Welke actieradius zou een EV moeten hebben?
-
verde900
- Donateur

Re: Welke actieradius zou een EV moeten hebben?
Één van je betere ideeën...
Je loopt voor anderen wel steeds uit te maken wat zij wel of niet zouden moeten doen maar vind zelf > 60 (70? Std in een 9-5 van 2011) ltr op 500km wel acceptabel.
Je loopt voor anderen wel steeds uit te maken wat zij wel of niet zouden moeten doen maar vind zelf > 60 (70? Std in een 9-5 van 2011) ltr op 500km wel acceptabel.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Jelger is nogal fanatiek als het gaat om het uitdragen van zijn persoonlijke mening.
Maar voor Jelger geldt denk ik hetzelfde als voor alle andere forumleden:
een persoonlijke mening blijft een persoonlijke mening.
Dit is een FORUM waarop iedere forumlid zijn/haar persoonlijke mening mag ventileren
mits men zich aan de huisregels van het forum houdt.
Met die nuchtere bril op lees ik de berichten op dit forum, dus ook die van Jelger.
Maar voor Jelger geldt denk ik hetzelfde als voor alle andere forumleden:
een persoonlijke mening blijft een persoonlijke mening.
Dit is een FORUM waarop iedere forumlid zijn/haar persoonlijke mening mag ventileren
mits men zich aan de huisregels van het forum houdt.
Met die nuchtere bril op lees ik de berichten op dit forum, dus ook die van Jelger.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik maak voor niemand iets uit. Ik maak tevens niemand tussen de regels door uit voor hypocriet of met een dubbele moraal. Blijkbaar heb jij dat wel nodig om in je punt te volharden (verder je goed recht om te volharden in je standpunten)verde900 schreef: ↑za 09 feb, 2019 17:22Één van je betere ideeën...
Tegelijkertijd vind ik die 1:7 rond de stad en 1:10 op de lange afstand helemaal niet acceptabel (meer). Dit valt mij daarnaast enorm tegen van een merk dat zo zogenaamd "duurzaam" bezig was. Ja, ik heb ook wel door dat dit vooral gelul was van marketing bobo's. Dat ik geen Biopower kan tanken ligt niet aan mij maar aan wat anders. (daar zitten ook weer haken en ogen aan, zo zie je maar, Saab heeft het echt ontbeert aan visie).
Ik weet ook wel dat dit forum niet de juiste plek is om tussen petrolheads die nog bij de Saabs van 1970 zijn blijven steken als "enige echte" te praten over EV's. Onze Saabs zijn eigenlijk niet meer dan historische relikwieën van binnenkort vervlogen tijden.
Ik heb in dit draadje eerder aangegeven (en je reageert steadfast op mij dus je hebt dat ook gelezen) dat dit mijn laatste "dagelijkse" Saab is. Ja, een soort van "boven mijn stand" afscheidskado aan mezelf bij het voortijdige en ongeplande afscheid van de 9-5 estate. Dat maakt mij met mijn ideeën over de toekomstige mobiliteit niet meteen hypocriet. Dat dit in jou optiek wel zo is, zegt meer over het polaire klimaat waarin ons maatschappelijke klimaat is beland. Het komt er op neer dat ik geen duurzaamheidspropagandist zou mogen zijn zolang ik zelf niet alles klimaatneutraal op orde heb. Het is het soort discourse waarin bijvoorbeeld westerse landen hun mond moeten houden over mensenrechten als niet alles bij henzelf perfect is. Overigens valt het wel mee met dat propageren. Dat doe ik eigenlijk zeer weinig. Ik ben meer van de (internationale) democratiserings- en mensenrechtenagenda.
