bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

2002-2012
Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door jaap noord » vr 11 jan, 2019 1:53

Ben ik ook wel benieuwd naar, rij ook op gas, maar het hele systeem staat wel onder druk, of moet je iets monteren vlak voor de inspuiting op het rail??
Ben benieuwd.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door Bummer » vr 11 jan, 2019 14:55

- Motor warm laten lopen op benzine. Zodra die warm is - motor afzetten.
- Aan de filterzijde de slang loskoppelen richting de injectoren.
- Met een trechter per injector 5 ml in de slang laten lopen.
- Slang terug op het filter. Belangrijk is dat je het filter wat omhoog houdt, zodat de vloeistof richting de injectoren blijft stromen.
- Motor starten op benzine en op 2000 - 3000 rpm laten draaien.
- Overschakelen op lpg en motor 'even' laten draaien.

Geadviseerd wordt om de behandeling te herhalen voor het beste resultaat.

Meer info op de site van Prins.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door jaap noord » za 12 jan, 2019 0:21

Da's dan weer jammer, omschakelen gaat vol automatisch, op basis van koelwater temperatuur, deze is ook voorzien van elektrische verwarming. Motor is voorzien van 2 aparte rails, 1 voor gasinspuiting en 1 voor benzine inspuiting, dus deze methode gaat het voor mij niet worden. Heb op het internet wel een ander systeem ontdekt wat via overdruk (perslucht) werkt, en kunt aansluiten op de druk meetnippel van het rail. De gasdruk nikkel dus.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door fozwart » za 12 jan, 2019 0:35

jaap noord schreef:
za 12 jan, 2019 0:21
Da's dan weer jammer, omschakelen gaat vol automatisch,
Lijkt me dat je je installatie ook op benzine kan zetten, dat is vrij gebruikelijk. Althans in ieder geval bij Vialle en Prins.
Laatst gewijzigd door fozwart op za 12 jan, 2019 0:38, 1 keer totaal gewijzigd.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door fozwart » za 12 jan, 2019 0:36

Bummer schreef:
vr 11 jan, 2019 14:55
- Motor warm laten lopen op benzine. Zodra die warm is - motor afzetten.------
Dank, het is wat bewerkelijk maar niet echt moeilijk dus.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door jaap noord » za 12 jan, 2019 1:03

Nee, geen handbediening mogelijk !!!!! Aardgas installatie af fabriek, is dan ook geen saab, maar wel 1 waarvan ik de injectoren eens wil reinigen zonder demontage.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door fozwart » za 12 jan, 2019 1:13

jaap noord schreef:
za 12 jan, 2019 1:03
Nee, geen handbediening mogelijk !!!!! Aardgas installatie af fabriek, is dan ook geen saab, maar wel 1 waarvan ik de injectoren eens wil reinigen zonder demontage.
Zekering aardgas installatie er uit?
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door Bummer » zo 13 jan, 2019 0:57

@ Fozwart

Nee, zeker niet moeilijk. Het op toeren houden even met een tweede persoon erbij. De aanvoerslang richting het filter is bij mijn installatie van voldoende lengte, dat ik een tie-rap kan doorknippen en het filter net boven de hoogte van de injectoren kan houden.

In de pdf-handleiding staat ook een methode beschreven. waarbij de lpg-ecu wordt aangestuurd vanuit de software, om de injectoren te openen en sluiten tijdens de cleaning. Da’s nog omslachtiger als je die aabsturinssoftware niet hebt.

In mijn geval gaat het om een BRC-installatie. Ik ken ook geen LPG-merk waarbij je niet handmatig kan omschakelen.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door jaap noord » zo 13 jan, 2019 18:46

Een origineel af-fabriek installatie is niet handmatig te bedienen, en dan heb ik het over een aardgas installatie. Dat van die zekering ga ik even naar kijken. Maar volgens mij heeft deze dubbele injectoren, voor gas en benzine apart. Nogmaals het is geen saab maar een caddy cng.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Freek84
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 21 dec, 2018 23:33
Regio: - kies een regio

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door Freek84 » ma 14 jan, 2019 10:28

Freek84 schreef:
do 10 jan, 2019 9:45
ReinO schreef:
wo 09 jan, 2019 19:38
sondes, gkh en injectoren zijn verrekt dure oplossingen. dus eerst goedkoop beginnen en voor de hand liggend beginnen.

Een sonde geeft ce en code: daar heb ik ts niet over gehoord. sonde is een paar honderd euro..... .

Wanneer je weet wat die bdp doet, dan weet je ook wat er verkeerd kan gaan toch qua verbranding, andere sensoren, di fouten enz enz?
Ik heb wel een CE melding. Ook eerder vermeld in dit topic.

Morgen heb ik een afspraak voor het uitlezen. Hopelijk geeft dat wat meer duidelijkheid. In ieder geval iedereen bedankt voor de tips tot nu toe!
Ik geef weer een update na het uitlezen.
Afgelopen vrijdag de auto uit laten lezen. Ik kreeg drie foutcodes:
- P0300 overslag meerdere cilinders dus misfirering
- P2188 brandstofadaptie, additief. Min. waarde, lucht/brandstof te rijk
-P2195 Lambdaregeling. Maximale waarde lucht/brandstof te arm

Iets in het brandstof circuit gaat er dus niet goed. Daardoor misfires. Garagehouder gaf aan:
- Om alle vacuumslangen te checken.
- BPD sensor was het waars. niet volgens hem, want anders zou hij ook moeten bokken op LPG en niet alleen op bezine.
- Gasklephuis kon vervuild zijn
- injector vervuild
- of de brandstofdruk niet in orde

Zelf denk ik dat ook de LMM niet helemaal in orde kan zijn. Dat hij daardoor te weinig lucht geeft of iets dergelijks, want dan wordt het mengsel ook te rijk.

Ik ga dus maar beginnen om injectorreiniger in de tank te gooien, de brandstofdruk te meten en het gasklephuis schoon te maken. Ook de LMM meter reinigen.
Een nieuwe BDP sensor kunnen we dan ook nog proberen om dat uit te sluiten.
Saab 9-3 sedan - 2006 - 1.8t - automaat -LPG

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door Bummer » ma 14 jan, 2019 16:07

Het gasklephuis is ook een beruchte boosdoener. Echter had ik andere meldcodes (o.a. 2135). In het gasklephuid zit een mechaniek dat slijtagegevoelig is. Hierdoor kun je ook bokkende symptonen krijgen. Voor het gasklephuis zit een sensor. Deze is leverbaar in twee varianten. Uiterlijk zijn ze op het nummer na niet vanelkaar te onderscheiden. Meer over mijn ervaringen hiermee in dit topic.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door ReinO » ma 14 jan, 2019 17:05

of juist hij meet ergens te veel lucht waardoor ie veel te rijk gaat lopen. of de lmm meet geen lucht. handig is om even 1 te ruilen met iemand. die dingen zijn nogal prijzig om
onnodig te vervangen. en dan heb je ook nog die kabeltjes in dat zwarte blokje op het GKH: die meestal zo gaar als ik weet niet hoe.

Vervelende kwestie zo omdat er te veel dingen mogelijk aan de hand kunnen zijn. wat was je aadd ook al weer?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
jaap noord
Geregistreerd lid
Berichten: 3115
Lid geworden op: za 10 sep, 2011 13:34
Regio: - kies een regio

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door jaap noord » ma 14 jan, 2019 23:00

Je hebt hem uit laten lezen, jammer dat ze dan niet direct even gekeken hebben hoeveel flow de LMM aangaf. Je hebt de motor niet laten draaien met de tech er aan?
Ik ga alsnog voor de lambda sonde. Deze grijpt hard in op het motormanagement, en vooral sla hij koud is.
SAAB 900Si 2.3 Talladega.
CAAB 900SE 2.0T

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door ReinO » di 15 jan, 2019 9:12

eigenlijk beter om dit in 1 topic te doen: Jaap noord: volg je dat andere topic ook?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Freek84
Geregistreerd lid
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 21 dec, 2018 23:33
Regio: - kies een regio

Re: bokken / stotteren direct na starten met warme motor tot overschakelen op LPG

Bericht door Freek84 » di 15 jan, 2019 9:23

jaap noord schreef:
ma 14 jan, 2019 23:00
Je hebt hem uit laten lezen, jammer dat ze dan niet direct even gekeken hebben hoeveel flow de LMM aangaf. Je hebt de motor niet laten draaien met de tech er aan?
Ik ga alsnog voor de lambda sonde. Deze grijpt hard in op het motormanagement, en vooral sla hij koud is.
De motor heeft wel gelopen met de tech er aan. Verder geen flow gemeten van de LMM. Geeft de tech geen foutcode als de lambda sonde niet meer naar behoren werkt?
Saab 9-3 sedan - 2006 - 1.8t - automaat -LPG

Plaats reactie