symptomen versleten stuurhuis???
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
symptomen versleten stuurhuis???
Hallo iedereen, ik heb mijn stuurhuis vervangen (door een stuurhuis van onbekende staat, kwam van een afbraak) deze lekt niet, maar bij koude motor gaat sturen stroef.
Bij wat draaien en warme motor werkt het beter. Naar links draaien gaat soepel, maar naar rechts draaien gaat met stoten, en soms moet ik hard draaien waarna het stuur ineens doorschiet en de bekrachtiging wel helpt met draaien??? Ik ben van plan om een revisie te wagen.
Na het monteren van het stuurhuis ( en alvorens de wielen terug te monteren) draaide het stuur soepel zonder stoten, en werkte de bekrachtiging goed, met wielen van de grond gaat het natuurlijk veel soepeler ergens logisch...
Niveau van het reservoir blijft hetzelfde, heb dus geen lekken, kan er lucht in het systeem zitten?
Het huis heeft lang stilgelegen/droog gestaan (+-15 jaar), heeft dit ermee te maken?
Dankuwel!
Bij wat draaien en warme motor werkt het beter. Naar links draaien gaat soepel, maar naar rechts draaien gaat met stoten, en soms moet ik hard draaien waarna het stuur ineens doorschiet en de bekrachtiging wel helpt met draaien??? Ik ben van plan om een revisie te wagen.
Na het monteren van het stuurhuis ( en alvorens de wielen terug te monteren) draaide het stuur soepel zonder stoten, en werkte de bekrachtiging goed, met wielen van de grond gaat het natuurlijk veel soepeler ergens logisch...
Niveau van het reservoir blijft hetzelfde, heb dus geen lekken, kan er lucht in het systeem zitten?
Het huis heeft lang stilgelegen/droog gestaan (+-15 jaar), heeft dit ermee te maken?
Dankuwel!
- gws
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1475
- Lid geworden op: za 19 dec, 2009 12:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Zet hem weer omhoog en beweeg het stuur helemaal van links naar rechts , paar minuten , met draaiende motor , dan is het stuurhuis ontlucht .
Werkt het stuurhuis , met de wielen aan de grond , nog niet naar behoren , dan zal hij versleten zijn .
Werkt het stuurhuis , met de wielen aan de grond , nog niet naar behoren , dan zal hij versleten zijn .
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Zelf reviseren is bijna niet te doen viewtopic.php?f=4&t=81633
Ik heb de seal van de input shaft wel eens vervangen, je kunt vanuit de voetenruimte werken. De olie seal die er in zit is een gangbare maat. De bovenste seal tegen stof niet maar als je een olieseal met extra stoflip neemt is dat voldoende, de oude bovenste seal zet je gewoon weer terug.
Ik heb de seal van de input shaft wel eens vervangen, je kunt vanuit de voetenruimte werken. De olie seal die er in zit is een gangbare maat. De bovenste seal tegen stof niet maar als je een olieseal met extra stoflip neemt is dat voldoende, de oude bovenste seal zet je gewoon weer terug.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- JanWessel
- Geregistreerd lid
- Berichten: 9263
- Lid geworden op: di 18 okt, 2005 17:28
- Regio: NL - Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Klinkt als de beruchte 'morning sickness' van de Saginaw stuurhuizen uit de classic 900.
Ook het zware punt is een bekend euvel, zit niets anders op dan een gereviseerd exemplaar te monteren.
Ik ben momenteel halverwege een eerste poging tot revisie, maar het is geen eenvoudige klus. Je hebt gespecialiseerd gereedschap nodig en het monteren van de teflon o-ringen is een klein drama. Als het uiteindelijke resultaat bevredigend is, zal ik een verslagje plaatsen.
Ook het zware punt is een bekend euvel, zit niets anders op dan een gereviseerd exemplaar te monteren.
Ik ben momenteel halverwege een eerste poging tot revisie, maar het is geen eenvoudige klus. Je hebt gespecialiseerd gereedschap nodig en het monteren van de teflon o-ringen is een klein drama. Als het uiteindelijke resultaat bevredigend is, zal ik een verslagje plaatsen.
Repro SAAB Sport & Rally stickers? Hier kijken.
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
MY88 900 T16S - MY86 900 T8 SA - MY83 900 T8 - MY97 9000 Anni 'Ital-Aero'- voormalig Intsaabpooier
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Ik wacht in spanning af, er staan er twee op mijn te doen lijstje
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
- Jeroen van 't Hul
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Het is mij in twee pogingen gelukt. Eerste keer mislukt, achteraf wat domme fouten gemaakt. Tweede poging was zo gebeurd en werkt nog steeds perfect!
Geen speciaal gereedschap nodig gehad, maar het zou het wel makkelijker maken.
Helaas zijn niet alle sturenhuizen compatibel met de revisie set. Bij de versie met aluminium pinion huis slijten de teflon ringen in. Hierdoor zul je uit moeten boren en een bus moeten plaatsen. En er is een versie waarbij 1 of 2 afdichtingen anders zijn. . .
Geen speciaal gereedschap nodig gehad, maar het zou het wel makkelijker maken.
Helaas zijn niet alle sturenhuizen compatibel met de revisie set. Bij de versie met aluminium pinion huis slijten de teflon ringen in. Hierdoor zul je uit moeten boren en een bus moeten plaatsen. En er is een versie waarbij 1 of 2 afdichtingen anders zijn. . .
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 82
- Lid geworden op: wo 07 feb, 2018 1:40
- Regio: BE - West-Vlaanderen / Flandre-Occidentale
Re: symptomen versleten stuurhuis???
weet iemand welke verschillen er zijn tussen een stuurhuis van 88' en eentje van 82'?
Ik heb nu een 3de stuurhuis van 88' (gereviseerd in 2003) en ga deze monteren, hopelijk heb ik deze keer geluk.
En indien ik toch pech heb, welke ik het best reviseer, model 82' of model 88'?
Eventueel dunnere PSF proberen? Ik gebruik momenteel deze, https://www.ravenol.de/en/products/usag ... fluid.html
Is een honingkeurige olie equivalent aan de Texaco TL 4634
Ik heb nu een 3de stuurhuis van 88' (gereviseerd in 2003) en ga deze monteren, hopelijk heb ik deze keer geluk.
En indien ik toch pech heb, welke ik het best reviseer, model 82' of model 88'?
Eventueel dunnere PSF proberen? Ik gebruik momenteel deze, https://www.ravenol.de/en/products/usag ... fluid.html
Is een honingkeurige olie equivalent aan de Texaco TL 4634
- Jeroen van 't Hul
- Geregistreerd lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: wo 23 sep, 2015 12:58
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Het beste zijn de stuurhuizen met de gietijzeren kop. Bij de aluminium slijten de telfon ringen in. Weet niet welk bouwjaar bij welk soort hoort. Maar er zijn zover ik weet tenminste 3 types (van de links gestuurde) waarvan 1 type met gietijzeren kop niet past op het revisie setje en de andere wel.
In gebruik van die groene olie van Elferink. Werkt tot op heden feilloos. Volgens mij zit dat ook in automatische versnellingsbakken.
In gebruik van die groene olie van Elferink. Werkt tot op heden feilloos. Volgens mij zit dat ook in automatische versnellingsbakken.
84-er 5 deurs, 900 T16 met Trionic 5.5
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Beide vloeistoffen zijn eigenlijk de verkeerde. De vloeistof die autosleutel gebruikt is volgens die link een ATF, niet helemaal de bedoeling volgen smij. De groene is geen ATF overigens, maar hydrauliek olie die in latere Saabs ook gebruikt wordt (ook voor de cabrioletkap). Classics en 9000's willen eigenlijk een minerale olie hebben voor zover ik altijd begrepen heb. Bij mijn 900 zit de olie uit het blauwe flesje van J&D erin, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Die blauwe flesjes, zonder sticker, en waar onder meer het artikelnummer van saab 9-3/9-5 olie bij staat vermeld?
Flesjes zonder sticker krijg ik sowieso de kriebels van. Wat zit er in? Wie garandeert dat?
Kroon levert in de classic line CLASSIC ATF A. Als je het originele saab nummer doornummert kom je daar op uit. En inderdaad, blank, zoals saab het vroeger ook leverde.
Flesjes zonder sticker krijg ik sowieso de kriebels van. Wat zit er in? Wie garandeert dat?
Kroon levert in de classic line CLASSIC ATF A. Als je het originele saab nummer doornummert kom je daar op uit. En inderdaad, blank, zoals saab het vroeger ook leverde.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Die blauwe flesjes met een eigen label ja. Goede tip van dat artikelnummer, ik zie dat een van mijn voorgangers iets minder thuis was in het doornummeren van EPC.. Fixed.
In de flesjes zit een minerale olie die in samenspraak met degene die voor J&D de stuurhuizen reviseert is geselecteerd als het meest overeenkomend met de olie die Saab destijds gebruikte.
In de flesjes zit een minerale olie die in samenspraak met degene die voor J&D de stuurhuizen reviseert is geselecteerd als het meest overeenkomend met de olie die Saab destijds gebruikte.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: symptomen versleten stuurhuis???
Zit er ook een productblad bijgeleverd?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
- ahbijker
- Donateur (3x)
- Berichten: 1419
- Lid geworden op: di 07 aug, 2007 17:50
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: symptomen versleten stuurhuis???
volg.
Deelnemend organiserend lid van "De Schuur". Trotste eigenaar van:
MY85 900 Turbo SE Coupe 3-deurs
MY89 900 Turbo 16S Coupe 3-deurs
MY93 900 S Coupe 5-deurs
MY93 900 S Convertible
MY06 9-5 Estate 2.3T Aero
MY85 900 Turbo SE Coupe 3-deurs
MY89 900 Turbo 16S Coupe 3-deurs
MY93 900 S Coupe 5-deurs
MY93 900 S Convertible
MY06 9-5 Estate 2.3T Aero