Fix voor afgebroken brandstofnippel

1997-2010
Plaats reactie
Tais
Geregistreerd lid

Bericht door Tais » zo 09 dec, 2018 12:25

Goedemorgen forumleden, mijn naam is Thijs en ben de eigenaar van een zwarte Saab 9-5 Station uit 2003. Ik heb nog niet eerder wat gepost, maar gisteren heb ik tijdens het fixen van een gebroken brandstofnippel wat foto’s gemaakt die wellicht voor anderen handig kunnen zijn. Verleden week heb ik de brandstofpomp van de auto vervangen, waarbij de witte brandstofnippel (drukzijde) afbrak. Nieuwe besteld bij een bekende leverancier in Enter.
Die nieuwe is (bijna) niet op de bestaande stugge HDPE leiding te krijgen. Met een heat gun in de weer geweest, maar na verschillende mislukte pogingen overgegaan op plan B.
Het stukje tape op de originele leiding is bedoeld om over tijd te kijken of de nieuwe gewapende stang met een binnendiameter van 8mm niet verschuift t.o.v. de oude. Er staat toch 3 bar druk op en liever het zekere voor het onzekere. Ik heb nu 1x met 130km/u vanaf de linker baan tijdens de spits ineens zonder brandstoftoevoer de vluchtstrook moeten zien te bereiken; liever niet te vaak!
Het koperen buisje met een buitendiameter van 6mm en een lengte van 40mm is een steunhuls, bedoeld om daar de slangenklem extra goed vast te zetten.
Gisteren een rit van 1,5 uur gemaakt. Alles blijft keurig op z’n plek. Fix van de nippel kostte totaal €15,- en een kwartiertje tijd.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

klaasj
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Fix voor afgebroken brandstofnippel

Bericht door klaasj » zo 09 dec, 2018 13:01

degelijke oplossing. Ik heb iets vergelijkend gedaan.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » ma 10 dec, 2018 17:39

Ik zie op je foto's dat je een recall mist, in uitzonderlijk geval durven die leidingen los springen (and that's not fun, been there done that)

Artikel nummer 12806113, kost 2 keer niets maar blijkbaar is hij redelijk onbekend.

Afbeelding

Afbeelding

NHTSA CAMPAIGN ID: 07V087000
RECALL DATE: 2007-03-08

SUMMARY
ON CERTAIN PASSENGER VEHICLES, THE FUEL PUMP RETAINING TABS HOLDING THE FUEL LINES WERE DAMAGED DURING PRODUCTION.

CONSEQUENCES
OVER TIME, THIS COULD CAUSE THE FUEL LINES TO LOOSEN FROM THE PUMP RESULTING IN FUEL LEAKAGE. IF AN IGNITION SOURCE WERE PRESENT, THE FUEL MAY IGNITE RESULTING IN A VEHICLE FIRE.

REMEDY
DEALERS WILL DEVELOP A SECURING BRACKET THAT WILL SECURE THE FUEL LINES TO THE FUEL PUMP EVEN IF THE PLASTIC RETAINING TABS SHOULD BREAK. THE RECALL BEGAN ON JUNE 13, 2007. THIS IS AN EXPANSION OF PREVIOUS RECALL CAMPAIGNS - SEE 04V557 AND 06V126. OWNERS MAY CONTACT SAAB AT 1-800-955-9007.

COMPONENT AFFECTED
FUEL SYSTEM, GASOLINE:DELIVERY:HOSES, LINES/PIPING, AND FITTINGS

Motolab
Geregistreerd lid

Bericht door Motolab » di 11 dec, 2018 7:45

sprankel schreef:
ma 10 dec, 2018 17:39

ON CERTAIN PASSENGER VEHICLES,
Hoezo mist... .??? Niet elke Saab had hier "last" van...

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 11 dec, 2018 8:51

Was ook geen "mist", maar een terugroep actie van saab.

Tais
Geregistreerd lid

Bericht door Tais » di 11 dec, 2018 9:03

sprankel schreef:Ik zie op je foto's dat je een recall mist, in uitzonderlijk geval durven die leidingen los springen (and that's not fun, been there done that)

Artikel nummer 12806113, kost 2 keer niets maar blijkbaar is hij redelijk onbekend.

Afbeelding

Afbeelding

NHTSA CAMPAIGN ID: 07V087000
RECALL DATE: 2007-03-08

SUMMARY
ON CERTAIN PASSENGER VEHICLES, THE FUEL PUMP RETAINING TABS HOLDING THE FUEL LINES WERE DAMAGED DURING PRODUCTION.

CONSEQUENCES
OVER TIME, THIS COULD CAUSE THE FUEL LINES TO LOOSEN FROM THE PUMP RESULTING IN FUEL LEAKAGE. IF AN IGNITION SOURCE WERE PRESENT, THE FUEL MAY IGNITE RESULTING IN A VEHICLE FIRE.

REMEDY
DEALERS WILL DEVELOP A SECURING BRACKET THAT WILL SECURE THE FUEL LINES TO THE FUEL PUMP EVEN IF THE PLASTIC RETAINING TABS SHOULD BREAK. THE RECALL BEGAN ON JUNE 13, 2007. THIS IS AN EXPANSION OF PREVIOUS RECALL CAMPAIGNS - SEE 04V557 AND 06V126. OWNERS MAY CONTACT SAAB AT 1-800-955-9007.

COMPONENT AFFECTED
FUEL SYSTEM, GASOLINE:DELIVERY:HOSES, LINES/PIPING, AND FITTINGS
Bedankt voor de tip. Ik was wel bekend met de beugeltjes, maar dacht dat het een fix was in geval van breuk. Het verrast me dat het een recall blijkt te zijn.

Olle 2.1
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Olle 2.1 » di 11 dec, 2018 12:17

Tais, zitten jouw nippels niet vast met een gele kunsstof klem? Die zie ik niet op de foto van Sprankel. Wellicht dat de ijzeren extra beugel werd toegepast daar waar de gele kunsstof klemmen ontbraken?

Tais
Geregistreerd lid

Bericht door Tais » di 11 dec, 2018 13:06

Bij mij zijn de gele klemmen nog in takt, dus de insteeknippels zijn geborgd. Die beugel is als alternatief wanneer de klemmen afgebroken zijn, maar blijkbaar heeft Saab er voor de zekerheid een recall van gemaakt. In ieder geval: zonder gele klemmen of zonder die beugel zou ik niet gaan rijden!

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 11 dec, 2018 14:45

Afbeeldingen heb ik van het internet geplukt, waarom de platic klemmen ontbreken op de foto, geen idee.
A SECURING BRACKET THAT WILL SECURE THE FUEL LINES TO THE FUEL PUMP EVEN IF THE PLASTIC RETAINING TABS SHOULD BREAK

In mijn geval zonder benzine gevallen, geduwd tot aan het tankstation om daar tot de conclusie te komen dat de benzine gewoon onder de wagen uitloopt als het contact aan staat.

De pechverhelping wist direct waar het probleem zat en gooide meteen de achterbank open (lees, het was niet de eerste keer dat hij dit tegen kwam), nog geen 4 minuten later was het euvel verholpen.

In mijn geval waren de platic houders nog intact (voor zover ik het kon zien) maar toch was de leiding eruit gesprongen. Aangezien ik protesteerde om gewoon de leiding terug te steken heeft men ze toen extra gezekerd met ductape.

Al bij al niet veel ergs gebeurd buiten dan de pompbediende die de brandweer gebeld had, miscommunicatie, men dacht dat het tankstation zelf aan het lekken was, sta je daar plots met 15 brandweermannen rond je auto en een liter benzine op de grond.

In ieder geval, ik heb 0,0 vertrouwen in die plastic beugels.

Tais
Geregistreerd lid

Bericht door Tais » di 11 dec, 2018 14:58

ThnX, Sprankel. Ik kom morgen toevallig langs de Saab-garage in Eersel. Die beugeltjes kosten een euro of 2, dus ik haal er direct eentje op.

Plaats reactie