Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

1997-2010
Joost69
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 feb, 2018 19:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Joost69 » ma 17 dec, 2018 23:50

reiernumans schreef:
ma 17 dec, 2018 16:18
Er zijn zeker verschillen, maar de gear set is hetzelfde voor zover ik weet. En is ook vrij straffeloos uit te wisselen onderling. Eind overbrengingen, behuizing en schakelmechanismes zijn wel anders. Maar goed, dat is een beetje off topic hier. ;-)

@Joost69; ik vraag naar de speling omdat het uit de versnelling springen weleens veroorzaakt wordt door overmatige speling op het schakelmechanisme. Dat oplossen gaat je bakgeluid niet oplossen, maar dat betekent wellicht wel dat je een dure reparatie een tijdje kan rekken voor het echt strikt noodzakelijk wordt. De meeste bakken die een beetje bijgeluid geven worden daar oud mee.
Bedankt voorde tip.. Ik ben inmiddels bezig met een gebruikte bak.. afhankelijk van de prijs kan dit een goede oplossing zijn. Ik ben allergisch voor geluidjes dus wil t graag oplossen. Het doet afbreuk aan de eigenschappen van de auto en dat vind ik vervelend..

aljo1947
Donateur
Donateur
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 16 feb, 2015 14:13
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door aljo1947 » di 18 dec, 2018 0:35

Iedereen moet zijn eigen afweging maken, maar ik zou het stap voor stap aanpakken - olie, schakelmechanisme etc...Een bakwissel is wel heel heel erg voortvarend, en wie zegt dat den gebruikte bak beter is...dan je huidige? Dat is ook een gok.

Wordt het minder naarmate de motor warm is? Hoe voelt de koppeling? Heb je gekeken naar de hoezen van aandrijfassen of die nog in orde zijn, en vrij van de wielkastplaten lopen etc etc...

Het geluid hoeft niet per se de bak te zijn: kan ook de drukgroep zijn.

Dat een handbak in de soep draait komt echt heel weinig voor bij een 9-5.

Joost69
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 feb, 2018 19:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Joost69 » di 18 dec, 2018 16:01

aljo1947 schreef:
di 18 dec, 2018 0:35
Iedereen moet zijn eigen afweging maken, maar ik zou het stap voor stap aanpakken - olie, schakelmechanisme etc...Een bakwissel is wel heel heel erg voortvarend, en wie zegt dat den gebruikte bak beter is...dan je huidige? Dat is ook een gok.

Wordt het minder naarmate de motor warm is? Hoe voelt de koppeling? Heb je gekeken naar de hoezen van aandrijfassen of die nog in orde zijn, en vrij van de wielkastplaten lopen etc etc...

Het geluid hoeft niet per se de bak te zijn: kan ook de drukgroep zijn.

Dat een handbak in de soep draait komt echt heel weinig voor bij een 9-5.
Bedankt Aljo, ik ga hiermee an de slag. De bak die ik aangeboden heb gekregen past waarschijnlijk niet dus eerst maar andere zaken uitsluiten!

Joost69
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 feb, 2018 19:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Joost69 » di 18 dec, 2018 16:44

ReinO schreef:
ma 17 dec, 2018 16:34
beetje off topic:

natuurlijk zijn er meer die alleen iets komen halen en niets brengen. Alleen wil je dat zelf ook?
Soms is het ook fijn om te laten weten hoe het afgelopen is, tja het hoeft niet maar wanneer alle 1 malig bezoekenden dit gaan
doen werkt het uiteindelijk niet voor nieuwelingen.

