Ongelukje!

1967-1984
Plaats reactie
Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Ongelukje!

Bericht door Remios » za 29 dec, 2018 12:49

Hallo forumleden,

Jullie kennen me misschien van mijn vorige topics; "Nieuw forumlid, nieuwe Saab!" en "Zelfgemaakte sportuitlaat + auto te koop!?"
Ik heb al een poosje niets van me laten horen met de volgende reden :oops:

Poosje geleden ben ik uit de bocht gevlogen op een landweggetje, door een diepe berm en op een grote eikenhouten paal geknald :roll:
Motorisch was alles nog heel, echter de band was van de velg gegooid omdat de paal precies tussen het spatbord en het tegengestuurde wiel is gekomen.
De paal is half afgebroken en stond schuin onder de middendemper, dus ik kwam niet zelf meer van de plek...
Het prikkeldraad van de weilandafzetting was intact gebleven en heeft heel de motorkap bekrast.

Gelukkig kwam er heel toevallig een container vrachtwagen langs, dus heb ik de chauffeur gevraagd of hij mij er uit wilde takelen.
Zelf op het reserve wiel naar huis gereden.

Na inspectie bleek reparatie te duur, dus als iemand nog onderdelen nodig heeft van mijn Saab zijn ze nu te vinden bij de Saab sloperij Elferink in Enter.
(onder het motto niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld) :P
Hieronder wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig mag ik mededelen dat de saab nog niet te vinden is bij de saab sloperij, dat kon ik nog niet over mijn hart verkrijgen!!
Ik heb al zoveel met de bolide meegemaakt dat ik maar begonnen ben met de reparatie!

De auto heeft een klap gehad tegen het wiel dus heb ik het zekere voor het onzekere genomen en dus heb ik de beide voorwiellagers vervangen, nieuwe schijfremmen voor, nieuwe homokineetlagers, nieuwe remblokken, nieuwe stuurkogels en tot slot nieuwe fuseekogels. Alle lagers die maar te vinden zijn aan de voorwiel assemblage zijn dus helemaal nieuw. De auto stuurt nu opmerkzaam licht en zonder rare kloppende geluiden of iets dergelijks.
Vervolgens het spatbord uitgedeukt en het spatbord en de motorkap beide laten spuiten in de beunhaas bij een professionele auto spuiter van beroep :lol:
Verder een nieuwe voorspoiler, louvre/lamellen en nieuwe Hella rallye 1000 koplamp covers op de kop weten te tikken.
Verder nog enige onderdelen zoals de instaplijst, ruitenwissers, luchthapper etc. overgespoten.
De middendemper was helemaal ingedeukt, dus die heb ik verwisselt voor een rechte pijp, in combinatie met de sport einddemper en dubbele RVS eindpijp zorgt dit al helemaal een dik geluid!! :wow:
Verder bij een autosloper in groningen een mooie grill gescoord en opgeknapt, de koplamplijsten zwart gespoten, echt een aanrader ziet er veel stoerder uit zo!
Verder nog nieuwe automatten gekocht, nieuwe wielkast lijsten, sparco spatlappen en een stoel reparatiesetje.
En tot slot gisteren 2 deuren opgehaald uit eindhoven zonder roest, die hebben nog wat werk nodig aan de lak maar dat wordt vervolgd.
Nu staat de bolide in de winterstalling maar heb nog snel even een paar foto's geschoten: :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Ongelukje!

Bericht door op » za 29 dec, 2018 12:58

Mooi kerstverhaal!
Dreiging van de sloop, maar alles komt goed.

Is je onderstel nog wel goed (schokbrekers) of ging je gewoon veel te hard? Dat grind is erg gevaarlijk, het lijkt allemaal best te kunnen en dan is er ineens geen houden meer aan (heb ik ook al eens meegemaakt)
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1638
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Ongelukje!

Bericht door Gårdarket » za 29 dec, 2018 13:06

Goed bezig en misschien de volgende keer de landweggetjes maar achterwege laten :D
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.


Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

Gebruikersavatar
bruises
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 395
Lid geworden op: za 21 jan, 2006 13:04
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ongelukje!