nu on-topic:
Ikzelf heb geen actieradius van 1000km nodig, en jij in je dagelijkse behoefte ook niet, vermoedelijk. Dat je zoveel km KAN rijden wanneer het "moet" is leuk, en misschien een keer nuttig, maar gaat eigenlijk "nergens over", want niemand rijdt 1000 km non-stop. Of komt 1000 km geen tankmogelijkheid tegen. 500 a 600 zijn in mijn optiek, en ik denk van het verreweg grootste deel van automobielend Nederland meer dan genoeg. Zeker als velen een eigen laadmogelijkheid voor hun eigen deur hebben, en anderen in hun parkeerkelder. Dat je met dagelijks 200 km het fijn vindt om 1x per week te tanken snap ik (ik denk dan: werk dan dichter bij je huis, of woon dichter bij je werk - ik heb daar ook op ingezet, een van de dingen waar je echt zelf invloed op hebt, in weerwil van de "ik heb geen keus" smoesjes). Met elektrisch laden bij je huis (en/of kantoor) is 1x per week ineens een "academische" behoefte.
Ik kan de wereld niet voorspellen, maar ik voorspel dat onze mobiliteit zich gaat verplaatsen van fossiele verbrandingsmotoren naar elektriek (en misschien wat andere alternatieve vormen). Dat is geen kwestie van drammen, dat is een kwestie van noodzaak. De praktische bezwaren die er nu vooral zijn zijn veelal ook goed op te lossen. De mensheid heeft voor grotere uitdagingen gestaan in de geschiedenis.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ik geloof niet dat ik erg fanatiek was in de eerste twee berichtjes van vandaag in dit draadje.RoelandV schreef: ↑za 09 feb, 2019 17:56Jelger is nogal fanatiek als het gaat om het uitdragen van zijn persoonlijke mening.
Meer spottend.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@Jelger: als ik zie hoe uitgebreid jouw reactie hierboven is - inclusief alle breed-maatschappelijke overwegingen -
dan vind ik je nog steeds fanatiek...
dan vind ik je nog steeds fanatiek...
-
verde900
- Donateur

@ jelgert, jij hebt met mijn overwegingen niets te maken, als ik 400km als minimum zie voor een EV is dat mijn idee daarbij, als ik nu diesel en van plan ben dat te blijven doen is dat ook mijn zaak.. wat jou idee daarbij ook moge zijn.
Je schildert n dieselrijder af als een idioot uit een verleden die het heden niet begrijpt.
Helemaal begrijpen doe je het dus nog steeds niet, ik kom vandaag op 55 ltr ruim 1000km, jij met 70ltr nog niet op 500km (daar heb ik iets van 27ltr voor nodig), dat heeft niets te maken met de tankmogelijkheden onderweg, ik verbruik gewoon substantieel minder in deze tijd..
Een EV is toekomstmuziek, vooralsnog nu veel te kostbaar en kwetsbaar en alleen weggelegd voor beter gesitueerden die onnodige en daardoor belachelijke fiscale voordelen krijgen.
Je schildert n dieselrijder af als een idioot uit een verleden die het heden niet begrijpt.
Helemaal begrijpen doe je het dus nog steeds niet, ik kom vandaag op 55 ltr ruim 1000km, jij met 70ltr nog niet op 500km (daar heb ik iets van 27ltr voor nodig), dat heeft niets te maken met de tankmogelijkheden onderweg, ik verbruik gewoon substantieel minder in deze tijd..
Een EV is toekomstmuziek, vooralsnog nu veel te kostbaar en kwetsbaar en alleen weggelegd voor beter gesitueerden die onnodige en daardoor belachelijke fiscale voordelen krijgen.
-
JoostG
- Geregistreerd lid
Nou, volgens overdrijf je nu rijkelijk met die belachelijke fiscale voordelen. Ja, er wordt minder bijtelling betaald en ondernemers mogen MIA inzetten, maar beide zijn per 1 januari beperkt en worden verder afgebouwd. Ondertussen komt de auto industrie (ja, die industrie die ons ontiegelijk bij de neus heeft genomen met zijn vervuilingscijfers) eindelijk in beweging waarbij Tesla de kar volledig trekt.verde900 schreef:
Een EV is toekomstmuziek, vooralsnog nu veel te kostbaar en kwetsbaar en alleen weggelegd voor beter gesitueerden die belachelijke fiscale voordelen krijgen
Ondertussen nemen die EV rijders al die ongemakken voor lief (actieradius, laden, bouwkwaliteit, etc.) waardoor de ontwikkelingen sneller gaan en elektrisch rijden sneller voor de meesten mogelijk wordt. Willen we dat dan niet? En nee, we gaan hier de wereld niet mee redden, maar is tenminste wel een begin. En ik prefereer iets doen, boven niets doen.