Ik moet ondertussen eerst eens gaan lezen om welke bak en MY het gaat :) i ll be back -als het zinnig is natuurlijk, en welkom hier:) -

Heb je by the way alleen ververst zonder flush? Dat laatste hielp bij mij erg goed, dat 1e niet omdat alle vervuiling achterblijft incl 3.5 liter olie die achterblijft.
Ik heb van 2007 tot 2009 Saab's verkocht bij Kroymans, sinds dien draag ik t merk een warm hart toe.. Heb er al diverse gereden, de laatste was een Turbo X.
Technisch ben ik minder onderlegt dan de meeste leden van dit forum, dat is zeker.. :D
Ik zal met de informatie aan t werk gaan en laten weten hoe het afloopt.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door reiernumans » di 18 dec, 2018 16:58

Joost69 schreef:
ma 17 dec, 2018 23:50

Bedankt voorde tip.. Ik ben inmiddels bezig met een gebruikte bak.. afhankelijk van de prijs kan dit een goede oplossing zijn. Ik ben allergisch voor geluidjes dus wil t graag oplossen. Het doet afbreuk aan de eigenschappen van de auto en dat vind ik vervelend..
Als je allergisch bent voor bijgeluidjes zou ik niet de gok nemen met een gebruikte bak maar een nieuwe kopen.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door ReinO » di 18 dec, 2018 18:57

qua budget is het lastig voor een ander te oordelen, maar zo n 2 e hands bak zou mijn voorkeur hebben maar ja ook die kunnen kapot natuurlijk.
Wanneer je bv 170.000 km vast in de 3e automaat rondrijdt in de bergen zal dat effect hebben op de duurzaamheid.
Maar als dat niet het geval is: doen.

suc6 met kiezen:)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

aljo1947
Donateur
Donateur
Berichten: 325
Lid geworden op: ma 16 feb, 2015 14:13
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door aljo1947 » di 18 dec, 2018 20:13

Het gaat hier om een handbak, geen automaat.

Joost69
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 feb, 2018 19:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Joost69 » do 03 jan, 2019 10:01

reiernumans schreef:
ma 17 dec, 2018 16:18
Er zijn zeker verschillen, maar de gear set is hetzelfde voor zover ik weet. En is ook vrij straffeloos uit te wisselen onderling. Eind overbrengingen, behuizing en schakelmechanismes zijn wel anders. Maar goed, dat is een beetje off topic hier. ;-)

@Joost69; ik vraag naar de speling omdat het uit de versnelling springen weleens veroorzaakt wordt door overmatige speling op het schakelmechanisme. Dat oplossen gaat je bakgeluid niet oplossen, maar dat betekent wellicht wel dat je een dure reparatie een tijdje kan rekken voor het echt strikt noodzakelijk wordt. De meeste bakken die een beetje bijgeluid geven worden daar oud mee.
Er is geen sprake van speling in t mechanisme. Het probleem zit echt in de bak.. deze zal gereviseerd of vervangen dienen te worden door een ander.

Joost69
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 feb, 2018 19:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Joost69 » do 03 jan, 2019 10:06

Joost69 schreef:
di 18 dec, 2018 16:44
ReinO schreef:
ma 17 dec, 2018 16:34
beetje off topic:

natuurlijk zijn er meer die alleen iets komen halen en niets brengen. Alleen wil je dat zelf ook?
Soms is het ook fijn om te laten weten hoe het afgelopen is, tja het hoeft niet maar wanneer alle 1 malig bezoekenden dit gaan
doen werkt het uiteindelijk niet voor nieuwelingen.

Ik moet ondertussen eerst eens gaan lezen om welke bak en MY het gaat :) i ll be back -als het zinnig is natuurlijk, en welkom hier:) -

Heb je by the way alleen ververst zonder flush? Dat laatste hielp bij mij erg goed, dat 1e niet omdat alle vervuiling achterblijft incl 3.5 liter olie die achterblijft.
Ik heb van 2007 tot 2009 Saab's verkocht bij Kroymans, sinds dien draag ik t merk een warm hart toe.. Heb er al diverse gereden, de laatste was een Turbo X.
Technisch ben ik minder onderlegt dan de meeste leden van dit forum, dat is zeker.. :D
Ik zal met de informatie aan t werk gaan en laten weten hoe het afloopt.
Naast het geluid springt de bak ook uit zn 2e versnelling. Na nieuwe olie en toevoeging blijft het geluid. Zit niets ander op dan bak te laten reviseren of vervangen door een ander,

de Leeuw R
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 18:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door de Leeuw R » ma 07 jan, 2019 12:33

Zal waarschijnlijk te laar zijn met de reactie, maar ik zou er Xado versnellingsbak olie in doen, met een additief erbij bestel bij Toralin via het web, hier krijg je echt geen spijt van en je weet niet wat je gebeurt!

