Achterlichtunit

2010-2012
Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Achterlichtunit

Bericht door U-Poll » do 17 jan, 2019 15:54

Even enorm balen dit - vanochtend is een jochie op de fiets tegen mijn achterkant opgereden. Linkerachterlicht(unit) is stuk. Het ventje zag me niet doordat hij voorovergebogen tegen wind en regen aan het torsen was. Ik stond stil - juist om het fietsertje wat ruimte te geven (ik zat immers droog). Tja, toen boem en krak.

Afbeelding

En nu blijkt dat het een héle dure boem-krak was!! De unit (partnr 12776357) is dus NERGENS in NL meer te krijgen. Alle (ons bekende) NL leveranciers hebben het niet. Wel hebben een aantal flink meegedacht waar ze dan nog wel zouden kunnen zijn! Erg fijn dat soort hulp. In de US staan een paar units op ebay, waarbij de ene $900 kost (de biedingen gaan nog omhoog) en een andere de meeneemprijs van $1495 heeft. En dan natuurlijk nog shipping enzo. Potdomme, ik baal echt enorm. Het water gutst nu naar binnen, dus is het wachten op kortsluiting (en dan nog oppassen dat niet meer dingen uitvallen - NG kennende).

Uiteindelijk blijkt Lafrentz in Kiel er nog te hebben (minstens één)... maar wel voor een whopping 950 Euro. Dit bedrijf is tenminste heel betrouwbaar en waarschijnlijk is het ding hier ook sneller. Er zit weinig anders op dan deze te kopen. Nu maar hopen de de WA verzekering van de ouders van het ventje dit gaat betalen... ik ga vanavond bij ze langs en hoop dat ze zich een beetje normaal gaan opstellen...

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur

Re: Achterlichtunit

Bericht door gudmundje » do 17 jan, 2019 16:33

Hoor hier eens ?

https://www.2dehands.be/auto-onderdelen ... 81544.html

950 is belachelijk, dat is 1/7 van een volledige 9-5

Gebruikersavatar
gudmundje
Donateur
Donateur

Re: Achterlichtunit

Bericht door gudmundje » do 17 jan, 2019 16:34


Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door reiernumans » do 17 jan, 2019 16:47

gudmundje schreef:
do 17 jan, 2019 16:33

950 is belachelijk, dat is 1/7 van een volledige 9-5
Het zal best belachelijk zijn, maar het is allemaal oude voorraad en niemand weet wanneer Orio weer een fabrikant bereid gaat vinden om nieuwe achterlicht units (en LED bars) te produceren.. De vraag is dus véél groter dan het aanbod (want het aanbod is praktisch 0), en dan stijgt de prijs hè.. Ik weet ook niet of een gebruikt onderdeel nou een goed alternatief is, maar dat is aan U-Poll om te bepalen. Die zijn ook reteduur voor een gebruikt achterlichtje.. ;-)

Kan nog wel even kijken of ik op m'n werk iets heb liggen, maar als je schrijft de bekende NL adressen al gehad te hebben ga ik er vanuit dat je m'n collega's al gesproken hebt en we het niet hebben liggen.. ;-)

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door Tjøørd » do 17 jan, 2019 17:29

https://elferink.nl/Saab/9-5_10-/Achter ... ls/9884251

Tekst zegt rechts, foto zegt links. Belletje waard? Al had je die waarschijnlijk ook al wel gehad...

Balen zeg!

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door U-Poll » do 17 jan, 2019 19:52

Mannen - bedankt voor de suggesties! Vandaag heb ik (geholpen door mijn Saab garage) flink aan het zoeken geweest - inderdaad naar al onze bekende leveranciers (J&D, R&D, SaabPartners, Elferink, enz). Geen van allen heeft de gewraakte LA unit liggen (NB: de RA unit is er nog wél, maar niet veel). Bij Elferink is het idd de rechterunit, niet de linker zoals op de foto. Alle leveranciers dachten en hielpen trouwens allemaal wel mee! Echt heel fijn. Zo ben ik bij Lafrentz in Kiel uitgekomen - Markus (held van de NG's) antwoordde direct en kon wel helpen, echter, wel voor een record bedrag.

In principe gaat de WA van de ouders het vergoeden (net een goed gesprek met ze gehad). Nu maar hopen dat die verzekeringsmaatschappij niet moeilijk gaat doen en/of kijken wat het ding via Orio kost (iets van 530 Euro) ... en dan gewoon volhouden dat er bij 'backorder' alleen een paar dagen langer gewacht moet worden...

Nota bene: op zich zou dit een prima beleggingsobject zijn (zoals blijkbaar een paar Amerikanen doet). Je weet namelijk zeker dat de vraag nijpend is bij mensen met schade, je moet nou eenmaal zo'n ding hebben. Dan hoef je alleen te wachten totdat jouw belegging er voor $1495 uit gaat (ik jok niet, dat vraagt een-of-andere flapdrol er echt voor op ebay).

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door millerman » do 17 jan, 2019 21:19

En met een beetje kwade wil is de vraag nog goed aan te wakkeren ook ;)

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door reiernumans » do 17 jan, 2019 21:44

U-Poll schreef:
do 17 jan, 2019 19:52
Nu maar hopen dat die verzekeringsmaatschappij niet moeilijk gaat doen en/of kijken wat het ding via Orio kost (iets van 530 Euro) ... en dan gewoon volhouden dat er bij 'backorder' alleen een paar dagen langer gewacht moet worden...
Gelukkig geeft Orio in het portaal tegenwoordig geen prijs meer voor die dingen volgens mij. Er staat alleen een bericht dat ze geen leverancier meer hebben en op zoek zijn naar iemand die het kan maken. Er zou een update komen als ze meer weten.. Die update is er al een paar jaar niet.. ;-)

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door busy » do 17 jan, 2019 22:40

Kunt nog even in Zweden kijken bij bildelsbasen.se en in Vlaardingen hebben ze er twee. https://www.altijdraakpenders.nl/onderd ... icht+links

Wel even rekening houden met hun klantvriendelijkheid.

Gebruikersavatar
Remco
Donateur
Donateur

Re: Achterlichtunit

Bericht door Remco » do 17 jan, 2019 22:51

gudmundje schreef:
do 17 jan, 2019 16:34
Nog één aan 400 !

https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... -2012.html
Ik heb er inderdaad meerde op voorraad zowel links als rechts voor 400 euro ipv de genoemde 950 euro. Als je hem komt ophalen zet ik hem er zo even voor je in! (opsturen kan ook, heb je hem nog dit weekend :D )

Kunnen we onze nieuwe 9-5's weer eens naast elkaar zetten ipv de 95 en de 9-5 :wink:

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door busy » do 17 jan, 2019 23:11

Dan zou ik naar Drachten gaan, had ik een 9-5 NG gehad. :O:

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door U-Poll » vr 18 jan, 2019 9:37

Wederom bedankt voor alle suggesties. Inmiddels ook contact gehad met Remco (in Drachten), die heeft mooie en goede NG spullen liggen, niet alleen achterlichten!

In mijn nood gisteren om een achterlichtunit te vinden - in combinatie met het feit dat [mijn] bekende leveranciers niets hadden én de informatie vanuit Kiel dat zij waarschijnlijk een van de laatste units hadden - ben ik [te] snel ingegaan op dat aanbod. Gekocht dus. Marktplaats had ik eigenlijk overgeslagen in mijn gezoek, ik heb daar over de afgelopen jaren een paar keer flink mijn neus gestoten, vandaar. Nou weet ik heus wel dat de ene verkoper de andere niet is ... zie maar Remco!

Beetje balen en zonde van het geld - maar het is nu zo. Vandaag verder het gedoe met de verzekering, ik hoop dat ze er in meegaan, anders stoot ik mijn neus op een andere manier.

Gebruikersavatar
Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Achterlichtunit

Bericht door Vyv » vr 18 jan, 2019 13:03

Ik heb ook gehoord dat de US achterlichten anders zijn dan de EU achterlichten?

Gebruikersavatar
U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Achterlichtunit

Bericht door U-Poll » vr 18 jan, 2019 15:14

Haha, dat zal je dan ook net zien! Moet je links én rechts kopen!! Gelukkig (voor mogelijk andere NG'ers) heeft Remco (Velteck op Marktplaats) nog veel EU units liggen; naast de overige NG spulletjes ... waarover ik reeds met hem in contact ben... :)

EDIT - van een forummer die weet waar hij het over heeft (Werli) hoor ik dat de USA units NIET op onze NG's werken!! Dus vooral niet doen, want dan ben je nog meer De Sjaak dan dat ik nu ben (te veel geld, maar in ieder geval wel een werkende unit). Gewoon dus contact met Remco/Velteck opnemen als je een achterlicht nodig hebt.

lier
Geregistreerd lid

Re: Achterlichtunit

Bericht door lier » vr 18 jan, 2019 21:56

Heel vervelend Theo. Hopelijk snel weer gerepareerd. Een 9-5SC was nog lastiger geweest! Gelukkig heb je die rode niet gekocht. Denk dat Remco geen spare parts voor een SC had gehad...

Plaats reactie