Ik begrijp die zure reacties dan ook niet.
On topic, 400km zou voor mij ruim voldoende zijn en de beperkingen bij een vakantietripje zou ik voor lief kunnen nemen.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
@JoostG: veel leasemaatschappijen bieden al geruime tijd bij de lease van een elektrische auto
(ter aanvulling) voor de vakantieperiode een brandstofauto aan. Dus ook dat hoeft geen issue meer te zijn.
(ter aanvulling) voor de vakantieperiode een brandstofauto aan. Dus ook dat hoeft geen issue meer te zijn.
-
verde900
- Donateur

@joostg, enige fiscale prikkels zijn toch steeds voorbehouden geweest aan zakelijke rijders..
Het pih verhaal van 2013 krijgt een tamelijk kostbaar einde en iedereen koopt weer benzine of diesel.. er was n beginnetje .
Een particulier krijgt overigens steeds nada.
Het pih verhaal van 2013 krijgt een tamelijk kostbaar einde en iedereen koopt weer benzine of diesel.. er was n beginnetje .
Een particulier krijgt overigens steeds nada.
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Gewoon draadloos laden op diverse plekken, desnoods bij stoplichten met een lusje in de grond, creditkaart actief en Voila.
Collega’s met gemeenschappelijke carpool auto moeten een andere en willen weer naar diesel, rijden serieus km per dag en hebben geen zin om elke dag te tanken, Kan ik snappen dat je kiest voor diesel
Zelf moet ik om de 400 km tanken lpg ( loopt nooit meer op benzine) en dat vindt ik al weinig, vooral met k weer sta je daar te tanken, ik wil vooral graag wat verder kunnen om een goedkopere pomp te kunnen halen (nu € 0,58)
Daarentegen alle collega’s met een ev staan elke dag hun stekker in te pluggen voor een terugreisje naar huis, ook in K weer.
Gewoon kansloos zo’n stekker
( of ze doen het elke dag omdat ze gratis elektra kunnen tanken)
Vd week heb ik 2 keer een ev gemist en dat was tijdens het file rijden.
Zou eigenlijk wel een klein hybride motortje op mijn klassieker willen voor dit soort situaties en dan is 10 km al voldoende
Collega’s met gemeenschappelijke carpool auto moeten een andere en willen weer naar diesel, rijden serieus km per dag en hebben geen zin om elke dag te tanken, Kan ik snappen dat je kiest voor diesel
Zelf moet ik om de 400 km tanken lpg ( loopt nooit meer op benzine) en dat vindt ik al weinig, vooral met k weer sta je daar te tanken, ik wil vooral graag wat verder kunnen om een goedkopere pomp te kunnen halen (nu € 0,58)
Daarentegen alle collega’s met een ev staan elke dag hun stekker in te pluggen voor een terugreisje naar huis, ook in K weer.
Gewoon kansloos zo’n stekker
( of ze doen het elke dag omdat ze gratis elektra kunnen tanken)
Vd week heb ik 2 keer een ev gemist en dat was tijdens het file rijden.
Zou eigenlijk wel een klein hybride motortje op mijn klassieker willen voor dit soort situaties en dan is 10 km al voldoende
-
JoostG
- Geregistreerd lid
Klopt, prikkels vooral voor zakelijk/lease. Maar is dat in dit geval ook niet inherent aan de hogere kosten die een nieuwe ontwikkelingen als elektrisch rijden met zich meebrengen (relatief dure wagens), waardoor in eerste instantie die markt er van gebruik van maakt. Vaak zijn dat ook de veelrijders, waardoor je meer vervuilende km’s omzet in minder vervuilende km’s.
