Back with a 9.6.V4
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2014 12:07
- Regio: BE - Namur / Namen
Back with a 9.6.V4
Deze ochtend ben ik even onredelijk geweest: na bijna 15 jaar start ik dus weer met een 96 V4.
Het verhaal van de auto is onduidelijk en onvolledig. Ik zou gokken dat hij van een clublid is geweest (zie sticker) en uit Nederland komt (er zit een hamertje in).
Op de papieren staat de Heer Johan De Meyst als vorige eigenaar (ter verduidelijking, dit is niet de huidige verkoper).
Alle tips welkom, zowel over de klusjes die me te wachten staan, de aandachtspunten als de historiek van de wagen. Ook voor inschrijving en transport is jullie expertise welkom.
Deze 96 is zeker niet perfect en hoeft dat voor mij ook niet te worden. Een aantal zaken dienen wel verbeterd te worden, sommige zijn dringender dan andere:
- vervangen grille voor
- binnenspiegel monteren (deze ontbreekt)
- de uitlaat rammelt
- er is roest aan beide kriksteunen voor (ik moet nog nagaan hoe erg)
- schakelen in achteruit is blijkbaar moeilijk zonder kraken.
- De verf is op de deuren compleet gebarsten. Dit is een belangrijk item, de wagen werd schijnbaar met een wel heel dikke laag oververfd, op de plaatsen waar de carrosserie een beetje soepel moet zijn is de verf dus gekraakt (onder het voorscherm of op de motorkap). Op de deuren is de verf zodanig beschadigd dat er stukken ontbreken en de originele verf eronder zichtbaar is.
- het interieur is best OK, trouwens met een leuk sportstuurtje. Toeter en sigarenaansteker zijn midden onder het dashbord ingebouwd.
- de originele (plastic) bumpers zijn bijgevoegd. Het plastic is wel stevig veerkleurd.
Ik wil deze wagen graag goed verzorgen, maar tegelijk alle zinloze kosten vermijden. Ik zou hem dus graag naar huis rijden (van Merelbeke bij Gent tot Dhuy bij Namen). Dit is gepland binnen een viertal weken, dan zullen ook meer foto's volgen.
Ook het inschrijven wordt waarschijnlijk geen makkie. De enige papieren waarover de auto beschikt zijn het kentekenbewijsen een vervallen keuringsbewijs. Ook hier zijn tips zeker welkom.
Hartelijk dank voor jullie tips (en ik wens mezelf veel plezier met de auto),
Olivier
Het verhaal van de auto is onduidelijk en onvolledig. Ik zou gokken dat hij van een clublid is geweest (zie sticker) en uit Nederland komt (er zit een hamertje in).
Op de papieren staat de Heer Johan De Meyst als vorige eigenaar (ter verduidelijking, dit is niet de huidige verkoper).
Alle tips welkom, zowel over de klusjes die me te wachten staan, de aandachtspunten als de historiek van de wagen. Ook voor inschrijving en transport is jullie expertise welkom.
Deze 96 is zeker niet perfect en hoeft dat voor mij ook niet te worden. Een aantal zaken dienen wel verbeterd te worden, sommige zijn dringender dan andere:
- vervangen grille voor
- binnenspiegel monteren (deze ontbreekt)
- de uitlaat rammelt
- er is roest aan beide kriksteunen voor (ik moet nog nagaan hoe erg)
- schakelen in achteruit is blijkbaar moeilijk zonder kraken.
- De verf is op de deuren compleet gebarsten. Dit is een belangrijk item, de wagen werd schijnbaar met een wel heel dikke laag oververfd, op de plaatsen waar de carrosserie een beetje soepel moet zijn is de verf dus gekraakt (onder het voorscherm of op de motorkap). Op de deuren is de verf zodanig beschadigd dat er stukken ontbreken en de originele verf eronder zichtbaar is.
- het interieur is best OK, trouwens met een leuk sportstuurtje. Toeter en sigarenaansteker zijn midden onder het dashbord ingebouwd.
- de originele (plastic) bumpers zijn bijgevoegd. Het plastic is wel stevig veerkleurd.
Ik wil deze wagen graag goed verzorgen, maar tegelijk alle zinloze kosten vermijden. Ik zou hem dus graag naar huis rijden (van Merelbeke bij Gent tot Dhuy bij Namen). Dit is gepland binnen een viertal weken, dan zullen ook meer foto's volgen.
Ook het inschrijven wordt waarschijnlijk geen makkie. De enige papieren waarover de auto beschikt zijn het kentekenbewijsen een vervallen keuringsbewijs. Ook hier zijn tips zeker welkom.
Hartelijk dank voor jullie tips (en ik wens mezelf veel plezier met de auto),
Olivier
Olivier
Ex: 96's, 99, 900's
Actueel: 900 Cabrio
Ex: 96's, 99, 900's
Actueel: 900 Cabrio
- Oelo74
- Donateur (4x)
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: zo 08 jul, 2018 10:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Back with a 96.V4
Succes met het inschrijven en naar huis brengen van deze mooie 96. Wil je de grille, evenals de bumpers, vervangen voor een ouder, metalen exemplaar? Erg mooie kleur, is dat orgineel Saab?
Gr. Jan
Gr. Jan
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Back with a 9.6.V4
Hoi Olivier, gefeliciteerd met je aankoop!
Volgens de website van de Autoveiligheid heb je genoeg aan die twee documenten, als je de auto inschrijft als oldtimer ( https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... g-oldtimer), maar ik zou voor de zekerheid toch proberen om via Beherman een duplicaat van het gelijkvormigheidsattest te bekomen (https://www.autoveiligheid.be/gelijkvor ... ormity-coc).
Het kraken bij het inschakelen van de achteruit kan liggen aan een slechte afstelling van de koppeling.
Succes!
Ronny
Volgens de website van de Autoveiligheid heb je genoeg aan die twee documenten, als je de auto inschrijft als oldtimer ( https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... g-oldtimer), maar ik zou voor de zekerheid toch proberen om via Beherman een duplicaat van het gelijkvormigheidsattest te bekomen (https://www.autoveiligheid.be/gelijkvor ... ormity-coc).
Het kraken bij het inschakelen van de achteruit kan liggen aan een slechte afstelling van de koppeling.
Succes!
Ronny
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- timpie
- Geregistreerd lid
- Berichten: 464
- Lid geworden op: vr 05 mei, 2006 16:58
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
Re: Back with a 9.6.V4
Proficiat met deze aankoop. Ik heb eventueel nog een uitlaat liggen indien nodig (in goede staat, wegens vervangen door een Simons)
saab 96 (1973)
saab 9.3 tid (1998) verkocht
saab 9.3 se anniversary cabrio (2002)
saab 9.5 2.0t lpi estate (2002) verkocht
saab 9.5 tid (2006) verkocht
Porsche 993 (1994)
Renault Grand Espace (2008)verkocht
BMW 530 e (2017)
saab 9.3 tid (1998) verkocht
saab 9.3 se anniversary cabrio (2002)
saab 9.5 2.0t lpi estate (2002) verkocht
saab 9.5 tid (2006) verkocht
Porsche 993 (1994)
Renault Grand Espace (2008)verkocht
BMW 530 e (2017)
- Ronnes
- Geregistreerd lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: ma 01 okt, 2007 21:15
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Back with a 9.6.V4
Uit de ledenlijst van Saab Club België (Viggen 106): Johan De Meyst (867) uit Gent.
Saab 96 '61 ('86-98 ~ '11- )
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
Saab 9-3 Cabrio LPG '05 ('11-)
Saab 93B '58 ('12-)
- ROSIER
- Donateur (2x)
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Back with a 9.6.V4
Leuke wagen en zo op het oog nog echt wat leuks van te maken! Binnenspiegels heb ik genoeg liggen evenals heel veel andere onderdelen waaronder grille delen. Ik woon in Zundert (NL) vlak bij de grens met België (Wuustwezel). Altijd welkom om langs te komen!
Kleur lijkt mij overigens niet origineel, komt een beetje in de buurt van Acasia groen?
Geniet van de aankoop!
Kleur lijkt mij overigens niet origineel, komt een beetje in de buurt van Acasia groen?
Geniet van de aankoop!
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Back with a 9.6.V4
Weet je zeker dat het barsten in te dikke laklaag zijn? Je beschrijving lijkt namelijk nogal op problemen door plamuur.
Ga eens langs bij een spuiter en vraag hem naar zijn oordeel.
Acacia-lak heeft de eigenschap te verkleuren, mogelijk is de huidige lak gebaseerd op een kleursample van een verkleurd deel.
Gezien de roestproblemen bij de krikpunten, controleer ook op roest aan de bodem net achter het schutbord.
Om de rubberen bumpers weer zwart te krijgen zijn er diverse middeltjes in de handel maar je kunt beginnen met vaseline, zonodig een paar keer.
Verkleurde lampglazen kun je weer op kleur krijgen door aan de binnenzijde glasverf aan te brengen.
Veel plezier ermee!
Ga eens langs bij een spuiter en vraag hem naar zijn oordeel.
Acacia-lak heeft de eigenschap te verkleuren, mogelijk is de huidige lak gebaseerd op een kleursample van een verkleurd deel.
Gezien de roestproblemen bij de krikpunten, controleer ook op roest aan de bodem net achter het schutbord.
Om de rubberen bumpers weer zwart te krijgen zijn er diverse middeltjes in de handel maar je kunt beginnen met vaseline, zonodig een paar keer.
Verkleurde lampglazen kun je weer op kleur krijgen door aan de binnenzijde glasverf aan te brengen.
Veel plezier ermee!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2014 12:07
- Regio: BE - Namur / Namen
Re: Back with a 9.6.V4
Dank aan iedereen voor de input, voorstellen en nuttige informatie.
Ik zal de vorige eigenaar al contacteren en de auto (proberen) tot bij mij te rijden.
Ik hoop er vooral mee te rijden en één en ander geleidelijk aan te kunnen vervangen/uitvoeren.
Foto's volgen.
Ik zal de vorige eigenaar al contacteren en de auto (proberen) tot bij mij te rijden.
Ik hoop er vooral mee te rijden en één en ander geleidelijk aan te kunnen vervangen/uitvoeren.
Foto's volgen.
Olivier
Ex: 96's, 99, 900's
Actueel: 900 Cabrio
Ex: 96's, 99, 900's
Actueel: 900 Cabrio
- Christiaan94
- Donateur
- Berichten: 2671
- Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 21:10
- Regio: Sverige - Zweden
Re: Back with a 9.6.V4
Deze auto heeft jaren geleden in Nederland te koop gestaan. Denk rond 2012/2013. Ik zal kijken of ik nog foto's ergens kan vinden, maar vrees ervoor.
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Back with a 96 V4
Als het een "V4 super" is, is hij vanaf 1977 maar dan zitten er verkeerde bumpers op en 1977 had nog net kleine pinkers. Als hij acacia groen is, is hij van 1979 of 1980.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- ROSIER
- Donateur (2x)
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Back with a 9.6.V4
Er zitten sowieso niet de originele bumpers op. Chroom bumpers werden gevoerd tot en met modeljaar 75A en kunnen nooit i.c.m. de grote knipperlichten. Is naar mijn smaak ook geen gezicht. Als je dan toch een bumperconversie doet, pas dan ook de knipper- en achterlichten aan...
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2014 12:07
- Regio: BE - Namur / Namen
Re: Back with a 9.6.V4
Zaterdag rij ik hem normaal naar huis. Dan volgen misschien ook wat extra foto's.
Persoonlijk vind ik de bumperwissel ok (geuren en kleuren), maar die is ook zo weer teniet gedaan. De originele bumpers zitten bij de auto. Pinkers wijzigen lijkt me net iets ingrijpender ivm met de gaten in de vleugels. Die blijven waarschijnlijk dus lekker origineel.
Bumpers, grille, ... komen normaal ook pas aan de beurt eens ik de wagen gekeurd heb en hij technisch naar behoren loopt.
Persoonlijk vind ik de bumperwissel ok (geuren en kleuren), maar die is ook zo weer teniet gedaan. De originele bumpers zitten bij de auto. Pinkers wijzigen lijkt me net iets ingrijpender ivm met de gaten in de vleugels. Die blijven waarschijnlijk dus lekker origineel.
Bumpers, grille, ... komen normaal ook pas aan de beurt eens ik de wagen gekeurd heb en hij technisch naar behoren loopt.
Olivier
Ex: 96's, 99, 900's
Actueel: 900 Cabrio
Ex: 96's, 99, 900's
Actueel: 900 Cabrio
- ROSIER
- Donateur (2x)
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: zo 29 sep, 2013 8:32
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Back with a 9.6.V4
Volgens mij is het enige verschil een klein boutgaatje in de voorschermen, de sparingen zelf zijn hetzelfde.Persoonlijk vind ik de bumperwissel ok (geuren en kleuren), maar die is ook zo weer teniet gedaan. De originele bumpers zitten bij de auto. Pinkers wijzigen lijkt me net iets ingrijpender ivm met de gaten in de vleugels.
9-5 2.0T '07 Fleet Estate Hirsch
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
900 2.1i '91 Cabrio Scarabee
90 2.0 '87 Malachiet Groen
900 GLI '85 Black
99GL(s) '80 Karmijnrood
96 V4 '75 Smaragdgrön
SONETT III '73 Baja Red (2x)
99 1.700 '69 PolarVit
Volvo Amazon 121 '65 Charcoal Grey
- Funky Dude
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6767
- Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 11:36
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Back with a 9.6.V4
Een 96 RPG nog wel...