 polen worden met elkaar verbonden. Dat kan je ook handmatig doen door 2 extra draden op de thermoschakelaar aan te sluiten met een handmatige schakelaar daarop aangesloten. Dan werken de thermoschakelaar en de handschakelaar parallel aan elkaar en als 1 van 2 ingeschakeld wordt, gaat de ventilator draaien.
Mark:
Allen bedankt voor de uitleg en ik zal er snel naar laten kijken.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 27 nov, 2006 23:01

Mark: Even off topic, maar heb jij de 99 toevallig te koop staan?

Als je toch de thermostaat gaat/laten vervangen zou ik ook meteen even de thermoswitch laten vervangen. Dan is direct alle noodzaak van een handmatige switch verdwenen. En hij kost maar 15 euro ofzo.

veel succes

Hannes

markdezwart
Geregistreerd lid

Bericht door markdezwart » ma 27 nov, 2006 23:25

Hannes schreef:Mark: Even off topic, maar heb jij de 99 toevallig te koop staan?

Als je toch de thermostaat gaat/laten vervangen zou ik ook meteen even de thermoswitch laten vervangen. Dan is direct alle noodzaak van een handmatige switch verdwenen. En hij kost maar 15 euro ofzo.

veel succes

Hannes
Stond te koop ja. Versnellingsbak bleek helemaal niet kapot te zijn. Ik rij er voorlopig mee door.

Goeie tip van die thermo switch! Thanks

keukenschrijver
Geregistreerd lid

Bericht door keukenschrijver » di 28 nov, 2006 1:19

Heb jij de groene XP-15-@@ van m'n broertje? Zo ja dan vond ik het al raar dat de versnellingsbak kapot was. Schakelde voor een 99 erg goed, waarschijnlijk een rubbertje los. Mooie wagen, jammer dat ik er al twee heb.

Veel plezier er mee!

Rob

Plaats reactie