Hopelijk gaan de prijzen snel omlaag (vanwege groeiende concurrentie, ontwikkelingen, etc), en dan komt met de tegemoetkoming van € 6.000,00 aan de particuliere rijder een EV ook binnen zijn bereik en daarna voor anderen op de 2e hands markt.
En vergeet niet dat er in de VS al een model 3 voor $ 42.000 te krijgen is. Nog steeds veel geld, maar met formaat 3-serie/A4, redelijk bereik en goede prestaties en rijgedrag, zijn we al goed op weg.
Een ICE als tijdelijk vervoer tijdens vakantie is mij bekend. Ik heb niets te trekken achter de wagen, en reizen toch al op ons gemak met 2 jonge kinderen. Mijn gedachte is dat 2 extra tussenstops ons humeur niet bederven, en vroeger of later gaan we er allemaal aan geloven. Daar buiten groeit het snellaadnetwerk van verschillende aanbieders snel.
Hopelijk gaan de prijzen snel omlaag (vanwege groeiende concurrentie, ontwikkelingen, etc), en dan komt met de tegemoetkoming van € 6.000,00 aan de particuliere rijder een EV ook binnen zijn bereik en daarna voor anderen op de 2e hands markt.
En vergeet niet dat er in de VS al een model 3 voor $ 42.000 te krijgen is. Nog steeds veel geld, maar met formaat 3-serie/A4, redelijk bereik en goede prestaties en rijgedrag, zijn we al goed op weg.
Een ICE als tijdelijk vervoer tijdens vakantie is mij bekend. Ik heb niets te trekken achter de wagen, en reizen toch al op ons gemak met 2 jonge kinderen. Mijn gedachte is dat 2 extra tussenstops ons humeur niet bederven, en vroeger of later gaan we er allemaal aan geloven. Daar buiten groeit het snellaadnetwerk van verschillende aanbieders snel.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Het is denk ik net als bij de introductie van andere nieuwe ontwikkelingen, zoals de smartphone.
Je wordt als het ware meegezogen in de nieuwe ontwikkeling, of je wilt of niet.
Er zijn zoveel automerken actief mee bezig en er zijn al zoveel laadstations
dat je straks gewoon niet meer om elektrisch rijden heen kunt.
-
Theun49
- Geregistreerd lid
Ja, marktwerking. EV wordt mainstream als de schoonste en goedkoopste oplossing.
Je kunt voor iets anders kiezen maar je bent dan wel de ... Henkie.
Nog een reden voor een bereik van ten minste 200km: kleine accupakketten (de hybrides) zijn minder geschikt voor hergebruik als buffer.
Nu kunnen ca. 280 oude 20kWh Nissan Leaf accu's de Arena 3 uur van stroom voorzien als het net uitvalt. Meer dan genoeg voor een voetbalmatch.
En nee, dit is geen theorie, maar praktijk.
Je kunt voor iets anders kiezen maar je bent dan wel de ... Henkie.
Nog een reden voor een bereik van ten minste 200km: kleine accupakketten (de hybrides) zijn minder geschikt voor hergebruik als buffer.
Nu kunnen ca. 280 oude 20kWh Nissan Leaf accu's de Arena 3 uur van stroom voorzien als het net uitvalt. Meer dan genoeg voor een voetbalmatch.
En nee, dit is geen theorie, maar praktijk.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
We hebben in het verleden wel meer ontwikkelingen gehad die het net niet geworden zijn.RoelandV schreef: ↑zo 10 feb, 2019 12:58Het is denk ik net als bij de introductie van andere nieuwe ontwikkelingen, zoals de smartphone.
In Nederland is het op dit moment niet haalbaar als iedereen electrisch gaat rijden.
Dus eerst zien dan geloven!
-
millerman
- Donateur (3x)

Het is gelukkig ook geheel niet de verwachting dat iedereen nu op dit moment elektrisch gaat rijden, die transitie duurt nog vele jaren.