Bericht door bruises » za 29 dec, 2018 15:05

Sorry dat ik het zeg, maar wat een mooie plek om uit de bocht te vliegen en het weer zat ook niet tegen. De keren dat ik in een soortgelijke situatie belandde was het meestal regenachtig of zelfs sneeuwerig.......gelukkig heb je het er zonder al te grote brokken vanaf gebracht
En super dat je de 99 toch weer rijdende wil krijgen, het is ook een mooi exemplaar en je had er al wat leuke dingen aan geklust zo te zien :)
BAAS neem een racecar neem een SAAB

9-5 estate (2005)
900 caab (1988)
Sonnet II (1968) [project #1]
Sonnet III (1973) [project #2]
99 (1984) [project #3]
99 (1982) [werd total loss gereden]
900i (1984) [verkocht]

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Ongelukje!

Bericht door ReinO » za 29 dec, 2018 15:08

dat doe je erg goed! En wat een prachtige 1e foto! Inlijsten zou ik zeggen. Als je de limiet niet opzoekt leer je de materie ook niet kennen.

Keep pushing:)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Ongelukje!

Bericht door Remios » za 29 dec, 2018 16:02

Haha bedankt voor de reacties allemaal!

Ik had verwacht dat de gemiddelde saaie saabrijder me op de vingers zou tikken :P
Idd een erg mooie foto! heeft een kameraad van me gemaakt, die was erbij toen het gebeurde.
Foto inlijsten zal ik nog even over nadenken ik heb de eikenhouten paal wel meegenomen als herinnering :mrgreen:

De schokbrekers zijn nog prima, heb alles losgehad en gecontroleerd en alle kapotte delen gerepareerd.
Ik reed niet heel hard toen het gebeurde, maar de bovenste laag grind lag erg los boven op een harde aangereden laag dus er was geen houden meer aan.

Gelukkig alles goedgekomen en de wagen is er nu eigenlijk nog mooier op geworden dan dat hij was!
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Ongelukje!

Bericht door ReinO » za 29 dec, 2018 19:17

gewoon goed dat je je niet door tegenslag laat tegenhouden en dan ook nog eens die geweldige foto aanlevert:)
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

99emskiruna
Donateur
Donateur
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 14 jan, 2018 12:45
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Ongelukje!

Bericht door 99emskiruna » zo 30 dec, 2018 10:22

top dat je 'm op de weg houdt! En dat je commentaar zou krijgen.... welnee, iedereen heeft zo z'n momentje gehad dat het niet aan het materiaal lag maar toch echt aan de chauffeur.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ongelukje!

Bericht door Ewout » zo 30 dec, 2018 11:00

Zo, mooie glijder! En een mooi vervolg.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Ongelukje!

Bericht door turbopilot » zo 30 dec, 2018 11:37

Yep, wat rein zegt, het is wel een hele mooie foto . Goed dat er verder niets gebeurt is.

Alleen als ik de foto zie kan ik nog niet begrijpen waarom je eraf bent gegaan, ging daar een bocht aan vooraf en was je daar de achterkant al kwijt ?

Je zou bijna zeggen, op moment dat je dreigt rechts het weiland in te gaan, had je alle remmen moeten blokkeren, normaalgesproken glij je dan rechtdoor in de lengte van de weg mee.

Lastig vanachter het toetsenbord om te beoordelen, maar van dit soort dingen leer ik altijd graag.

Was toen ook leuk met de speciale Saab dag bij de RDW testbaan .


Wel jammer dat je de Saab gemaakt hebt, ik had hem graag van je over genomen, lijkt mij nl een harde 99 :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Remios
Geregistreerd lid
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 13 sep, 2017 10:27
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Ongelukje!

Bericht door Remios » zo 30 dec, 2018 14:43

Er ging inderdaad een S-bocht aan vooraf, was al een paar keer heen en weer gereden over dezelfde weg, ging erg mooi. :oops: De laatste keer net ietsjes te hard en ik liet ik van schrik het gas los dus remde de auto ineens nog harder op de voorwielen waardoor de wagen nog schuiner kwam te liggen. Toen snel de koppeling ingetrapt, tegengestuurd en vol op de rem maar het mocht niet veel meer baten...

Je mag de auto alsnog wel van me overnemen Turbopilot ! De wagen is inderdaad erg hard, alleen een beetje roest bij de achterwielkast randen en onder de deuren. Maar ik heb er nu dus al 2 goeie deuren bij in dezelfde kleur. Als je echt interesse hebt mag je me wel ff een pb'tje sturen.
Niemand is nutteloos, desnoods ben je een slecht voorbeeld!

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: Ongelukje!

Bericht door Sonab » ma 31 dec, 2018 15:09

Mooi verhaal!
Zou haast zeggen dat de auto er ongewild op vooruit gegaan is! :wow:
Goed nieuwjaar gewenst!
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Plaats reactie