Gebruikersavatar
Motolab
Geregistreerd lid
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 01 jul, 2011 11:44
Regio: NL - Provincie Drenthe
Contacteer:

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Motolab » ma 07 jan, 2019 22:11

de Leeuw R schreef:
ma 07 jan, 2019 12:33
Zal waarschijnlijk te laar zijn met de reactie, maar ik zou er Xado versnellingsbak olie in doen, met een additief erbij bestel bij Toralin via het web, hier krijg je echt geen spijt van en je weet niet wat je gebeurt!
Wie is u eigenlijk? En waar baseer je dit op? Reclame? Volgens een van je 4 eerdere postings is jou bak binnen de 190k naar z'n grootje, wat redelijk abnormaal is voor een Saab bak in de 9-5...

" Goedjes" en toevoegingen is onzin als er een defect is of slijtage... Goede voorgeschreven olie is ruim voldoende..
Bak niet goed? Moet ie los en gerepareerd, rest is zonde van geld en alleen voor een "goed" gevoel IMHO...

Ik moet dan altijd aan deze site denken : (wel ff je Duits oppoetsen ;-)
https://etel-tuning.eu/6-leistungstuning
Saab 9-5 2.3T estate Aero M02 (stage 3) verkocht
2 x Saab 9-3 2.0T Coupe M00 T5 (aero ECU + T7 APC + Viggen intercooler) verkocht
Reliant Scimitar 3.0 V6 '77
Land Rover Discovery 3 TDV6 HSE 240pk 500Nm (Vantuner tune)
& een rij Europese motorfietsen. http://motolab.nl

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door ReinO » di 08 jan, 2019 8:50

hier in Lelystad ligt nog een goede FM 55 bak, MY 2002 -dacht ik, kan nog ff checken voor de zekerheid straks-
Ik heb hem ook bij de te koop aangeboden staan.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

de Leeuw R
Geregistreerd lid
Berichten: 7
Lid geworden op: za 17 mar, 2018 18:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door de Leeuw R » zo 27 jan, 2019 10:44

De Saab 9-5 die ik kocht met een kapotte bak bedoel je had i.d 220 K gelopen, wat er mee gebeurt is weet ik niet, lijkt dat er flink mee getrokken is, maar Xado er in is geen oplossing als alles rammelt en kraakt piept enz, er was flink wat mis met de conditie, Stuurbekrachtiging pomp en versnellings bak gelukkig hield het daarbij op, Maar ik gebruik al Xado vanaf 1996!! en ben er zeer tevreden over, heb trouwens nooit reclame van Xado gezien voor dat ik er zelf naar ging zoeken . Gewoon goed spul!

Joost69
Geregistreerd lid
Berichten: 10
Lid geworden op: di 27 feb, 2018 19:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Joost69 » do 14 mar, 2019 20:03

De bak bleek inderdaad defect. Inmiddels via Saab partners voor een zeer net tarief een compleet nieuwe bak aangeschaft en laten plaatsen.
Dit bleek uiteindelijk voordeliger dan revisie van de oude bak.
Bedankt voor alle reacties.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Versnellingsbak 9-5 2.0t Vector FM55B09

Bericht door Steve-O » vr 15 mar, 2019 11:53

Fijn Joost, dat het nu netjes is opgelost:

Ik ben het eens met Motolab dat we niet in sprookjes moeten geloven en al helemaal niet op dit forum moeten promoten.

Even zoeken op internet levert de volgende objectieve test-informatie over het fabeltje van Xado. Op dit soort verborgen reclame zit niemand te wachten. Zoals de auteur al beschrijft: "Als op microscopisch niveau staal niet glad is, waarom moeten 'kuiltjes' dan op nano-level worden opgevuld." en "een 10-de of een 100ste van een milimeter kan een verschil in compressie in compressie geven, maar op moleculair niveau is verschil in compressie niet mogelijk." Zijn eigen meetresultaten bevestigen dit.

https://f2mcltd.blogspot.com/2011/10/xa ... d-and.html

Trap er dus niet in.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie